Söker bärbar för programmering

Permalänk
Medlem

Söker bärbar för programmering

Tips mottages! Jag har ingen koll på bärbart!
Budget: Jag vet inte budget då jag köper det jag "måste". Gissar på att det blir iafl 10K men vet ej som sagt.
Kör med 1, ibland 2 inkopplade skärmar.
Någon black friday deal hade varit trevligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nmap:

Tips mottages! Jag har ingen koll på bärbart!
Budget: Jag vet inte budget då jag köper det jag "måste". Gissar på att det blir iafl 10K men vet ej som sagt.
Någon black friday deal hade varit trevligt.

Vad ska du programmera i för språk?

Permalänk
Medlem

Jag är en vecka för tidig, fick för mig att black friday var idag ^^

MERN-stack, javascript.

Går det fort att lära sig apple så kan jag tänka mig en sådan från förra året, bör hamna runt 10-15K med studentrabatt. Hmm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nmap:

Jag är en vecka för tidig, fick för mig att black friday var idag ^^

MERN-stack, javascript.

Går det fort att lära sig apple så kan jag tänka mig en sådan från förra året, bör hamna runt 10-15K med studentrabatt. Hmm.

Jag kan starkt rekommendera M1 maskinerna antingen Air eller Pro, Pro är att föredra då dessa är underbara att utveckla på.
Samt att batteritiden kan ingen slå.

Permalänk
Medlem

Tack, har varit sugen på en Pro så detta kanske är vad som sker.

Permalänk
Medlem

En kompis kikar på en bärbar främst för plugg och lite League of Legends. Har siktet just nu inställt på nån av dessa:
ASUS VivoBook 15 K513 i5-1135G7
Asus VivoBook 15 K3500 i5-11300H

Kanske kan vara till hjälp

Permalänk
Medlem

MERN vill du ha enkeltrådad prestanda så hög som möjligt, många kärnor är lite skit samma, kan kanske guida dig framåt.

Permalänk
Medlem

Så nu tror jag det kanske blir en Macbook Pro i helgen.

Men helst vill jag ha en pc med 13-14 tum som är så bra som möjligt för max 14K.
Segt när man inte har någon som helst koll, därför jag troligtvis kommer fega med macbook.

Saddl3r: Tack för tips, men jag går upp i pris lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmap:

Så nu tror jag det kanske blir en Macbook Pro i helgen.

Men helst vill jag ha en pc med 13-14 tum som är så bra som möjligt för max 14K.
Segt när man inte har någon som helst koll, därför jag troligtvis kommer fega med macbook.

Saddl3r: Tack för tips, men jag går upp i pris lite

Du klarar dig med en dator för 6-7000kr utan problem.

Permalänk
Medlem

Hej allihop,

Jag funderar också på att köpa en bärbar dator för programmering. Men vet inte vilken dator som passar för språket jag programmerar.
Just nu programmerar jag C#/ASP.NET och lite JS, så det blir mycket VS och SSMS.

Om ca 1 månad ska jag sitta med både front- och backend. Då kommer jag att börja använda VS Code för frontend och kommer att fortsätta med samma upplägg för backend (Har inte vant mig vid att använda VS Code för backend).
Frontend-delen kommer att vara: JS, React och de vanliga HTML CSS.

Datorerna jag tittar på är:
https://www.webhallen.com/se/product/337987-Lenovo-IdeaPad-5-...
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/b%C3%A4sta-erbjudanden/n...

Finns det någon annan bärbar dator som kan rekommenderas?
Budget max 12k

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gillar man Mac så är M1-maskinerna grymma. Skaffade lilla enklaste MacBook Air M1 för att testa diverse webbgrejjer på Mac, men den är ett "monster" där både singeltråd och multitråd slår min större påkostade Dell XPS 17 med Core i7-10875H. Även grafiken är riktigt vass för att vara en så liten enkel maskin även om RTX 2060-chippet i den större maskinen är uppåt 4 ggr snabbare på 3D.

Dessutom är Air en riktigt smidig maskin utan fläkt med högupplöst skärm (13,3" med 2560x1600 pixlar) och bra batteri.

Två USB-C med Thunderbolt... kräver en dongel för meningsfulla anslutningar som HDMI och vanlig USB så lägg på en hygglig sån så är Air M1 (och uppåt om budgeten medger) finafina maskiner för både utveckling och resa.

Fotnot: kör huvudsakligen Windows 11 på den större XPS:en ändå, men tar varken emot att pilla på Macen eller rekommendera den.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk

Utvecklingsmiljöer behöver inget grafikkort såvida ni inte tänkte köra 3d i realtid. Så skulle istället tipsa om något som är lätt att bära med sig och inte drar så mycket batteri. Dvs en 13" celeron med ssd & 4GB, eller 8GB inkl lite surftabbar.

Alternativet är ju en apple air men kostnadsskillnaden är för stor, och tror inte många datastudenter begränsas av en celeron. Kod för lärande och uppgifter är ofta max ett par hundra rader, och hobbyprojekt kanske några tusen rader. Inte 21 miljoner som firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Gillar man Mac så är M1-maskinerna grymma. Skaffade lilla enklaste MacBook Air M1 för att testa diverse webbgrejjer på Mac, men den är ett "monster" där både singeltråd och multitråd slår min större påkostade Dell XPS 17 med Core i7-10875H. Även grafiken är riktigt vass för att vara en så liten enkel maskin även om RTX 2060-chippet i den större maskinen är uppåt 4 ggr snabbare på 3D.

Dessutom är Air en riktigt smidig maskin utan fläkt med högupplöst skärm (13,3" med 2560x1600 pixlar) och bra batteri.

Två USB-C med Thunderbolt... kräver en dongel för meningsfulla anslutningar som HDMI och vanlig USB så lägg på en hygglig sån så är Air M1 (och uppåt om budgeten medger) finafina maskiner för både utveckling och resa.

Fotnot: kör huvudsakligen Windows 11 på den större XPS:en ändå, men tar varken emot att pilla på Macen eller rekommendera den.

Läst mycket bra om m1-maskinerna dock är jag ingen Mac-person

Skrivet av SkynetBuilder:

Utvecklingsmiljöer behöver inget grafikkort såvida ni inte tänkte köra 3d i realtid. Så skulle istället tipsa om något som är lätt att bära med sig och inte drar så mycket batteri. Dvs en 13" celeron med ssd & 4GB, eller 8GB inkl lite surftabbar.

Alternativet är ju en apple air men kostnadsskillnaden är för stor, och tror inte många datastudenter begränsas av en celeron. Kod för lärande och uppgifter är ofta max ett par hundra rader, och hobbyprojekt kanske några tusen rader. Inte 21 miljoner som firefox.

Nope, vi kommer inte att köra 3D i realtid.
Testade koda på en bärbar dator som hade 8 GB RAM och i5 11th Gen. Då hade jag VS, SSMS, Windows Terminal (för att starta welpack) och Chrome öppna. Det hördes att datorn verkligen jobbade på och den använde hela 8 GB RAM.