Snabbtest: Geforce RTX 3080 med 12 GB grafikminne – snabbare och dyrare

Permalänk
Medlem

Och vissa tror att 4080 är runt hörnet.
Känns som Nvidia behöver lära sig en läxa som Intel fick när man latar sig med utvecklingen pga bristande konkurrens.

Permalänk
Medlem

Fungible

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Nvidia är scumbags. På västfronten inte ett nytt.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Nvidia är scumbags. På västfronten inte ett nytt.

Nej det är som vanligt där. Det lovas mycket men det slutar med svagt avtagande framåt kvällen.

Permalänk
Medlem

Dessa grafikkortpriser har spårat ur totalt. Lär ju hämma spelförsäljningen på PC en hel del?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Trams att slänga ut ett nytt 3080 när det är enorm brist på chipen. Jag väntar fortfarande på mitt 3080!

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem

Sjuttontusen kronor, det är inte Sjuttontusen kronor, det är inte fyrtiotusen miljarder, men det är fortfarande väldigt mycket pengar för ett grafikkort. Alldeles för mycket i vår mening, och speciellt när det rör sig om en fintrimmad variant av ett kort som en gång i tiden (om än för en väldigt kort stund) gick att köpa för under 8 000 kronor.

Sist men inte minst vill vi rikta ett stort tack till Asus som med kort varsel kunde ordna fram testexemplaren för att göra detta snabbtest möjligt!"

Det är inte heller fantasiljoner som JvA har i sitt kassavalv. Få av oss har varken fantasiljoner eller ens fyrtiotusen miljarder.
Pc gameing och pc-hobby kan i mina ögon rent dra åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugster:

Trams att slänga ut ett nytt 3080 när det är enorm brist på chipen. Jag väntar fortfarande på mitt 3080!

Det skulle väl inte vara helt förvånande ifall man aldrig får något kort, iaf om man som mig bokat ett 3080 för ~8000kr. Om ex webbhallen inte kan köpa in det till samma pris så är det ju svårt att förvänta sig att de ska leverera till förlust. Jag hade för övrig exakt samma problem med webbhallen när jag köpte ett 2070 vid release.

Skrivet av Ryssfemma:

Och vissa tror att 4080 är runt hörnet.
Känns som Nvidia behöver lära sig en läxa som Intel fick när man latar sig med utvecklingen pga bristande konkurrens.

Nvidia släpar knappast efter med utvecklingen, 3000-serien var ett otroligt stort kliv jämfört med 2000-serien. Förväntningarna är att nästa generation nvidia/amd släpps någon gång Q4-2022 eller Q1-2023, sedan får man se om så blir fallet.
Intels kommande kort förväntas prestera i linje med ett 3070, som dessutom ska kunna nyttja interna grafikkretsar hos intel-processorer.
Problemet ligger i kretsbristen som förvärrats av miners och scalpers.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

I det här fallet finns det inget rekommenderat pris från nvidias håll. Vilket jag kan tycka är rätt vettigt då rekommenderade priser bara varit trams i ett och ett halvt år ungefär.

Som andra svaret så ligger problemet i samtliga led. Men framförallt i de tidigaste leden, snarare än de på slutet. I alla fall i Sverige.

Det finns väl ingenting som hade hindrat nvidia från att sätta dessa GA 102 chip i vanliga 3080(som finns en rejäl back order på) men det vore ju dumt när dom kan passa på att göra ett nytt kort som dom inte har satt ett lågt msrp på, nu kan dom ju höja sina egna marginaler och sen får resten av ledet försöka pressa ur köparna det dom kan.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad någon stans.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

[…]
Intels kommande kort förväntas prestera i linje med ett 3070, som dessutom ska kunna nyttja interna grafikkretsar hos intel-processorer.
Problemet ligger i kretsbristen som förvärrats av miners och scalpers.

Ja Intel Arc får det bli för egen del. Känns bra att hoppa på något nytt, men inte till vilket pris som helst. Vid 1000€ drar jag nog gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det skulle väl inte vara helt förvånande ifall man aldrig får något kort, iaf om man som mig bokat ett 3080 för ~8000kr. Om ex webbhallen inte kan köpa in det till samma pris så är det ju svårt att förvänta sig att de ska leverera till förlust. Jag hade för övrig exakt samma problem med webbhallen när jag köpte ett 2070 vid release.

Nvidia släpar knappast efter med utvecklingen, 3000-serien var ett otroligt stort kliv jämfört med 2000-serien. Förväntningarna är att nästa generation nvidia/amd släpps någon gång Q4-2022 eller Q1-2023, sedan får man se om så blir fallet.
Intels kommande kort förväntas prestera i linje med ett 3070, som dessutom ska kunna nyttja interna grafikkretsar hos intel-processorer.
Problemet ligger i kretsbristen som förvärrats av miners och scalpers.

Att tro att scalpers och miners är hela anledningen till bristen, eller ens en stor del av den är avigt. Kretsbristen drabbar ALLA brancher inte bara CPU/GPU marknaden. Såklart har scalpers en DEL av problemen att skylla men det är ju mer en konsekvens av att det inte finns så många gpu'er att dela på. Men i den stora bristen tror jag inte dom är skyldiga.

https://etn.se/index.php/reportage/68144-helt-plotsligt-svang...
https://jobbland.se/arbetsliv/komponentbrist-ar-ett-problem
https://motorbranschen.mrf.se/komponentbristen-ger-problem/

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Det ju snyggt att Nvidia fortsätter fula sig genom att förhindra riktiga dag 1-recensioner av kortet genom att inte skicka ut drivrutiner till pressen så de kan testa i förtid. Till och med partnertillverkarna var förvånade över det beslutet, eftersom de skickade ut korten i tid för att ha recensioner redo vid släpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det skulle väl inte vara helt förvånande ifall man aldrig får något kort, iaf om man som mig bokat ett 3080 för ~8000kr. Om ex webbhallen inte kan köpa in det till samma pris så är det ju svårt att förvänta sig att de ska leverera till förlust. Jag hade för övrig exakt samma problem med webbhallen när jag köpte ett 2070 vid release.

Nvidia släpar knappast efter med utvecklingen, 3000-serien var ett otroligt stort kliv jämfört med 2000-serien. Förväntningarna är att nästa generation nvidia/amd släpps någon gång Q4-2022 eller Q1-2023, sedan får man se om så blir fallet.
Intels kommande kort förväntas prestera i linje med ett 3070, som dessutom ska kunna nyttja interna grafikkretsar hos intel-processorer.
Problemet ligger i kretsbristen som förvärrats av miners och scalpers.

Miners och scalpers utgör en väldigt liten del för kretsbristen.

Permalänk
Medlem

När man köpt ett 3080 TI för 16,5k och börjar tycka att det var en ok deal..
Fortfarande för mycket pengar men det kostar

Fina tider när man fick ett 1080 ti för runt 8k 2017

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Man förstår ju varför de inte tillhandahöll recensionsdrivrutiner när kortet släpptes, detta var ju ganska väntat.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

I stort sett ett 3080 Ti men 3 fps långsammare? I ett spel gick till och med 3080 12Gb snabbare.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Hela grafikkortssituationen är så märklig. Jag väljer att vänta ut det hela, klarar mig dugligt hittills med 2080.

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk
Medlem

Klart Nvidia vill tjäna på att marknaden är som den är, sälja 3080 för 8000kr och se distributörer och återförsäljare ta hela kakan när korten säljs för dubbla priset. Inte Nvidia inte då skapar dom nya SKU och höjer priset istället. Svårt att se att det tillverkas några 3080 10 GB från och med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det man ska ha i åtanke är att RTX 3080 Ti-kortet är referensklockat medan Asus ROG Strix-kortet är fabriksöverklockat. Så skillnaden mellan de två är mindre än om båda hade varit fabriksöverklockade.

Sen ska det dock sägas att det inte är någon milsvid skillnad i spelprestanda mellan 3080 10 GB och 3080 Ti, eller 3090 för den delen.

Skulle ni kunna köra sådana här överklockade kort två vändor, en från fabrik och en med ’referens’ klocks? Mest för att få en mer jämförande bild mot andra kort på t.ex prestandaindex. En hel del här i tråden verkar missa att detta är överklockat från fabrik och jämför siffrorna rakt av mot t.ex. 3080ti ref

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Skulle ni kunna köra sådana här överklockade kort två vändor, en från fabrik och en med ’referens’ klocks? Mest för att få en mer jämförande bild mot andra kort på t.ex prestandaindex. En hel del här i tråden verkar missa att detta är överklockat från fabrik och jämför siffrorna rakt av mot t.ex. 3080ti ref

Vi måste tyvärr kasta oss över nästa äventyr för tillfället. Det är mycket som ska ut nu i Q1

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi måste tyvärr kasta oss över nästa äventyr för tillfället. Det är mycket som ska ut nu i Q1

Nej jag menade mer ’som standard’ eller nästa gång det blir en recension på riktigt. Tror det kan vara relevant när man ser missförstånden i tråden.

Just denna snabbtitt känns inte så relevant att lägga mer tid på

Permalänk

Ha ha det är löjligt detta. Dom säljer folk ett 3080 lovar bästa 4K upplevelse. Nu är det plötsligt ett 1440p kort.

Far Cry 6 med HD texturen rekommenderar Ubi 11GB vram.

Jag har för tillfället ett 3080 Ti FTW3 Ultra och struntar i detta nya kort. Men tycker fortfarande det är att knulla köpare av 3080/3080 Ti att plötsligt komma ut med detta.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Skulle ni kunna köra sådana här överklockade kort två vändor, en från fabrik och en med ’referens’ klocks? Mest för att få en mer jämförande bild mot andra kort på t.ex prestandaindex. En hel del här i tråden verkar missa att detta är överklockat från fabrik och jämför siffrorna rakt av mot t.ex. 3080ti ref

Just det där med referensklockning av fabriksöverklockade kort var något vi faktiskt gjorde för sisådär 10 år sedan, men slutade av två anledningar:

1. Det är en enorm jäkla time sink att testa om kortet igen vid lägre klockfrekvenser, och speciellt då om man vill ha med det i ett prestandaindex eftersom samtliga speltitlar då måste mätas om.

2. Det är inte helt lätt att underklocka moderna grafikkort och få representativa siffror som faktiskt återspeglar ett "referenskort". Visst kan man sänka boostfrekvensen till referensnivå, men det är så mycket annat som spelar in nu med dagens turbofunktioner (kylning, VRM-design etc.) att resultatet ofta ändå avviker.

Permalänk
Skrivet av RoxonMicke:

I stort sett ett 3080 Ti men 3 fps långsammare? I ett spel gick till och med 3080 12Gb snabbare.

Självklart är ju ett 3080ti några % ”bättre” än detta kortet under samma frekvenser då det har mer eller lika mycket cores mm än 3080 12Gb. Som vanligt helt meningslösa skillnader såklart men dom verkar ju ändå hamna på samma pris. Jag hade nog ändå valt ett 3080ti före idag om jag haft dessa två med samma pris då jag antar att RT performance mm borde vara något bättre också. Men klart viktigast är väl att hitta ett kort med bra kylning och byggkvalité. Nog viktigare än vad som står efter 3080 på kartongen.

Edit: Ett mer rättvist test hade klart varit intressant med 2 kort från samma ”serie” och märke. RT-prestanda mm.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Just det där med referensklockning av fabriksöverklockade kort var något vi faktiskt gjorde för sisådär 10 år sedan, men slutade av två anledningar:

1. Det är en enorm jäkla time sink att testa om kortet igen vid lägre klockfrekvenser, och speciellt då om man vill ha med det i ett prestandaindex eftersom samtliga speltitlar då måste mätas om.

2. Det är inte helt lätt att underklocka moderna grafikkort och få representativa siffror som faktiskt återspeglar ett "referenskort". Visst kan man sänka boostfrekvensen till referensnivå, men det är så mycket annat som spelar in nu med dagens turbofunktioner (kylning, VRM-design etc.) att resultatet ofta ändå avviker.

Ja jag förstår det, men lite tråkigt att se att folk misstolkar resultaten så grovt bara

Ibland finns ju inte ens referenskort heller (i Sverige eller alls)...

Bara menat som ett förslag. Kanske kan märkas ut tydligare på något annars då?

Tydlighet och transparens är ju viktigt. Nvidia, parters och andra vill ju gärna framställa saker bättre än vad de är, skulle kanske ara något att fundera på bara

Ingen kritik mot artikeln som så alltså, men ja... kanske går att göra tydligare på något sätt nästa gång?

Bökigt med nya grafikkort med powerlimit i mjukvara och firmware, samtidigt som fläktar och kylare påverkar turbo genom temperaturer... Inte lätt problem att lösa

Permalänk

Ett stort problem är också de som redan har ett bra grafikkort ändå passar på att köpa för att sedan sälja på Tradera eller liknande. Vilket också visar vilka priser som folk är beredda att betala. Ex såldes Evga 3080 för 12k på Komplett och några dagar gick de på Tradera flera st för typ 13500-14000 och det skickar ju signaler för vilka priser det också går att ta för grafikkort. De som redan har behöver inte köpa för att göra en förtjänst på andras behov, absolut ett lätt sätt att tjäna pengar, men bryter vi inte någon gamer code där? Etiskt en frågeställning att fundera kring, går att argumentera för båda sidor, alla är ju fria att göra vad de vill, men detta låser ju in de som ev kan betala hiskeligt men som inte vill betala hiskeliga + lite till på Tradera för att de inte hann med att köpa från Komplett. Men om de skulle ligga kvar där och inte köps för att sälja vidare så kanske det tsr längre tid att lämna hyllorna och priset kan gå ned något? Ja vad tänker ni kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

När man köpt ett 3080 TI för 16,5k och börjar tycka att det var en ok deal..
Fortfarande för mycket pengar men det kostar

Fina tider när man fick ett 1080 ti för runt 8k 2017

Bättre tider var när man fick två stycken RTX 3080 för 8k.

Grymt jobbat Sweclockers. Tycker dock att ni skulle vara hårdare mot Nvidia, luktar bait and switch från andra sidan jorden.
Närmare 20k för ett kort som vid en normal priskurva borde kosta mellan 6-7k, fantasisummor.
Ni borde göra en artikel om "PC-Gaming is dead" och hur du spelar med mus/keyboard på en Xbox.
Eller får man bättre prestanda på en bärbar idag till samma peng?

Vad exakt har 3080ti för syfte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathier Hilltaker:

Ha ha det är löjligt detta. Dom säljer folk ett 3080 lovar bästa 4K upplevelse. Nu är det plötsligt ett 1440p kort.

Far Cry 6 med HD texturen rekommenderar Ubi 11GB vram.

Jag har för tillfället ett 3080 Ti FTW3 Ultra och struntar i detta nya kort. Men tycker fortfarande det är att knulla köpare av 3080/3080 Ti att plötsligt komma ut med detta.

Köpte mitt 3080 till mindre än halva priset och Nvidia kan köra sitt 12gb upp i röven för 18-20k, bästa GPU köpet i mitt liv.
Fullständigt jävla ointressant om Farcry kräver 11gb, betalar för fan i helvete inte 10-12k extra för HD-texturer, har inte ens en 4k skärm.

Du kan beställa ett Asus 3080TI till samma pris eller lägre än 3080 12gb, så inte ens prismässigt är 3080 12gb ett bra kort mot TI-varianten?
Så jag förstår inte vad du klagar på?

Folk om ni vill ha ett 3080ti för 18k..
https://www.inet.se/produkt/5412318/asus-geforce-rtx-3080-ti-...

Ursäkta dubbelposten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Några få enstaka fps mer men för dubbla pengen.....
i slutändan så var det var det fane mig värt att vänta 1 år på mitt kort och betala under MSRP priset & att polaren fick mitt gamla 1070 för ett kompispris.

Nja, det handlar nog snarare om att Nvidia tog helt fel av marknaden och lanserade ett kort som var båda snabbare och billigare än 1080ti, och så fick dom erfara att folk var villiga till att betala över det dubbla för korten, från scalpers.

Det är ett företag, och när ett företag ser att deras eget produkt kan säljas till det dubbla och även ha lång kö bakom sig för att få tag på nya, klart som fan att de kommer att tänka om. Och det är helt GLASKLART när man ser på specifikationerna som är skrattretande nära varenda kort, 3080, 3080ti, 3080 12gb etc. så är det helt klart pengatänk och intet annat.

Skulle de sätta upp priset till det dubbla på 3080 så hade det blivit saksökning, upprör och mkt. mera, så det är ju helt uppenbart att bara ändra "lite" på spec. för att slippa undan med det.