Black Friday : Matebook 14 vs surface 4

Permalänk
Medlem

Black Friday : Matebook 14 vs surface 4

Hej.

Har letat efter en Laptop länge och väntat in Black Friday.

Har varit lite sugen på en macbook air med m1 chipet som verkar prestera bra, dock har jag aldrig använt macos så det känns lite jobbigt att gå bort från Windows.

Nu kom det ganska bra deals på Huawei matebook och Microsoft surface 4

Se jämförelse

https://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenS...

Matebooken har ganska mkt bättre specs för samma pris, är det den jag ska köra på då?

7500 kr för matebook r7 / 16/520

7999 kr för surface 4 r5/8/256

Nåhon som vet om Matebooken är bra kvalité och om det är den man ska ta?

Visa signatur

Dell Inspiron 15 7000-Serie

Cancerfonden: till minne av pappa Björn

Permalänk

Det jah fick till mig när jag va på elgiganten va att Huawei ska sluta tillverka datorer så rådet va att titta på annat fabrikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmwpower77:

Det jah fick till mig när jag va på elgiganten va att Huawei ska sluta tillverka datorer så rådet va att titta på annat fabrikat.

Inte en aning om detta. Hittar inga källor på att detta stämmer alls, så jag skulle vara tveksam till det. Huawei har släppt nya datormodeller under 2021. Tror inte att det kommer förändras.

En sak som jag noterade när jag jämförde de två olika datorerna är att den processor (CPU) som sitter i Surface 4 inte har stöd för Windows 11. Det innebär inte att det inte kommer gå att köra Windows 11 över huvud taget, men rätt intressant att en så ny modell från Microsoft inte har tillräcklig CPU för att köra deras egna operativsystem "out-of-box".

Jag kommer troligtvis köpa modellen från Huawei om det inte kommer ut något bättre till helgen.

Källor:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Stavfel
Permalänk
Medlem

Intressant det där med att den inte stöder win11..

Körde faktiskt på surface laptop 4 R5 modellen

Tänkte att jag inte palla om det skulle krångla med Huawei och Google grejer.

Denna 13.5 tummare är till frugan i 30 års present så det blir nog bra hur som...

Behöver en själv också. Blir rätt sugen på 15 tummare från Microsoft men då blir priserna så höga att man kanske kan köpa en Mac ist 😳😳

Visa signatur

Dell Inspiron 15 7000-Serie

Cancerfonden: till minne av pappa Björn

Permalänk
Medlem

Hade en Surface Laptop 4 i jobbet. Bästa datorn jag någonsin haft. Alla kategorier. Hon kommer inte bli missnöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av larzs0n:

Hej.

Har letat efter en Laptop länge och väntat in Black Friday.

Har varit lite sugen på en macbook air med m1 chipet som verkar prestera bra, dock har jag aldrig använt macos så det känns lite jobbigt att gå bort från Windows.

Nu kom det ganska bra deals på Huawei matebook och Microsoft surface 4

Se jämförelse

https://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenS...

Matebooken har ganska mkt bättre specs för samma pris, är det den jag ska köra på då?

7500 kr för matebook r7 / 16/520

7999 kr för surface 4 r5/8/256

Nåhon som vet om Matebooken är bra kvalité och om det är den man ska ta?

Jag har en matebook D14, modell 2020. Den känns som mac kvalite i skalet, det enda som huawei inte riktigt fått till är touchpaden som känns "de lugnt, ingen kommer märka något" kvalite. Touchpaden fungerar dock utan några som helst problem lika bra som en macbooks. Det är vad det ser ut att vara en macbook kopia, skulle säga i min mening 85% kvalite känsla om macbook är 100%. Främst för att touchpaden känns fel för mig (använder bara den ändå).

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom