Permalänk
Medlem

Hittade en spansk review som är läsbar med google translate
https://www.profesionalreview.com/2021/10/28/aorus-model-s-re...

Visa signatur

I'm Awesome!

Permalänk
Medlem

Beställde en jag men, ville egentligen vänta till imorgon ifall de slänger upp några super-deals på Black Friday (den faktiska dagen), men de har gått från 30 till 10 kvar under dagen så tror de tar slut ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvin5:

Hittade en spansk review som är läsbar med google translate
https://www.profesionalreview.com/2021/10/28/aorus-model-s-re...

Denna recension ser väldigt positiv ut.

Även dem säger att den inte låter högre än 40 db under press, som skaparna påstod. De är i övrigt väldigt nöjda med allt annat också och ger den 92/100 i betyg. Och då kostade den ändå 4000€ för dem. Vi får den för 25,000 kr (2,456€).

Permalänk

är också intresserad av att köpa denna, den verkar väl som ett bra paket för priset.
hittade denna review på tuben, förstår inte mkt men bilderna som visar är ganska intressanta
tempraturer, ljudnivåer, ssd hastigheter, isärplockning av pc etc
https://www.youtube.com/watch?v=ll7HbDUMZbw

Permalänk
Skrivet av aeriks:

Låter som att det är on par med min gaming laptop Lenovo Y540 (i7 + 2060), 38-40dB idle och 60dB vid load. Då blir det pass för mig. Är trött på att det låter så himla mycket. Tack för att ni uppdaterade tråden och berättade. <3

Mycket dåligt av dem att marknadsföra den som en tyst datorn när det inte verkar vara fallet.

Drog på mig hörlurar idag för att slippa surret, hann lira diabo 2 ressurected i ca 30min, datorn kraschade 2ggr under den tiden

Jag tänker skicka tillbaka den, något fel är det ju iaf i exemplaret jag fått

Hoppas ni andra som beställt denna blir nöjdare än vad jag blev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melindera:

Drog på mig hörlurar idag för att slippa surret, hann lira diabo 2 ressurected i ca 30min, datorn kraschade 2ggr under den tiden

Jag tänker skicka tillbaka den, något fel är det ju iaf i exemplaret jag fått

Hoppas ni andra som beställt denna blir nöjdare än vad jag blev

Usch vad tråkigt Meningen är ju att man ska slippa strul när man köper en färdigbyggd dator =/

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk

Riktigt tråkigt att höra om din erfarenhet Melindera
Jag har spelat Cyberpunk 2077 i ca 30 minuter med maxade inställningar. Eftersom jag är rätt ny på spel sedan typ diablo 3 kom så har jag inte så mycket referens till hur mycket det kräver dock. Men det snyggt ut
Har mätt ljudnivån med "Sound meter" app för iphone. När datorn idlade visade den ca 20-25 db, när jag spelar visar den 30-35. Som referens så ligger den runt 50 nu när jag skriver på tangentbordet.

Jag är sjukt nöjd hittills iaf!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melindera:

Slog till och köpte intel varianten som tipsades om här i tråden, fick hem den idag, den var ju inte dålig på att låta, ligger mellan 45-50dB utan att ens ha något igång, går direkt upp till 60dB när man startar ett spel och verkar stanna där.. Inte hunnit/orka prova längre stunder pga oväsendet.. Gör jag något fel? Är detta normalt?

Hej, via BIOS kan du gå in på Smart Fan och sätta "CPU_FAN Speed Control" till "Silent". Då blir den riktigt tyst.

Men jag har samma problem med Battlefield V som kraschar.. Kraschade 3 ggr på 20 min, har testat att uppdatera Windows och Nvidia. Men krascherna fortsätter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon339096:

Hej, via BIOS kan du gå in på Smart Fan och sätta "CPU_FAN Speed Control" till "Silent". Då blir den riktigt tyst.

Men jag har samma problem med Battlefield V som kraschar.. Kraschade 3 ggr på 20 min, har testat att uppdatera Windows och Nvidia. Men krascherna fortsätter..

Har samma problem, både med och utan silent, blåskärmar i olika spel. Har Intel-varianten

Visa signatur

I'm Awesome!

Permalänk
Skrivet av anon339096:

Hej, via BIOS kan du gå in på Smart Fan och sätta "CPU_FAN Speed Control" till "Silent". Då blir den riktigt tyst.

Men jag har samma problem med Battlefield V som kraschar.. Kraschade 3 ggr på 20 min, har testat att uppdatera Windows och Nvidia. Men krascherna fortsätter..

Provade att ändra både till silent och manuellt ställa in fläktarna med hjälp av en guide jag fick av inet, blev tyst under tiden man gjorde inställningarna, men direkt när man gjorde nått med datorn gick den upp i max

Skrivet av Marvin5:

Har samma problem, både med och utan silent, blåskärmar i olika spel. Har Intel-varianten

Samma problem som mig då, fick du också allokera den andra hårddisken själv? (Den på 2tb)
Funderar på om det är något annat dom glömt ställ in på dessa ex också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melindera:

Provade att ändra både till silent och manuellt ställa in fläktarna med hjälp av en guide jag fick av inet, blev tyst under tiden man gjorde inställningarna, men direkt när man gjorde nått med datorn gick den upp i max

Samma problem som mig då, fick du också allokera den andra hårddisken själv? (Den på 2tb)
Funderar på om det är något annat dom glömt ställ in på dessa ex också

Fick också allokera hårddisken.

Har någon av er testat ominstallera operativsystemet med en usb? Kanske vore något att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melindera:

Provade att ändra både till silent och manuellt ställa in fläktarna med hjälp av en guide jag fick av inet, blev tyst under tiden man gjorde inställningarna, men direkt när man gjorde nått med datorn gick den upp i max

Samma problem som mig då, fick du också allokera den andra hårddisken själv? (Den på 2tb)
Funderar på om det är något annat dom glömt ställ in på dessa ex också

Jepp, var tvungen att initiera disken, det är nått som är skumt för den går verkligen högt (40db) idle på normal, sen ökar mera så snart man startar ett spel

Visa signatur

I'm Awesome!

Permalänk
Medlem

Verkar som det är många som har problem, hoppas jag inte ångrar mitt köp

Har ni alla som det strulat för i9:an, eller är det strul med ryzen versionen också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dushatar:

Verkar som det är många som har problem, hoppas jag inte ångrar mitt köp

Har ni alla som det strulat för i9:an, eller är det strul med ryzen versionen också?

Som jag har tolkat det har alla i tråden med i9 problem, den enda med amd @Markus_LKPG har inte haft några problem än så länge. Hur går det Markus? Funkar gamingen fortfarande?

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min Ryzen variant och den fungerar tyvärr icke. PSU-fläkten går igång vid start men där tar det stop. Svart skärm som inte känns igen och inga USB-enheter vaknar. Testat med husets alla skärmar,tangentbord & möss. Får ta det med kundtjänst imorgon och se vad de kan lösa.

(öppnade även chassit vilket inte var i enklaste lag och kikade lite efter lösa sladdar osv)

Permalänk
Medlem

Men vafan... Tråkigt Lilunulu

Permalänk
Medlem

Uppdatering - Pratade precis med Inet som konstaterade att jag behövde göra en retur eller skicka den på koll hos gigabyte vilket låter som en långdragen process. Jag var tydligen inte ensam om detta problem nämndes det

Stjäl tråden lite för rådfråga om denna dator istället.

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D...

Kommer behöva lägga till 16 gb ram samt en till SSD då jag behöver det för bildredigering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lilunulu:

Uppdatering - Pratade precis med Inet som konstaterade att jag behövde göra en retur eller skicka den på koll hos gigabyte vilket låter som en långdragen process. Jag var tydligen inte ensam om detta problem nämndes det

Stjäl tråden lite för rådfråga om denna dator istället.

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D...

Kommer behöva lägga till 16 gb ram samt en till SSD då jag behöver det för bildredigering.

Jahapp, lämnar väl in den på öppet köp då, tråkigt!

Permalänk
Skrivet av Lilunulu:

Uppdatering - Pratade precis med Inet som konstaterade att jag behövde göra en retur eller skicka den på koll hos gigabyte vilket låter som en långdragen process. Jag var tydligen inte ensam om detta problem nämndes det

Stjäl tråden lite för rådfråga om denna dator istället.

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D...

Kommer behöva lägga till 16 gb ram samt en till SSD då jag behöver det för bildredigering.

Riktigt trist, har själv funderat väldigt länge på att uppgradera, å när man väl gör det får man en burk som inte fungerar..

Jag tar gärna emot tips på liknande dator, den får ju gärna vara lika liten, passade väldigt bra i storlek att ha ovanpå skrivbordet
Gillade egentligen allt med denna dator förutom hur den lät och kraschade såklart 🥴

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D... verkar bra, inte riktigt lika prisvärd som Aorus men bättre möjligheter för uppgraderingar i framtiden. Man kanske skulle byta över till den istället för att riskera framtida problem med Model S'n..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Komplett burken ser riktigt prisvärd ut, bara två kvar. En till oss vardera @Melindera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D... verkar bra, inte riktigt lika prisvärd som Aorus men bättre möjligheter för uppgraderingar i framtiden. Man kanske skulle byta över till den istället för att riskera framtida problem med Model S'n..

Hur funkar det om jag vill köra 32 GB ram, funkar det att köpa till 2 st 8gb av liknande modell? Eller finns det någon oskriven regel att man ska köra 2 st 16 gb då?

Permalänk
Skrivet av anon339096:

Som jag har tolkat det har alla i tråden med i9 problem, den enda med amd @Markus_LKPG har inte haft några problem än så länge. Hur går det Markus? Funkar gamingen fortfarande?

Inte spelat mycket mer sedan förra uppdateringen, men det jag körde fortsatte att flyta på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D... verkar bra, inte riktigt lika prisvärd som Aorus men bättre möjligheter för uppgraderingar i framtiden. Man kanske skulle byta över till den istället för att riskera framtida problem med Model S'n..

Klickade hem denna innan, kände llte som du skrev om man ändå halvt maxar nu så.. tog slut lika kvickt sen den med såg jag.

Permalänk
Skrivet av anon339096:

Komplett burken ser riktigt prisvärd ut, bara två kvar. En till oss vardera @Melindera

Räcker 16gb ram? Har generellt dålig koll på vad man behöver

Permalänk
Skrivet av anon339096:

Komplett burken ser riktigt prisvärd ut, bara två kvar. En till oss vardera @Melindera

Ser ut som att dom byggt ihop några fler, 33st i lager nu

Permalänk
Medlem

Är inte datorn från proshop mycket mer attraktiv än komplettburken? Den har en 12000serie-processor och är 2k kronor billigare(!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagge:

Är inte datorn från proshop mycket mer attraktiv än komplettburken? Den har en 12000serie-processor och är 2k kronor billigare(!)

Jo.. det kanske du har rätt i. Är inte heller så kunnig i komponentbygge då jag just nu har en 6 år gammal stationär dator med GTX 980... Tack för att du stoppade mig, var nära på att köpa komplettburken. Men en sak jag undrar är vilken HDMI version/displayport version det är i proshop burken? Hittar inte info om det någonstans. Inte ens på tillverkarnas sida https://www.dutzo.com/products/computers/deluxe/

Hittade det! https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z690-GAMING-X-DDR4-rev-1...
HDMI 2.1 och DisplayPort 1.2

Permalänk
Medlem

Köpte den här burken med en Ryzen-CPU också och fick hem den igår. Har precis kört igång den och den funkar hittills OK. Den är inte jättetyst direkt, har bara browsern igång och ljudnivån verkar ligga runt 45-48dB, peakar kanske strax under 50. Godkänt? Jag har inte haft en gamingburk i mindre format tidigare så jag har dålig koll. Detta är inte inställt med "Silent" mode i BIOS.

Ska testa att uppdatera alla drivrutiner för GPU'n och spela lite så får vi se hur den presterar, uppdatering följer!

----- Uppdatering -----

Jag har kört 3DMarks benchmark "Time Spy" nu och fick följande resultat.

Ljudnivån låg konstant på 55-65 dB där, vilket är märkbart högt för mig som är van vid laptop. Man får väl ta med i beräkningen att den står precis bredvid mig också nu och inte undangömd under ett skrivbord, men det är ändå inte riktigt tyst.

Ni som är mer kunniga, vad bör en "tyst" gaming-dator ligga på för ljudnivå? Notera att alla de här är mätta med en telefonmikrofon och när telefonen har legat rakt ovanpå fläktutblåset.
Är betyget ovan bra?

Uppdaterat innehåll