Permalänk
Medlem
Skrivet av appmas:

Måste också tacka för Fanatical tipset, det blev mina första spel till Quest 2. Har inte hunnit mer än 30 min effektiv speltid kanske, men jag är nöjd, har ju bara betalt för spelen. Det var jag som vann Quest 2 i Kompletts julkalender, har sen länge varit småsugen men aldrig haft skäl nog att köpa, men nu kom det ju som ett brev på posten. Fick även 256GB för att 128GB versionen var slut i lager och var beräknat till februari, väldigt synd..

Har inte gjort så mycket research men tänkte testa simracing eller liknande, tar gärna emot tips kring bästa tillvägagångssätt & spel för det! Kan man köra trådlöst via VD/AirLink eller är Link-kabel ett måste(har fixat en sådan)?

Till att börja med... Grattis!

Jag kör enbart VD då det funkar helt suveränt. Skulle aldrig få för mig att köra pcvr kablat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appmas:

Måste också tacka för Fanatical tipset, det blev mina första spel till Quest 2. Har inte hunnit mer än 30 min effektiv speltid kanske, men jag är nöjd, har ju bara betalt för spelen. Det var jag som vann Quest 2 i Kompletts julkalender, har sen länge varit småsugen men aldrig haft skäl nog att köpa, men nu kom det ju som ett brev på posten. Fick även 256GB för att 128GB versionen var slut i lager och var beräknat till februari, väldigt synd..

Har inte gjort så mycket research men tänkte testa simracing eller liknande, tar gärna emot tips kring bästa tillvägagångssätt & spel för det! Kan man köra trådlöst via VD/AirLink eller är Link-kabel ett måste(har fixat en sådan)?

VD funkar utmärkt trådlöst, jag tycker Project Cars 2 är överlägset bäst när det kommer till VR om du vill ha en bra helhetsupplevelse. Hardcore simracers tycker Assetto Corsa m fl är snäppet verkligare om du söker total realism, men jag tycker Project Cars 2 vinner på användarvänlighet, grafik och ljud. Oavsett spel, se till att du har en ratt med Force Feedback

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Till att börja med... Grattis!

Jag kör enbart VD då det funkar helt suveränt. Skulle aldrig få för mig att köra pcvr kablat.

Tack och tack för snabbt svar! Tur man inte köpte den officiella Link-kabeln då
Nu har man iaf möjligheten att köra kablat, även om trådlöst helt klart är att föredra även för mig.

Skrivet av Zachtionman:

VD funkar utmärkt trådlöst, jag tycker Project Cars 2 är överlägset bäst när det kommer till VR om du vill ha en bra helhetsupplevelse. Hardcore simracers tycker Assetto Corsa m fl är snäppet verkligare om du söker total realism, men jag tycker Project Cars 2 vinner på användarvänlighet, grafik och ljud. Oavsett spel, se till att du har en ratt med Force Feedback

Ja, köpte Assetto Corsa nu på Steamrean och ratt med Force Feedback har jag också. Får testa Project Cars 2 också. Verkar som VD är rätt väg att gå, tack för tipset!

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Till att börja med... Grattis!

Jag kör enbart VD då det funkar helt suveränt. Skulle aldrig få för mig att köra pcvr kablat.

Är detvvärt att testa VD med två väggar mellan router och quest? 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Är detvvärt att testa VD med två väggar mellan router och quest? 🙈

Antagligen inte. Men testa Air Link, det är en gratis funktion i Oculusmjukvaran.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

VD funkar utmärkt trådlöst, jag tycker Project Cars 2 är överlägset bäst när det kommer till VR om du vill ha en bra helhetsupplevelse. Hardcore simracers tycker Assetto Corsa m fl är snäppet verkligare om du söker total realism, men jag tycker Project Cars 2 vinner på användarvänlighet, grafik och ljud. Oavsett spel, se till att du har en ratt med Force Feedback

Skrivet av appmas:

Tack och tack för snabbt svar! Tur man inte köpte den officiella Link-kabeln då
Nu har man iaf möjligheten att köra kablat, även om trådlöst helt klart är att föredra även för mig.

Ja, köpte Assetto Corsa nu på Steamrean och ratt med Force Feedback har jag också. Får testa Project Cars 2 också. Verkar som VD är rätt väg att gå, tack för tipset!

Ingen som provat Automobilista 2? Hört att det ska vara ett "nyare" PC2. Har just beställt en Fanatec ratt så har inte testat något av spelen, men intressant att höra vad folk gillar.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Antagligen inte. Men testa Air Link, det är en gratis funktion i Oculusmjukvaran.

Krångligt att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Krångligt att testa?

Nej, borde bara ta någon minut.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Krångligt att testa?

Så länge du har datorn som kör VR-spelen kopplad med kabel till routern så borde det funka.
Har en bekant som kör på våningen under där dator och router står. Då är det ett golv i mellan (träbjälklag)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa sen på grabbens vr då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Är detvvärt att testa VD med två väggar mellan router och quest? 🙈

Du kan ju alltid prova. Som nämnts behöver du inte lägga ut några pengar om du provar med Airlink. Lirar det bra kan du överväga att lägga ut dom småpengar som VD kostar, eller så kanske du är nöjd med AL.

Se till att använda 5GHz nätet och inte 2.4GHz. Kan vara värt att sätta in en AP i samma rum om du har nått ledigt uttag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tutorial on how to use Horizon Home
Room capture: letting you virtually integrate your playspace by mapping walls and ceiling
Apple keyboard support
Voice assistant history menu
What appears to be a work-in-progress social network integration, which is likely either be a portal to its Horizon social VR apps or more Facebook integration

Permalänk
Medlem

Hej! Lite frågor från någon som är på gränsen och velar till att köpa ett Quest 2 (eller snarare få det som present). Lite bakgrund, jag har en dator som kanske inte klarar Alyx (som jag är väldigt intresserad av) med ett GTX 980.

Till mina frågor: Har någon hört/försökt om att beställa headsetet från USA, via en vän/kusin/bekant. Behöver man betala tull/andra avgifter även om en kontakt köper det åt en och skickar hit? Kommer headsetet i övrigt fungera som det ska om man köper på det här sättet?

Kanske frågan har ställts förut, ber om ursäkt ifall jag missat det. Försökt att läsa på och söka i ett par dagar nu men inte hittat ett tydligt svar

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brosnian:

Hej! Lite frågor från någon som är på gränsen och velar till att köpa ett Quest 2 (eller snarare få det som present). Lite bakgrund, jag har en dator som kanske inte klarar Alyx (som jag är väldigt intresserad av) med ett GTX 980.

Till mina frågor: Har någon hört/försökt om att beställa headsetet från USA, via en vän/kusin/bekant. Behöver man betala tull/andra avgifter även om en kontakt köper det åt en och skickar hit? Kommer headsetet i övrigt fungera som det ska om man köper på det här sättet?

Kanske frågan har ställts förut, ber om ursäkt ifall jag missat det. Försökt att läsa på och söka i ett par dagar nu men inte hittat ett tydligt svar

Tack på förhand!

Ingen aning men blir det så mycket billigare än att tex köpa direkt från Oculus.com ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brosnian:

Hej! Lite frågor från någon som är på gränsen och velar till att köpa ett Quest 2 (eller snarare få det som present). Lite bakgrund, jag har en dator som kanske inte klarar Alyx (som jag är väldigt intresserad av) med ett GTX 980.

Till mina frågor: Har någon hört/försökt om att beställa headsetet från USA, via en vän/kusin/bekant. Behöver man betala tull/andra avgifter även om en kontakt köper det åt en och skickar hit? Kommer headsetet i övrigt fungera som det ska om man köper på det här sättet?

Kanske frågan har ställts förut, ber om ursäkt ifall jag missat det. Försökt att läsa på och söka i ett par dagar nu men inte hittat ett tydligt svar

Tack på förhand!

Vill du göra allt det för att spara en tusenlapp, minus frakt osv...? Jag tror du får väldigt dålig valuta för pengarna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vill du göra allt det för att spara en tusenlapp, minus frakt osv...? Jag tror du får väldigt dålig valuta för pengarna.

Det är mindre skillnad än så eftersom amerikanska priser anges utan moms. Med undantag från ett fåtal stater får man lägga på 5-10% på priset. Låter inte värt besväret.

För övrigt är det nog inga problem att köra Alyx på ett 980, spelet fungerar med en bred uppsättning hårdvara och ser bra ut även på Low.

Permalänk
Skrivet av Sarynoth:

Jag kan säga att jag har köpt från mytrendyphone, dock har det endast gällt skal till telefoner, småsummor och kommer nog inte ens upp i samma summa totalt på mina köp som Bobo. Allt har dock kommit fram som det ska och allt har varit enligt beskrivning och inga konstigheter. Inte haft anledning att returnera eller haft kontakt med någon kundtjänst.

Beställde BoboVR M2 strap ifrån Mytrendyphone.se 2021-12-28 och jag fick det 2021-01-04 utan problem. Kostade 483kr med rabatt.

Det trycker inte på ansiktet som originalet och lättare att ta på och av. Lättare att hitta sweet spot. Headsetet sitter tyvärr inte bättre vid rotation i sidled än originalet. Det gick dock att förbättra något med lite distansmaterial mellan velcro pannbandet och plasten vid tinningen.

Jag har även tejpat på en gummilist vid näsan (på sidan av linserna) så att den även får lite stöd ifrån näsan. Det gör att den även sitter bra vid rotation.

Det följer även med en rem över huvudet (precis som originalet) men det har jag inte provat än.

BoboVR M2 ska vara lite framtung och BoboVR M2 Pro (med batteri bak) ska vara lite bak tung men jag har inte märkt något större bekymmer med det. Kanske provar med att montera huvudremmen och även en liten vikt bak senare.

Jag har inte använt det i något snabbt spel än men jag är överlag nöjd med BoboVR M2 och det är helt klart värt priset!

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ingen aning men blir det så mycket billigare än att tex köpa direkt från Oculus.com ?

Har gjort så tidigare men mindre paket, brukar bli det förutsatt att man kan slippa tull och andra avgifter Jag fick det till USA pris på 299 USD plus deras moms blir ca 315 USD. Frakt till Sverige ca 42 USD (FedEx) blir 357 USD vilket blir ca 3250 SEK totalt.

Skrivet av johanandersson:

Vill du göra allt det för att spara en tusenlapp, minus frakt osv...? Jag tror du får väldigt dålig valuta för pengarna.

Ville se över alternativen i alla fall, att spara en tusenlapp minus frakt så ca 600-700kr är ändå hyfsat om man har tålamodet för det, närmar sig ändå 20% billigare Men frakten såg ut att bli lite dyrare än vad jag minns från många år sedan, det blev att beställa "normalt" i slutändan ändå!

Skrivet av Halldin:

Det är mindre skillnad än så eftersom amerikanska priser anges utan moms. Med undantag från ett fåtal stater får man lägga på 5-10% på priset. Låter inte värt besväret.

För övrigt är det nog inga problem att köra Alyx på ett 980, spelet fungerar med en bred uppsättning hårdvara och ser bra ut även på Low.

Förstår, tack! Skönt att höra, men kom hem nu och kunde köra en "canyourunit" på Alyx efter att ha varit hemifrån över nyårsskiftet, ser ut att klara allt förutom att mitt GTX 980 är 4 GB och in 6GB som rekommenderas, finns det en chans att den går att köra ändå tror du?

Tack för övrigt för alla svar! Den blev beställd från Oculus hemsida till slut ändå, som många påpekade kan man spara lite (förutsatt att man slipper tull mm), men inte värt besväret för denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brosnian:

Har gjort så tidigare men mindre paket, brukar bli det förutsatt att man kan slippa tull och andra avgifter Jag fick det till USA pris på 299 USD plus deras moms blir ca 315 USD. Frakt till Sverige ca 42 USD (FedEx) blir 357 USD vilket blir ca 3250 SEK totalt.

Ville se över alternativen i alla fall, att spara en tusenlapp minus frakt så ca 600-700kr är ändå hyfsat om man har tålamodet för det, närmar sig ändå 20% billigare Men frakten såg ut att bli lite dyrare än vad jag minns från många år sedan, det blev att beställa "normalt" i slutändan ändå!

Förstår, tack! Skönt att höra, men kom hem nu och kunde köra en "canyourunit" på Alyx efter att ha varit hemifrån över nyårsskiftet, ser ut att klara allt förutom att mitt GTX 980 är 4 GB och in 6GB som rekommenderas, finns det en chans att den går att köra ändå tror du?

Tack för övrigt för alla svar! Den blev beställd från Oculus hemsida till slut ändå, som många påpekade kan man spara lite (förutsatt att man slipper tull mm), men inte värt besväret för denna gång.

Skulle tro att det funkar om du är villig att gå ner i inställningar. Jag körde igenom Alyx på en Quest 1 (lägre upplösning och 72Hz) inställt på medium (tror dock den dynamiskt sänker inställningar för att nå framerate) på 4670K med GTX 1070. Skadar väl inte att överklocka grafikkortet om du inte redan har gjort det.

Om du gärna spar pengar så kika även in referraltråden, går att få $30 till spelköp: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1653163-quest-2-referr...
Jag själv och en drös andra ställer (helt osjälviskt ) upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Skulle tro att det funkar om du är villig att gå ner i inställningar. Jag körde igenom Alyx på en Quest 1 (lägre upplösning och 72Hz) inställt på medium (tror dock den dynamiskt sänker inställningar för att nå framerate) på 4670K med GTX 1070. Skadar väl inte att överklocka grafikkortet om du inte redan har gjort det.

Om du gärna spar pengar så kika även in referraltråden, går att få $30 till spelköp: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1653163-quest-2-referr...
Jag själv och en drös andra ställer (helt osjälviskt ) upp.

Helt klart villig så länge det funkar! Ska prova, den levereras förhoppningsvis imorgon så då lär vi se!😄

Haha hade tänkt att fråga här men kusinen har redan paxat för att skicka sin kod, sorry! Men tack ändå för erbjudandet!😏

Permalänk
Medlem

Tja... har ni varit med om stuttering? Sonen får det rätt mycket i PCVR, finns det nått sätt att tweaka det?
Läst nånting om att sänka hz, resulution scale i q2... men hittar det inte...
Han har ett 1060kort, i5a av nåt slag, och 16gig ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Tja... har ni varit med om stuttering? Sonen får det rätt mycket i PCVR, finns det nått sätt att tweaka det?
Läst nånting om att sänka hz, resulution scale i q2... men hittar det inte...
Han har ett 1060kort, i5a av nåt slag, och 16gig ram.

Kör han möjligtvis Windows 11?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Kör han möjligtvis Windows 11?

Nope, w10... men misstänker han har en jäkla massa applikationer igång samtidigt... sagt åt han att stänga ner så mycket som möjligt när han spelar, helst vr...

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Tja... har ni varit med om stuttering? Sonen får det rätt mycket i PCVR, finns det nått sätt att tweaka det?
Läst nånting om att sänka hz, resulution scale i q2... men hittar det inte...
Han har ett 1060kort, i5a av nåt slag, och 16gig ram.

resolution scale ändrar du på i ocolus appen på PCn. Gå in på enheten och sedan grafik tror jag. Den står normalt sätt på 1.0. Minska den ett steg.
Du ställer in Hz på samma ställe.
Stuttering kan även orsakas av wifi om du kör airlink eller VD.
Barn brukar även ha en massa prg som körs i bakgrunden...

Om ni kör steam spel så är fpsVR (köps på steam) rätt smidigt för att se vad som begränsar.
Du kan även prova att överklocka gfx kortet fast jag har ingen erfarenhet av 1060 kort.
Kan var så att gfx kortet får slut på minnet om det är 3gb varianten.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

vad menas det när man skriver att man inte behöver en dator till att spela dessa , hur funkar det annars ? flyttar man spelen över till 128 gb hårddisk och kör därifrån eller ? mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

vad menas det när man skriver att man inte behöver en dator till att spela dessa , hur funkar det annars ? flyttar man spelen över till 128 gb hårddisk och kör därifrån eller ? mvh

Quest 2 har ett inbyggt mobilchip och en egen affär om man vill spela utan PC. Men för PC-spel behövs en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest 2 har ett inbyggt mobilchip och en egen affär om man vill spela utan PC. Men för PC-spel behövs en PC.

och då kan man koppla in quest 2 och köra lite mer avancerade pc spelen typ half life ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

och då kan man koppla in quest 2 och köra lite mer avancerade pc spelen typ half life ?

Japp. Förutsatt att din dator klarar alla systemkrav för spelet i övrigt förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Tja... har ni varit med om stuttering? Sonen får det rätt mycket i PCVR, finns det nått sätt att tweaka det?
Läst nånting om att sänka hz, resulution scale i q2... men hittar det inte...
Han har ett 1060kort, i5a av nåt slag, och 16gig ram.

Kör din son PCVR trådlöst på Quest 2 via Virtual Desktop eller Air Link? Felkällan kan i så fall vara dålig trådlös prestanda vilket medför att det blir "stuttering". Kan vara värt att kika på iaf om han kör trådlöst.

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

https://streamable.com/w16v1m

Slog handen något så kopiöst spelande beatsaber i ett trångt kök. Aj!