Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Vad är detta för SATA-kontakt?

Permalänk
Medlem

Vad är detta för SATA-kontakt?

Hej!
Vad ska jag ha för kabel för att kunna koppla på ström till SSD-disk från denna kontakt (den vita)?
https://drive.google.com/file/d/1yv0JKk4o3hDC8nxc1gwZrPx3uTrU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatMag68:

Hej!
Vad ska jag ha för kabel för att kunna koppla på ström till SSD-disk från denna kontakt (den vita)?
https://drive.google.com/file/d/1yv0JKk4o3hDC8nxc1gwZrPx3uTrU...

Vad är det för moderkort? (möjligen kontrollerkort?)

Jag får en känsla att det möjligen är något ATX12VO-baserat (eller liknande) om det förutsätts att man inte har vanliga SATA-strömkablar tillgängliga?
Följde det isf med strömkablage, det hade ju varit lämpligt...?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lyckas inte ta reda på vad moderkortet heter. Det är en Acer ConceptD CT500-51A. Kanske står på själva moderkortet men ids inte stänga av och öppna den just nu.

Permalänk
Medlem

Hahaha... Öppnade den lilla kartongen med tillbehör och där låg exakt en sådan kabel som behövdes! Men jag har inte lyckats googla mig fram till en sådan på ngt sätt. Bra att den följde med då, tack för att du tänkte åt mig evil penguin!

Permalänk
Skrivet av PatMag68:

Hahaha... Öppnade den lilla kartongen med tillbehör och där låg exakt en sådan kabel som behövdes! Men jag har inte lyckats googla mig fram till en sådan på ngt sätt. Bra att den följde med då, tack för att du tänkte åt mig evil penguin!

är högst troliget en Acer special eftersom det handlar om en oem dator iaf ingen standardkabel så hade du behövt köpa så hade du nog fått kontakta acer för dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Acer ConceptD CT500-51A verkar vara tänkt för företag och verkar generellt ha en del egna lösningar på det mekaniska utförandet, den är säkert ganska snabbservad om du köpt 10 000 stycken och har reservdelslagret men som hemadator är den troligen mest bara bökig att serva eftersom den använder många Acerspecifika lösningar.
Du får nog använda kablarna från nätdelen för att strömförsörja saker om du ska bygga om datorn, kanske det inte ens finns extrakablage från nätdelen utan du måste byta nätdel elerl kanske även låda för att bygga om den, det är inte så ovanligt på företaganpassade datorer att de är väldigt svåra att bygga om för man förväntas köpa en dator med rätt konfiguration från början och inte ändra på den utan den byts ut mot en ny efter 36 månader.

Det var faktiskt en ganska fräck låda med träinslagen, är det äkta eller falskt trä ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatMag68:

Lyckas inte ta reda på vad moderkortet heter. Det är en Acer ConceptD CT500-51A. Kanske står på själva moderkortet men ids inte stänga av och öppna den just nu.

https://www.itpro.co.uk/hardware/356193/acer-conceptd-500-rev...

4:e bilden visar det kablage du efterfrågar i första inlägget.

Verkar som strömkabeln ser ut som följande: https://www.gonetpc.com/Item/617694164528/

Man får verkligen hoppas att det skapas en standarad för denna typ av strömförsörjningskontakt så det inte blir en massa "hittepå"-kontakter från diverse tillverkare.

Permalänk
Inaktiv

HP och Dell gör tyvärr samma sak

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ja då var det tur att jag inte hade slängt den lilla kartongen. Nu har jag två standard-SATA-strömkontakter ut via den i alla fall. Borde ju räcka ett tag.
Ja, den har noll extra strömkablar från nätaggregatet. Knasigt.
Har haft en del Dell genom åren, arbetsstationer mestadels, och de har inte varit riktigt så här knasiga. Men det var några år sen jag köpte en Dell, de kanske har blivit värre med åren. Dumt.
Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var faktiskt en ganska fräck låda med träinslagen, är det äkta eller falskt trä ?

Nä, det är ngn sorts dekal bara. Men riktigt snygg låda ja och väldigt nöjd i övrigt.