Permalänk

Asus ZenWifi XT8 - Bra eller anus?

Hej klockare!

Jag är ute efter att bygga mesh hemma. Jag har sett att Asus ZenWifi XT8 har fått bra betyg i tester, men jag ser också här och där i användarrecensioner att folk klagar över instabilitet. Är det vanligt, och i vilka fall brukar det strula i så fall? Är det dålig FW som fixats senare? Är det otur med placering? Eller att äldre devices fungerar dåligt?

Permalänk
Medlem

Har en som jag kör Stand alone, dvs utan mesh. Bor i stort hus och den har bra täckning över hela huset och trädgården. SW var kass när jag köpte men efter ett par uppdateringar så fungerar den bra. Behöver starta om den engång i kvartalet, det har jag inte behövt med andra Routrar jag ägt. Så denna skulle jag ge en 3 av 5 i betyg, bra täckning, WiFi6 (ax), fina säkerhetsfunktioner och snabb uppkopplingar mot alla enheter.
Minus är att den behöves startas om, den tappar internet under 1min annars. plus på det är att man kan schemalägga omstarter...

Hoppas det hjälper dig // Magnus

Permalänk
Skrivet av Magnusth:

Har en som jag kör Stand alone, dvs utan mesh. Bor i stort hus och den har bra täckning över hela huset och trädgården. SW var kass när jag köpte men efter ett par uppdateringar så fungerar den bra. Behöver starta om den engång i kvartalet, det har jag inte behövt med andra Routrar jag ägt. Så denna skulle jag ge en 3 av 5 i betyg, bra täckning, WiFi6 (ax), fina säkerhetsfunktioner och snabb uppkopplingar mot alla enheter.
Minus är att den behöves startas om, den tappar internet under 1min annars. plus på det är att man kan schemalägga omstarter...

Hoppas det hjälper dig // Magnus

Jag har en Asus-router just nu, och den får jag starta om varannan månad eller så. Men den har varit med några år. Just det där är lite segt, talar kanske för att välja någon annan.

Fast schemalagd omstart borde iofs göra att det är lugnt. Lägg en sådan fem på morgonen mellan lördag och söndag, så är det kanske inget problem då?

Permalänk
Medlem

XT8:an har haft en strulig period tidigare, men med de två senaste firmware-uppdateringarna så har det funkat klockrent.
Kan varmt rekommendera. Bra räckvidd och riktigt snabb, kommer upp i ca. 700-800 Mbps som bäst med en iPhone 13 över wifi (inkommande fiber 1Gbps).
Totalt 26 samtidigt anslutna enheter, inga stabilitetsproblem alls.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Skrivet av tomjut:

XT8:an har haft en strulig period tidigare, men med de två senaste firmware-uppdateringarna så har det funkat klockrent.
Kan varmt rekommendera. Bra räckvidd och riktigt snabb, kommer upp i ca. 700-800 Mbps som bäst med en iPhone 13 över wifi (inkommande fiber 1Gbps).
Totalt 26 samtidigt anslutna enheter, inga stabilitetsproblem alls.

Hur många har du? Jag är inne på att jag behöver två stycken, minst. Är det samma räckvidd i höjdledd? Dvs om man har två våningsplan, räcker det med att ha bra täckning på bottenplan,så får man det automatiskt uppe också?

Permalänk
Medlem

Jag skulle hjälpa en bekant med två sådana. De krascha väldigt mycket under uppsättningen (man fick en "nginx error 503" hela tiden när man skulle göra saker). Vi var primärt inte ute efter mesh utan bara två AP som agera tillsammans över trådat. Tror inte vi fick det att fungera riktigt tyvärr. Tänkte försöka titta på det någon dag igen sen och får väll börja med en uppdatering först.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Jag skulle hjälpa en bekant med två sådana. De krascha väldigt mycket under uppsättningen (man fick en "nginx error 503" hela tiden när man skulle göra saker). Vi var primärt inte ute efter mesh utan bara två AP som agera tillsammans över trådat. Tror inte vi fick det att fungera riktigt tyvärr. Tänkte försöka titta på det någon dag igen sen och får väll börja med en uppdatering först.

Jag ska använda dom på ett helt annat sätt. Bara koppla en till WANet, och köra mesh. Men ändå intressant att höra om din erfarenhet. Hur länge sedan var detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKlockare:

Hur många har du? Jag är inne på att jag behöver två stycken, minst. Är det samma räckvidd i höjdledd? Dvs om man har två våningsplan, räcker det med att ha bra täckning på bottenplan,så får man det automatiskt uppe också?

Jag har två stycken. Den ena som router och den andra som mesh-nod, ansluten via nätverkskabel. Räckvidd i höjdled vet jag inte, men fokus på sändningen ligger nog ungefär horisontellt som andra routrar/mesh-system. Jag bor i lägenhet så jag har aldrig testat det på det sättet.
Vad gäller täckning mellan våningsplan så är det ju svårt att veta innan man testar, det beror ju mycket på material och andra faktorer. Men jag hade nog köpt ett tvåpack (bra priser nu på BF). En per våningsplan, hyfsat i närheten av varandra i höjdled.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Skrivet av tomjut:

Jag har två stycken. Den ena som router och den andra som mesh-nod, ansluten via nätverkskabel. Räckvidd i höjdled vet jag inte, men fokus på sändningen ligger nog ungefär horisontellt som andra routrar/mesh-system. Jag bor i lägenhet så jag har aldrig testat det på det sättet.
Vad gäller täckning mellan våningsplan så är det ju svårt att veta innan man testar, det beror ju mycket på material och andra faktorer. Men jag hade nog köpt ett tvåpack (bra priser nu på BF). En per våningsplan, hyfsat i närheten av varandra i höjdled.

Behövs det en per plan så vill jag nog ha mer än 2. Jag får in min uppkoppling i ena hörnet på huset, och jag vill ha täckning på hela tomten, så det kommer gå åt två på det nedre planet.

Permalänk
Skrivet av tomjut:

Jag har två stycken. Den ena som router och den andra som mesh-nod, ansluten via nätverkskabel. Räckvidd i höjdled vet jag inte, men fokus på sändningen ligger nog ungefär horisontellt som andra routrar/mesh-system. Jag bor i lägenhet så jag har aldrig testat det på det sättet.
Vad gäller täckning mellan våningsplan så är det ju svårt att veta innan man testar, det beror ju mycket på material och andra faktorer. Men jag hade nog köpt ett tvåpack (bra priser nu på BF). En per våningsplan, hyfsat i närheten av varandra i höjdled.

Har oxå 2 noder, 1 som router och 1 som mesh-nod i hus (enplan). Toppenbra räckvidd/täckning på 125kvm och som sagt wifi6 på enheter som stödjer det. Bra roaming mellan noderna i kombo med smartconnect ger i princip flawless uppkoppling. Detta gäller i mitt fall i mitt hus såklart, kan vara en annan pilsner i annat hus. 1 känt (ökänt) problem jag råkat ut för är att dessa ihop med Sonos produkter (sub,playbar,satteliter) kan strula rejält, löste mina bekymmer med en boost 😀 Lite begränsad app kan jag tycka, vill man pilla på detaljer är det webinloggning som gäller - men där finns mycket att pilla på å andra sidan. Enda nertid jag haft har varit min isp som strulat - inte mitt imesh. Jag rekommenderar iaf dessa utifrån min erfarenhet.