Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Hur man än vrider och vänder på det så är Max Verstappens första vm titel i F1 en titel han fick ifrån Masi/FIA.

Och till er som tycker att Redbull har dominerat 2021 säsongen så ta en titt igen då det krävdes sista loppet på sista tävlingen att vinna en titel medans Mercedes brukade säkra båda titlarna långt innan Abu Dhabi.

FIA delar ut alla titlar
Och vem som fått vad över säsongen kan ju diskuteras i all evighet.
Max hade troligen säkrat titeln tidigare om alla behandlades lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

En sak till som jag tänkte på. Om detta hade utspelat sig i början på säsongen så hade det inte blivit det här jävla kaosartade gnället! Säg till exempel att abu dhabi och monaco bytt plats. Då hade de släppt det som hände i abu dhabi jävligt mycket fortare och monaco där hamilton helt på egen hand inte kvalade eller placerade sig bättre än 7:a. Vad skulle då merca protestera mot?
De ska inte ta extra ställning till det inträffade för att händelsen var sista loppet och det kan påverka utgången av VM.
De ska alltid bedöma varje tävling individuellt.

Det är väl klart det inte hade blivit samma sak om detta skett tidigare på säsongen. Bara för att världsmästerskapet avgörs över en säsong innebär det ju inte att man går in i varje tävling (särskilt den sista) helt förutsättningslöst! Som att man inte skulle "spela på resultat" i sista tävlingen för att det finns någon grundläggande tanke om att det ändå är "hela säsongen som räknas"...

Att du ens försöker få reaktionerna på detta som något underligt är för mig en gåta. Hade du varit av samma åsikt om situationen var omvänd, att Verstappen hade en betryggande ledning och Hamilton fick en chans på sista varvet efter ett högst tvivelaktigt beslut från RD om hur SC kallades in? Skulle Verstappen-fans (som mer eller mindre hela säsongen hävdat att FIA är emot Max och istället gör allt de kan för att Hamilton ska vinna VM) acceptera att det inte alls var något underligt som skett och sett på det som att det är "hela säsongen som räknas, så ett race spelar ingen roll"??

Skrivet av Osmanix:

De ska inte ta extra ställning till det inträffade för att händelsen var sista loppet och det kan påverka utgången av VM.
De ska alltid bedöma varje tävling individuellt.

Ändå så var det ju exakt vad de gjorde... De ville till varje pris att finalen inte skulle gå i mål bakom SC, så de gjorde allt i sin makt för att så inte skulle ske, även om det innebar att fullständigt frångå vad som alltid varit gängse praxis gällande SC.

Hade Verstappen inte legat tvåa (med bara varvade bilar mellan sig och Hamilton), utan kanske femma eller sexa, så hade man ju inte gjort som man gjorde. Då hade man ju valt att endera gå i mål bakom SC (utan större klagomål från någon egentligen), alternativt inte låta en enda varvad bil ovarva sig.

Skrivet av Osmanix:

RB visste väl inte heller ifall det skulle startas om eller avslutas bakom SC? De chansade för de hade inget att förlora på det. Fördelen med att ligga 2a.
Merca visste inte om det skulle startas om, det hörde man att Lewis ingenjör sa till Lewis 2 ggr "it might not restart" men att de inte vågade chans. Nu blev det en omstart och de vågade inte riskera att tappa banposition men de hade möjligheten att göra det! Och hade de då chansat hade inte Max gått in och Lewis hade enkelt vunnit.

Fast att kalla det ett strategiskt misstag är ju bara löjligt. Absolut, Merca hade möjligheten att ta in Hamilton, men ingen vid sina sinnens fulla bruk hade fattat det beslutet (varken RB, Mercedes eller någon annan). Sannolikheten för omstart var extreeeemt låg, så att från ledning med segern i sin hand satsa på att det ska bli omstart är hål i huvudet. Att du försöker rättfärdiga detta med att det var dålig strategi från Merca säger nog mer om dig i så fall...

Skrivet av highscore:

Tänk om Latifi hade kraschat två varv tidigare...

Merc hade inte vågat byta till Soft, RB hade fortfarande chansat och lagt på nya däck.
Utgången hade högst troligt blivit precis den samma, fast "normala" SC regler hade följts...

RD följde regelboken, under de förutsättningar teamen hade varit överens om innan racet. Oavsett hur han hade gjort hade ett läger varit förbannat, överklagat, krävt hans avgång osv osv.

Hoppas verkligen Masi är kvar, FIA står upp för honom och alla kan komma till sans och avnjuta en ny spännande säsong.
(sen finns det så klart mycket att förbättra, konsekventa domslut, var på banan (eller snarare utanför) man får raca mm)

Skrivet av Osmanix:

Precis såhär jag tänker med. Om exakt samma situation hade hänt tidigare under loppet eller under en annan racehelg så hade det inte blivit världens liv! Men eftersom det hände när det hände så har alla fått mycket glapp i mungiporna.

Hade Latifi kraschat 2 varv tidigare så hade man kunnat genomföra en NORMAL omstartsprocedur och då finns det ingen kritik att ge till Masi. I så fall hade det ju bara varit som det är, extrem oflyt, men det är sånt som händer. Man får vara arg och sur för det också, men då finns det ingen att rikta kritiken mot (ungefär som när Massa gick i mål som världsmästare 2008, men att Hamilton körde om Glock i sista kurvan och vann med 1 poäng).

Det är ingen här som begär att man skulle bortse från VSC eller SC bara för att Hamilton skulle få vinna, det är nog bara Verstappen-fans som får det till. Kritiken handlar om att man avslutade SC på ett sätt som man, mig veterligen, aldrig någonsin har avslutat en SC på tidigare (i vart fall med rådande reglemente). Masi har till och med för ett par år sedan uttalat att han var tvungen att släppa förbi alla bilar, för så säger reglementet. Men i finalen nu så gjorde han en annan tolkning.

Hade kraschen skett 2 varv tidigare så hade Mercedes eventuellt också agerat annorlunda (de kan ingen annan än de själva veta), eftersom sannolikheten för omstart skulle bli betydligt högre. Så det finns absolut inget som säger att vi hade fått samma resultat oavsett när det skedde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Enligt FIAS reglemente så följde de inte reglerna. Men man får ju se det som fotbollsdomare. De kan inte döma rätt i varje situation och matchen spelas ändå inte om

Vilken regel bröt man mot menar du?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Vilken regel bröt man mot menar du?

Det spelar nog ingen roll hur många regler man har om man har en klausul som säger att RD får ändå göra lite hur han vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det spelar nog ingen roll hur många regler man har om man har en klausul som säger att RD får ändå göra lite hur han vill.

Ja precis och så borde det inte vara vilket förhoppningsvis ändras nu men Masi bröt aldrig mot reglementet däremot mot normal fall och praxis.

Edit: Vad vill jag ha sagt med detta? Jag anser Masi har fått överdrivet mkt skit under året, han har varit långt ifrån perfekt men den här säsongen var exceptionell och har exponerat ett antal brister och problem i reglemente och inkonsekventa dommare.

Lägg därtill radiomeddelanden som sänds ut i TV som underhållning utan kontext och utan att vi vet hur det gått till under andra säsonger. Och även hur mkt teamen tjatar på Masi i tid och otid gällande minst lilla grej som händer.

Kritiken borde riktas mer emot FIA och hur dommarna hanterar i våra ögon likvärdiga situationer. Något jag hoppas kommer klargöras tydligare och bättre nästa säsong

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Ja precis och så borde det inte vara vilket förhoppningsvis ändras nu men Masi bröt aldrig mot reglementet däremot mot normal fall och praxis.

Precis, eftersom Masi har sista ordet så kan han inte ha brutit mot någon "regel".
Men det var nog väldigt många inklusive mig själv som blev rejält överraskade av det beslut som togs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Precis, eftersom Masi har sista ordet så kan han inte ha brutit mot någon "regel".
Men det var nog väldigt många inklusive mig själv som blev rejält överraskade av det beslut som togs.

Förvånande absolut. Men det folk verkar glömma är att Masi och domarna, får/måste göra beslut i realtid i de flesta fall. Kommer Ju endel undantag att domarna gör ett beslut efter tävlingen.

Men i Abu Dhabi ville ju teamen och race ledningen att om möjligt avsluta tävlingen under grönflagg inte SC.

Därav kom det här bekymret.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag blev inte förvånad av beslutet, FIA ville att LH och MV skulle slåss om titlen istället för att ge Hamilton mästerkskapet bakom saftey car.

Det hade varit precis lika mycket gnäll om det hade hänt, FIA hade fått en drös negativitet runt sig(precis som nu) och folk hade gnällt om att FIA gav LH titlen på sociala medier.

Personligen gillade jag detta alternativet bättre. Båda två hade en chans, även om FIAs aggerande och beslut inte var helt rätt: "the end doesn't justify the means", så är det bättre än att bara ge ett mästerskap bakom SC.

Men det är verkligen som välja mellan pest eller kolera så som FIA aggerade, men det är lätt att vara efterklok också.

Med dom besluten vi sätt under hela förra året så är man allt annat än förvånad, det var inte bara Abu Dhabi, det var hur många race som helst där konstiga och inkonsistenta beslut tagits.

Den som fick titlen får den och så tittar man frammåt istället och hoppas på bättre bedömningar i framtiden.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Vilken regel bröt man mot menar du?

Retorisk fråga? De bröt mot sc proceduren finns ett komprometterande dokument som inte är motsägelsefullt för fem öre som alla sett vid det här laget.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Retorisk fråga? De bröt mot sc proceduren finns ett komprometterande dokument som inte är motsägelsefullt för fem öre som alla sett vid det här laget.

Nej

"The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement: e) The use of the safety car."

Enligt reglerna får RD bestämma hur SC ska användas. Den här delen ger ju just RD möjlighet att gå över andra relger. Och om det inte är tydligt så anser jag inte att RD ska ha den möjligheten men för stunden så har RD det. Sen att det aldrig hänt förut, det är inte praxis osv det är jag också helt med på men enligt reglementet får han ju göra det. Något dommarna också avslog protesten med ihop med att Artikel 48.13 går över Artikel 48.12.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem

Minns ni den där OS-finalen eller om det var VM-final mot kanada i hockey där det var lika och de hade spelat typ 2 perioder överitd och kanada fick in pucken under Sveriges målvakt och målvakten knuffades in i mål.
Kameran kunde inte se om det blev mål eller inte men Kanada rusade ut på isen och firade som de segrat.
Domarna tittade på videon i evigheter men kom inte fram till något vettigt och dömde mål tillslut även om de inte kunde avgöra om det var mål eller inte.

Sådant kan hända, det är faktiskt domarna och tävlingsledningens jobb att ta beslut och de har nästan alltid rätten att göra det om det behövs.

Så att klaga på att de bröt mot regler eller inte. Det känns som det bara förstör för alla fans att mata på med sådant.

Det viktiga är väl att man kanske försöker få konsekventa regler vid omkörningar. Sådant är relevant för oss alla.
Vem som gjorde vad när är historia nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Nej

"The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement: e) The use of the safety car."

Enligt reglerna får RD bestämma hur SC ska användas. Den här delen ger ju just RD möjlighet att gå över andra relger. Och om det inte är tydligt så anser jag inte att RD ska ha den möjligheten men för stunden så har RD det. Sen att det aldrig hänt förut, det är inte praxis osv det är jag också helt med på men enligt reglementet får han ju göra det. Något dommarna också avslog protesten med ihop med att Artikel 48.13 går över Artikel 48.12.

Det är en tolkning av reglerna (som gjordes av Race Control samt domarna på plats), precis som tolkningen att "any lapped car" inte nödvändigtvis betyder alla. Men det är inte säkert att alla gör samma tolkning (exempelvis om Mercedes hade valt att överklaga till CAS). En fullt rimlig tolkning av reglerna är också att Race Director styr när en SC behöver deployas, och när banan är säker nog för att återkalla SC, men det kan fortfarande vara så att när väl SC återkallas så gäller artikel 48.12 och 48.13. Personligen kan jag tycka att dessa artiklar blir fullkomligt intetsägande om RD alltid har 100% beslutanderätt om när, var och hur allting som rör SC ska hanteras. Varför finns de då där liksom?

Det är ju dock så att regelböcker, liksom lagböcker, är öppna för tolkning. När det kommer till lagar så finns det ofta förarbeten och praxis att förhålla sig till, men trots det så finns det alltid ett visst tolkningsutrymme (annars hade man inte kommit fram till olika saker i Tingsrätt, Hovrätt och Högsta Domstol, vilket ju sker ganska så ofta). Precis samma sak gäller FIAs regelverk. När det skrevs fanns det en tanke bakom det (jag vet inte vad den tanken var), och nu ska reglerna tolkas. Men det är alltså inte alls säkert att en "högre instans" hade gjort samma tolkning som domarna på plats och Race Control gjorde och vi kan därför inte säga med säkerhet att inget regelbrott begicks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är en tolkning av reglerna (som gjordes av Race Control samt domarna på plats), precis som tolkningen att "any lapped car" inte nödvändigtvis betyder alla. Men det är inte säkert att alla gör samma tolkning (exempelvis om Mercedes hade valt att överklaga till CAS). En fullt rimlig tolkning av reglerna är också att Race Director styr när en SC behöver deployas, och när banan är säker nog för att återkalla SC, men det kan fortfarande vara så att när väl SC återkallas så gäller artikel 48.12 och 48.13. Personligen kan jag tycka att dessa artiklar blir fullkomligt intetsägande om RD alltid har 100% beslutanderätt om när, var och hur allting som rör SC ska hanteras. Varför finns de då där liksom?

Det är ju dock så att regelböcker, liksom lagböcker, är öppna för tolkning. När det kommer till lagar så finns det ofta förarbeten och praxis att förhålla sig till, men trots det så finns det alltid ett visst tolkningsutrymme (annars hade man inte kommit fram till olika saker i Tingsrätt, Hovrätt och Högsta Domstol, vilket ju sker ganska så ofta). Precis samma sak gäller FIAs regelverk. När det skrevs fanns det en tanke bakom det (jag vet inte vad den tanken var), och nu ska reglerna tolkas. Men det är alltså inte alls säkert att en "högre instans" hade gjort samma tolkning som domarna på plats och Race Control gjorde och vi kan därför inte säga med säkerhet att inget regelbrott begicks.

Absolut så är det, det får ändå ses som den officiella tolkning hittils eller hur? Återigen, jag håller med om att det är konstigt med att RD har den möjligheten han nu verkar ha. Något jag förväntar mig ska ändras när FIA är klara med utredningen, den kan ju även komma fram till att man inte följt andemeningen med reglerna. Här borde det dock inte finnas någon andemening utan det ska vara tydligt.

Men vi kan heller inte säga att det begicks ett regelbrott, det enda vi vet är att dommarnas tolkning på plats tolkar reglerna som att det inte är ett regelbrott.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem

Jag tror det var en omstart på mugello 2020 som också blev lite omdiskuterad.

Edit: internet hade detaljerna.

"Masi denied the lights were turned off any later than normal, although analysis from The Race indicates that the safety car was a shorter distance from the control line than at previous races, and the lights went out up to 400 metres closer to the line than at Spa."

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Aston Martin har en ny Team Principal nu som heter... um... Mike Krack tydligen?
Nästa säsong kommer vara underhållande.

https://twitter.com/F1/status/1481963438805028866

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är ju dock så att regelböcker, liksom lagböcker, är öppna för tolkning. När det kommer till lagar så finns det ofta förarbeten och praxis att förhålla sig till, men trots det så finns det alltid ett visst tolkningsutrymme (annars hade man inte kommit fram till olika saker i Tingsrätt, Hovrätt och Högsta Domstol, vilket ju sker ganska så ofta). Precis samma sak gäller FIAs regelverk. När det skrevs fanns det en tanke bakom det (jag vet inte vad den tanken var), och nu ska reglerna tolkas. Men det är alltså inte alls säkert att en "högre instans" hade gjort samma tolkning som domarna på plats och Race Control gjorde och vi kan därför inte säga med säkerhet att inget regelbrott begicks.

Ska vi prata lag så vet du också att den som påstår något också äger bevisbördan för detta. Det är därför orimligt att säga att det begåtts ett regelbrott därför att man inte kan utesluta det.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ska vi prata lag så vet du också att den som påstår något också äger bevisbördan för detta. Det är därför orimligt att säga att det begåtts ett regelbrott därför att man inte kan utesluta det.

Jag säger inte att ett regelbrott har skett, däremot säger jag att det kan ha varit ett regelbrott (och det finns substantiella grunder för att göra det påståendet). Det vi kan konstatera och som borde vara odiskutabelt är att regelboken inte tvingade RD att fatta de beslut han gjorde (hade han varit tvingad till det kan absolut ingen skugga falla över RD). Utan det var endera ett regelbrott (att han inte hade rätt att frångå de artiklar han gjorde), alternativt så var det inte ett regelbrott, men att han använde sin i så fall "fullständigt oklanderliga" beslutanderätt för att frångå gängse praxis om hur SC återkallas för att uppnå spänning på sista varvet.

Oavsett vilket man tror eller tycker så är det uppenbart att regelverket måste ses över, så det blir tydligt vilka befogenheter som RD har och hur en SC procedur kan se ut. Oavsett om man håller på Verstappen, Hamilton eller någon helt annan kan man inte tycka att det som skedde är något som får upprepas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag säger inte att ett regelbrott har skett, däremot säger jag att det kan ha varit ett regelbrott (och det finns substantiella grunder för att göra det påståendet). Det vi kan konstatera och som borde vara odiskutabelt är att regelboken inte tvingade RD att fatta de beslut han gjorde (hade han varit tvingad till det kan absolut ingen skugga falla över RD). Utan det var endera ett regelbrott (att han inte hade rätt att frångå de artiklar han gjorde), alternativt så var det inte ett regelbrott, men att han använde sin i så fall "fullständigt oklanderliga" beslutanderätt för att frångå gängse praxis om hur SC återkallas för att uppnå spänning på sista varvet.

Oavsett vilket man tror eller tycker så är det uppenbart att regelverket måste ses över, så det blir tydligt vilka befogenheter som RD har och hur en SC procedur kan se ut. Oavsett om man håller på Verstappen, Hamilton eller någon helt annan kan man inte tycka att det som skedde är något som får upprepas.

Fast det är ju glasklart hur en SC procedur ska se ut. De har ju redan det klockrent i reglementet hur SC perioden ska avslutas. Vilket nog gör Mercedes extra förbannade

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Aston Martin har en ny Team Principal nu som heter... um... Mike Krack tydligen?
Nästa säsong kommer vara underhållande.

https://twitter.com/F1/status/1481963438805028866

Verklingen ingen dårlig anställning det der. Blir kul att se vad han kan göra med AM över dom nesta åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Verklingen ingen dårlig anställning det der. Blir kul att se vad han kan göra med AM över dom nesta åren.

Jag tror fortfarande att AM måste hitta en bättre förare än Stroll, inte så att han suger men jag tror inte att han kan bli något speciellt och AM kan nog hitta bättre förare för att nå högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag tror fortfarande att AM måste hitta en bättre förare än Stroll, inte så att han suger men jag tror inte att han kan bli något speciellt och AM kan nog hitta bättre förare för att nå högre.

Vet inte hur delaktig pappa Stroll är men pengar stryr ju garanterat.
Då får de hitta nån annan miljardär som har ett barn som är bättre än Lance på att köra.
Ska bli en riktigt intressant och förhoppningsvis kul och spännande säsong.
Hoppa flera lag/förare kan utmana om topplatserna iår!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag tror fortfarande att AM måste hitta en bättre förare än Stroll, inte så att han suger men jag tror inte att han kan bli något speciellt och AM kan nog hitta bättre förare för att nå högre.

Stroll vann F3, så han är ju knappast jättedålig. Han vann har jag för mig året efter Rosenqvist för samma team (Prema).
Han är nog säkerligen tillräckligt bra för att om han får sitta i en bil som Merc så kan han vinna, men det vore roligare om Rosenqvist fick en plats istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är väl klart det inte hade blivit samma sak om detta skett tidigare på säsongen. Bara för att världsmästerskapet avgörs över en säsong innebär det ju inte att man går in i varje tävling (särskilt den sista) helt förutsättningslöst! Som att man inte skulle "spela på resultat" i sista tävlingen för att det finns någon grundläggande tanke om att det ändå är "hela säsongen som räknas"...

Att du ens försöker få reaktionerna på detta som något underligt är för mig en gåta. Hade du varit av samma åsikt om situationen var omvänd, att Verstappen hade en betryggande ledning och Hamilton fick en chans på sista varvet efter ett högst tvivelaktigt beslut från RD om hur SC kallades in? Skulle Verstappen-fans (som mer eller mindre hela säsongen hävdat att FIA är emot Max och istället gör allt de kan för att Hamilton ska vinna VM) acceptera att det inte alls var något underligt som skett och sett på det som att det är "hela säsongen som räknas, så ett race spelar ingen roll"??

Ändå så var det ju exakt vad de gjorde... De ville till varje pris att finalen inte skulle gå i mål bakom SC, så de gjorde allt i sin makt för att så inte skulle ske, även om det innebar att fullständigt frångå vad som alltid varit gängse praxis gällande SC.

Hade Verstappen inte legat tvåa (med bara varvade bilar mellan sig och Hamilton), utan kanske femma eller sexa, så hade man ju inte gjort som man gjorde. Då hade man ju valt att endera gå i mål bakom SC (utan större klagomål från någon egentligen), alternativt inte låta en enda varvad bil ovarva sig.

Fast att kalla det ett strategiskt misstag är ju bara löjligt. Absolut, Merca hade möjligheten att ta in Hamilton, men ingen vid sina sinnens fulla bruk hade fattat det beslutet (varken RB, Mercedes eller någon annan). Sannolikheten för omstart var extreeeemt låg, så att från ledning med segern i sin hand satsa på att det ska bli omstart är hål i huvudet. Att du försöker rättfärdiga detta med att det var dålig strategi från Merca säger nog mer om dig i så fall...

Hade Latifi kraschat 2 varv tidigare så hade man kunnat genomföra en NORMAL omstartsprocedur och då finns det ingen kritik att ge till Masi. I så fall hade det ju bara varit som det är, extrem oflyt, men det är sånt som händer. Man får vara arg och sur för det också, men då finns det ingen att rikta kritiken mot (ungefär som när Massa gick i mål som världsmästare 2008, men att Hamilton körde om Glock i sista kurvan och vann med 1 poäng).

Det är ingen här som begär att man skulle bortse från VSC eller SC bara för att Hamilton skulle få vinna, det är nog bara Verstappen-fans som får det till. Kritiken handlar om att man avslutade SC på ett sätt som man, mig veterligen, aldrig någonsin har avslutat en SC på tidigare (i vart fall med rådande reglemente). Masi har till och med för ett par år sedan uttalat att han var tvungen att släppa förbi alla bilar, för så säger reglementet. Men i finalen nu så gjorde han en annan tolkning.

Hade kraschen skett 2 varv tidigare så hade Mercedes eventuellt också agerat annorlunda (de kan ingen annan än de själva veta), eftersom sannolikheten för omstart skulle bli betydligt högre. Så det finns absolut inget som säger att vi hade fått samma resultat oavsett när det skedde.

Oj du behöver nog sätta dig ner och ta en öl
För det första försöker jag inte fiska reaktioner utan konstatera att det hade inte blivit såhär "stort" om det hänt mitt under säsongen.
Sannolikheten för omstart var egentligen inte "extreeeemt låg". Det var snarare konstigt att de inte började släppa om varvade bilar redan ett varv innan för då var det redan färdigstädat på banan. Och hade de då börjat släppa om så hade de hunnit släppa om alla och ändå hunnit med ett sista racevarv.
Det är väl klart som fan att merca inte "hade möjligheten" att ta in ham från den positionen han befann sig i jag bara konstaterar att på pappret så hade de möjlighet att göra det. Att detta säger ngt om mig som person kan du gå hem och pilla navelludd och fundera över en gång till.
Om vi vänder på steken då, om vi säger att man gjort såhär tidigare. Hela proceduren med varvade bilar och SC. Tror du FORTFARANDE inte att alla hamilton-fans hade varit lika jävla pissed att "förlora" titeln på sista varvet? Det hade dem!
Än en gång, ta nu en öl för det är helg och du behöver nog tagga ner lite, skål

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Stroll vann F3, så han är ju knappast jättedålig. Han vann har jag för mig året efter Rosenqvist för samma team (Prema).
Han är nog säkerligen tillräckligt bra för att om han får sitta i en bil som Merc så kan han vinna, men det vore roligare om Rosenqvist fick en plats istället

Jag säger inte att han är dålig men om man tittar på 2020 säsongen när man kan hävda att Racing Point hade den tredje bästa bilen efter Mercedes och Redbull så slutade Stroll 50 poäng bakom Perez i samma bil. Hade Stroll hållt samma nivå som Perez hade dom utan problem dominerat tredjeplatsen 2020 men så skedde inte. Jag upplever ofta att Stroll kör bra första halvan av racet men tappar sedan fokus och gör för många misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Oj du behöver nog sätta dig ner och ta en öl
För det första försöker jag inte fiska reaktioner utan konstatera att det hade inte blivit såhär "stort" om det hänt mitt under säsongen.
Sannolikheten för omstart var egentligen inte "extreeeemt låg". Det var snarare konstigt att de inte började släppa om varvade bilar redan ett varv innan för då var det redan färdigstädat på banan. Och hade de då börjat släppa om så hade de hunnit släppa om alla och ändå hunnit med ett sista racevarv.
Det är väl klart som fan att merca inte "hade möjligheten" att ta in ham från den positionen han befann sig i jag bara konstaterar att på pappret så hade de möjlighet att göra det. Att detta säger ngt om mig som person kan du gå hem och pilla navelludd och fundera över en gång till.
Om vi vänder på steken då, om vi säger att man gjort såhär tidigare. Hela proceduren med varvade bilar och SC. Tror du FORTFARANDE inte att alla hamilton-fans hade varit lika jävla pissed att "förlora" titeln på sista varvet? Det hade dem!
Än en gång, ta nu en öl för det är helg och du behöver nog tagga ner lite, skål

Eller så kanske du borde se över hur du uttrycker dig, om du nu inte menar det du skriver.

Gällande att fiska reaktioner så blev det en mindre bra formulerad mening från min sida. Jag menar inte att du fiskar reaktioner, jag menar att jag tycker det är märkligt att du är förvånad över de reaktioner och kritik som varit efter racet, som att vi alla bara ska acceptera att det som skedde var helt naturligt och vara nöjda och gå vidare.

Sannolikheten för en omstart var extreeeemt låg. Latifis bil började brinna och man dränkte den med pulversläckare (det var infon som Mercedes hade när det var dags att besluta om man skulle ta in Hamilton eller inte, hade man väntat ytterligare ett varv så hade han legat 10 platser bakom Max). Nu lyckades de ändå få väck bilen ganska fort, men trots att allt var genomjäktat så saknades det fortfarande ett varv för att hinna göra en korrekt omstart (förutsatt då att alla varvade bilar hade hunnit om säkerhetsbilen under det varv som de 5 blev förbisläppta). Det är ingen supermarginal, men det är oerhört mycket som talar för att under normala förhållanden så hade racet inte startats om alls.

Vidare kunde man uppenbarligen inte släppa förbi alla bilar som vanligt ett varv tidigare än man gjorde, för då hade man ju givetvis gjort det! Det var ju till och med relativt sent på varvet som man lät de 5 varvade bilarna mellan HAM och VER åka förbi, så att man skulle vara klar ett helt varv innan det är fullständigt orimligt. Vad skulle man vinna på att vänta??? Skapa en hatstorm mot sig själv?

I din argumentation trycker du på att VM minsann inte avgörs på ett race, utan det är "EN HEL SÄSONG", och alla andra bara "håller på och gnäller" för detta "råkade" ske i finalen och var direkt avgörande. Du argumenterar för att "mercedes vägrat chansa och lagt på nya däck", fast du nu säger att du förstår att det omöjligen kunnat plocka in honom, och du försvarar Masis handlande med att det är "spelets regler". Du gör alltså allt du kan för att rättfärdiga det som skedde och abstrahera bort saker inte är till gagn för den ställning du tagit.

Om situationen varit omvänd så hade jag givetvis varit glad för att den person jag håller på fick vinna VM, men jag hade aldrig kunnat rättfärdiga de beslut som Race Control fattade med säkerhetsbilen, oavsett vem som gynnades. Givetvis finns det Hamilton-fans som hade tyckt att allt vore helt rekorderligt och som gärna häcklat sina meningsmotståndare för det. Men jag är av den bestämda uppfattningen att det finns betydligt fler Verstappen-fans (Drive To Survive-generationen) som är "toxic" i kommentatorsfält än för någon annan förare på griden.

Permalänk
Skrivet av Osmanix:

Oj du behöver nog sätta dig ner och ta en öl
För det första försöker jag inte fiska reaktioner utan konstatera att det hade inte blivit såhär "stort" om det hänt mitt under säsongen.

Problemet är ju att det hade inte hänt mitt under säsongen. Hade det varit vilket annat race som helst så hade man gått i mål bakom säkerhetsbilen. Det är ju detta som irriterar folk, man gjorde som man gjorde för att det skulle bli en häftig show.

Många som tittar på F1 vill inte ha en häftig show utan så ren racing som möjligt.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Oj du behöver nog sätta dig ner och ta en öl
För det första försöker jag inte fiska reaktioner utan konstatera att det hade inte blivit såhär "stort" om det hänt mitt under säsongen.
Sannolikheten för omstart var egentligen inte "extreeeemt låg". Det var snarare konstigt att de inte började släppa om varvade bilar redan ett varv innan för då var det redan färdigstädat på banan. Och hade de då börjat släppa om så hade de hunnit släppa om alla och ändå hunnit med ett sista racevarv.
Det är väl klart som fan att merca inte "hade möjligheten" att ta in ham från den positionen han befann sig i jag bara konstaterar att på pappret så hade de möjlighet att göra det. Att detta säger ngt om mig som person kan du gå hem och pilla navelludd och fundera över en gång till.
Om vi vänder på steken då, om vi säger att man gjort såhär tidigare. Hela proceduren med varvade bilar och SC. Tror du FORTFARANDE inte att alla hamilton-fans hade varit lika jävla pissed att "förlora" titeln på sista varvet? Det hade dem!
Än en gång, ta nu en öl för det är helg och du behöver nog tagga ner lite, skål

Jag tror du missuppfattar oss som ifrågasätter avslutningen. Det handlar inte om vem som vinner eller inte pga. SC. Hamilton har vanligen "gynnats" av SC i sin karriär i Mercedes eftersom att han har haft en bra bil och tar hand om sina däck oerhört bra. Förare gynnas, ogynnas, vinner och förlorar lopp pga. röd flagg, SC eller VSC, det hör till sporten. Loppet innan fick Max track position för han stannade ute när Hamilton och Bottas åkte in och sedan blev det röd flagg. Även om det i slutändan inte resulterade i att Max vann är det bara ett av alla exempel.

Hade det varit en normal omstart under SC där alla hinner ta sin position, t.ex. om Latifi kraschar 2 varv innan, hade det givetvis varit surt för Hamilton. Men det hade inte varit fråga om ett kontroversiellt beslut från RD. Oavsett vad man tycker om Stewards tidigare beslut i direkta situationer mellan Hamilton och Max tycker jag inte att Masis beslut rättfärdigas med motiveringen "Max var en värdig vinnare sett till säsongen" eller dylikt. Jag vill inte att F1 ska kasta alla regler och integritet åt sidan bara för underhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men jag är av den bestämda uppfattningen att det finns betydligt fler Verstappen-fans (Drive To Survive-generationen) som är "toxic" i kommentatorsfält än för någon annan förare på griden.

Det här tycker jag är lite intressant och något som känns högst personligt. Jag som icke Hamilton fan upplever nämligen Hamilton fans som mer "toxic" än andra i kommentatorsfält även om man ser exempel från många olika fans. Och det är väl en del av polariseringen som tyvärr pågått under säsongen.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Problemet är ju att det hade inte hänt mitt under säsongen. Hade det varit vilket annat race som helst så hade man gått i mål bakom säkerhetsbilen. Det är ju detta som irriterar folk, man gjorde som man gjorde för att det skulle bli en häftig show.

Många som tittar på F1 vill inte ha en häftig show utan så ren racing som möjligt.

Show 100% !
Ren racing så räcker det att köra kvalet bara.
Finns många snabba förare som inte är så bra i racen.
Och många racers som inte lyckas så bra i kval.

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Det här tycker jag är lite intressant och något som känns högst personligt. Jag som icke Hamilton fan upplever nämligen Hamilton fans som mer "toxic" än andra i kommentatorsfält även om man ser exempel från många olika fans. Och det är väl en del av polariseringen som tyvärr pågått under säsongen.

Jag har gång på gång bemött incidenten på Silverstone.

Hamilton hade lika gärna kunnat trampa på gasen, åkt utanför linjerna och tvingat ut Verstappen. Han har insidan och han hade kunnat "råka" bromsa sent och inte lämnat plats på utsidan.

Det vägrar vissa att inse. Men ändå läser man hur Hamilton körde av Verstappen.

Jag skulle nästa dra slutsatsen att Hamilton fans är toxic och Verstappen fans har felaktiga analyser.