LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av palmify:

Jag har några andra pet-peevet med LG C1 TVn.

• LG's HDMI-CEC som de döpt till "Simplink" verkar också inte spela så bra med andra enheter. Den verkar inte kunna skicka CEC signaler till min Denon förstärkare så den fattar vilken input som ska användas.

• Volym kontroller för min Chromecast 4th gen (som sitter rätt i TVn) fungerar inte alls.

• Och sist men inte minns så verkar gaming optimizern inte sparas per enhet (PS5 via AVR) och istället sparas per HDMI Input (vilket blir AVRn

Jag börjar fundera om det är dags att köpa en universalkontroll typ Logitech Harmony för att lösa mina problem...

men! utöver det så är jag supernöjd! Jag verkligen pillat med inställningar för att få till en sån bra bild jag kan utan kalibrering.

Om du har någon android enhet med IR blaster på så finns en app på google store som heter LG service remote.
https://play.google.com/store/apps/details?id=by.makarov.smar...

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Om du har någon android enhet med IR blaster på så finns en app på google store som heter LG service remote.
https://play.google.com/store/apps/details?id=by.makarov.smar...

Tror faktist inte jag har en sån android telefon längre, men du tänker för att avaktivera ASBL eller?

Permalänk
Skrivet av palmify:

Jag köpte också en C1 på Black Friday och upplevde detta problemet i fredags när man kollade på Dune, under en mörk scen så dimmades hela panelen ned och man fick öppna en meny för att den skulle "vakna till liv" igen.

Efter lite forskning så verkar detta vara en inbyggd funktion hos LG som de kallar för ASBL (länk till där jag hittade detta: https://www.avforums.com/threads/lg-oled-auto-dimming.2193056/). Detta går att stänga av om man äger en service fjärr MEN det gäller på egen risk...känns sådär att fippla med. Det detta samma symptom som du känner igen? @Laxpudding för gärna förtydliga ytterligare om jag är helt fel ute.

Oki ja det låter bekant!

Jag såg Once upon a time in hollywood på UHD Blu Ray i helgen och den var så mörk även i dagsljus scenerna att jag fick öka ljusstyrkan på Panasonic spelaren vilket resulterade i att det svarta blev mer grått. Lite tråkigt när man ska behöva sitta och justera bilden till olika innehåll.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall man vill ha ett HDR-läge som är ljusare för att rummet kräver det, använd Film Hemma-läget.

Skrivet av Swedish Berserk:

Jag såg Once upon a time in hollywood på UHD Blu Ray i helgen och den var så mörk även i dagsljus scenerna att jag fick öka ljusstyrkan på Panasonic spelaren vilket resulterade i att det svarta blev mer grått. Lite tråkigt när man ska behöva sitta och justera bilden till olika innehåll.

Du kan inte öka ljusstyrkan i spelaren, utan vad du ändrar är var du ankrar svart. Bilden blir blaskigare men förstås "ljusare" eftersom du lyfter nivåerna. Använd TV:ns reglage i första hand.

Permalänk
Medlem

Haft C1 ett tag nu och är generellt sett nöjd, men stör mig mer och mer för varje dag som går på det extremt usla WebOS, vad har de gjort!? På C7 är det rappt och enkelt, här är det så extremt slött och fyllt med reklam, man blir galen! Nu går det inte ens att ha uppe menyn samtidigt som man tittar på något då både ljud och bild försvinner.

Såg någon som hade blockat trending-IP i routern här tidigare, synd att det inte verkade fungera fullt ut bara.

Finns det några knep på hur man kan göra det bättre eller snabba upp det på något sätt?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ifall man vill ha ett HDR-läge som är ljusare för att rummet kräver det, använd Film Hemma-läget.

Du kan inte öka ljusstyrkan i spelaren, utan vad du ändrar är var du ankrar svart. Bilden blir blaskigare men förstås "ljusare" eftersom du lyfter nivåerna. Använd TV:ns reglage i första hand.

Oki. Problemet är att jag inte kunde ändra ljusstyrkan på TVn med tanke på att HDR läge var aktiverat.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Oki. Problemet är att jag inte kunde ändra ljusstyrkan på TVn med tanke på att HDR läge var aktiverat.

Då har du någon form av strömsparläge igång eller något annat bildläge som sköter ljusstyrkan "automatiskt".

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Då har du någon form av strömsparläge igång eller något annat bildläge som sköter ljusstyrkan "automatiskt".

I HDR är OLED pixlarna på 100. Hur ska man kunna öka ljusstyrkan då med tanke på att man inte ska röra den andra inställningen som påverkar hela bildens ljusstyrka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I HDR är OLED pixlarna på 100. Hur ska man kunna öka ljusstyrkan då med tanke på att man inte ska röra den andra inställningen som påverkar hela bildens ljusstyrka.

Är den på max så kan du självklart inte höja mer.

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis : det är en väldigt skillnad när något står på Max-läge och "jag kan inte ändra"

När OLED-pixelljusstyrkan står på Max och även Högsta Ljusstyrka är på Hög-läge och bilden ändå är för mörk för att fungera i rummet, då är det en annan tonkurva som behövs och där fyller "Film Hemma"-läget uppgiften väldigt väl.

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Är den på max så kan du självklart inte höja mer.

Skrivet av Laxpudding:

Precis : det är en väldigt skillnad när något står på Max-läge och "jag kan inte ändra"

När OLED-pixelljusstyrkan står på Max och även Högsta Ljusstyrka är på Hög-läge och bilden ändå är för mörk för att fungera i rummet, då är det en annan tonkurva som behövs och där fyller "Film Hemma"-läget uppgiften väldigt väl.

Tack för era svar.

Det jag hittar som styrker mitt påstående är följande:

"The disc metadata shows a peak brightness of 385nits, and a maximum frame average light level of 213 nits. Both these figures are pretty low by 4K Blu-ray standards, and frankly it shows. Especially on OLED screens, where the picture really does get very dark at times"

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2019/12/23/once-upon-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Möjligt att ni andra rattar runt mera i expertlägen än vad jag gör. Jag tycker Dolby Vision funkar fantastiskt bra på C1 i stort sett out of the box. Mitt första intryck var också - det är för mörkt! Det jag gjorde då vara bara att ändra bildläge till standard. Den verkade defaulta till något av bio-lägena. Dessa är definitivt för mörka. Efter det känner jag mig väldigt nöjd - fantastisk bild!

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nu har jag ändrat till film hemma och det hjälpte när man kör Dolby Vision. Tack än en gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag ändrat till film hemma och det hjälpte när man kör Dolby Vision. Tack än en gång.

Cinema Home använder en hemmagjord tonkurva som inte följer normal standard. Men sålänge den funkar för dig så är det väl skitsamma. Många sitter ju hemma och kollar på tv i vivid mode och det funkar för de med.
Generellt sett har jag märkt att många använder en alldeles för ljusstark inställning på sina skärmar vilket påverkar uppfattningen av HDR. Det har gjort att filmskapare börjat anpassa sig till detta och trycker ut mer ljussvaga filmer för att motverka trenden.

Permalänk
Skrivet av Ohnmat:

Cinema Home använder en hemmagjord tonkurva som inte följer normal standard. Men sålänge den funkar för dig så är det väl skitsamma. Många sitter ju hemma och kollar på tv i vivid mode och det funkar för de med.
Generellt sett har jag märkt att många använder en alldeles för ljusstark inställning på sina skärmar vilket påverkar uppfattningen av HDR. Det har gjort att filmskapare börjat anpassa sig till detta och trycker ut mer ljussvaga filmer för att motverka trenden.

Om man ska köra Dolby Vision Cinema mode i ett ljusare rum blir bilden extremt mörk. Körde Narcos nu i cinema home och bilden blir ljusare men de svarta partierna går mer åt det gråa hållet. Finns ingen allround inställning när det gäller HDR känns det som.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man koppla PS5an med HDMI direkt till TVn och fortfarande köra ljud ut via hdmi (arc) till receiver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Kan man koppla PS5an med HDMI direkt till TVn och fortfarande köra ljud ut via hdmi (arc) till receiver?

Ja, antingen via ARC eller eARC. Men hur bra det fungerar beror lite på vilken förstärkare man har. Jag har en Denon x3500h, och det funkar oftast men är inte riktigt stabilt. I bland behöver man starta om förstärkare eller tv för att det ska hoppa igång igen.

Det är nog dessutom att föredra om man inte har en extremt modern förstärkare, då de flesta inte lär stödja all funktionalitet som PS5:an har (HDR, 4K/120Hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Ja, antingen via ARC eller eARC. Men hur bra det fungerar beror lite på vilken förstärkare man har. Jag har en Denon x3500h, och det funkar oftast men är inte riktigt stabilt. I bland behöver man starta om förstärkare eller tv för att det ska hoppa igång igen.

Det är nog dessutom att föredra om man inte har en extremt modern förstärkare, då de flesta inte lär stödja all funktionalitet som PS5:an har (HDR, 4K/120Hz).

Okey. Jag får testa då. Kändes bara dumt att ens försöka om stödet inte fanns.

Jag har en Marantz 7013 så den klarar 4K/60hz iaf men som du säger har den inte stöd för 4K/120 hz osv. Tror den ska ha stöd för Earc dock så får hoppas att det håller sig problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Jag får testa då. Kändes bara dumt att ens försöka om stödet inte fanns.

Jag har en Marantz 7013 så den klarar 4K/60hz iaf men som du säger har den inte stöd för 4K/120 hz osv. Tror den ska ha stöd för Earc dock så får hoppas att det håller sig problemfritt.

Den stödjer eARC, men man kan behöva ändra lite inställningar både i förstärkare och TV för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Den stödjer eARC, men man kan behöva ändra lite inställningar både i förstärkare och TV för att få det att fungera.

Okey. Är det några särskilda inställningar du tänker på då eller?

Permalänk
Medlem

Ska snart köpa en 65 G1, men behöver mäta ut lite på väggen för placering och planering.

Hittade denna som gäller för 65 GX: https://images.app.goo.gl/YiUXGTW4vJmLzhn66

Är det samma, eller finns det någon som har mått på 65 G1, från fäste till underkant/överkant osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Är det några särskilda inställningar du tänker på då eller?

Först måste du använda rätt HDMI-portar. Tror det är HDMI 2 på TV:n. Gissningsvis "Screen 1" eller vad den heter på förstärkaren, men det behöver du dubbelkolla. Du behöver en HDMI-kabel med ethernetstöd.

Sen lär det finnas en inställning i förstärkaren för ARC. Hos Denon behöver man sätta HDMI Control till on (jo, finns vägar runt för att slippa ha HDMI Control igång), och få aktiveras ARC/eARC. Hos LG C1 finns det en "eARC Support" någonstans under ljudinställningarna. Och "Digital Sound Output" ska vara satt till "Bitstream".

Har inte TV:n framför mig, så kan vara fel, men något åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Först måste du använda rätt HDMI-portar. Tror det är HDMI 2 på TV:n. Gissningsvis "Screen 1" eller vad den heter på förstärkaren, men det behöver du dubbelkolla. Du behöver en HDMI-kabel med ethernetstöd.

Sen lär det finnas en inställning i förstärkaren för ARC. Hos Denon behöver man sätta HDMI Control till on (jo, finns vägar runt för att slippa ha HDMI Control igång), och få aktiveras ARC/eARC. Hos LG C1 finns det en "eARC Support" någonstans under ljudinställningarna. Och "Digital Sound Output" ska vara satt till "Bitstream".

Har inte TV:n framför mig, så kan vara fel, men något åt det hållet.

Okey. Tack för tipsen. Ska kika lite i manualerna för att se vilka portar som har stöd för vad och vilka inställningar som behöver ändras. Borde vara hyfsat enkelt fixat. Tror jag redan nu har hyfsat rätt inställningar i tvn då jag har kopplat in nuvarande hdmi från förstärkaren i arc-porten för att få ut ljudet från de inbyggda apparna i tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Tack för tipsen. Ska kika lite i manualerna för att se vilka portar som har stöd för vad och vilka inställningar som behöver ändras. Borde vara hyfsat enkelt fixat. Tror jag redan nu har hyfsat rätt inställningar i tvn då jag har kopplat in nuvarande hdmi från förstärkaren i arc-porten för att få ut ljudet från de inbyggda apparna i tvn.

Om du redan har ljud via förstärkaren för de inbyggda apparna så borde det bara vara att koppla in PS5:an och tuta och köra. Visar förstärkaren Dolby Atmos när det finns sådant ljud tillgängligt så kör du eARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Om du redan har ljud via förstärkaren för de inbyggda apparna så borde det bara vara att koppla in PS5:an och tuta och köra. Visar förstärkaren Dolby Atmos när det finns sådant ljud tillgängligt så kör du eARC.

Japp. Det enda extra jag behövde göra var att slå på e-arc i tvn som jag upptäckte inte var ibockat. Så nu borde det vara ok. Receivern visar dock fortfarande inte atmos i displayen utan DD+ samt dd surround så vet inte om det är bästa möjliga ljudet jag har men det låter bra iaf. Inbillar mig dock att det blev ytterligare lite bättre när jag bockade i e-arc. Har bara testat med Dune via HBO Max än sålänge.

Finns det någon nackdel med att köra HDMI-styrning i receivern? Som det är nu verkar allt fungera förutom styrning av receiverns av och på. När jag drar igång TVn så startar receivern automatiskt men när jag slår av TVn så stänger den inte av sig utan jag måste göra det manuellt varje gång. Är detta något som aktiv HDMI-styrning kan fixa? För isf är det ju bara att slå på det om det inte har några andra nackdelar vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Japp. Det enda extra jag behövde göra var att slå på e-arc i tvn som jag upptäckte inte var ibockat. Så nu borde det vara ok. Receivern visar dock fortfarande inte atmos i displayen utan DD+ samt dd surround så vet inte om det är bästa möjliga ljudet jag har men det låter bra iaf. Inbillar mig dock att det blev ytterligare lite bättre när jag bockade i e-arc. Har bara testat med Dune via HBO Max än sålänge.

Finns det någon nackdel med att köra HDMI-styrning i receivern? Som det är nu verkar allt fungera förutom styrning av receiverns av och på. När jag drar igång TVn så startar receivern automatiskt men när jag slår av TVn så stänger den inte av sig utan jag måste göra det manuellt varje gång. Är detta något som aktiv HDMI-styrning kan fixa? För isf är det ju bara att slå på det om det inte har några andra nackdelar vill säga.

Det finns ingen egentligen nackdel med HDMI-styrning, men både HDMI CEC och eARC är en härva där vissa kombinationer funkar och andra inte. Så ljudet blir inte sämre av att man slår på HDMI-styrning, men för vissa verkar det inte fungera alls. I mitt fall, med LG C1 och Denon x3500h och HDMI-styrning på så startar och stänger recivern sig som den ska, i de flesta fall. Funkar kanske 4 gånger av 5, och jag kan inte hitta något system i det. Nackdelen med det är att TV:n hoppar över till AVR-ingången lite titt som tätt, och inte alltid när jag vill.

Permalänk
Medlem

ICA Online kör just nu "OLED TV 55A16LA LG" för 7899 Kr vilket jag antar är ett kap?

Närmsta på prisjakt tar 9490 kr

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

ICA Online kör just nu "OLED TV 55A16LA LG" för 7899 Kr vilket jag antar är ett kap?

Närmsta på prisjakt tar 9490 kr

https://i.imgur.com/0wNSKUX.png

Det är definitivt ett bra pris. Blir nog inte mycket billigare den närmaste tiden!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Competitive settings?!

Tjena!

Inskaffade mig en C1 65" till mitt Xbox series X för några veckor sen.

Och jag är ute efter lite mer competitive inställningar för spel som Warzone och Vanguard. Så jag ser fienden snabbare osv. Det jag hittar på Youtube är ju "bästa" inställningar för bild kvalité, vilket inte alltid innebär fördelar i själva spelet.

Någon vass person som kan slänga upp sina C1 inställningar som jag kan prova så vore det väldigt uppskattat!!

Trevlig helg! 👍

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Morrreee:

Tjena!

Inskaffade mig en C1 65" till mitt Xbox series X för några veckor sen.

Och jag är ute efter lite mer competitive inställningar för spel som Warzone och Vanguard. Så jag ser fienden snabbare osv. Det jag hittar på Youtube är ju "bästa" inställningar för bild kvalité, vilket inte alltid innebär fördelar i själva spelet.

Du får nog mer en större effekt av att du köper nya kalsonger med skönare resår. Eller tar din tid till att vara utvilad eftersom koordination och reflexer är direkt beroende av sömn och föda.

Kör du spelläget och matar 120 Hz-signal är du redan nere på så korta latenser det kan bli. Vill du ha tydligare bild och se fienden lättare har du reglage i spelläget för att lyfta svartnivåer. Allt blir grått och kontrastlöst men tydligare för just den typen av spel.