Vilken databas använder man idag för att vara så säker som möjlig?

Permalänk
Inaktiv

Vilken databas använder man idag för att vara så säker som möjlig?

Hej. Jag undrar vilken databas ni använder för hemsidor. Är det MariaDB? Phpmyadmin? Jag har inte använt dem på ett väldigt bra tag och undrar vad som är mest säkrast i dagens läge.

Permalänk

phpMyAdmin är enbart ett verktyg för att kommunicera mot en MySQL-databas, inte en databas i sig. Vad som är säkrast är omöjligt att svara på då beroende på din kompetens spelar roll huruvida du sätter upp din infrastruktur med nätverk osv.

Permalänk
Medlem

Val av databas brukar väl ligga en del till vad man kodar i och vilket ORM man vill köra.

MS SQL tycker jag är "säkert" i azure, funkat fint!

Permalänk
Medlem

De flesta databaser är nog säkra. Handlar mer om hur klienterna kommunicerar, lösenord, rättigheter för användarna,nätverket etc.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De flesta databaser är nog säkra. Handlar mer om hur klienterna kommunicerar, lösenord, rättigheter för användarna,nätverket etc.

Ja, och att mjukvaran som använder databasen är korrekt skriven.
SQL injection är ju ett vanligt problem i dåligt skriven applikationskod, där man inte använt de verktyg som finns för att korrekt hantera parametrar till frågor utan bara aningslöst konkatenerat ihop strängar innehållande kommandon och strängar innehållande användardata. (Se t.ex. https://bobby-tables.com/ )

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Ja, och att mjukvaran som använder databasen är korrekt skriven.
SQL injection är ju ett vanligt problem i dåligt skriven applikationskod, där man inte använt de verktyg som finns för att korrekt hantera parametrar till frågor utan bara aningslöst konkatenerat ihop strängar innehållande kommandon och strängar innehållande användardata. (Se t.ex. https://bobby-tables.com/ )

Men när sidan är online, man använder väl knappast phpmyadmin då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon338341:

Men när sidan är online, man använder väl knappast phpmyadmin då?

Varför inte?

Men för att svara på din ursprungsfråga så beror väl valet av databas på vad man tänker spara, hur stor belastning det blir på databasen samt hur du har tänkt deploya lösningen. Har du tex tänkt slänga upp din lösning i något moln så underlättar det ju om du använder deras lösningar för att få full elasticitet osv.

Själv har jag börjat använda MongoDb allt mer i mina egna projekt. Jag kodar mest för hus och hobbybehov. Document stores har ju den fördelen att det är lätt att lägga till nya uppgifter i ett dokument. Sedan så gör jag inte så mycket avancerade frågor mot databasen. Och belastningen kommer aldrig heller att bli stor, så enkelhet framför avancerade join, summeringar etc.

Har också intresserat mig för graphdatabaser, men har inte riktigt hittat användningsområdet för dem ännu.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338341:

Hej. Jag undrar vilken databas ni använder för hemsidor. Är det MariaDB? Phpmyadmin? Jag har inte använt dem på ett väldigt bra tag och undrar vad som är mest säkrast i dagens läge.

Jag har använt MySQL, MariaDB (fork från MySQL), SQLite, PostgreSQL med flera och det är ju inte där säkerheten kommer in. Säkerheten beror ju på andra delar av installationen.
Programspråket och infrastrukturen för installationen är det viktiga. En riktigt säker installation bygger ju på hur man filtrerar input och hur man säkertäller att endast behöriga kommer åt databasen samt att de bara kommer åt att göra det som deras roll i sammahanget tillåter.

Så den stora frågan är vad du vill åstadkomma. Vad ska hemsidan leverera, vilka ska kunna använda den, vad ska deras interaktion påverka, vad är det som ska vara säkert (vilka ska kunna göra vad)?

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

Alla är väl säkra beroende på hur du konfigurerar dem och hur du skriver din kod. Själv använder jag mest NoSql nu för tiden. Välj databas utifrån kriterierna på systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338341:

MariaDB ✔👍
Använder själv mariadb, kan inte annat än rekommendera

Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ G.Skill Trident Z5 7200Mhz 32GB DDR5 ] [ Lian Li Galahad II 360 Performance ]
[ Samsung 870 QVO MZ-77Q1T0BW 1TB ] [ Samsung 870 QVO 8TB MZ-77Q8T0BW ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]