Permalänk

Stutters och FPS besvär

Hej!
Detta problem har jag haft i några veckor nu, innan detta har datorn rullat på utan konstigheter!
Kort och gott så får jag FPS drops/stutters/microstutters när jag spelar. Detta händer i de flesta spel (GTA 5, FH5, theHunter COTW, Warzone, Splitgate osv) med några undantag (Wreckfest vad jag vet ännu)
Exempel 1: När jag spelar FH5 ligger jag stabilt på 144 FPS men ca var 30:onde sekund (kan också vara mer/mindre frekvent) så hoppar den ner till ~120 och sedan direkt upp till 144 igen och det blir en tydlig stutter i spelet, i samband med att FPS droppar ner och upp så kan man även se att GPU usage droppar från ~98% till ~70% och upp igen lika snabbt.
Exempel 2: Testade splitgate vilket är ett betydligt mindre krävande spel. I princip så händer exakt samma här. Dock ligger GPU usage på ca 30% och hoppar istället ner till ~25% och sen upp igen.

Jag kan börja med vad jag har testat (möjligt att jag glömt lista något):

  • Uppdatera BIOS

  • Total återställning av Windows 10 (utan internet)

  • Installera de senaste drivrutinerna till GPU samt chipset med mera via asus download center

  • På och av med D.O.C.P

  • Sänka grafikinställningar i spel

  • Höja grafikinställningar i spel

  • Spela med andra skärmen urkopplad

  • Spela utan några andra program i bakgrunden

Ändra följande 3D-inställningar i NVCP (utöver standard):

  • V-sync på

  • Energisparfunktioner - Föredrar maximal prestanda

Har även köret lite benchmarks och tagit lite screenshots som jag länkar till nedan:
3DMark Fire Strike Stress Test
3DMark CPU Profile
UserBenchMark
GPU-Z Forza Horizon 5
Exempel på stutters, loggat med MSI Afterburner

Efter många försök utan framgång så har felsökandet stannat upp för mig och därför söker jag hjälp här. Så släng alla tips och tricks ni har mot mig.
Hade varit skönt att på något sätt kunna utesluta/kartlägga vart problemet kan vara.

Övriga anteckningar:

  • Datorn är ej överklockad bortsett från D.O.C.P (?)

  • Temperaturer ser bra ut

PC Specs:

  • Windows 10 Home (21H1) 19043.1348 x64

  • BIOS Version: American Megatrends Inc. 2423 x64

  • CPU: AMD Ryzen 7 5800X

  • CPU Kylare: Noctua NH-U12S

  • GPU: Nvidia GeForce RTX 3080 (ASUS ROG Strix OC)

  • SSD: Samsung 870 EVO 250GB (Windows installerat på denna)

  • SSD: Kingston SA2000M81000G 1TB

  • HDD: Seagate Barracuda 4TB

  • RAM: Corsair CMW16GX4M2Z3600C18 2x8GB (3600MHz)

  • MBD: Asus ROG STRIX B550-F GAMING

  • PSU: ASUS ROG Strix 850 80+ GOLD

  • Skärm: ASUS XG279Q 1440p 144hz G-Sync Compatible

Permalänk
Medlem

körde du ddu innan du drog in nya gpu drivare?
Eller vad exakt innebär total återställning av Win 10? (Formaterade du om din disk?)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jag gör en vild gissning och sätter några kronor på moderkortet. Nån som kan buda över?

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Jag gör en vild gissning och sätter några kronor på moderkortet. Nån som kan buda över?

svårt att säga men inte uteslutet dock har jag samma moderkortsmodell fast med en 3900x och lägre klockade minnen och upplever inte samma problem.

spelar typ bara thehunter av ovan nämda spel och har inte problemet iaf.

Skrivet av JHultqvist:

Ändra följande 3D-inställningar i NVCP (utöver standard):

  • V-sync på

  • Energisparfunktioner - Föredrar maximal prestanda

testat med G-synk avstängt?

upplever själv en del stutter med det aktiverat när det växlar mellan "synkat" och "osynkat" vid fpsdippar så kör själv helt osynkat med fps lås på 143fps istället och vet att cotw kan vandra rätt friskt i fps upp å ner beroende på var man är på kartan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vet du om du ändrade på något för några veckor sen då detta problem började? T.ex. uppdatera drivrutin till grafikkort? Kanske kan du testa äldre drivrutin.

Permalänk
Skrivet av Quim:

körde du ddu innan du drog in nya gpu drivare?
Eller vad exakt innebär total återställning av Win 10? (Formaterade du om din disk?)

En ”clean install”. Köpte ny SSD att installera på. Resterande diskar rensade jag också innan installation.

Testade även DDU innan detta men utan resultat.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

testat med G-synk avstängt?

upplever själv en del stutter med det aktiverat när det växlar mellan "synkat" och "osynkat" vid fpsdippar så kör själv helt osynkat med fps lås på 143fps istället och vet att cotw kan vandra rätt friskt i fps upp å ner beroende på var man är på kartan.

Testade nyss men det hjälpte inte.. varken bättre eller sämre. Förutom screen tearing XD

Permalänk
Medlem

Får säga att det är imponerande att nån faktiskt försöker fixa själv, och felsöker lite..
Kudos.

OnT: Har du testat köra spelen i "Inaktivera helskärmsoptimering"?
Har haft liknande bekymmer i CSGO och BF4 och det har löst sig för mig med detta.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

Vet du om du ändrade på något för några veckor sen då detta problem började? T.ex. uppdatera drivrutin till grafikkort? Kanske kan du testa äldre drivrutin.

Det kan jag tyvärr inte svara på..
Möjligt att det var i samband med någon form av windows eller NVIDIA uppdatering men jag kan inte säga 100%.

Har testat gamla drivrutiner men det har inte hjälpt, dock inte använt DDU dessa gånger. Bara ren installation via NVIDIA.
https://imgur.com/a/nA75hjc
(Inte versionen på bilden jag har använt)

Så om inte DDU är ett måste så funkade inte det heller :/

Permalänk
Medlem

Att Forza Horizon 5 har prestandaproblem är känt:
"WINDOWS 10/11
(both AMD and NVidia) system memory usage is very high causing performance degradation"
https://support.forzamotorsport.net/hc/en-us/articles/4409616...

Efter en längre stunds spelande får även jag problem med stutters/fps drops men då startar jag om FH5 så är det löst för stunden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av solomon:

Får säga att det är imponerande att nån faktiskt försöker fixa själv, och felsöker lite..
Kudos.

OnT: Har du testat köra spelen i "Inaktivera helskärmsoptimering"?
Har haft liknande bekymmer i CSGO och BF4 och det har löst sig för mig med detta.

Precis tillbaka efter att ha testat, tyvärr inget resultat med det heller.

Skrivet av ekhyddan:

Att Forza Horizon 5 har prestandaproblem är känt:
"WINDOWS 10/11
(both AMD and NVidia) system memory usage is very high causing performance degradation"
https://support.forzamotorsport.net/hc/en-us/articles/4409616...

Efter en längre stunds spelande får även jag problem med stutters/fps drops men då startar jag om FH5 så är det löst för stunden.

Yes! Har hört detta också. Dock har jag problem med de flesta spelen.. Men jag har även märkt att det är mycket mer frekvent i FH5 jämfört med exempelvis theHunter och Splitgate som är mindre krävande.

Har tyvärr inget mer installerat som är i nivå med FH5 just nu men jag kan installera Warzone igen nu efter att jag installerat om windows och återkomma senare ikväll. För att se om det uppstår ofta i det också eller om det bara är jätteofta i FH5.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja tipsa om programmet LatencyMon, använde själv detta då jag fick lite problem med stutters både i vissa spel och ibland även ljudsprak vid youtubetittande. Detta var efter ett byte av moderkort och nyinstallation av Windows på e ny nvme. Visade sig att både nvme och trådlöst nätverk hade drivrutinsproblem som orsakade mina besvär och efter manuell uppdatering av dessa löste det sig för mig.

Kan laddas ned här:
https://www.techspot.com/downloads/6944-latencymon.html

Kan alltid vara värt att ha det körandes medans du spelar och använder datorn, har du tur så ger det en ledtråd om vad som orsakar problemen för dig.

Permalänk
Medlem

Ofta kan det vara nån tredjepartsmjukvara, så som Afterburner, RivaTuner, Corsair, Asus eller nått annat skräp som hookar sig in på hårdvaran och orsakar stutter/fryslagg. Utdaterade eller fel ljud-, wifi och bluetoothdrivrutiner och tillåmed antivirusprogram har en tendens att påverka systemet på ett negativt sätt.

Annars kan stutter bero på att minnen inte har rätt timings eller för låg spänning, för låg spänning gäller även CPU (vid överklock). Detta är väldigt vanligt bland folk som överklockar.

Kan vara värt att sätta Windows energischema på hög prestanda, det samma gäller grafikdrivrutinen (NVidias vill man iaf ha på hög prestanda för att tvinga upp frekvensen vid scenbyten/snabba rörelser). Också installera senaste chipsetdrivrutinerna från AMD då de haft lite problem på senare tid.

Hårdvaruschemaläggaren som aktiveras i Windowsgrafikinställningar kan nog också vara en orsak i vissa spel.

Utöver det så är LatencyMon en bra start för att identifiera problem, såg att det nämndes ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Hej!
Detta problem har jag haft i några veckor nu, innan detta har datorn rullat på utan konstigheter!
Kort och gott så får jag FPS drops/stutters/microstutters när jag spelar. Detta händer i de flesta spel (GTA 5, FH5, theHunter COTW, Warzone, Splitgate osv) med några undantag (Wreckfest vad jag vet ännu)
Exempel 1: När jag spelar FH5 ligger jag stabilt på 144 FPS men ca var 30:onde sekund (kan också vara mer/mindre frekvent) så hoppar den ner till ~120 och sedan direkt upp till 144 igen och det blir en tydlig stutter i spelet, i samband med att FPS droppar ner och upp så kan man även se att GPU usage droppar från ~98% till ~70% och upp igen lika snabbt.
Exempel 2: Testade splitgate vilket är ett betydligt mindre krävande spel. I princip så händer exakt samma här. Dock ligger GPU usage på ca 30% och hoppar istället ner till ~25% och sen upp igen.

Jag kan börja med vad jag har testat (möjligt att jag glömt lista något):

  • Uppdatera BIOS

  • Total återställning av Windows 10 (utan internet)

  • Installera de senaste drivrutinerna till GPU samt chipset med mera via asus download center

  • På och av med D.O.C.P

  • Sänka grafikinställningar i spel

  • Höja grafikinställningar i spel

  • Spela med andra skärmen urkopplad

  • Spela utan några andra program i bakgrunden

Ändra följande 3D-inställningar i NVCP (utöver standard):

  • V-sync på

  • Energisparfunktioner - Föredrar maximal prestanda

Har även köret lite benchmarks och tagit lite screenshots som jag länkar till nedan:
3DMark Fire Strike Stress Test
3DMark CPU Profile
UserBenchMark
GPU-Z Forza Horizon 5
Exempel på stutters, loggat med MSI Afterburner

Efter många försök utan framgång så har felsökandet stannat upp för mig och därför söker jag hjälp här. Så släng alla tips och tricks ni har mot mig.
Hade varit skönt att på något sätt kunna utesluta/kartlägga vart problemet kan vara.

Övriga anteckningar:

  • Datorn är ej överklockad bortsett från D.O.C.P (?)

  • Temperaturer ser bra ut

PC Specs:

  • Windows 10 Home (21H1) 19043.1348 x64

  • BIOS Version: American Megatrends Inc. 2423 x64

  • CPU: AMD Ryzen 7 5800X

  • CPU Kylare: Noctua NH-U12S

  • GPU: Nvidia GeForce RTX 3080 (ASUS ROG Strix OC)

  • SSD: Samsung 870 EVO 250GB (Windows installerat på denna)

  • SSD: Kingston SA2000M81000G 1TB

  • HDD: Seagate Barracuda 4TB

  • RAM: Corsair CMW16GX4M2Z3600C18 2x8GB (3600MHz)

  • MBD: Asus ROG STRIX B550-F GAMING

  • PSU: ASUS ROG Strix 850 80+ GOLD

  • Skärm: ASUS XG279Q 1440p 144hz G-Sync Compatible

Det står Samsung EVO 870 250GB i din beskrivning, men dina rapporter säger Samsung EVO 840 120GB???

Hur mycket av dina 16GB RAM används när du spelar?
Sedan framgår det inte från bilderna vad jag kan se att du faktiskt har RAM monterat i "Dual Channel-läge", men jag förutsätter att detta är korrekt. Om du är osäker så kan du enkelt kolla upp detta med tex CPU-Z.

Min tanke är helt enkelt att det är en flaskhals relaterad till den nya hårddisken.

Det framgår inte om du har bytt ut någon hårddisk/SSD utan bara att du köpte en ny och installerade denna.
Det framgår inte om det var EVO:n du adderade eller NVMe-SSD:n även om jag utgår ifrån att det var NVMe-disken.

När jag tidigare spelade främst på en bärbar dator så hade jag en liten SSD och en stor HDD i denna.
Det jag upplevde var att vissa spel hade microstutter när de var installerade på SSD:n men inte när de var installerade på HDD:n. Jag kan bara utgå ifrån att det var systemdisken där "swap-filen"(pagefile.sys) fanns som inte riktigt hann med.
Något som kan vara en god idé är att prova flytta "swap-filen" till din NVMe-SSD.

Här är en guide:
https://www.windowscentral.com/how-move-virtual-memory-differ...

Kan även rekommendera att kontrollera att SATA-portarna i UEFI/BIOS är inställda på AHCI och inte RAID eller IDE.
Glömde lägga till.
Om SATA-portarna är inställda på RAID eller IDE så är det lite meck att ändra detta till AHCI. Det är alltså inte bara att ändra.
Det finns ett kommando man kör först, sedan ändrar man och sedan ett kommando igen eller så skiter man i kommandona och installerar om Windows efter att man ändrat inställning.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Det står Samsung EVO 870 250GB i din beskrivning, men dina rapporter säger Samsung EVO 840 120GB???

Hur mycket av dina 16GB RAM används när du spelar?
Sedan framgår det inte från bilderna vad jag kan se att du faktiskt har RAM monterat i "Dual Channel-läge", men jag förutsätter att detta är korrekt. Om du är osäker så kan du enkelt kolla upp detta med tex CPU-Z.

Min tanke är helt enkelt att det är en flaskhals relaterad till den nya hårddisken.

Det framgår inte om du har bytt ut någon hårddisk/SSD utan bara att du köpte en ny och installerade denna.
Det framgår inte om det var EVO:n du adderade eller NVMe-SSD:n även om jag utgår ifrån att det var NVMe-disken.

När jag tidigare spelade främst på en bärbar dator så hade jag en liten SSD och en stor HDD i denna.
Det jag upplevde var att vissa spel hade microstutter när de var installerade på SSD:n men inte när de var installerade på HDD:n. Jag kan bara utgå ifrån att det var systemdisken där "swap-filen"(pagefile.sys) fanns som inte riktigt hann med.
Något som kan vara en god idé är att prova flytta "swap-filen" till din NVMe-SSD.

Här är en guide:
https://www.windowscentral.com/how-move-virtual-memory-differ...

Kan även rekommendera att kontrollera att SATA-portarna i UEFI/BIOS är inställda på AHCI och inte RAID eller IDE.
Glömde lägga till.
Om SATA-portarna är inställda på RAID eller IDE så är det lite meck att ändra detta till AHCI. Det är alltså inte bara att ändra.
Det finns ett kommando man kör först, sedan ändrar man och sedan ett kommando igen eller så skiter man i kommandona och installerar om Windows efter att man ändrat inställning.

Ursäktar förvirringen! Rapporterna gjordes med min förra SSD (840) som jag hade windows på, bytte ut denna mot 870 SSDn som windows nu är på. Var bara en gissning att det kanske kunde lösa problemet men besvären finns kvar.

Vad gäller RAM användning så ligger det runt 12-14 GB beroende på spel, men aldrig över 85%.

Ska testa det sistnämnda senare i helgen!

Permalänk
Skrivet av meanh:

Skulle vilja tipsa om programmet LatencyMon, använde själv detta då jag fick lite problem med stutters både i vissa spel och ibland även ljudsprak vid youtubetittande. Detta var efter ett byte av moderkort och nyinstallation av Windows på e ny nvme. Visade sig att både nvme och trådlöst nätverk hade drivrutinsproblem som orsakade mina besvär och efter manuell uppdatering av dessa löste det sig för mig.

Kan laddas ned här:
https://www.techspot.com/downloads/6944-latencymon.html

Kan alltid vara värt att ha det körandes medans du spelar och använder datorn, har du tur så ger det en ledtråd om vad som orsakar problemen för dig.

Körde LatencyMon medans jag spelade och hade stutters.
https://imgur.com/a/ezvEun7

Fick ju även någon slags sammanfattning som någon annan kanske kan tolka bättre än mig Lägger en länk nedan.

https://justpaste.it/2way5

Permalänk
Medlem

Är det bara belastningen på GPU:n som går ner vid stutter eller gäller detta även CPU:n?

Om allt du gjorde var att byta OS-hårddisk och installera om Windows, så måste du ha haft någon inställning tidigare som medfört att du inte haft stutter.
Det kan även vara någon drivrutin som är installerad från Windows Update istället för den du laddat ner från tillverkarens hemsida som ställer till det.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Är det bara belastningen på GPU:n som går ner vid stutter eller gäller detta även CPU:n?

Om allt du gjorde var att byta OS-hårddisk och installera om Windows, så måste du ha haft någon inställning tidigare som medfört att du inte haft stutter.
Det kan även vara någon drivrutin som är installerad från Windows Update istället för den du laddat ner från tillverkarens hemsida som ställer till det.

Det gäller bara belastningen på GPUn.

Vill även tillägga att besvären uppstod innan jag bytte ut SSD. Så problemen fanns även innan och nu efter.

Kikar jag på cpu belastning så är sen relativt stabil, exempelvis kan den ligga runt 50% vid spelande men hoppar upp och ner (+\- 15) men ser ingen skillnad vid stutter än när det rullar på stabilt på skärmen!

Kan bifoga en skärmdump fråm MSI AB i eftermiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Körde LatencyMon medans jag spelade och hade stutters.
https://imgur.com/a/ezvEun7

Fick ju även någon slags sammanfattning som någon annan kanske kan tolka bättre än mig Lägger en länk nedan.

https://justpaste.it/2way5

Kunde dessvärre (eller kanske lyckligtvis?) inte se något som sticker ut så pass att det ska orsaka bekymmer. Har lite sämre siffror än dig i mitt system och upplever inget märkbart stutter vid spelande, så tyvärr kan nog inte LatencyMon hjälpa att komma närmare en lösning i detta fall.

Permalänk
Medlem

Prövat ändra energischema i Windows?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Viita:

Är det bara belastningen på GPU:n som går ner vid stutter eller gäller detta även CPU:n?

Om allt du gjorde var att byta OS-hårddisk och installera om Windows, så måste du ha haft någon inställning tidigare som medfört att du inte haft stutter.
Det kan även vara någon drivrutin som är installerad från Windows Update istället för den du laddat ner från tillverkarens hemsida som ställer till det.

Nu har jag hunnit testa runt lite i olika spel och loggat CPU med mera i AB.

Första: Loggen är cpu belastningen vid någon minuts spelande av FH5 med stutters ganska frekvent.
Kika på det mellan de röda strecken.

https://imgur.com/a/cgfMHk8

Andra: Ett åk på dirt rally 2.0 med minimalt med stutters, detta fick faktiskt att spela utan att märka speciellt mycket. Spelbart till skillnad från andra spel.

https://imgur.com/a/5o6BWRX

Tredje: thehunter call of the wild, rullade på bra tills det stannade till rejält i en halv sekund. Hände även föera gånger senare.

https://imgur.com/a/kP8tFg8

Jag är ju inte proffs på det här men någon annan kanske kan se något mönster eller tolka bilderna..

Vissa spel verkar ju uppenbarligen rulla på bättre än andra nu. Men det känns som att det är mjukvara relaterat då jag inte haft besvär innan. Det tydliga är väl att FH5 är värst, (det var inte problemfritt första gången jag spelade det heller).

Permalänk
Medlem

Vad händer om du istället väljet att köra 120Hz istället för 144Hz? Alternativt lägre upplösning.

Får du något stutter alls då?

Min tanke går helt enkelt till att bildskärmskabeln kan vara av undermålig kvalitet eller dåligt skärmad.

Om någon hade sagt att det kan bli glapp kontakt i en kabel som mer eller mindre aldrig flyttas så had jag tittat konstigt på denne om det inte vore för att jag själv råkat ut för det...

Slänger med denna video där LTT testar HDMI-kablage.
https://www.youtube.com/watch?v=XFbJD6RE4EY

Permalänk
Skrivet av Viita:

Vad händer om du istället väljet att köra 120Hz istället för 144Hz? Alternativt lägre upplösning.

Får du något stutter alls då?

Min tanke går helt enkelt till att bildskärmskabeln kan vara av undermålig kvalitet eller dåligt skärmad.

Om någon hade sagt att det kan bli glapp kontakt i en kabel som mer eller mindre aldrig flyttas så had jag tittat konstigt på denne om det inte vore för att jag själv råkat ut för det...

Slänger med denna video där LTT testar HDMI-kablage.
https://www.youtube.com/watch?v=XFbJD6RE4EY

Har testat de flesta kombinationerna nu! En skärm åt gången. Lät FPS vara uncapped.
Main skärm (ASUS XG279Q)
((144hz 1440p: stutters))
120hz 1440p: stutters
60hz 1440p: inga stutters
120hz 1080p: stutters
60hz 1080p: inga stutters

Andra skärm (BenQ GW2450HM)
60hz 1080p: inga stutters

Det som förvånar mig var att när jag sedan kopplade in min main skärm igen och körde på 1440p 144hz så märkte jag inte av några stutters (iaf på 5 minuters spelande). Det verkar väldigt olika beroende på dag nästan...

Har en ny DP kabel påväg iallafall.

Om jag inte hittar någon lösning är det väl bara att vänta på nästa drivare eller windows uppdatering??
Datorn har ju börjat skrika på mig att skaffa win 11 nu men det är inget jag har haft planer på.. Kan det vara en lösning?

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har stutters vid 60Hz, så har jag en eventuell möjlig gissning.
Detta är något som en vän upplevde och det har med skärmens frekvensinställning i Windows.
Högerklicka på skrivbordet -> "Bildskärmsinställningar" , Rulla ner till "Avancerade skärminställningar".
Här kan du sedan se att din bildskärm förmodligen är korrekt identiferad samt vilken standardfrekvens som är vald.

Något som jag finner intressant när jag själv tittar på mina inställningar är att på detta ställe så är min skärm korrekt identifierad, men om jag sedan klickar på "Egenskaper för bildskärmskort för skärm 1" så ser jag under filken "Bildskärm" att min skärm är identifierad som "Generic PnP Monitor", dvs, drivrutinen för Bildskärmen är inte installerad även om Bildskärmen är identifierad. Det är inte alltid növändigt att installera drivrutiner för bildskärmar men i vissa fall kan det hjälpa.

Problemet för min vän var att Windows verkade forcera 60Hz medans grafikkortet ville köra 75Hz och 75fps vilket orsakade endel problem.
Jag vet dock inte om min vän ändrade frekvens på bara ena eller båda ställena.
Förstår ärligt talat inte varför det finns på två ställen.

Det är möjligt att Windows 11 hanterar bildskärmar och dess inställningar på ett annat sätt, har du otur så kommer du uppleva samma sak.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak som jag sett andra haft problem med, aktivering av fTPM i Bios tycks kunna ge upphov till random stutters/frysningar på vissa AMD-system. Så har du antingen slagit på det själv eller uppdaterat till ett "Windows 11 anpassat" bios som slår på det som default (vet att vissa bios gör detta, t ex senaste betan från MSI) så kan det vara värt ett försök att inaktivera detta.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Eftersom du inte har stutters vid 60Hz, så har jag en eventuell möjlig gissning.
Detta är något som en vän upplevde och det har med skärmens frekvensinställning i Windows.
Högerklicka på skrivbordet -> "Bildskärmsinställningar" , Rulla ner till "Avancerade skärminställningar".
Här kan du sedan se att din bildskärm förmodligen är korrekt identiferad samt vilken standardfrekvens som är vald.

Något som jag finner intressant när jag själv tittar på mina inställningar är att på detta ställe så är min skärm korrekt identifierad, men om jag sedan klickar på "Egenskaper för bildskärmskort för skärm 1" så ser jag under filken "Bildskärm" att min skärm är identifierad som "Generic PnP Monitor", dvs, drivrutinen för Bildskärmen är inte installerad även om Bildskärmen är identifierad. Det är inte alltid növändigt att installera drivrutiner för bildskärmar men i vissa fall kan det hjälpa.

Problemet för min vän var att Windows verkade forcera 60Hz medans grafikkortet ville köra 75Hz och 75fps vilket orsakade endel problem.
Jag vet dock inte om min vän ändrade frekvens på bara ena eller båda ställena.
Förstår ärligt talat inte varför det finns på två ställen.

Det är möjligt att Windows 11 hanterar bildskärmar och dess inställningar på ett annat sätt, har du otur så kommer du uppleva samma sak.

Hittade en drivrutin som jag laddade ner men det verkade bara vara en färgprofil. Funkade ju tyvärr inte.

Skrivet av meanh:

Kom på en sak som jag sett andra haft problem med, aktivering av fTPM i Bios tycks kunna ge upphov till random stutters/frysningar på vissa AMD-system. Så har du antingen slagit på det själv eller uppdaterat till ett "Windows 11 anpassat" bios som slår på det som default (vet att vissa bios gör detta, t ex senaste betan från MSI) så kan det vara värt ett försök att inaktivera detta.

Har sett detta någonstans med! Den senaste BIOS versionen var ju nån form av Win 11 kompatibel uppdatering. stänge av fTPM men det funkade inte heller.

Har dock testat att lira spelet SCUM med gpu-z för att se om det är något konstigt som händer där. Det enda jag kan läsa av är att alla tre 8 pinnare till gpun droppar längst ner i golvet ett par gånger, upplevde stutter i samma sekund. Upplevde också många småstutters när jag spelade som också syns på att några staplar är ojämna.

PerfCap Reason är också något jag läst och hört om vid felsökning.
Det gröna är Power: "Limited by total power limit"
Dom blå topparna: "Limited by reliability voltage"

Vad kan detta tyda på?
Bild nedan
https://imgur.com/a/1jYlsF9

Lägger in en till. Körde den inbyggda benchmarken i RDR2, såg två mycket tydliga stutters. Har markerat med små svarta prickar i bilden nedan vart de var någonstans!

https://imgur.com/a/TPTvj74

Extra info
Permalänk
Medlem

Det här är lite av ett huvudbry.
Efter att ha sökt runt lite så hittar jag dock en tråd på reddit, där någon uppdaterat BIOS på sitt 3080.
Du kan läsa tråden här: https://old.reddit.com/r/buildapc/comments/k8rarl/rtx_3080_st...
Det finns även några BIOS-versioner på asus sida: https://rog.asus.com/graphics-cards/graphics-cards/rog-strix/...
Du bör kunna se i GPU-Z vad det är för BIOS-version på ditt kort.

Något som även är värt att prova, om du känner dig osäker på att uppdatera BIOS eller om det visar sig att du redan har den senaste är att du helt enkelt installerar om Grafikdrivrutinerina, enligt följande metod:

1. Ladda hem DDU (Display Driver Uninstaller), samt ladda hem de senaste Drivrutinera från nvidia.com
2. Starta om datorn i felsäkert läge samt koppla bort internet från datorn.
3. Kör DDU, rensa bort alla nvidia-drivrutiner.
4. Starta om datorn i normalt läge, fortfarande utan internetanslutning.
5. Installera Drivrutinerna du laddat ner.
6. Starta om datorn.
7. Återanslut internetanslutningen.

Orsaken till att koppla bort internet från datorn är helt enkelt att Windows och Microsoft Update inte skall peta in något skit före du slängt in drivrutinera från nVidia.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Det här är lite av ett huvudbry.
Efter att ha sökt runt lite så hittar jag dock en tråd på reddit, där någon uppdaterat BIOS på sitt 3080.
Du kan läsa tråden här: https://old.reddit.com/r/buildapc/comments/k8rarl/rtx_3080_st...
Det finns även några BIOS-versioner på asus sida: https://rog.asus.com/graphics-cards/graphics-cards/rog-strix/...
Du bör kunna se i GPU-Z vad det är för BIOS-version på ditt kort.

Något som även är värt att prova, om du känner dig osäker på att uppdatera BIOS eller om det visar sig att du redan har den senaste är att du helt enkelt installerar om Grafikdrivrutinerina, enligt följande metod:

1. Ladda hem DDU (Display Driver Uninstaller), samt ladda hem de senaste Drivrutinera från nvidia.com
2. Starta om datorn i felsäkert läge samt koppla bort internet från datorn.
3. Kör DDU, rensa bort alla nvidia-drivrutiner.
4. Starta om datorn i normalt läge, fortfarande utan internetanslutning.
5. Installera Drivrutinerna du laddat ner.
6. Starta om datorn.
7. Återanslut internetanslutningen.

Orsaken till att koppla bort internet från datorn är helt enkelt att Windows och Microsoft Update inte skall peta in något skit före du slängt in drivrutinera från nVidia.

Kört DDU och testat diverse saker till, även koppla ur och in kaplar till GPUn etc etc.

Sista steget är väll att lämna in den till Inet. Dom brukar kunna lösa det mesta...

Permalänk

Testar att återuppliva denna tråden. Datorn har vart hos inet på service två ggr. De kunde inte återskapa problemet trots många försök. Tillslut kände jag skit samma och köpte en Taurus dator för skojs skull. Cirkus samma spec.

Upplever samma typ av stutter, dock mycket mindre än i den andra datorn men fortfarande tydligt att det är av samma karaktär.

Dålig el/vägguttag/grendosa?
Usb-enhet som jävlas?

Tycker själv att det är mycket lustigt… någon som hört om något liknande innan? Inte jag iallafall :/

Permalänk
Medlem

Helt nya komponenter? Nån mjukvara som åker in även nu via inloggning, typ extensions till chrome? Antivirus?

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm