Permalänk

ASUS VG27AQ1A - Kan bara köra i 60Hz?

Känner mig lite dum här, köpte en ASUS VG27AQ1A till sonen och kopplade in den med DP kabeln som kom med i lådan. Skärmen funkar fint men när jag försöker ändra från 60Hz blir skärmen bara svart i 10-15 sekunder och går sedan tillbaka till 60Hz.

Har letat runt i OSD och bockat i "Overclock" osv men ingen skillnad. Använder jag en HDMI kabel istället går det bra att köra i högre frekvenser. Testat en annan DP kabel som jag vet funkar i högre frekvenser på annan moniter och samma problem där.

Vad är det jag har missat? Ganska ny PC med Windows 11 och ett RTX 3080.

Permalänk

Ingen som har någon ledtråd? Väldigt frustrerande...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doomfarer:

Ingen som har någon ledtråd? Väldigt frustrerande...

När du väljer overclock kan du även välja hz i menyn vet inte vart. Det räcker alltså inte att bara sätta igång överklockningen utom efter det lär du välja önskad hz i OSD på skärmen.
Sen lär du säkerhetssyäöla att dina kablar stödjer högre än 60hz, dom medföljande kablarna till skärmen stödjer såklart det.

Kolla instruktionsboken.

Permalänk

Provade samma skärm på en annan dator och där kan jag dra upp den till högre frekvenser men med galet mycket flickering och problemet att skärmen rätt ofta slocknar en sekund eller två.

Testar jag samma sladd och dator med en annan 1440 skärm kan jag utan vidare köra i 144 Hz, så varken sladd eller dator som är problemet verkar det som.

Provar att reklamera den.