Jag hade tydligen ETH, vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Jag hade tydligen ETH, vad gör jag?

Hej!

För cirkus två år sen signade jag upp mig på eToro Wallet i samband med att dom gav 0,1 ETH till dom första X som signade upp sig. Kul tänkte jag och signade upp mig och sen glömde jag prompt bort att jag hade det.

Jag blev påmind häromdagen och kunde glatt konstatera att värdet stigit med 2000% och jag tänker ta ut pengarna och glömma bort det igen.

Nu till mina frågor:
1. Hur förvandlar jag kryptovaluta i en wallet till pengar på kontot?
2. Måste jag deklarera något eller betala vinst?

Tacksam för hjälp och råd!

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

2. Ja du måste deklarera och betala skatt på vinsten.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Hej!

För cirkus två år sen signade jag upp mig på eToro Wallet i samband med att dom gav 0,1 ETH till dom första X som signade upp sig. Kul tänkte jag och signade upp mig och sen glömde jag prompt bort att jag hade det.

Jag blev påmind häromdagen och kunde glatt konstatera att värdet stigit med 2000% och jag tänker ta ut pengarna och glömma bort det igen.

Nu till mina frågor:
1. Hur förvandlar jag kryptovaluta i en wallet till pengar på kontot?
2. Måste jag deklarera något eller betala vinst?

Tacksam för hjälp och råd!

Skrivet av Mullvaden83:

2. Ja du måste deklarera och betala skatt på vinsten.

2. Länk till skatteverket https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Hej!

För cirkus två år sen signade jag upp mig på eToro Wallet i samband med att dom gav 0,1 ETH till dom första X som signade upp sig. Kul tänkte jag och signade upp mig och sen glömde jag prompt bort att jag hade det.

Jag blev påmind häromdagen och kunde glatt konstatera att värdet stigit med 2000% och jag tänker ta ut pengarna och glömma bort det igen.

Nu till mina frågor:
1. Hur förvandlar jag kryptovaluta i en wallet till pengar på kontot?
2. Måste jag deklarera något eller betala vinst?

Tacksam för hjälp och råd!

Knapert i januari? 😂

Permalänk
Medlem

Om du inte kan sälja dem till Euro på eToro får du starta ett konto på T.ex Coinbase, flytta din 0,1 ETH dit. Växla till Euro, skicka till din bank OM du har SEB eller Nordea. Andra Svenska banker vägrar ta emot pengar från Coinbase eller andra krypto marknader.

En annan väg är:
ETH från eToro-> Coinbase, växla till Euro -> Paypal, växla till Sek (dyrt) -> Din bank.

Det är 30% skatt på vinsten om jag inte mins fel. Det får du själv deklarera. Spara all data från eToro så du kan redovisa värdet när du fick 0,1 ETH.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Om du inte kan sälja dem till Euro på eToro får du starta ett konto på T.ex Coinbase, flytta din 0,1 ETH dit. Växla till Euro, skicka till din bank OM du har SEB eller Nordea. Andra Svenska banker vägrar ta emot pengar från Coinbase eller andra krypto marknader.

En annan väg är:
ETH från eToro-> Coinbase, växla till Euro -> Paypal, växla till Sek (dyrt) -> Din bank.

Det är 30% skatt på vinsten om jag inte mins fel. Det får du själv deklarera. Spara all data från eToro så du kan redovisa värdet när du fick 0,1 ETH.

Haha jag hittade någon guide på nätet som jag följde men den var ännu omständigare.

ETH från eToro -> Binance, växla till Euro -> Advcash -> Förhoppningsvis Handelsbanken, inte fått överföringen klar ännu.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Haha jag hittade någon guide på nätet som jag följde men den var ännu omständigare.

ETH från eToro -> Binance, växla till Euro -> Advcash -> Förhoppningsvis Handelsbanken, inte fått överföringen klar ännu.

kör istället:
etoro --> ftx --> din bank via sepa withdrawal

om etoro stödjer sepa uttag kan du ta ut direkt från dem

Permalänk
Medlem

Tjo. Blir knäpp på det här med avdrag.
Säg att jag har 0kr i inkomst. Om jag under ett år köper grafikkort för mining för 100000kr, minar in 100000kr och sen säljer till ett värde av 200000kr. Hur mycket ska jag då betala i skatt och hur räknar man ut det?

Permalänk
Medlem

@Bengtt

Helt OT gällande tråden men du kvittar din utgift (100K) mot din minade förtjänst (100K) och sedan betalar 30% av 200K (60K) till skatteverket OM det är intjänat från mining, är dina 200K i försäljningen av Grafikkort betalar du ingen skatt då du redan betala alla avgifter vid första köpet (om det var nytt), köptes Grafikkorten begagnat gäller samma sak = ingen skatt på de 200K, hängde du med? Nästan så jag själv trollade bort mig.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.