Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

https://cdon.se/hemelektronik/infinity-cdon-rt-9-rtx-3080-p82...

Den här kanske? Två tusen kronor mer och man blir av med 2tb SSD lagring men man får toppmodellen från sprillans nya intelserien samt ett modulerbart chassi.

Vågar man lita på CDON nu för tiden? Trodde det var mer som Wish nu typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleknu:

Vågar man lita på CDON nu för tiden? Trodde det var mer som Wish nu typ

Det är bara genom CDON som den säljs, men det är GTSA som ligger bakom dem. Går att beställa direkt därifrån också om man vill slippa CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleknu:

Vågar man lita på CDON nu för tiden? Trodde det var mer som Wish nu typ

Skrivet av Zyril:

Det är bara genom CDON som den säljs, men det är GTSA som ligger bakom dem. Går att beställa direkt därifrån också om man vill slippa CDON.

GTSA ska tydligen vara ett riktigt skojarföretag det också, jag skulle hållit mig borta.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av aeriks:

GTSA ska tydligen vara ett riktigt skojarföretag det också, jag skulle hållit mig borta.

Det var ju trist, har beställt en dator därifrån istället men valde "Hämta & betala i butik", så kanske ska ta och avbryta ordern då. Jag har läst många bra omdömen online men läser man en del inlägg härifrån så verkar det inte så poppis. Att allt ska vara så svårt hela tiden...

Kan för övrigt säga att jag de som arbetade på Inet i Stockholmsbutiken inte var förvånade när jag lämnade tillbaka Aorus-datorn idag. Det första en sa var "Jaha, vilket utav alla problem har du haft med den här datorn då?", och de bekräftade att jag inte var först in med min dator. Känns i efterhand som ett bra beslut då!

*Edit*
Avbröt ordern efter lite mer läsning här på forumet... Kändes inte så lovande! Bara att börja leta igen då...

Permalänk
Medlem

En nackdel med den är att man enligt en recension där inte kan uppgradera minnena till annat än HP-minnen, vilket verkar lite drygt när 16GB inte känns helt tillräckligt. Annars ett bra pris skulle jag säga!

Köra på AMD istället med 32GB RAM?

Permalänk
Medlem

Jag hoppade också GTSA pga. tidigare omdömen... Ser mörkt ut på datorfronten just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Jag hoppade också GTSA pga. tidigare omdömen... Ser mörkt ut på datorfronten just nu.

Den här ligger nog närmast för mig att beställa
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Letar man 3080 så kostar de ju 15k+, tillsammans med SSD, RAM och en AMD 5800X så är man snabbt uppe i samma summa. Och då behöver man ju även chassi, PSU, kylare och en moderkort utöver det.

Gällandes att Omen fått en del kritik på hög temperatur och ljudnivå så verkar det mest vara när man kört deras Intel i9-kombination. Ryzen-versionen har jag inte sett mycket problem om utan mest nöjda folk. Man kan ju även modda det lite (bryter förstås garantin) om man vill fixa bättre kylning framöver, vilket många med just Intel-varianten verkar ha gjort.

För mig känns det som en schysst deal om man vill ha ett 3080-kort för framtiden iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyril:

Den här ligger nog närmast för mig att beställa
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Letar man 3080 så kostar de ju 15k+, tillsammans med SSD, RAM och en AMD 5800X så är man snabbt uppe i samma summa. Och då behöver man ju även chassi, PSU, kylare och en moderkort utöver det.

Gällandes att Omen fått en del kritik på hög temperatur och ljudnivå så verkar det mest vara när man kört deras Intel i9-kombination. Ryzen-versionen har jag inte sett mycket problem om utan mest nöjda folk. Man kan ju även modda det lite (bryter förstås garantin) om man vill fixa bättre kylning framöver, vilket många med just Intel-varianten verkar ha gjort.

För mig känns det som en schysst deal om man vill ha ett 3080-kort för framtiden iaf!

Mm jag har tänkt i samma banor, antingen den eller https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami... men med tanke på att den bara är tusenlappen dyrare och man får mer lagring, ram och bättre prolle så är OMEN onekligen en bättre deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyril:

Den här ligger nog närmast för mig att beställa
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Letar man 3080 så kostar de ju 15k+, tillsammans med SSD, RAM och en AMD 5800X så är man snabbt uppe i samma summa. Och då behöver man ju även chassi, PSU, kylare och en moderkort utöver det.

Gällandes att Omen fått en del kritik på hög temperatur och ljudnivå så verkar det mest vara när man kört deras Intel i9-kombination. Ryzen-versionen har jag inte sett mycket problem om utan mest nöjda folk. Man kan ju även modda det lite (bryter förstås garantin) om man vill fixa bättre kylning framöver, vilket många med just Intel-varianten verkar ha gjort.

För mig känns det som en schysst deal om man vill ha ett 3080-kort för framtiden iaf!

Jag slog faktiskt till på denna, hade missat det erbjudandet. Nytt för December? Finns inget bättre ute nu iaf vad jag kan se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Jag slog faktiskt till på denna, hade missat det erbjudandet. Nytt för December? Finns inget bättre ute nu iaf vad jag kan se..

Gjorde samma sak, grupptryck?

I den situation jag är i just nu orkar jag inte vänta och kan alltid lösa eventuella ljudnivå-problem senare!

Permalänk
Medlem

Verkar bli en retur för mig också, köpte Ryzen varianten men den låter något kopiöst och stundtals uppe i 70C i windows med enbart chrome.. ni som har resettat windows på dessa, hur gjorde ni? Oavsett hur jag än försöker i windows får jag upp att det inte går efter cirka 50% in...

Permalänk
Medlem

Slog också till på denna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sistaB:

Verkar bli en retur för mig också, köpte Ryzen varianten men den låter något kopiöst och stundtals uppe i 70C i windows med enbart chrome.. ni som har resettat windows på dessa, hur gjorde ni? Oavsett hur jag än försöker i windows får jag upp att det inte går efter cirka 50% in...

Samma. Lyckades enbart med reset "download windows via internet" (eller något sånt, kommer inte ihåg det exakta namnet för det)

Permalänk
Skrivet av anon339096:

Samma. Lyckades enbart med reset "download windows via internet" (eller något sånt, kommer inte ihåg det exakta namnet för det)

Samma problem för mig, gjorde samma som du.. det var det var det enda jag lyckades med

Permalänk
Medlem

Har spelat i två dagar nu, och måste säga att annat än ljudnivån fungerar det riktigt bra. Till skillnad från vad flera har klagat på har jag hittils inte haft en enda crash, förlorad kontakt med skärmen eller något annat strul. Jag har spelat två heldagar 2560 x 1440 144 hz RDR2 utan några problem alls.

Jag ska testa några dagar till, men just nu är jag frestad att behålla datorn trots ljudnivån, om den fortsätter som hittils. Det går verkligen inte att hitta något likvärdigt som inte kostar 10,000 kr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dushatar:

Har spelat i två dagar nu, och måste säga att annat än ljudnivån fungerar det riktigt bra. Till skillnad från vad flera har klagat på har jag hittils inte haft en enda crash, förlorad kontakt med skärmen eller något annat strul. Jag har spelat två heldagar 2560 x 1440 144 hz RDR2 utan några problem alls.

Jag ska testa några dagar till, men just nu är jag frestad att behålla datorn trots ljudnivån, om den fortsätter som hittils. Det går verkligen inte att hitta något likvärdigt som inte kostar 10,000 kr mer.

Jag är lite i samma sits inga problem alls förutom ljudnivån dock tänker jag att ljudnivån kanske beror på att det är en väldigt liten burk och snittar nu på ca 45-47 db vid t.ex battlefield 5 4ked ray tracing. Efter jag ställde om cpu fan till silent i bios och energi alternativ balanserat i windows. Jo ett problem har jag kan inte se de övriga fläktarnas rpm i varken bios eller siv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dushatar:

Har spelat i två dagar nu, och måste säga att annat än ljudnivån fungerar det riktigt bra. Till skillnad från vad flera har klagat på har jag hittils inte haft en enda crash, förlorad kontakt med skärmen eller något annat strul. Jag har spelat två heldagar 2560 x 1440 144 hz RDR2 utan några problem alls.

Jag ska testa några dagar till, men just nu är jag frestad att behålla datorn trots ljudnivån, om den fortsätter som hittils. Det går verkligen inte att hitta något likvärdigt som inte kostar 10,000 kr mer.

Gött! Jag är inte alls avis. Jag säger behåll den, se nedan..

Skrivet av Froow91:

Jag är lite i samma sits inga problem alls förutom ljudnivån dock tänker jag att ljudnivån kanske beror på att det är en väldigt liten burk och snittar nu på ca 45-47 db vid t.ex battlefield 5 4ked ray tracing. Efter jag ställde om cpu fan till silent i bios och energi alternativ balanserat i windows. Jo ett problem har jag kan inte se de övriga fläktarnas rpm i varken bios eller siv.

Kan säga att ljudnivån i OMEN 30L 1880 från elgiganten - som förmodligen är bästa alternativet efter Aorusen - är inte lägre. (Av det lilla jag hann pröva med Model S) Skriker som en jetmotor under tung last. Har dock skumläst att det finns justeringar man kan göra för att avhjälpa problemet som jag inte har hunnit pröva ännu.

Permalänk
Medlem

Jag klippte till på https://www.komplett.se/product/1182578/gaming/speldator/stat...

Det känns ju som ett bra alternativ men hör inte så många prata om den. Är det för att det är non x som folk drar sig? Annars 6800xt och 32 gig ram.

Är det något jag missar?

Permalänk
Medlem

Det konstiga är hur oregelbunden ljudet/fläktarna är. Det låter som allra mest när man sätter på Chrome, mycket mer än när man sitter och spelar något krävande spel. Sen går det ju hela tiden i vågor, ibland är den väldigt tyst, ibland är den högljud. Hade varit skönare om det var ett konstant medelljud, än att den från ingenstans stegrar upp som en bilmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av realon:

Jag klippte till på https://www.komplett.se/product/1182578/gaming/speldator/stat...

Det känns ju som ett bra alternativ men hör inte så många prata om den. Är det för att det är non x som folk drar sig? Annars 6800xt och 32 gig ram.

Är det något jag missar?

För egen del är AMD-grafikkort helt ointressanta då jag vill ha RT-prestandan, DLSS och Shadowplay/nvenc från Nvidia.

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med ljudnivån, kör ni med hörlurar? Min dator är relativt högljudd under belastning men jag hör den aldrig då jag kör med hörlurar på rätt hög volym.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Ni som har problem med ljudnivån, kör ni med hörlurar? Min dator är relativt högljudd under belastning men jag hör den aldrig då jag kör med hörlurar på rätt hög volym.

Ljudnivån är egentligen inget problem för mig, jag sitter också med hörlurar så antingen musik eller spel gör att jag ej hör datorn. Däremot sitter min flickvän bredvid mig och jobbar, och hon använder inte (och vill inte använda) hörlurar.

Jag var rädd att hon skulle klaga på att min nya dator låter för mycket, men jag har inte berättat för henne att jag har köpt en ny dator, och har gömt den (tur att är ju liten ) under bordet bakom min gamla dator. Så hon tror att det är min gamla dator som låter lite extra. Men det är det svårare att klaga på iom att den har stått där sedan länge.

Permalänk
Medlem

Jag kör med hörlurar med öppen rygg så det är lättare att höra externa ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Ni som har problem med ljudnivån, kör ni med hörlurar? Min dator är relativt högljudd under belastning men jag hör den aldrig då jag kör med hörlurar på rätt hög volym.

Jag kör med hörlurar fidelio x2 och hör inte pcn när jag har hörlurar på mig. Det enda som oroar mig angående ljudvolymen är anledningen till att den låter så mycket om det bara är pga fläktkurvan är för aggresivt inställd på eller om den verkligen behöver det höga varvtalet för hålla nere temparna. Justerar man fläkt kurvan kan man få ner ljudnivån till i stort sett obefintlig iaf när man inte spelar eller spelar mindre krävande spel. Verkar som temparna ändå håller sig skapliga. Något konstigt jag upptäckt är att amd ryzen master programmet rapporterar ca 10 grader celcius lägre tempar på cpun än övriga program t.ex hw monitor så kan det vara så att bios läser av temparna högre än vad de verkligen är och därav anledningen till att fläktarna går på full blås?

Permalänk
Medlem

Dock har funderat lite om det kanske skulle vara värt plocka ur komponenterna ur model s och slänga in de i ett större chassi för få bättre tempar om det är möjligt

Permalänk
Medlem

Årets tråkigaste råd. Spendera inte pengarna förrän pandemin blivit en säsongs-corona.

Men så har vi kanske en stundande hyperinflation på gång så kanske du ska investera pengarna i crypto (livsfarligt), guld eller aktier du tror på. Ingen ekonomiexpert men vad jag läst mig till så kommer Fiatvaluta sjunka med 50% och göra sparande till en olönsam affär. De där stödpengarna från staten under pandemin räknar de tjäna in på inflationen tror jag men kan ha fel.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den översta länken ser ganska fin ut. Länken ett steg ner skulle jag nog hållit mig ifrån då jag inte litar på att en prebuilt har tillräckligt bra kylsystem för en Ryzen 9.

Har själv exakt den HP Omen-varianten som du länkade och den funkar mycket bra utöver att den inte kyler CPUn särskilt bra, så det ska jag uppgradera på egen hand. Detta är dock ett vanligt förekommande problem eftersom de senaste processorerna blir varma i och med deras kraft - så är det bara.