Reportage: Tekniken bakom Musikhjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Av ordvalet TVfri så borde man förstå att det är ett aktivt val, att då ändå komma med förslag är lite som att truga på en rökfri cigg. Dvs allt annat än trevligt och hjälpsamt.

Kul att du trots att du är TVfri och inte har koll på musikhjälpen ändå är i tråden och sprider god stämning!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kul att du trots att du är TVfri och inte har koll på musikhjälpen ändå är i tråden och sprider god stämning!

Nu handlade det ju om teknik... men jag måste säga att jag har väldigt god hjälp med stämningsspridningen

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Intressant läsning 👍🙂

Men hadde mycket hällre sett en liten video då jag läser så långsamt och blir lätt överväldigad av förmycket text på en och samma gång

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Intressant läsning 👍🙂

Men hadde mycket hällre sett en liten video då jag läser så långsamt och blir lätt överväldigad av förmycket text på en och samma gång

Samma här. Sjukt drygt o läsa.
Mycket bättre med videos.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Av ordvalet TVfri så borde man förstå att det är ett aktivt val, att då ändå komma med förslag är lite som att truga på en rökfri cigg. Dvs allt annat än trevligt och hjälpsamt.

Ja herregud så elakt...🙄

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Testpilot

Kanske lite sidospår men för en oinsatt, hur funkar "svartfiber"? jag förstår att man hyr en tom fiber och sen själv ansvarar för vad man ansluter och fyller den med men var ansluter man den? Kan man liksom hyra en tom fiber hela vägen från Torget i Norrköping till TV-huset i Stockholm?

Är den verkligen helt tom hela vägen eller sitter det utrustning på vägen som förstärker hyrtagarens signaler och den egentligen passerar switchar och samsas med annan trafik på vägen?

Jag jobbar med elnät, faktiskt just i Norrköping och kan ju säga att för sånna här evenemang så kan man betala för en tillfällig elanslutning men det handlar liksom bara till närmaste kabelskåp som klarar av det önskade strömuttaget, inte hela vägen till Stockholm :). Det finns avsedda genomföringar i kabelskåpen för anslutning av kablar som ligger ovanpå mark, alla vanliga kablar är nergrävda och kommer in under kabelskåpen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Kanske lite sidospår men för en oinsatt, hur funkar "svartfiber"? jag förstår att man hyr en tom fiber och sen själv ansvarar för vad man ansluter och fyller den med men var ansluter man den? Kan man liksom hyra en tom fiber hela vägen från Torget i Norrköping till TV-huset i Stockholm?

Är den verkligen helt tom hela vägen eller sitter det utrustning på vägen som förstärker hyrtagarens signaler och den egentligen passerar switchar och samsas med annan trafik på vägen?

Det finns bolag som jobbar med att erbjuda kommunikation mellan olika punkter. Dom pusslar vid behov ihop hela sträckan med hjälpa av flera olika nät, kanske började det i detta fall i Norrköpings allmännyttiga stadsnät (antar att det finns ett sådant) och slutade via Stokab i Stockholm in i TV-huset. På vägen sitter det signalförstärkare.

Ett exempel på nätgrossist: https://accessbolaget.se/

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jumpcut:

Det finns bolag som jobbar med att erbjuda kommunikation mellan olika punkter. Dom pusslar vid behov ihop hela sträckan med hjälpa av flera olika nät, kanske började det i detta fall i Norrköpings allmännyttiga stadsnät (antar att det finns ett sådant) och slutade via Stokab i Stockholm in i TV-huset. På vägen sitter det signalförstärkare.

Ett exempel på nätgrossist: https://accessbolaget.se/

Tack för svar, då förstår jag lite mer
Skillnaden mot att helt enkelt hyra en vanlig internetuppkoppling på plats i Norrköping är då att man har en rakare väg och slipper routas runt mellan olika nät?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Tack för svar, då förstår jag lite mer
Skillnaden mot att helt enkelt hyra en vanlig internetuppkoppling på plats i Norrköping är då att man har en rakare väg och slipper routas runt mellan olika nät?

Precis, plus att du inte behöver fundera över peering eller påverkan på throughput i övrigt. Med svartfiber vet du exakt vad du får. Du slipper ju också sätta upp ett VPN eller liknande för att säkra din överföring.

Visa signatur