Koppla in ljud mellan TV och receiver

Permalänk
Medlem

Koppla in ljud mellan TV och receiver

Hej,

Har precis köpt en ny TV (Sony X93J 65") och jag har en gammal receiver som inte stödjer 4K (Onkyo TX-NR609). Planen är att köpa ny receiver men som det ser ut just nu går det i princip inte att få tag på så det får nog bli framåt våren. Jag tänker koppla in Apple TVn med HDMI till TVn och sen kör vi allt vi vill se via ATVn. Hur kopplar jag enklast ljud till receivern från TVn? Antar att det inte funkar att bara dra en HDMI ner till receivern?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Kör earc från min tv till en onkyo-717, var lite bökigt att få igång första gången kommer jag ihåg. Men efter det så har det fungerat fint. Tror 609 har earc också.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Hej,

Har precis köpt en ny TV (Sony X93J 65") och jag har en gammal receiver som inte stödjer 4K (Onkyo TX-NR609). Planen är att köpa ny receiver men som det ser ut just nu går det i princip inte att få tag på så det får nog bli framåt våren. Jag tänker koppla in Apple TVn med HDMI till TVn och sen kör vi allt vi vill se via ATVn. Hur kopplar jag enklast ljud till receivern från TVn? Antar att det inte funkar att bara dra en HDMI ner till receivern?

Följ denna guide för att aktivera "ARC" på Onkyo: https://www.youtube.com/watch?v=HoGeeyS_ELQ
Kommer behöva göra något motsvarande på TV'n och sedan "para" de två enheterna, har hunnit glömma exakt hur jag gjorde på min Sony men det var mer logiskt i alla fall.
Har du Apple TV 4k eller motsvarande så kan du lägga till den också så kan du styra allt via en kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Följ denna guide för att aktivera "ARC" på Onkyo: https://www.youtube.com/watch?v=HoGeeyS_ELQ
Kommer behöva göra något motsvarande på TV'n och sedan "para" de två enheterna, har hunnit glömma exakt hur jag gjorde på min Sony men det var mer logiskt i alla fall.
Har du Apple TV 4k eller motsvarande så kan du lägga till den också så kan du styra allt via en kontroll.

Tack! Har ATV 4K men den kan ju inte kopplas via receivern eftersom den inte stödjer 4K

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Tack! Har ATV 4K men den kan ju inte kopplas via receivern eftersom den inte stödjer 4K

ATV 4k -> TV -> Reciever är hur du skall koppla. 4k bild och stöd för "alla" ljudformat.

Har samma receiver och XH95 så väldigt snarlik setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

ATV 4k -> TV -> Reciever är hur du skall koppla. 4k bild och stöd för "alla" ljudformat.

Har samma receiver och XH95 så väldigt snarlik setup.

Hej,

Trodde att allting fungerade som det skulle men märkte nu att jag har inget ljud i surround-högtalarna och inget ljud från subben. Har ett 5.1 system med en Onkyo TX-NR609. Ljud ur centern, left front och right front funkar hur bra som helst när man kör typ ett 5.1 test via Youtube. Har en ny High Speed HDMI mellan ATV och TV (HDMI 4) och sen använder jag en äldre HDMI-kabel mellan receiver och TV (HMDI 3 eArc/ARC). Kör jag ett ljudtest inifrån receiverns egen meny identifieras alla högtalar ink subben helt korrekt. Måste vara någon inställning på TVn och/eller i kombination med receivern? Eller grejar min Supra HDMI-kabel från 2012 inte att skicka 5.1 ljud från TVN till receivern? TVn är förresten en Sony XJ90.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rickard:

Hej,

Trodde att allting fungerade som det skulle men märkte nu att jag har inget ljud i surround-högtalarna och inget ljud från subben. Har ett 5.1 system med en Onkyo TX-NR609. Ljud ur centern, left front och right front funkar hur bra som helst när man kör typ ett 5.1 test via Youtube. Har en ny High Speed HDMI mellan ATV och TV (HDMI 4) och sen använder jag en äldre HDMI-kabel mellan receiver och TV (HMDI 3 eArc/ARC). Kör jag ett ljudtest inifrån receiverns egen meny identifieras alla högtalar ink subben helt korrekt. Måste vara någon inställning på TVn och/eller i kombination med receivern? Eller grejar min Supra HDMI-kabel från 2012 inte att skicka 5.1 ljud från TVN till receivern? TVn är förresten en Sony XJ90.

YT stödjer inte några diskreta surroundformat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

YT stödjer inte några diskreta surroundformat.

Tanken slog mig oxå men jag får inte surround via Netflix eller HBO Max heller faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På min gamla Onkyo TX-SR607 var jag tvungen att koppla en optisk kabel mellan receivern och tvn för att få ljud.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor 1: Samsung Odyssey G8 G80SD | Monitor 2: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Hej,

Jag hade också problem när jag först kopplade ihop det (ljudet försvann i multiplar om 60 sekunder... väldigt underligt), men köpte HDMI 2.1 kablar från Nördic (overkill men varför inte).
Dock som tidigare nämnts så behöver du nog köra något annat än youtube. Har du ingen gammal blue-ray eller liknande? Receivern säger ju även vilket signal den får.

Sista jag kom att tänka på är att det fanns tre inställningar för ljudet på min TV, minns inte vad de hette men behövde röra runt där för bästa ljud.