En kolumn på tangentbordet funkar inte.

Permalänk

En kolumn på tangentbordet funkar inte.

Hej. Har en gammal laptop Lenovo B50-30 / 80ES
Den har ett irriterande fel: tangenterna i kolumnen 1qaz slutar att fungera. Om man då håller nere flera av dessa samtidigt i 5-6 sekundet så fungerar allt igen som vanligt. Efter någon minut är felet tillbaka. Någon som har något tips på åtgärd? är inte främmande för att riva i sär datorn om det skulle behövas. Operativsytemet är helt utblåst och nyinstallerat utan någon skillnad. Känns väl som något elfel? Någon spänning som byggs upp och kortsluts när flera tangenter hålls nere?
Tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Jag hade provat att montera om sladden som tangentbordet sitter med. Kanske passa på att tvätta sladden med lite t-röd.
Har varit med om att de börjat glappa efter några år.

Permalänk
Medlem

Laptoptangentbord brukar vara konstruerade av flera lager plastfilm som innehåller ledningsbanorna, och när de trycks ihop av en tangent så registreras ett nedslag. Varför det fungerar när du trycker ner flera tangenter är svårt att säga, men det kan ju hända att lagren har dålig kontakt av någon anledning och att trycka ner flera tangenter samtidigt förbättrar kontakten en stund.

Det låter som ett problem som antingen kan lösas genom att plocka isär lagren och sätta ihop dem igen, eller kräver att hela tangentbordet ersätts. Det finns förstås en risk att man förstör tangentbordet helt, men det är ju ändå på gränsen till oanvändbart som det är.

Permalänk

En liten uppdatering:
Först, tack för svar och en fin film om hur man lossar tangentbordet.
Jag tog loss det och sladden, tvättade kontaktytorna och satte tillbaka, ingen skillnad.
Sedan tänkte jag in det var något mekaniskt fel eller kanske med lagerna som beskrevs ovan så jag böjde lite försiktigt i tangentbordet och först trodde jag att det löste problemet!
Men efter en stund så var det tillbaka. Jag tänkte sedan försöka bända i sär själva tangentbordet men efter att tagit bort en av plopparna som håller metallbaksidan på plats var felet borta igen…testade flera gånger, väntade, testade igen. Det funkade! Till slut monterade jag tillbaka det: Felet kom direkt tillbaka.
Fick en ide: kan det vara någon spänning som byggs upp metall till metall? När det funkar hade jag haft tangentbordet i luften eller ovanpå datorn, när det inte funkar ligger metallbaksidan ner mot metall i datorn. Hämtade en rulle hushållsplast i köket. Isolerade tangentbordets baksida, satte på plats. Har funkat nu i en timme åtminstone!
Så tack som fan för inspirationen!