Kinesiskt spionage i Australien bakom handelsblockaden mot Huawei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Håller med dig. Naturligtvis accepterar inte Ryssland att NATO bygger baser precis på gränsen till dem. Sen att Ukraina ”får” göra vad de vill är en annan sak.
USA var inte så pigga på att låta sovjet sätta upp missiler på Kuba heller vilket jag helt klart förstår.

En oerhörd skillnad på att aktivt placera kärnvapenmissiler på 80 mils avstånd och att ha med ett land som medlem i en försvarsorganisation.

Om Ryssland går in i Ukraina igen, hoppas jag att resten av den civiliserade världen bryter helt med Ryssland i årtionden framöver. Totala handelsblockader på alla plan (råvaror, förädlade produkter, elektronik, mat, mediciner, osv). Förbud mot att anlöpa hamnar för ryskflaggade/ryskägda handelsfartyg. Förbud för ryska flygbolag och statsflygplan att trafikera EU-luftrum och luftrum i alla andra länder som också vill vara med och blockera ryssarna. Inreseförbud för alla ryska ledare på nationellt plan. Tillgångar i banker och fonder beslagtagna för alla ryska ledare. Uppsagda diplomatiska förbindelser. Det ska kosta dem extremt mycket.

Det är hög tid att bryta beroendet av rysk olja och gas. Ju tidigare vi gör det, desto bättre. Jag betalar gladeligen dubbelt så mycket för bränsle och el om det är det som krävs för att helt strypa Rysslands möjlighet att sälja olja och gas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att se pro-Kina/CCP propaganda spridas på Sweclockers.

Kanske en dum fråga, men hur är det ’pro ccp’ att australien pekar ut kinas ledning för att hacka australien genom utrustningen från Huawei? Jag ser det som något som borde ses som negativt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske en dum fråga, men hur är det ’pro ccp’ att australien pekar ut kinas ledning för att hacka australien genom utrustningen från Huawei? Jag ser det som något som borde ses som negativt

Jag menar vissa användares svar i denna tråd.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag menar vissa användares svar i denna tråd.

Ja, det är ofta jobbigt när folk inte delar ens egna åsikter. Dom kanske borde censureras?🙂

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

En oerhörd skillnad på att aktivt placera kärnvapenmissiler på 80 mils avstånd och att ha med ett land som medlem i en försvarsorganisation.

Om Ryssland går in i Ukraina igen, hoppas jag att resten av den civiliserade världen bryter helt med Ryssland i årtionden framöver. Totala handelsblockader på alla plan (råvaror, förädlade produkter, elektronik, mat, mediciner, osv). Förbud mot att anlöpa hamnar för ryskflaggade/ryskägda handelsfartyg. Förbud för ryska flygbolag och statsflygplan att trafikera EU-luftrum och luftrum i alla andra länder som också vill vara med och blockera ryssarna. Inreseförbud för alla ryska ledare på nationellt plan. Tillgångar i banker och fonder beslagtagna för alla ryska ledare. Uppsagda diplomatiska förbindelser. Det ska kosta dem extremt mycket.

Det är hög tid att bryta beroendet av rysk olja och gas. Ju tidigare vi gör det, desto bättre. Jag betalar gladeligen dubbelt så mycket för bränsle och el om det är det som krävs för att helt strypa Rysslands möjlighet att sälja olja och gas.

Så Sovjet skulle ha blockerat fartygstrafik till Turkiet istället?

Blockader är inget universellt verktyg och tvingar du andra att gå med är det en krigshandling. För Sveriges del skulle det skada våra intressen mer än Rysslands. Det skulle också göra större skada på internationell rätt än Ryssland och Kina orsakar. Väst är inte majoriteten av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag menar vissa användares svar i denna tråd.

Det är väl inte redaktionen eller sweclockers som står för enskilda medlemmars åsikt i en kommentarstråd? Det är öppet för alla att skriva sin åsikt, sen är det upp till oss andra att ifrågasätta när något ser konstigt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så Sovjet skulle ha blockerat fartygstrafik till Turkiet istället?

Blockader är inget universellt verktyg och tvingar du andra att gå med är det en krigshandling. För Sveriges del skulle det skada våra intressen mer än Rysslands. Det skulle också göra större skada på internationell rätt än Ryssland och Kina orsakar. Väst är inte majoriteten av världen.

Krigshandlingen är att gå in med militär i ett självständigt land för att ockupera eller annektera. Ryssland gjorde det med Ukraina 2014, och där blev det nästan ingen reaktion alls från omvärlden, tyvärr. Om de gör om det hoppas jag på det jag skrev i det tidigare inlägget. Skurkarna i Ryssland förtjänar all skit de kan drabbas av så som de beter sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Här är bra video om varför USA uppfattas som värre än Kina (ledtråd: Kina är bättre på att dölja det dåliga då de har lärt sig från sin mentor Nordkorea eller kanske tvärtom?):

Kort och gott tycker jag att USA, Ryssland och Kina är riktiga "skräpland" om man inte MINST sagt är en miljonär som bor i landet.

SÅ bra tycker jag att vi har det i Sverige som medelklassare eller högre upp! Lågklassen vet jag tyvärr inget om.

(Ja, det ska väl vara alla fega anti-TRT läkare i Sverige, men då får man åka utomlands i Europa för det, hähä!)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl inte redaktionen eller sweclockers som står för enskilda medlemmars åsikt i en kommentarstråd? Det är öppet för alla att skriva sin åsikt, sen är det upp till oss andra att ifrågasätta när något ser konstigt ut

Vart skrev jag att kommentarer är något som redaktionen eller sweclockers, står för?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vart skrev jag att kommentarer är något som redaktionen eller sweclockers, står för?

Lätt att man kan tolka in det i din första kommentar som jag först svarade på:
’... spridas på Sweclockers’

Bara bra att det inte var menat så! Fel på min läsförmåga bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Krigshandlingen är att gå in med militär i ett självständigt land för att ockupera eller annektera. Ryssland gjorde det med Ukraina 2014, och där blev det nästan ingen reaktion alls från omvärlden, tyvärr. Om de gör om det hoppas jag på det jag skrev i det tidigare inlägget. Skurkarna i Ryssland förtjänar all skit de kan drabbas av så som de beter sig.

Hur gick Ryssland in i ukraina 2014? Krim har tillhört Ryssland längre än Hawaii besatts av amerikanska trupper, men något kortare än Skåne varit svenskt. Svartahavsflottan har huserat på ön oavbrutet. Ukraina förklarade sig självständigt, precis som republiken Krim gjorde det 2014. Respektera krimbornas demokratiska vilja att tillhöra Ryssland.

Ukrainas folkvalde president avsattes i en blodig amerikanskstödd kupp 2014, där man inte ens lyckades samla behörig majoritet i parlamentet för att avsätta honom (parlamentariker nekades tillträde). Det och mord på hundratals numera oppositionella ledde till att ytterligare två regioner med miljoner invånare bröt sig ur Ukraina. Juntan svarade med att skicka in militär, men lyckades inte återställa kontrollen. Rysk militär har inte stridit med ukrainsk, och Ryssland har inte gått in i Ukraina. Däremot tycks Ukraina rustat upp med militärt miljardbistånd sedan 2014 och nu underblåser USA en återuppstart av konflikten genom att bana vägen för en ukrainsk offensiv mot de traditionellt sett rikaste och resursstarka regionerna i Ukraina. Den sittande regimen är mycket impopulär och ekonomin i fall, man burar in motståndare på löpande band och stänger mediakanaler, samtidigt som NordStream 2 inte gör saken bättre. De har kort om tid att agera. Ryssland har inget intresse av att gå in i Ukraina, det hade man gjort 2014 i så fall. Däremot är ett ryskt svar mot en ukrainsk offensiv trolig, som då närmast blir en välkommen humanitär intervention. Gasen kan de ändå sälja till Kina, som då gör att EU tvingas handla dyr amerikansk LNG med följd fler konkurser och sänkt levnadsstandard till fördel för USA-bolag.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av IlyaZ:

Däremot är ett ryskt svar mot en ukrainsk offensiv trolig, som då närmast blir en välkommen humanitär intervention.

Du menar samma typ av offensiva intervention man gjorde mot pussyriot-extrem-vålds-döds-terroristen-som-råkade-visa-busken-i-en-kyrka? Är det inte grekerna som har första dibb på Krim om man ska börja dra i dess historia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Hur gick Ryssland in i ukraina 2014? Krim har tillhört Ryssland längre än Hawaii besatts av amerikanska trupper, men något kortare än Skåne varit svenskt. Svartahavsflottan har huserat på ön oavbrutet. Ukraina förklarade sig självständigt, precis som republiken Krim gjorde det 2014. Respektera krimbornas demokratiska vilja att tillhöra Ryssland.

Ukrainas folkvalde president avsattes i en blodig amerikanskstödd kupp 2014, där man inte ens lyckades samla behörig majoritet i parlamentet för att avsätta honom (parlamentariker nekades tillträde). Det och mord på hundratals numera oppositionella ledde till att ytterligare två regioner med miljoner invånare bröt sig ur Ukraina. Juntan svarade med att skicka in militär, men lyckades inte återställa kontrollen. Rysk militär har inte stridit med ukrainsk, och Ryssland har inte gått in i Ukraina. Däremot tycks Ukraina rustat upp med militärt miljardbistånd sedan 2014 och nu underblåser USA en återuppstart av konflikten genom att bana vägen för en ukrainsk offensiv mot de traditionellt sett rikaste och resursstarka regionerna i Ukraina. Den sittande regimen är mycket impopulär och ekonomin i fall, man burar in motståndare på löpande band och stänger mediakanaler, samtidigt som NordStream 2 inte gör saken bättre. De har kort om tid att agera. Ryssland har inget intresse av att gå in i Ukraina, det hade man gjort 2014 i så fall. Däremot är ett ryskt svar mot en ukrainsk offensiv trolig, som då närmast blir en välkommen humanitär intervention. Gasen kan de ändå sälja till Kina, som då gör att EU tvingas handla dyr amerikansk LNG med följd fler konkurser och sänkt levnadsstandard till fördel för USA-bolag.

Vissa är djupt inne i den ryska propagandamaskinens irrgångar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Enligt China Report så steg elektroniksektorn i november med hela 16% i årstakt, vilket är den näst snabbast växande sektorn efter medicinteknik. Bojkotten mot huawei slår hårt, men Kinas snabba utveckling går inte att stoppa. Själv bryr jag mig inte om politik utan köper prisvärda varor både från Asien och Väst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Hur gick Ryssland in i ukraina 2014? Krim har tillhört Ryssland längre än Hawaii besatts av amerikanska trupper, men något kortare än Skåne varit svenskt. Svartahavsflottan har huserat på ön oavbrutet. Ukraina förklarade sig självständigt, precis som republiken Krim gjorde det 2014. Respektera krimbornas demokratiska vilja att tillhöra Ryssland.

Ukrainas folkvalde president avsattes i en blodig amerikanskstödd kupp 2014, där man inte ens lyckades samla behörig majoritet i parlamentet för att avsätta honom (parlamentariker nekades tillträde). Det och mord på hundratals numera oppositionella ledde till att ytterligare två regioner med miljoner invånare bröt sig ur Ukraina. Juntan svarade med att skicka in militär, men lyckades inte återställa kontrollen. Rysk militär har inte stridit med ukrainsk, och Ryssland har inte gått in i Ukraina. Däremot tycks Ukraina rustat upp med militärt miljardbistånd sedan 2014 och nu underblåser USA en återuppstart av konflikten genom att bana vägen för en ukrainsk offensiv mot de traditionellt sett rikaste och resursstarka regionerna i Ukraina. Den sittande regimen är mycket impopulär och ekonomin i fall, man burar in motståndare på löpande band och stänger mediakanaler, samtidigt som NordStream 2 inte gör saken bättre. De har kort om tid att agera. Ryssland har inget intresse av att gå in i Ukraina, det hade man gjort 2014 i så fall. Däremot är ett ryskt svar mot en ukrainsk offensiv trolig, som då närmast blir en välkommen humanitär intervention. Gasen kan de ändå sälja till Kina, som då gör att EU tvingas handla dyr amerikansk LNG med följd fler konkurser och sänkt levnadsstandard till fördel för USA-bolag.

Diktatorn Stalin skänkte tidigare ryska Krim till Ukraina. När Sovjet existerade så hade denna "gåva" ingen betydelse. Sovjet gjorde även stora investeringar i Ukraina i avancerad tillverkning av delar till stridsflygplan. Idag är rysk stridskraft väldigt svag. Budgeten är bara en tiondel av USAs. Att tidigare sovjetstater inte skulle gå med i Nato var en förutsättning för att Ryssland skulle acceptera att montera ner de sovjetiska baserna. Idag kan de ångra sig.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Irre:

Själv bryr jag mig inte om politik utan köper prisvärda varor

Det spelar alltså ingen roll om det är slavar, barn, livegna etc som fått offra livet för att du skall kunna köpa en billig produkt? Känns det bra att ha ett rymligt samvete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Diktatorn Stalin skänkte tidigare ryska Krim till Ukraina.

Med tanke på att Stalin dog 1953 och överlåtandet beslutades 1954 så....

Det var Khrushchev som ledde landet när överlåtandet beslutades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Diktatorn Stalin skänkte tidigare ryska Krim till Ukraina. När Sovjet existerade så hade denna "gåva" ingen betydelse. Sovjet gjorde även stora investeringar i Ukraina i avancerad tillverkning av delar till stridsflygplan. Idag är rysk stridskraft väldigt svag. Budgeten är bara en tiondel av USAs. Att tidigare sovjetstater inte skulle gå med i Nato var en förutsättning för att Ryssland skulle acceptera att montera ner de sovjetiska baserna. Idag kan de ångra sig.

Det var inte Stalin (som heller inte var diktator), utan Krusse. Ukraina i sig var aldrig en statsbildning, men då Sovjet var stort behövdes administrativa indelningar som drogs ganska löst, varpå Ukraina kom att omfatta Russia Minor (Lillryssland), Sydryssland/Novorossija (Nyryssland) inklusive regioner som förlorats till ÖsterrikeUngern/Polen i Rödrutenien (vars nationella identitet regimen försöker påföra området som helhet). Ukraina var en av Sovjetunionens fundamentala byggstenar, och är lika mycket ryssland som Ryssland eller Vitryssland. Rysslandänderna är olika delar av ett och samma land i stil med väst- och östtyskland eller korea. Att säga att Sovjet investerat i Ukraina blir därför lite som att säga att Sovjet investerat i Ryssland, men visst Ukraina utvecklades enormt precis som resten av republikerna, och en av få delrepubliker som ännu inte återfått sovjetisk standard.

Väst har som intresse att utveckla Ukraina till ett slags Antiryssland, i stil med Pakistan-Indien. Eritrea-Etiopien. Taiwan-Kina. Nord/SydVietnam/Korea. Det är också det som blir grunden till ukrainas existensberättigande. Ponera att man skiljer av Småland från Sverige. Enda sättet att motivera Småländsk självständighet är aktivt ta avstånd från det som förenar Småland med Sverige.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det spelar alltså ingen roll om det är slavar, barn, livegna etc som fått offra livet för att du skall kunna köpa en billig produkt? Känns det bra att ha ett rymligt samvete?

Slaveriet är avskaffat sedan länge, eftersom det inte längre är lönsamt. Vill någon känna sig generös och ägna sig åt välgörenhet är det upp till den som har råd med det. Förändring sker inte genom att strö en överbliven slant och köpa sig någon form av "samvete", utan är upp till dem som arbetar att kämpa sig till. Välgörenheten är godtycklig och bidrar till att upprätthålla världens problem.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Krigshandlingen är att gå in med militär i ett självständigt land för att ockupera eller annektera. Ryssland gjorde det med Ukraina 2014, och där blev det nästan ingen reaktion alls från omvärlden, tyvärr. Om de gör om det hoppas jag på det jag skrev i det tidigare inlägget. Skurkarna i Ryssland förtjänar all skit de kan drabbas av så som de beter sig.

Frågan som avhandlades var vad som skulle orsaka mest skada. Du har inte lagt fram några argument mot inlägget som har någon som helst verklighetskoppling. Urspårningar som den som kom efter ditt inlägg här hör inte hemma i tråden. Att gå bakåt i tiden löser inget, kalla kriget var inte kallt varken med Sovjet eller Kina, vi behöver inga fler maoistgerillor eller antikommunistiska militärdiktaturer.

Permalänk
Medlem

Ingen fråga är isolerad. Allt hör ihop och sakfrågorna förstås bäst i ljuset av varandra. USA är på dekis, Kina är på väg tillbaka till den ställning landet haft historiskt sett till yta och befolkning, efter århundraden av förtryck, separatism och exploatering. Propagandan, åtgärderna mot Kina och Ryssland är del av samma fenomen.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Skrivet av IlyaZ:

Det var inte Stalin (som heller inte var diktator)

Det konstigaste jag läst i år. Vet du ens om att du ljuger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det konstigaste jag läst i år. Vet du ens om att du ljuger?

Stalin var generalsekreterare för kommunistpartiet, där partidemokratin är central. Stalins förslag blev många gånger nedröstade, vilket han fick finna sig i.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det spelar alltså ingen roll om det är slavar, barn, livegna etc som fått offra livet för att du skall kunna köpa en billig produkt? Känns det bra att ha ett rymligt samvete?

Tack vare att jag köper deras varor så får föräldrarna råd att skicka sitt enda barn till en elitskola. Är det bättre att de svälter ihjäl? Jag har dock rymligt samvete eftersom jag tröttnat på politik och politiker.

Permalänk
Medlem

Ja hade man följt carl norberg hade man vetat detta flertalet år sedan. befolkningen börjar vakna, sakta men säkert. nu måste vi bara åtala wallenbergarna för brott mot mänskligheten

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Med tanke på att Stalin dog 1953 och överlåtandet beslutades 1954 så....

Det var Khrushchev som ledde landet när överlåtandet beslutades.

Enligt mina källor var det Stalin, men det spelar väl ingen roll om det var Krusse i stället.

Permalänk
Skrivet av IlyaZ:

Stalin var generalsekreterare för kommunistpartiet, där partidemokratin är central. Stalins förslag blev många gånger nedröstade, vilket han fick finna sig i.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stora_utrensningen
Läs på lite, och hoppa inte över stycket om Stalins utrensningarna inom kommunistpartiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Enligt mina källor var det Stalin, men det spelar väl ingen roll om det var Krusse i stället.

Formellt var det ingendera, det var ordförande i högsta sovjets presidium som skrev under lagen. Barnbarnsbarn har däremot spekulerat i att det var Chrusjtjovs förlikning med Ukraina efter Stalins härjningar som var motivet och han var första sekreteraren under denna tid. Men det var inte bara en gåva då Sevastopol alltid har haft särskilt status när det var inom Ukraina, och var aldrig del av Ukrainska SSR. När relationer vittrar så tar tar den starkaste över där. Det är redan överspelat, ingen är beredd att starta fullskaligt krig över den frågan, så att prata om fullskaliga krigshandlingar nu är inte proportionellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Diktatorn Stalin skänkte tidigare ryska Krim till Ukraina. När Sovjet existerade så hade denna "gåva" ingen betydelse. Sovjet gjorde även stora investeringar i Ukraina i avancerad tillverkning av delar till stridsflygplan. Idag är rysk stridskraft väldigt svag. Budgeten är bara en tiondel av USAs. Att tidigare sovjetstater inte skulle gå med i Nato var en förutsättning för att Ryssland skulle acceptera att montera ner de sovjetiska baserna. Idag kan de ångra sig.

Ryska stridskraften svag men de ställer ändå upp en armé vid Ukrainska gränsen som är större än hela Sveriges försvar vi hade på 80 talet (100 000 man)

Nuförtiden har vi troligen 25000 man...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är en sak att skydda sitt land utan bevis eller ens formell anklagelse. Det är en annan sak att använda rättsvidrig ekonomisk isolering via regeringsmandat utan att ens presentera sitt fall inför WTO eller liknande.

Vadå rättsvidrigt? Rävspel, javisst, men knappast något rättsvidrigt. USA har helt enkelt förklarat Huawei som icke önskvärda och dessutom deklarerat att "dom som inte är med oss är emot oss". Sen är det upp till andra länder att bestämma om dom vill vara med och leka i USAs sandlåda eller inte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"