Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av medbor:

Tror dock inte det går att samla all läckande metan i sibirien

No shit! Biogas LNG/LBG har iaf snarlikt pris som bensin för samma energiinnehåll.

Nå, kunde ni Strandhälls kuggfråga hon fick, hur många är nedlagda och hur många är i drift?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Problemet är att många av de tekniker som inte släpper ut växthusgaser kräver större mängder energi. Gruv- och stålindustrin som diskuterats här är bara ett exempel på det.

Det "fossilfria" stålet har jag inte så bra koll på, men det går åt mycket energi även till "klassisk" stålproduktion i form av naturgas och kol, men i allmänhet så går det ju åt mindre energi när man byter över från fossildrift till eldrift. Se exempelvis på elbilarna, en riktigt snål bensinbil drar kanske en halvliter bensin per mil om man kör försiktigt, det är ungefär 4,5 kW, jämfört med en elbil som väldigt sällan drar mer än hälften av det ens om det är en ganska stor och kraftfull bil. Man kan ta tillvara på spillvärme från fossil kraftproduktion och industri och därmed förbättra siffrorna något, men fortfarande är det inte särskilt effektivt jämfört med el i de flesta fall.

Citat:

Sol och vindkraft är en del av problemet med den ökade energianvändningen eftersom man behöver lägga ned så stora mängder energi jämfört med den energi man får tillbaka.

Det där stämmer ju inte alls med vad jag har hört och läst, du har ingen källa på det påståendet?

Citat:

Detta är grundorsaken till att jag förespråkar kärnkraft. Dess koldioxidustläpp över hela livscykeln är väldigt små, och för att få ut en enhet energi från kärnkraften så behöver man sätta in väldigt lite energi.

Nja, tillsatt energi i ett kärnkraftverk eller för den delen olja, gas, kol och liknande, kan ju aldrig vara mindre än uttaget av energi. För sol, vind och vatten tillsätter man ju inte energi alls, utan all energi kommer ju från solen (mer eller mindre direkt). Sen är det (förhållandevis) små mängder material man tillsätter för kärnkraft, men det är ju för att det materialet har ju ett väldigt högt energiinnehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Citat:
Sol och vindkraft är en del av problemet med den ökade energianvändningen eftersom man behöver lägga ned så stora mängder energi jämfört med den energi man får tillbaka.

Det där stämmer ju inte alls med vad jag har hört och läst, du har ingen källa på det påståendet?

Jag postade ett diagram över det för ett tag sedan , se diagram samt kommentarer längre ner på sidan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det "fossilfria" stålet har jag inte så bra koll på, men det går åt mycket energi även till "klassisk" stålproduktion i form av naturgas och kol, men i allmänhet så går det ju åt mindre energi när man byter över från fossildrift till eldrift. Se exempelvis på elbilarna, en riktigt snål bensinbil drar kanske en halvliter bensin per mil om man kör försiktigt, det är ungefär 4,5 kW, jämfört med en elbil som väldigt sällan drar mer än hälften av det ens om det är en ganska stor och kraftfull bil. Man kan ta tillvara på spillvärme från fossil kraftproduktion och industri och därmed förbättra siffrorna något, men fortfarande är det inte särskilt effektivt jämfört med el i de flesta fall.
Nja, tillsatt energi i ett kärnkraftverk eller för den delen olja, gas, kol och liknande, kan ju aldrig vara mindre än uttaget av energi. För sol, vind och vatten tillsätter man ju inte energi alls, utan all energi kommer ju från solen (mer eller mindre direkt). Sen är det (förhållandevis) små mängder material man tillsätter för kärnkraft, men det är ju för att det materialet har ju ett väldigt högt energiinnehåll.

Om vi gör ett överdrivet exempel för att förklara vad han menade med att man behöver mycket energi med förnybar kraft:

Vill man göra stabil baskraft av vind och sol så måste man mellanlagra energin, till exempel via batterier eller vätgas. Dels behöver man då kraft till att driva samhället när det blåser, men också tillräckligt med energi att skapa den vätgas som krävs för de tillfällen när det blåser mindre. Kontentan är att man behöver kanske generera ca 150-250% av energin vi faktist använder på grund av förluster i systemen som lagring och återgenerering för att kunna nå en bra garanterad baskraft

På så sätt behövs långt mer energi är att matcha Sveriges behov av TWh, runda slängar det dubbla skulle jag tro är närmare sanningen. Denna ökade nivå behövs inte på samma sätt av kärnkraft, men till viss del stämmer den för vattenkraft också när det blir torka eller som nu isbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Var det inte någon politiker nyligen som menade att verkningsgraden på kärnkraft var urusel då man bara använde 1-2 % av bränslet :-D.

Just jämförelsen mellan elbilar och förbränningsmotorer haltar lite imho. Jag förstår vad du menar, men en elmotor har en verkningsgrad på 98 % och en diesel något över 40 %. Ska du göra stål är det enbart värme du är ute efter, att elda kol bör då ge en väldigt hög verkningsgrad. Att omvandla den renaste formen av energi (el) till värme (elda vätgas) med en verkningsgrad runt 30 % är väl kanske inte en väldigt energieffektiv process. Däremot så tycker jag att vi verkligen ska fortsätta satsa på detta. Vi kan inte fortsätta elda kol år 2021. Dags att släppa 1800-talet.

Ett kombikraftverk har väl som högsta verkningsgrad runt 60 %. Frågan är vilken årsmedelverkningsgrad ett vindkraftverk har, 30 % i bästa fall? Det viktiga är dock att sluta elda fossila bränslen, inkl naturgas.

Ang Strandhäll så är det imponerande att en som gick frisörslinjen på gymnasiet och dessutom är jagad av kronofogden kan bli ansvarig för miljön i Sverige. Värderar vi inte miljön högre än så?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om vi gör ett överdrivet exempel för att förklara vad han menade med att man behöver mycket energi med förnybar kraft:

Vill man göra stabil baskraft av vind och sol så måste man mellanlagra energin, till exempel via batterier eller vätgas. Dels behöver man då kraft till att driva samhället när det blåser, men också tillräckligt med energi att skapa den vätgas som krävs för de tillfällen när det blåser mindre. Kontentan är att man behöver kanske generera ca 150-250% av energin vi faktist använder på grund av förluster i systemen som lagring och återgenerering för att kunna nå en bra garanterad baskraft

På så sätt behövs långt mer energi är att matcha Sveriges behov av TWh, runda slängar det dubbla skulle jag tro är närmare sanningen. Denna ökade nivå behövs inte på samma sätt av kärnkraft, men till viss del stämmer den för vattenkraft också när det blir torka eller som nu isbildning

Tänk dig det vätgaslagret med enorma vätgastankar. Se denna för att bilda dig en uppfattning om hur illa det kan gå inom processindustrin när man lagrar lättantändbara fluider. Vätgas är ju dock bland det mest explosiva, speciellt om man får ett inläckage av syre = knallgas. Jag säger inte att det kommer hända, jag säger bara att det finns risker med alla former av industrier och just vätgas är kanske en av de mer riskfyllda?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Tänk dig det vätgaslagret med enorma vätgastankar. Se denna för att bilda dig en uppfattning om hur illa det kan gå inom processindustrin när man lagrar lättantändbara fluider. Vätgas är ju dock bland det mest explosiva, speciellt om man får ett inläckage av syre = knallgas. Jag säger inte att det kommer hända, jag säger bara att det finns risker med alla former av industrier och just vätgas är kanske en av de mer riskfyllda?

Jag håller med, inga problem där. Mitt inlägg var mest för att förklara varför förnybart leder till överproduktion och högre energianvändning

Om man väljer pumpad vattenkraft, batterier, ammoniak eller vätgas låter jag vara osagt, finns många alternativ. Men alla har såklart sina risker. Och gemensamt för alla är att överproduktion behövs för att nå en stabil minimum-nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag håller med, inga problem där. Mitt inlägg var mest för att förklara varför förnybart leder till överproduktion och högre energianvändning

Om man väljer pumpad vattenkraft, batterier, ammoniak eller vätgas låter jag vara osagt, finns många alternativ. Men alla har såklart sina risker. Och gemensamt för alla är att överproduktion behövs för att nå en stabil minimum-nivå

Jo jag förstod vad du menade i ditt tidigare inlägg och ville bara nyansera lite

Problemet med överproduktion om nu inte staten ska betala är att incitament för att lagra vätgas minskar ju mer vätgas man producerar vid hög elproduktion och lågt elpris pga att elpriset slutar fluktuera och blir helt linjärt. Varför bygga lager om du ändå får betala samma för elpriset? Visst, man kan hävda att staten borde gå in och bekosta något så viktigt, men jag har hört i debatten tidigare att staten inte ska gå in och bekosta kärnkraft då det är en öppen marknad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jo jag förstod vad du menade i ditt tidigare inlägg och ville bara nyansera lite

Problemet med överproduktion om nu inte staten ska betala är att incitament för att lagra vätgas minskar ju mer vätgas man producerar vid hög elproduktion och lågt elpris pga att elpriset slutar fluktuera och blir helt linjärt. Varför bygga lager om du ändå får betala samma för elpriset? Visst, man kan hävda att staten borde gå in och bekosta något så viktigt, men jag har hört i debatten tidigare att staten inte ska gå in och bekosta kärnkraft då det är en öppen marknad.

Vad ska du med vätgas till, det är ett av de mest ineffektiva sätten för lagring av el. Ska du använda det till industrin kan du i princip skapa den när den behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det är helt skevt på många sätt helt klart

Samma med att vi ibland har högsta elpris i historien och ibland negativt pris pga överproduktion, det kan vara bra för de som kan utnyttja prisskillnaderna, men det är ju inte bra för de som behöver elen

Något behöver ju göras så det blir bättre för alla, konsumenter och producenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad ska du med vätgas till, det är ett av de mest ineffektiva sätten för lagring av el. Ska du använda det till industrin kan du i princip skapa den när den behövs.

Jo men här kommer ju dilemmat jag nämnt några gånger. Ska du skapa den när den behövs så kommer det med stor säkerhet kosta bra mycket mer än att elda kol. Säg att elpriset just då är skyhögt? Nu tänker jag främst på stålindustrin, jag vet att du är barnsligt förtjust i naturgas men vätgas är ju bra mycket renare, för att inte tala om spänningen med knallgas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jo men här kommer ju dilemmat jag nämnt några gånger. Ska du skapa den när den behövs så kommer det med stor säkerhet kosta bra mycket mer än att elda kol. Säg att elpriset just då är skyhögt? Nu tänker jag främst på stålindustrin, jag vet att du är barnsligt förtjust i naturgas men vätgas är ju bra mycket renare, för att inte tala om spänningen med knallgas?

Högspänning vill man ju ha på elmarknaden, svårt att leverera annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Högspänning vill man ju ha på elmarknaden, svårt att leverera annars

Haha exakt, mycket fint pappaskämt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Haha exakt, mycket fint pappaskämt!

Har en treåring hemma så måste börja träna nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har en treåring hemma så måste börja träna nu

Rätt, har själv tränat i 9 år nu....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ska du bara lagra den för att producera värme förlorar du inte så värst mycket. Ska du göra el är pumpkraft följt av tryckluft mer effektivt för lagring. LKAB och H2 GS ska inte göra el, kostnaden är ändå för hög däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska du bara lagra den för att producera värme förlorar du inte så värst mycket. Ska du göra el är pumpkraft följt av tryckluft mer effektivt för lagring. LKAB och H2 GS ska inte göra el, kostnaden är ändå för hög däremot.

Fast även om du gör värme av vätgas är verkningsgraden fortfarande 30 % för att framställa vätgasen, från el till vätgas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Fast även om du gör värme av vätgas är verkningsgraden fortfarande 30 % för att framställa vätgasen, från el till vätgas.

80 % för framställning 70-80 för lagring, så typ 60 %.

Problemet blir ju om du sen ska göra el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

80 % för framställning 70-80 för lagring, så typ 60 %.

Problemet blir ju om du sen ska göra el.

60-70% för framställning, bra mycket bättre än jag trodde.
https://www.nyteknik.se/energi/vatgasen-lyfter-mot-nya-hojder...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Vätgas är inte alls en speciellt farlig gas. Mycket enkel att hantera eftersom den stiger snabbt vid en eventuell läcka. Gallertak är det som gäller! Många tror att personer dog av exploderande vätgas då zeppelinaren Hindenburg havererade vi landning. Det är fel! De som dog brändes ihjäl av flytande brinnande bränsle från motorerna. Många överlevde också tack vare att vätgasen snabbt försvann uppåt. I Tyskland blandar man in vätgas i ledningarna med naturgas, vilket gör gasen lite grönare! Försök görs även att gå över till ren vätgas.,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Vätgas är inte alls en speciellt farlig gas. Mycket enkel att hantera eftersom den stiger snabbt vid en eventuell läcka. Gallertak är det som gäller! Många tror att personer dog av exploderande vätgas då zeppelinaren Hindenburg havererade vi landning. Det är fel! De som dog brändes ihjäl av flytande brinnande bränsle från motorerna. Många överlevde också tack vare att vätgasen snabbt försvann uppåt. I Tyskland blandar man in vätgas i ledningarna med naturgas, vilket gör gasen lite grönare! Försök görs även att gå över till ren vätgas.,

På kärnkraftverk är vi väldigt noga med att inte få anrikning av vätgas. Det var exempelvis vätgas som orsakade explosionerna i reaktorbyggnaden i Fukushima. Vätgas blandat med luft ger som bekant knallgas och den kan ju spontanantända. Fallet Tyskland gissar jag handlar om mängden man blandar in, samt att man inte har syre i ledningarna men jag killgissar här.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag postade ett diagram över det för ett tag sedan , se diagram samt kommentarer längre ner på sidan.

Jo ok, men det finns ju många forskningsartiklar som kommer fram till olika siffror, och alla verkar vara baserade på ganska gammal data. Vind och än mer sol har ju blivit väldigt mycket effektivare den senaste tiden exempelvis. Att ditt diagram har med saker som inte finns än tyder dock på att det kanske inte är den bästa källan kanske? Men denna artikel är ju lite intressant då den verkar bygga på mycket av samma data som den du länkade (eller inte länkade men som din data kommer från). Jag säger inte att den är bättre eller sämre än artikeln du länkade utan bara att det finns olika sätt att beräkna som ger olika resultat. Exempelvis (från den länkade artikeln):

Men det hade förstås varit trevligare med en lite nyare analys oavsett. Sol i tabellen ovan stämmer ju inte alls längre exempelvis.

Skrivet av medbor:

Som nämnt minst hundra gånger i tråden så pratar ingen om att ersätta hela vår energiproduktion med intermittenta källor, bas- och reglerkraft har vi i form av vattenkraft som hittills har kunnat täcka upp väldigt bra.

Energilagring lär behövas men inte alls i den utsträckningen som folk verkar göra gällande då vi har exempelvis elhandel och förstås för att det faktiskt i princip alltid blåser (och solen lyser också varje dag). Men absolut kommer vi att behöva ha en "överkapacitet" i vindkraften om vi ska förlita oss på den i högre utsträckning än idag, och våra grannländer kommer också behöva det, alltså kommer elen att vara billig när det blåser mycket här och i närliggande länder, och dyr när det inte blåser så mycket men ju större yta verken är utspridda över desto större chans att det blåser mycket åtminstone någonstans. Negativa elpriser skapade ju rubriker (dock inte så stora) när det hände för någon månad sedan men det kommer att inträffa oftare, och då blir det ju plötsligt väldigt lönsamt att exempelvis producera vätgas eller använda pumpkraft. Timdebitering av elkonsumenter gör det också mer lönsamt att anpassa sin förbrukning efter situationen exempelvis.

Skrivet av ingenjören:

Var det inte någon politiker nyligen som menade att verkningsgraden på kärnkraft var urusel då man bara använde 1-2 % av bränslet :-D.

Jo, även om det är sant på något plan är det ju ett väldigt vinklat argument förstås. Effektiviteten borde förstås inte räknas från den potentiella energin som finns lagrad på det sättet, utan i förhållande till kostnad och miljöpåverkan.

Citat:

Just jämförelsen mellan elbilar och förbränningsmotorer haltar lite imho. Jag förstår vad du menar, men en elmotor har en verkningsgrad på 98 % och en diesel något över 40 %. Ska du göra stål är det enbart värme du är ute efter, att elda kol bör då ge en väldigt hög verkningsgrad. Att omvandla den renaste formen av energi (el) till värme (elda vätgas) med en verkningsgrad runt 30 % är väl kanske inte en väldigt energieffektiv process. Däremot så tycker jag att vi verkligen ska fortsätta satsa på detta. Vi kan inte fortsätta elda kol år 2021. Dags att släppa 1800-talet.

Nej det är ju ett problem, många industrier behöver värme och då är fossila bränslen effektiva sett till energiuttag och kostnad (innan skatt i alla fall), men miljöpåverkan är det förstås värre med. Samtidigt är det ju bättre med hög effektivitet även om det kräver fossila bränslen. Säg att vi hade haft precis så mycket el som krävs för vår nuvarande förbrukning, och vi börjar köra elbilar istället för fossilbilar och därmed behöver köra typ Karlshamnsverket för att täcka den extra förbrukningen, då hade det ändå varit mycket mer effektivt, alltså vi hade använt mindre bränsle, fått mindre energiförluster på vägen, än med dagens fossilbilar tack vare skalan på ett kraftverk som gör det enklare och lönsamt att vara mer effektiv, man kan också ta tillvara på spillvärme på ett annat sätt och så.

Citat:

Ett kombikraftverk har väl som högsta verkningsgrad runt 60 %. Frågan är vilken årsmedelverkningsgrad ett vindkraftverk har, 30 % i bästa fall? Det viktiga är dock att sluta elda fossila bränslen, inkl naturgas.

Jo absolut. Enligt denna artikel så producerar ett vindklraftverk el ungefär 8000 timmar per år, av 8760, så det är ganska bra men det säger inget om hur mycket det producerar utan då får man titta på s.k. fullasttimmar, som är ett sätt att räkna som tittar på hur ett verks elproduktion motsvarar märkeffekten över året. Och där ligger vindkraften på 2700-3500 men de bäst placerade ger ungefär 4500. Så någonstans mellan 33 och drygt 50 procent ungefär.

Citat:

Ang Strandhäll så är det imponerande att en som gick frisörslinjen på gymnasiet och dessutom är jagad av kronofogden kan bli ansvarig för miljön i Sverige. Värderar vi inte miljön högre än så?

Jo jag slutar aldrig bli förvånad över hur lite det krävs för att bli toppolitiker i Sverige, i alla fall när det gäller formella meriter. Kontakter eller typ långvarigt medlemskap i Unga örnar eller liknande hjälper förstås.

Permalänk
Medlem

Köra elbilar på oljekondens är inte mycket vettigare än att köra de på kolkraft. Det är däremot bättre än att köra de på vätgas för då ökar du snart mängden energi som krävs.

Använd 1 kWh för att producera och lagra 0,6 kWh vätgas och sen stoppa in dessa 0,6 kWh i en bränslecell med 50 % verkningsgrad för att använda 0,3 kWh i elbilen. Samtidigt som mesta av elen i världen är fossil Med större batteri stoppar du in ~0,9 kWh i batteriet direkt.

Det finns anledning till att EU pratade om att minska energiförbrukningen till 60 % av 2015-års nivåer innan de börja prata om att göra naturgas grön och bygga en vätgasekonomi.

Permalänk
Inaktiv

SunCable är ett projekt att levererara solkraft från Australien till Singapore:

https://suncable.sg

Solceller på 17-20 GW, batterier på 36-42 GWh, kabel på 4200 km, levererad effekt 3.2 GW och en totalkostnad på runt 22 billion USD. Efter att Indonesien förklarat sig intresserade så har projektet döpts om till Australia-Asia Power Link:

https://en.wikipedia.org/wiki/Australia-Asia_Power_Link

Dom har börjat anställa folk för detaljerad projektering, finansiering skall vara klar 2023 och leveranserna börja 2027-2028.

4200 km! Det är nästan dubbelt så långt som för en undervattenskabel (mestadels) från spanska höglandet till typ Ringhals. Trots det så är det både billigare och har snabbare leveranstid än kärnkraft med i princip samma leveranstillförlitlighet.

Detta är alltså här och nu. Ett första projekt. Man kan tro att priserna är betydligt lägre om 20-70 år, den tidsskalan som gäller för den som fortfarande tror/hoppas/drömmer om kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

SunCable är ett projekt att levererara solkraft från Australien till Singapore:

https://suncable.sg

Solceller på 17-20 GW, batterier på 36-42 GWh, kabel på 4200 km, levererad effekt 3.2 GW och en totalkostnad på runt 22 billion USD. Efter att Indonesien förklarat sig intresserade så har projektet döpts om till Australia-Asia Power Link:

https://en.wikipedia.org/wiki/Australia-Asia_Power_Link

Dom har börjat anställa folk för detaljerad projektering, finansiering skall vara klar 2023 och leveranserna börja 2027-2028.

4200 km! Det är nästan dubbelt så långt som för en undervattenskabel (mestadels) från spanska höglandet till typ Ringhals. Trots det så är det både billigare och har snabbare leveranstid än kärnkraft med i princip samma leveranstillförlitlighet.

Detta är alltså här och nu. Ett första projekt. Man kan tro att priserna är betydligt lägre om 20-70 år, den tidsskalan som gäller för den som fortfarande tror/hoppas/drömmer om kärnkraft.

Ok så batterierna har en beräknad livslängd på 40 år? Är dessa 220 miljarder för 3,2 GW även inräknat kostnad för batteribyten?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Ok så batterierna har en beräknad livslängd på 40 år? Är dessa 220 miljarder för 3,2 GW även inräknat kostnad för batteribyten?

Don't have a fucking clue!

Läs på själv ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Don't have a fucking clue!

Läs på själv ...

Då är min gissning att det inte ingår något underhåll, detta bekostas löpande. Men för 220 miljarder får du ett gäng med kärnkraftverk.

För US$15.7 billion (157 miljarder om jag räknar på samma sätt) får Kina 2 st CAP1400 samt någon liten testreaktor på totalt 3200 MWe, inkl nyttotjänster för elnätet som roterande massa mm. Dessa är relativt okänsliga för väder och vind. Tycker det är en bra jämförelse då även dessa är de första i sitt slag, som det enorma projektet du hänvisade till

Testreaktorn är för övrigt en Gen IV reaktor som redan startats vad jag kan se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag tror det är lite åt det optimistiska hållet, men en livslängd på 15 år brukar man räkna med

Den totalq konstruktionskostnaden blir $30 miljarder enligt Wikipedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tror det är lite åt det optimistiska hållet, men en livslängd på 15 år brukar man räkna med

Antalet användbara cykler har främst att göra med hur stora cyklerna är. Håller man sig mellan 40-55% hela tiden (som el-färjan i helsingborg) så klarar batterierna långt många fler cykler än om man kör 10-90% dagligen.

De verkar ju satsa på en ganska stor batteripark, men ska de köra 3GW konstant, även nätterna, så blir det nog extremt svårt.

Den extra kapacitet som finns ska ju helst utnyttjas vid avvikande väder som reserv

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Den totalq konstruktionskostnaden blir $30 miljarder enligt Wikipedia.

Jag tänkte kronor, sorry att jag var otydlig

Visa signatur