Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ingenjören:

Men nu har man väl ändå någon form av kalkfilter på både kolkraftverk och oljekraftverk för att förhindra försurning?

När man idag läser på nätet ser man bara att "kontinenten" nämns som källa och att inte England längre pekas ut direkt. Minns braskande tidningsrubriker från 70-talet. Historiskt nedfall som graf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Då var Karlshamnsverket på gång att startas igen då och vi får börja släppa ut mer co2.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/oljekraftverk-satt...

Kabeln mellan norr till söder förhalas så gott det går då alla vet att när den väl skulle vara färdig så kommer det inte finnas någon el att forsla i den. Norrland kommer om några år kräva stora mängder mer el när väl Northvolt, LKAB och SSAB startar sina co2 räddande projekt.

Vi kommer få leva med högre elpriser under lång tid framöver och varken sol eller bind kan rädda oss.

Det är fortfarande inte igång, det märks att svenska kraftnät vill hålla på oljekraften så länge det går. Priset närmar sig 400 öre/kwh just nu. Vi får väl se om de kickar igång det, jag tror på någon gång denna veckan. Ska ju bli betydligt kallare i bland annat södra Sverige kommande dagar.

Intressant att Uniper som äger oljekraftverket uttrycker de besvikelse över Ringhals nedläggning. https://twitter.com/UniperSweden/status/1463810785046638593

Permalänk
Medlem

Är det här en dom där få timmarna på året när vi har en extremförbrukning av el ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

https://i.imgur.com/s1pWYqN.png

Är det här en dom där få timmarna på året när vi har en extremförbrukning av el ?

Du kan ju ta fram statistiken så får du svar på din fråga Återkoppla gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Ja, inte ofta som Sverige har 17€ dyrare per MWh än Tyskland (Sverige 360€ enligt SvK och Tyskland 343€ enligt Electricitymap).

Men vi får nog vänja oss med Tyska priser framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Ja, inte ofta som Sverige har 17€ dyrare per MWh än Tyskland (Sverige 360€ enligt SvK och Tyskland 343€ enligt Electricitymap).

Men vi får nog vänja oss med Tyska priser framöver.

Och nu är dom svenska priserna uppe i 422€ i SE3 och SE4.

Debatt-inlägg från Jan Blomgren, professor i kärnfysik i Expressen idag:
Vindkraften driver oss mot total systemkollaps

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är fortfarande inte igång, det märks att svenska kraftnät vill hålla på oljekraften så länge det går. Priset närmar sig 400 öre/kwh just nu. Vi får väl se om de kickar igång det, jag tror på någon gång denna veckan. Ska ju bli betydligt kallare i bland annat södra Sverige kommande dagar.

Intressant att Uniper som äger oljekraftverket uttrycker de besvikelse över Ringhals nedläggning. https://twitter.com/UniperSweden/status/1463810785046638593

Du vet att Uniper äger 30 % av Ringhals?
Sedan var Uniper enl Vattenfall överens om att lägga ner då de inte kunde se elpriser över 25 öre förrän tidigast 2025.

Man jag håller med, man blir ledsen att se vart vi är påväg. Men jag tror återstarta av R1 är mer realistiskt än R2. Problemet är dock enorm brist på personal. Upplärande lär ta 2 år iaf.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nu har vi sådana där timmar där vi har väldigt hög förbrukning samtidigt som vinden "står stilla". Blåser dåligt i både Sverige och Danmark, lite bättre läge i Norge och Finland nu när det gäller vind. Norge exporterar över 5000 MW, drygt 2000 MW vind de producerar just nu då de varit snåla på att bygga. Sett över hela dygnet lär vi ha en nettoexport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Och nu är dom svenska priserna uppe i 422€ i SE3 och SE4.

Debatt-inlägg från Jan Blomgren, professor i kärnfysik i Expressen idag:
Vindkraften driver oss mot total systemkollaps

Vattenfall har idag fått beviljat att bygga ut vindkraften till 30 %. Detta är alltså något de fått "bygglov" på. Vi vet ju hur det här kommer sluta. Funderar på riktigt att installera ett litet DG set som kan förse kyl, frys och pelletspanna med el. Avbrottsfri kraft kommer bli värt mycket inom 10 år.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu har vi sådana där timmar där vi har väldigt hög förbrukning samtidigt som vinden "står stilla". Blåser dåligt i både Sverige och Danmark, lite bättre läge i Norge och Finland nu när det gäller vind. Norge exporterar över 5000 MW, drygt 2000 MW vind de producerar just nu då de varit snåla på att bygga. Sett över hela dygnet lär vi ha en nettoexport.

Ok så när Hybrit och H2 Green Steel har startat kommer Norges vindkraft vara utbyggd och rädda oss? Läs artikeln som länkades ovan den var intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Då var Karlshamnsverket på gång att startas igen då och vi får börja släppa ut mer co2.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/oljekraftverk-satt...

Kabeln mellan norr till söder förhalas så gott det går då alla vet att när den väl skulle vara färdig så kommer det inte finnas någon el att forsla i den. Norrland kommer om några år kräva stora mängder mer el när väl Northvolt, LKAB och SSAB startar sina co2 räddande projekt.

Vi kommer få leva med högre elpriser under lång tid framöver och varken sol eller bind kan rädda oss.

Tror som jag varit inne på förut att hybritprojektet aldrig kommer kunna realiseras fullt ut om LKAB ska betala för elen, så så länge de faktiskt får betala tror jag inte det är någon större fara. Fara är om vi ska börja ge LKAB el för tiotals miljarder varje år, som projektet ser ut är det bara ett stort resursslöseri och ja det finns alternativ. Kör du biokol för reducering binder du icke-fossil CO2 i järnet/stålet istället för att köra ut den i atmosfären.

Skulle nog säga att det är bra om hybritprojektet leder av lite nederlag, för skulle det ses som lyckat skulle alla bara skaffa tekniken, men köra med naturgas som energikälla. Senare hade ju varit bra om tekniken var energieffektiv, men det kan jag inte se att den är, inte med vad LKAB förväntar sig tjäna på järnsvampen i.a.f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ok så när Hybrit och H2 Green Steel har startat kommer Norges vindkraft vara utbyggd och rädda oss? Läs artikeln som länkades ovan den var intressant.

Norge kommer inte rädda oss, det har inte antytts det minsta. Kommentaren om vinden var mer att den inte är särskilt utspridd, visst vi bygger också i norra Sverige, men när Danmark saknar vind kommer ju södra delarna också sakna vind och då ska vi räkna med att köra värmekraft. Just Danmark har dock lyckats med bedriften att i princip alltid fortsätta importera istället för att bränna sitt bränsle, och det är ju verkligen inget recept för resten av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror som jag varit inne på förut att hybritprojektet aldrig kommer kunna realiseras fullt ut om LKAB ska betala för elen, så så länge de faktiskt får betala tror jag inte det är någon större fara. Fara är om vi ska börja ge LKAB el för tiotals miljarder varje år, som projektet ser ut är det bara ett stort resursslöseri och ja det finns alternativ. Kör du biokol för reducering binder du icke-fossil CO2 i järnet/stålet istället för att köra ut den i atmosfären.

Skulle nog säga att det är bra om hybritprojektet leder av lite nederlag, för skulle det ses som lyckat skulle alla bara skaffa tekniken, men köra med naturgas som energikälla. Senare hade ju varit bra om tekniken var energieffektiv, men det kan jag inte se att den är, inte med vad LKAB förväntar sig tjäna på järnsvampen i.a.f.

Problemet med biokol är att skogarna tar slut så snabbt och att de växer tillbaka så långsamt. Det var ju inte utan orsak som man en gång övergick från träkol till stenkol i ståltillverkningen.

Sen undrar jag lite över ditt påstående om att man binder koldioxiden i stålet istället för att släppa ut den i atmosfären. Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Om du bränner biokolet så frigörs lika stora mängder koldioxid som om du bränner stenkol. På lång sikt tar förstås växterna upp den igen, men det tar i storleksordningen 50-100 år så på kort och medellång sikt är orsakar det ju lika mycket klimatförändringar som stenkol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Problemet med biokol är att skogarna tar slut så snabbt och att de växer tillbaka så långsamt. Det var ju inte utan orsak som man en gång övergick från träkol till stenkol i ståltillverkningen.

Sen undrar jag lite över ditt påstående om att man binder koldioxiden i stålet istället för att släppa ut den i atmosfären. Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Om du bränner biokolet så frigörs lika stora mängder koldioxid som om du bränner stenkol. På lång sikt tar förstås växterna upp den igen, men det tar i storleksordningen 50-100 år så på kort och medellång sikt är orsakar det ju lika mycket klimatförändringar som stenkol.

Pratar bara om reduceringsmedlet, kolet binder sig i stålet.

När det gäller bränsle så används i regel en variant av bränsle idag där naturgas är en allt större del, naturgas används även i ljusbågsugnarna vilket är varför SSAB Oxelösund byggt naturgasterminal.

Skogen har faktiskt återhämtat sig och växt sedan det var den huvudsakliga energikällan. Rent globalt finns ingen annan lösning än att använda mindre energi. Ingen kommer ju bygga tiotusentals kärnkraftverk för att vi ska producera vätgas o.s.v.

En effektivare process för Sveriges del hade dock gjort att det utan problem att gått att producera vätgas för användning i masugnar och ljusbågsugnar med hjälp av vindkraft, men att öka energianvändningen 5 gånger om och bara öka LKABs omsättning 2 gånger fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Precis, det heter ju trots allt kolstål! Sedan är frågan hur pass mycket av kolet som binds i stålet. Gissar att det är marginellt men jag är inte kemist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Precis, det heter ju trots allt kolstål! Sedan är frågan hur pass mycket av kolet som binds i stålet. Gissar att det är marginellt men jag är inte kemist.

Ganska mycket, LKAB räknar t.o.m. in en del i järnmalmpelletsen som negativa utsläpp när de redovisar sina utsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Pratar bara om reduceringsmedlet, kolet binder sig i stålet.

När det gäller bränsle så används i regel en variant av bränsle idag där naturgas är en allt större del, naturgas används även i ljusbågsugnarna vilket är varför SSAB Oxelösund byggt naturgasterminal.

Skogen har faktiskt återhämtat sig och växt sedan det var den huvudsakliga energikällan. Rent globalt finns ingen annan lösning än att använda mindre energi.

Då tycker jag nog att dina inlägg är lite vilseledande eftersom du framställde det som att biokol skulle vara ett alternativ till hybrits satsning på vätgas.

Den del av kolet som binds i stålet är inte problemet med ståltillverkningen utan det är den stora mängd energi som behöver tillföras i form av någon sorts bränsle, och som idag tillförs i form av kol.

Dessutom handlar hybrit inte bara om att få bort kolanvändningen vid ståltillverkningen utan också om att få bort den kol och olja som idag används av gruvindustrin när de förädlar järnmalmen innan den skickas till stålverken.

Permalänk
Hjälpsam

Låst artikel, men ingressen säger en del.
https://www.di.se/nyheter/dokument-visar-mycket-lagt-invester...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

En annan intressant aspekt är att cementa på Gotland behöver en ny överföringskabel för att ska kunna kunna binda koldioxiden i sina utsläpp. Samt prova köra med plasma teknik i sina ugnar. Man räknar med att det skall kunna minska sina utsläpp med 1.8 miljoner ton co2 årligen. Men det kräver ett rejält tillskott av effekt. Runt 2 TWh mer kommer att krävas har man räknat på. Kapaciteten på kabeln måste då minst vara 400 MW = Halva harsprångets totala effekt.
Detta är bara ett företag som vill bli grönt men inte kan det pga det saknas kapacitet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Då tycker jag nog att dina inlägg är lite vilseledande eftersom du framställde det som att biokol skulle vara ett alternativ till hybrits satsning på vätgas.

Den del av kolet som binds i stålet är inte problemet med ståltillverkningen utan det är den stora mängd energi som behöver tillföras i form av någon sorts bränsle, och som idag tillförs i form av kol.

Dessutom handlar hybrit inte bara om att få bort kolanvändningen vid ståltillverkningen utan också om att få bort den kol och olja som idag används av gruvindustrin när de förädlar järnmalmen innan den skickas till stålverken.

För SSABs del handlar det som sagt om att öka användningen av naturgas, annat är bara förhoppningar. För LKAB finns det ingen ekonomi i det hela.

LKAB använder idag 4,296 TWh/år varav 2,473 TWh är el och 1,061 TWh är kol. Kommer aldrig fungera med dubbla omsättningen och 12-13 gånger mer energi. Bara järnsvampen som ska täcka SSABs behov beräknas använda 15 TWh el, det är mer energi än hela LKAB och SSAB idag. Lägg där till typ 5 TWh naturgas och 3-4 TWh el för SSABs framtida verksamhet, det handlar om nästan en fördubbling av energianvändningen och du kommer fortfarande ha ungefär lika stora utsläpp av CO2e. Elleddningarna som byggs till SSABs verk är bara tänkta att driva ljusbågsugnen i sig, inte för att tillverka det bränsle som behövs för att de ska fungera effektivt.

I takt med att vi bygger effektivare hus och minskar energin till uppvärmningen hade det faktiskt gått att växla detta trädbränsle till att rakt av ersätta kol och koks som energikälla i hela gruva och metallindustrin utan att vi behöver avverka mer. Industrin är inte särskilt energiintensiv idag jämfört mot typ pappers och massabruk som använder större delen av skogen/biobränslet.

SSAB förutsätter alltså att biogasproduktionen ökar flera gånger om i Sverige för att bli koldioxidneutrala, så nej jag tycker inte det är konstigt att prata om Höganäsprocessen eller ens biobränslen i sammanhanget så det är inte mig du ska attackera om förespråkar biobränslen, jag förespråkar främst en omfördelning av de vi redan använder. Biobränslen kan frigöras med energieffektiviseringar och/eller mer el från vindkraft och kan användas effektivt i många sammanhang. Världen i sin helhet har inte något i närheten av Sveriges tillgång på biobränslen, men det ju just det som är hotet med energikrävande processer – de kommer drivas av kol och naturgas.

Hade LKAB däremot sett en marknad där deras omsättning ökar mer än till det dubbla med att gå över till järnsvamp och hade innefattat att de bygger kärnkraftverk för 500 miljarder så hade jag hejat på, det är ju däremot inte något varken de eller deras köpare är beredda på så det kommer heller inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Upp till 1.7 % av stålet är kol (SSAB). Så säg 17 kg bundet kol per ton. Koldioxidustläppen från att producera ett ton stål är ca. 1.6 ton (SSAB). Så lite drygt en tusendel av koldioxiden binds i stålet.

Permalänk
Hjälpsam

AB om orsakerna till de höga elpriserna.
Tre faktorer skapar den perfekta prisstormen: Det kalla vädret, höga elpriser på kontinenten och isläggning i flera stora älvar.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0GgJ82/faktorerna-bak...
De "råkar glömma" en fjärde faktor, minskad elproduktion från våra kärnkraftverk.
Men de är inte ensamma, såg att text TV gör likadant, finns säkert fler exempel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I takt med att vi bygger effektivare hus och minskar energin till uppvärmningen hade det faktiskt gått att växla detta trädbränsle till att rakt av ersätta kol och koks som energikälla i hela gruva och metallindustrin utan att vi behöver avverka mer. Industrin är inte särskilt energiintensiv idag jämfört mot typ pappers och massabruk som använder större delen av skogen/biobränslet.

I ganska låg takt, alltså, eftersom energianvändningen i bostäder minskar väldigt långsamt och knappast kan minska mycket snabbare eftersom befolkningen ökar.

Som sagt så är biobränsle bara koldioxidneutralt sett över väldigt lång sikt, så ur klimatsynpunkt kommer förhoppningsvis den eventuella minskningen av biobränslen i fjärrvärmeproduktionen leda till mindre användning och inte att det sätts tillbaka in i stålindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Upp till 1.7 % av stålet är kol (SSAB). Så säg 17 kg bundet kol per ton. Koldioxidustläppen från att producera ett ton stål är ca. 1.6 ton (SSAB). Så lite drygt en tusendel av koldioxiden binds i stålet.

Lite äpplen och apelsiner. 1 kg kol motsvarar 3,67 kg CO2, inte massivt men flera procent av insatsen. Gör ingen nytta att gräva upp kol och binda ett par procent i stålet, men träden tar ju detta kol från atmosfären. Vätgas går också att använda som bränsle i masugnarna så har man möjlighet att producera "överskott" av el kan man få ner industrins utsläpp. I EU står stålindustrin för 4 % av utsläppen. Sveriges spår är inte det enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

I ganska låg takt, alltså, eftersom energianvändningen i bostäder minskar väldigt långsamt och knappast kan minska mycket snabbare eftersom befolkningen ökar.

Som sagt så är biobränsle bara koldioxidneutralt sett över väldigt lång sikt, så ur klimatsynpunkt kommer förhoppningsvis den eventuella minskningen av biobränslen i fjärrvärmeproduktionen leda till mindre användning och inte att det sätts tillbaka in i stålindustrin.

Då hoppas du för mycket, om inte vi använder bränslet så exporteras den. Efterfrågan finns, självklart en fördel om det sker hos ett land med rökgasrening och CCS än rätt ut i luften. Förutsätter att CCS kommer användas på biokraftverk om samhället ens vill försöka minska utsläppen.

Förutom DRI så är andra spåret vätgas i masugnen och då behöver du fortfarande ett reduceringsmedel. Att spara ett par TWh trädbränsle genom effektivare bostäder för att tillverka reduktionsmedel är ingen stor sak. Vätgasen måste komma från vindkraft vilket som. Självklart kan du också börja värma bostäder med el från vindkraft + pumpkraft om du inte gillar värmeverken. Du kan ju för den delen bygga bostäder som inte behöver något värmesystem utöver värmeåtervinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Lugn lugn, vi är bara i slutet på november ännu.
Vänta tills i mitten på januari till mitten på februari, då det brukar vara som kallast i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Du vet att Uniper äger 30 % av Ringhals?
Sedan var Uniper enl Vattenfall överens om att lägga ner då de inte kunde se elpriser över 25 öre förrän tidigast 2025.

Man jag håller med, man blir ledsen att se vart vi är påväg. Men jag tror återstarta av R1 är mer realistiskt än R2. Problemet är dock enorm brist på personal. Upplärande lär ta 2 år iaf.

I så fall är det bara mer intressant då? Eftersom de uppenbarligen vill ha det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag känner han som skrev det dokumentet 🤭. Han blev inte svinnöjd när det spreds. Tror han riskerade att få en hel del skit för att det läckte. Men tack och lov klarade han sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

I så fall är det bara mer intressant då? Eftersom de uppenbarligen vill ha det nu.

Jo problemet var att man litade på att ekonomerna skulle kunna förutse framtiden. De har aldrig kunnat göra det och kommer aldrig kunna göra det. Det var faktiskt precis samma visa på 90-talet. Vattenfall ville då dra i handbromsen och menade på att det inte skulle vara lönsamt på många år. Något år senare vände elpriset brant uppåt. Det som är märkligt är hur stora beslut man tar på så osäker information.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

AB om orsakerna till de höga elpriserna.
Tre faktorer skapar den perfekta prisstormen: Det kalla vädret, höga elpriser på kontinenten och isläggning i flera stora älvar.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0GgJ82/faktorerna-bak...
De "råkar glömma" en fjärde faktor, minskad elproduktion från våra kärnkraftverk.
Men de är inte ensamma, såg att text TV gör likadant, finns säkert fler exempel.

Nej tyvärr är inte SVT jätteförtjusta på att lyfta positiva saker om kärnkraften. Jag vet inte om det hänger ihop med att 52% av journalistkåren på svt sympatiserade med MP 2011, men jag har mina misstankar.

Visa signatur