Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det lät som du körde runt så för det mesta.

Varje helg fem månader om året i flera år har det varit så? Kan väl ses som ofta?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Varje helg fem månader om året i flera år har det varit så? Kan väl ses som ofta?

Du får köpa/bygga en liten släpvagn så löser det sig
Inte för stor dock för du får inte dra så mycket heller.

Permalänk
Medlem

Var och provkörde lite bilar idag. Vill byta ut V40n och den som var närmast var Peugeot 208e.
Cupra Born som jag var intresserad av är för bred. Har delat carport och tyvärr har dessa platser inte växt på bredden med åren och V40n är lagom storlek för den.

Så det blir nog en 208e GT-Line. Ska ta mig en funderar nu ikväll innan jag bestämmer mig.
Men ratten på 208e, hur tänkte Peugeot där? Ser ju knappt instrumentpanelen. Sen va A-stolparna också lite jobbiga men annars en trevlig bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Var och provkörde lite bilar idag. Vill byta ut V40n och den som var närmast var Peugeot 208e.
Cupra Born som jag var intresserad av är för bred. Har delat carport och tyvärr har dessa platser inte växt på bredden med åren och V40n är lagom storlek för den.

Så det blir nog en 208e GT-Line. Ska ta mig en funderar nu ikväll innan jag bestämmer mig.
Men ratten på 208e, hur tänkte Peugeot där? Ser ju knappt instrumentpanelen. Sen va A-stolparna också lite jobbiga men annars en trevlig bil.

Ratten och räckviddsestimatorn är mina stora problem med den bilen! Jag, som är ganska stor (tjock) hade jätteproblem med ratten, behövde ha den i lägsta läget för att se panelen, men då klämdes benet mär man skulle ut! Inte en bil för såna som mig haha!

Sitter i en ID.4 Pro (med grundutrustning) kommande dygnet, någon som undrar ngt så hojta!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jag som själv kör en 208e tycker mest backspegeln är i vägen A-stolparna är alltid breda på nya bilar tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Jag såg precis att eCarExpo (Stockholm, februari 4-6) blev inställt p.g.a. nya restriktioner. Jag antar att jag inte var den enda som såg fram emot att få sparka däck på en massa elbilar under samma tak.
https://ecarexpo.se/stockholm/

Vi får hoppas att de hittar någon lösning framöver.

Var det någon som var på motsvarande mässa i Göteborg i december och kan berätta om det var intressant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag såg precis att eCarExpo (Stockholm, februari 4-6) blev inställt p.g.a. nya restriktioner. Jag antar att jag inte var den enda som såg fram emot att få sparka däck på en massa elbilar under samma tak.
https://ecarexpo.se/stockholm/

Vi får hoppas att de hittar någon lösning framöver.

Var det någon som var på motsvarande mässa i Göteborg i december och kan berätta om det var intressant?

Japp, jag var där! Kul att få klämma å jänna på bilarna, det blev väldigt enkelt att jämföra olika bilar eftersom man bara kunde springa mellan Även flera provkörningar av bilar som ännu inte lanserats i Sverige, typ Mustang Mach-E GT och BMW i4 Är man intresserad av bilar så skulle jag rekommendera det! Läste att dom skulle försöka få till senare under året, vi får väl se!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Enligt siten "automobiledimension" är Born 7mm bredare än V40, kanske går att slipa ner dörrfodret i carporten lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Enligt siten "automobiledimension" är Born 7mm bredare än V40, kanske går att slipa ner dörrfodret i carporten lite

Den kändes betydlig bredare och såg väldigt bredare ut när jag jämförde dem sida vid sida. Kanske ska kolla upp faktiska mått. Tack för upplysningen!

Permalänk
Medlem

Efter ha ägt 3 elbilar och sagt att jag aldrig ska köpa en sunken fossilare igen, så har jag nu gjort det.. 🤪
Så om ett par veckor hämtar jag och sambon ut en Kia Ceed Sports wagon Plugin hybrid, så "lite" elbil är det i den.

Anledningarna är följande:
Sambon kan pendla fram och tillbaka på jobb, på ren el. Vi kan köra in till stan och härja runt på ärenden, på ren el. Jag jobbar hemma och kommer önska göra det även efter pandemin. Och... jag är sjukt orolig för hur vår sommarsemester skulle bli så otroligt mycket jobbigare nu när det explosionsartat har sålts elbilar, och så >relativt< få snabbladdare byggs.

Men.. har redan börjat planera in om vi behöver en 2a bil. Då kanske jag köper mig en Model 3 Performance igen, tredje Teslan 🙄. Eller om det nu kommer något ungefär lika roligt, kanske Xpeng P7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Efter ha ägt 3 elbilar och sagt att jag aldrig ska köpa en sunken fossilare igen, så har jag nu gjort det.. 🤪
Så om ett par veckor hämtar jag och sambon ut en Kia Ceed Sports wagon Plugin hybrid, så "lite" elbil är det i den.

Anledningarna är följande:
Sambon kan pendla fram och tillbaka på jobb, på ren el. Vi kan köra in till stan och härja runt på ärenden, på ren el. Jag jobbar hemma och kommer önska göra det även efter pandemin. Och... jag är sjukt orolig för hur vår sommarsemester skulle bli så otroligt mycket jobbigare nu när det explosionsartat har sålts elbilar, och så >relativt< få snabbladdare byggs.

Men.. har redan börjat planera in om vi behöver en 2a bil. Då kanske jag köper mig en Model 3 Performance igen, tredje Teslan 🙄. Eller om det nu kommer något ungefär lika roligt, kanske Xpeng P7.

Fast det kan ni ju inte. Om ni inte tänkt sitta och frysa och få immiga rutor för Kian startar nämligen fossilaren för att värma kupén.

Vet inte vad det har med denna tråd att göra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast det kan ni ju inte. Om ni inte tänkt sitta och frysa och få immiga rutor för Kian startar nämligen fossilaren för att värma kupén.

Verkar tyvärr vara ett återkommande problem på plug-in hybrider.
Provkörde en Rav4 och efter 20 min i EV läge märkte jag att värmen var satt till HIGH. Vanligtvis hade kupen varit för varm men nu var det till och med lite kyligt.

Tydligen är problemet att många plug-in hybrider har för små värmeelement som inte kan ge den värmen som behövs i vårt vinterväder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Ja det är rätt ofta, men jag tänkte mer på vad du skrev:

Skrivet av BergEr:

Ah, fan hade jag haft en model Y hade jag lastat över maxvikten hela tiden

Brukar släpa runt typ 100-200L vatten i bilen plus packning för helgen.

Vilket gav mig intrycket att du typ alltid körde runt med detta.

Vill man minska sitt avtryck kan det ju vara läge att kanske använda tomma dunkar som fylls på kanske på sista macken innan stugan eller liknande? Hjälper inte med maxvikten dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vilket gav mig intrycket att du typ alltid körde runt med detta.

Vill man minska sitt avtryck kan det ju vara läge att kanske använda tomma dunkar som fylls på kanske på sista macken innan stugan eller liknande? Hjälper inte med maxvikten dock.

Ah, ungefär hälften av helgerna på ett år räknas in som alltid för mig. Det är ju typ varje gång man använder bilen

Jag hämtar vatten ungefär 3km från stugan så inte jättelångt men hade ju varit surt att behöva köra ännu fler vändor. Tar ju en del dyrbar tid.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Efter en månads körning men E-niron och 150-160 mil så damp första drivmedelsräkningen ned igår. 523kr, mycket nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det stämmer, när det är riktigt kallt måste förbränningsmotorn gå på tomgång i ett par minuter. Men bor i södra Sverige, så inte hela världen dom få dagar den gör det för mig.

Permalänk
Medlem

En fråga, MG Marvel R ska ha en sorts luftvärmepump istället för traditionell AC/värmare för att sänka elförbrukning och att det skall fungera bättre vid låg temperatur. Vad tror ni om detta rent praktiskt ? Kommer den leverera i -20 grader och slippa immiga rutor ? Vad säger experterna ? Jag hittar inget online kring detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

En fråga, MG Marvel R ska ha en sorts luftvärmepump istället för traditionell AC/värmare för att sänka elförbrukning och att det skall fungera bättre vid låg temperatur. Vad tror ni om detta rent praktiskt ? Kommer den leverera i -20 grader och slippa immiga rutor ? Vad säger experterna ? Jag hittar inget online kring detta.

Den lär ha både och, precis som ID-bilarna, så när det blir för kallt för värmepumpen får den hjälp av en gammal hederlig värmare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Brukar vara rätt väl tilltagen effekt på tillskottsvärmaren, det ska inte vara några problem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Ah, ungefär hälften av helgerna på ett år räknas in som alltid för mig. Det är ju typ varje gång man använder bilen

Jag hämtar vatten ungefär 3km från stugan så inte jättelångt men hade ju varit surt att behöva köra ännu fler vändor. Tar ju en del dyrbar tid.

Hmm, kanske du passar bra till edge-caset bränslecellsbil? De producerar ju vatten vid drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, kanske du passar bra till edge-caset bränslecellsbil? De producerar ju vatten vid drift.

Kommer nog köpa en i framtiden, batteribilar är inte direkt lockande alls

Bara vänta tills man får en bra beg för typ 50k eller nypris under 200k.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Så... någonstans mellan kanske tio år och aldrig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror bränslecellsbilar kommer förbi en niche produkt. Alldeles för få biltillverkare som satsar på tekniken och pga av det så kommer inte infrastrukturen byggas ut (lite hönan/ägget paradoxen).

Samtidigt så är de inte lika effektiva som batteriEV's då det går åt mer energi att framställa väte som sen igen omvandlas till elektrisk energi i bränslecellen än det gör att direkt lagra elektrisk energi i batteri.

Bränslecellstekniken har säkert sin plats fast i andra fordon, där dagens batteriteknik helt enkelt gör det opraktiskt att använda elektriska motorer (typ flyg).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

haha tänkte samma sak 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Räcker ju med att staten typ tripplar premien om man köper ny elbil

Bor också i en stad som hatar bilförare så har ingen stress att byta bil.

Tidsplanen när vätgasbilar förväntas bli vanligt på vägarna är ju ändå 10år bort. Det är ju inte som att någon tittar på vätgas och tror det rullar ut stort under 2022 eller 2023. 2025 var det väl Hyundai rullar ut hela sortimentet med vätgas och bränsleceller?

Batteri är ju t.om fortfarande ovanligt, känner noll personer som köpt en sån bil.
Vi hade några på förra jobbet, men vi pratar 5st av 180 bilar och väntetiden för att köpa nya var flera år (före covid).
Vad jag vet så är bilarna som beställdes 2018 inte levererade än och då är första jobbet köpte 2017 snart på väg till skroten

Skrivet av Cove:

Tror bränslecellsbilar kommer förbi en niche produkt. Alldeles för få biltillverkare som satsar på tekniken och pga av det så kommer inte infrastrukturen byggas ut (lite hönan/ägget paradoxen).

Samtidigt så är de inte lika effektiva som batteriEV's då det går åt mer energi att framställa väte som sen igen omvandlas till elektrisk energi i bränslecellen än det gör att direkt lagra elektrisk energi i batteri.

Bränslecellstekniken har säkert sin plats fast i andra fordon, där dagens batteriteknik helt enkelt gör det opraktiskt att använda elektriska motorer (typ flyg).

Räcker ju med att tunga fordon börjar köra på det så kommer det finnas mackar överallt med vätgas. Överlag inom transport verkar intresset mycket högre för vätgas än batteri. Även då mindre bilar för taxi, hemleverans och andra yrken som kör konstant.
Börjar ambulans och brandkår köra vätgas så behövs det ju anläggning för det på varje ort.

Yupp det är ett problem men det verkar finnas mer planer på att lagra vätgas när elen är billig än att fylla nätet mer batterier.
Sverige är ju så överfyllt med billig el att det inte ens ses värt att bygga kärnkraft så lite extra svinn för vätgas spelar nog ingen roll nu när vi går närmare och närmare negativa elpriser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Räcker ju med att tunga fordon börjar köra på det så kommer det finnas mackar överallt med vätgas. Överlag inom transport verkar intresset mycket högre för vätgas än batteri. Även då mindre bilar för taxi, hemleverans och andra yrken som kör konstant.
Börjar ambulans och brandkår köra vätgas så behövs det ju anläggning för det på varje ort.

Yupp det är ett problem men det verkar finnas mer planer på att lagra vätgas när elen är billig än att fylla nätet mer batterier.
Sverige är ju så överfyllt med billig el att det inte ens ses värt att bygga kärnkraft så lite extra svinn för vätgas spelar nog ingen roll nu när vi går närmare och närmare negativa elpriser.

Det kommer tyvärr inte räcka med att tunga fordon kör med bränsleceller. Det kan hända att det kommer driva på installationen av vätgasstationer, men de flesta stora bilkoncerner förutom Toyota och Huyndai har i princip avfärdat bränslecellsbilar, storskalag batteriEV är istället att vänta. Även Toyota som är den största satsaren av bränsleceller, verkar ju vända och även utveckla batteribilar.

just med tanke på det massiva genomslaget av batteri ev's så är det mer sannolikt att det kommer påskynda batteriutveckling och nyare typer av batterier gör bränselcellsbilar ekonomiskt oförsvarbart att jobba med helt enkelt.

Just den tunga transport industrin har ju inte riktigt själva kommit igång med bränslecellstransporter, och det pågår minst lika många batteriEV projekt inom den sektorn med.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tidsplanen när vätgasbilar förväntas bli vanligt på vägarna är ju ändå 10år bort. Det är ju inte som att någon tittar på vätgas och tror det rullar ut stort under 2022 eller 2023. 2025 var det väl Hyundai rullar ut hela sortimentet med vätgas och bränsleceller?

Batteri är ju t.om fortfarande ovanligt, känner noll personer som köpt en sån bil.
Vi hade några på förra jobbet, men vi pratar 5st av 180 bilar och väntetiden för att köpa nya var flera år (före covid).
Vad jag vet så är bilarna som beställdes 2018 inte levererade än och då är första jobbet köpte 2017 snart på väg till skroten

Tror tyvärr att det är ett för bökigt alternativ med allt vad produktion och hållning heter för att det ska bli den stora massans val, samtidigt undrar man varför bara Toyota "satsar" på detta men det återstår väl bara att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Jag vet inte, Mirai är väl den som finns som dock inte säljs här men den går att leasa för 10 000 (plus moms?) i månaden i tre år. Men innefattar elbilspremien även vätgasbilar? För vätgas som det ser ut i verkligheten är ju inte "grönt" egentligen, det är väl typ 0,017% av vätgasen som produceras globalt som är grön på riktigt liksom.

Citat:

Ingen vet förstås, men det är ju i princip ingen som satsar på vätgasbilar längre, inte ens Toyota som ändå höll emot batteribilar för länge för sitt eget bästa.

Citat:

Tja 45% av nyregistreringarna förra året var "laddbara" och nästan 20% rena elbilar så det är väl inte så ovanligt längre. Dock började det ju egentligen inte ta fart förrän under 2020 och ökade kraftigt förra året så framöver lär det väl bli en ännu större andel. Men hela bilmarknaden är ju åt helskotta nu med extrema leveranstider och sjuka begagnatpriser som följd.

Citat:

Tung trafik kanske, men sannolikt bara för längre sträckor. För kortare distanser så passar ju batteridrivet väldigt bra, även för taxi och liknande. Jag körde en del budbil tidigare och snittade väl runt 30 mil om dagen ungefär, vilket hade passat perfekt med en elbil. Sen fanns det förstås dagar där jag fick köra till Stockholm och tillbaka eller liknande, men en timme hit eller dit för laddning på vägen hade inte gjort någon direkt skillnad, all yrkestrafik är ju ändå tvungen att pausa, ta lunch och vila med jämna mellanrum liksom.

Citat:

Jo absolut, och börjar de köra med raketbränsle så får man nog bygga infrastruktur för det också, vilket är ungefär lika troligt.

Citat:

Jo men att ta steget från att tillverka vätgas vid elöverskott som man sen använder vid elunderskott till att bygga hela infrastrukturen med vätgastankar på bensinmackar, tusentals vätgas-tankbilar och liknande är ganska stort, speciellt eftersom det inte finns något egentligt behov av det.

Permalänk
Medlem

Det verkar helt enkelt inte särskilt energieffektivt.