Permalänk
Skrivet av Petterk:

En ledande fråga leder till att du tror huset har orsakat något, trotts att du själv har testat i ett annat hus.

Nu är trådarna sammanfogade tack och lov, men en tråd måste vi utgå från att den kan diskuteras fristående.

Finns nog inget att diskutera om du inte har en dator. Vi kan inte tipsa dig om saker som har med datorn du sålt eller lämnat tillbaka att göra.

Tycker det är alldeles uppenbart att butiken testat med andra inställningar än du kört däremot. Att köpa nya maskiner ser tokigt ut om man inte vill testa Einsteins påstående om galenskap.

Att testa en helt ny dator känns kanske inte så galet när man spenderar de 3 senaste månaderna och testat allt jag fått tipsat till mig. Även dina briljanta råd om att köra på ”andra inställningar”

Frågan var kanske mer OM det kan bero på huset. Men att få besök av ordförande för surgubbarnas riksförbund var kanske vad jag räknat med. Du verkar inte vilja flika in med något speciellt konkret ändå så du behöver ju inte hoppa in i tråden

Jag tänker att jag tar del av de tips och råd jag får

Permalänk
Skrivet av loefet:

Då moderna nätaggregat är specificerade för ca 100-240V så skall det inte spela så stor roll (klarar ju galant något högre och lägre spänning än så också).

Har mätt nu och det ser bra ut ändå. Men om det ändå hade vart något lägre eller högre så tolkar jag det som att det inte hade spelat någon större roll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Att testa en helt ny dator känns kanske inte så galet när man spenderar de 3 senaste månaderna och testat allt jag fått tipsat till mig. Även dina briljanta råd om att köra på ”andra inställningar”

Frågan var kanske mer OM det kan bero på huset. Men att få besök av ordförande för surgubbarnas riksförbund var kanske vad jag räknat med. Du verkar inte vilja flika in med något speciellt konkret ändå så du behöver ju inte hoppa in i tråden

Jag tänker att jag tar del av de tips och råd jag får

Du har inte fått några tips och råd i sista spåret. Den frågeställningen har inget med dina problem att göra.

Programvara/drivrutiner likväl tillbehör/extra diskar kan påverka, men du har ju ingen dator. Vi vet inte om du kommer köpa AMD igen och om inte så är ju tipset om att ställa om powerplan i Ryzendrivarna poänglös.

Ditt hem kan inte hemsöka din dator varken hemma eller hos vännen på det sättet du antyder, vad annars finns att diskutera? Dippar kommer ske och många grafikkort eller moderkort har problem som kan ge stutters, så även spelen själva.

[edit]Att det har med inställningar att göra är väl rätt uppenbart när du postar inlägg som #19346173.[/edit]

Klarar inte nätaggregatet av din el så kommer datorn att hänga sig/startat om. Som du frågar får du svar.

Permalänk
Medlem

Några frågor du bör ställa till Inet, då de har utfört tester på din dator utan att kunna återskapa dina problem:

Använder de någon form av UPS när de testar datorer?
Vad för Bildskärm (G-Sync?) och Bildskärmskabel använder de vid tester?

När du testade datorn hos din kompis.
Vad för Bildskärm och Bildskärmskabel användes vid detta test?

Jämför sedan vad det är för utrustning som använts för att utföra tester.

Glöm inte bort att Linus Tech Tips utförde tester på HDMI-kablar där det visade sig att många inte håller måttet.
Gissar att samma gäller för DP-kablar.

Glöm inte heller bort att många spel har separata profil-inställningar i Nvidias kontrollpanel... så även om man ändrar globala inställningar så är det inte säkert allt ändras...

Något jag själv upptäckt väldigt nyligen är att Epic Game Launcher verkar orsaka främst lagg och lite stutter för mig i minst ett onlinespel om jag låter det ligga öppet i bakgrunden.
Varför förstår jag inte riktigt då det inte verkar finnas någon direkt trafik för denna applikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Det kan jag tyvärr inte svara på, när jag installerat chipset så har jag inte bockat bort något dock så jag antar det.

På datorn jag beställde från inet så är det dem som installerar drivrutinerna så där vet jag inte heller.

Får kika på det framöver. Tack!

I windows. Start-> Välj energischema->"Ryzen High Power" inte Balanserat eller nåt annat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

UPPDATERING

För att sammanfatta så har jag alltså testat tre olika datorer här hemma.

Den förstnämnda har varit inne på service/test och då upptäcktes inga fel.

Båda de andra datorerna har haft exakt samma besvär som den första trots att de är helt nya och något annorlunda i specifikation.

Såg att jag nämnt att det funkade på vissa upplösningar och frekvenser men det har jag kommit fram till efter lite mer testande att det inte har någon som helst betydelse.

Då tre helt olika datorer som har samma fel hos mig trots mixtrande med settings osv osv (står i tråden vad jag har testat plus lite till) så utesluter jag fel på själva hårdvaran och möjligtvis också mjukvaran. Började då testa olika tangentbord, headset, möss och skärmar för att se om något av det kunde vara boven. Ingen skillnad där heller.

Vad kvarstår? Eluttag? Därmed mitt senaste lite längre inlägg Huset orsakar problem med PC?

Har ju som sagt testat andra uttag i hela huset och det hjälper inte heller. Nog om detta.

Upptäckte nämligen en ganska intressant sak. Det kan mycket väl bara vara en slump men jag har nyligen införskaffat ett PS5. You guessed it, microstutters där med. Dock bara i fortnite och wreckfest vad jag vet, andra spel såsom NHL har funkat felfritt hittils. Kanske är vanligt att fortnite strular på PS5, vad vet jag.. Men det verkar iallafall i mina ögon uppenbart att det är något annat än min dator eller datorns inställningar som strular.

Känns som att jag nått vägs ände nu och finns inte mer jag kan göra, än att testa igen hos olika vänner. men vad hjälper det.. Får be om att flytta in hos serviceavdelningen på inet. Där funkar det iallafall

Permalänk
Skrivet av Viita:

Några frågor du bör ställa till Inet, då de har utfört tester på din dator utan att kunna återskapa dina problem:

Använder de någon form av UPS när de testar datorer?
Vad för Bildskärm (G-Sync?) och Bildskärmskabel använder de vid tester?

När du testade datorn hos din kompis.
Vad för Bildskärm och Bildskärmskabel användes vid detta test?

Jämför sedan vad det är för utrustning som använts för att utföra tester.

Det ska jag ta reda på! Kan ju faktiskt vara av värde att veta..

När jag testade hos vännen så var det en 1440p skärm på 75hz med DP kabel om jag inte missminner mig. (G-sync kompatibel)

Permalänk
Medlem

Nej det är nog inte elen som kvarstår utan dig och din programvara. Du letar nog helt enkelt bara fel och då hittar du fel då spel och drivrutiner är svåra saker. Särskilt om du ligger på gränsen för vad som är möjligt prestandamässigt då.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Använder de någon form av UPS när de testar datorer?

Har vart i kontakt med dem och de svarade att ja, dom använder UPS vid tester.

Har du några tips om vilken jag skulle kunna testa, hittade en del hos komplett men vet inte vad som är tillräckligt eller inte. Fanns en del olika varianter.

Permalänk
Medlem

UPS kommer inte göra någon skillnad. Butiken testar och ser vad som är normalt, vad som är normalt med de inställningarna du kör kommer skilja från butiken och dig, du har fastnat för de prestandaproblem moderna drivrutiner/spel har.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

UPS kommer inte göra någon skillnad. Butiken testar och ser vad som är normalt, vad som är normalt med de inställningarna du kör kommer skilja från butiken och dig, du har fastnat för de prestandaproblem moderna drivrutiner/spel har.

Nu frågade jag ju dock om tips på en UPS som är tillräcklig.
Sen verkar det på dig som att det är fel av mig att testa mig fram?
Om nu inställningar som funkar bra för andra men inte för mig med samma spec så är jag ju nyfiken på vilka inställningar jag ska använda för att få så lätta spel som fortnite och csgo att ens vara spelbara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Nu frågade jag ju dock om tips på en UPS som är tillräcklig.
Sen verkar det på dig som att det är fel av mig att testa mig fram?
Om nu inställningar som funkar bra för andra men inte för mig med samma spec så är jag ju nyfiken på vilka inställningar jag ska använda för att få så lätta spel som fortnite och csgo att ens vara spelbara...

Gör tvärt om är det jag antyder. Låt någon annan använda din dator och säga vad de tycker om prestandan.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Gör tvärt om är det jag antyder. Låt någon annan använda din dator och säga vad de tycker om prestandan.

Har frågat flertalet personer att testa och alla säger att något verkar lurt.

Du kan ju avgöra det själv.

https://www.youtube.com/watch?v=_NPk5F92qrQ
https://www.youtube.com/watch?v=lLtVt04A9ds
https://www.youtube.com/watch?v=M_eRdka7i70

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Har frågat flertalet personer att testa och alla säger att något verkar lurt.

Du kan ju avgöra det själv.

https://www.youtube.com/watch?v=_NPk5F92qrQ
https://www.youtube.com/watch?v=lLtVt04A9ds
https://www.youtube.com/watch?v=M_eRdka7i70

Konfirmeringsbias är en riktig sak.

Bjud in någon på lan att ta med sig sin egna dator, fråga först efter de åkt hem om det tycket det var något skumt

Letar du fel kommer du hitta det, oavsett hushåll och oavsett dator.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Konfirmeringsbias är en riktig sak.

Bjud in någon på lan att ta med sig sin egna dator, fråga först efter de åkt hem om det tycket det var något skumt

Letar du fel kommer du hitta det, oavsett hushåll och oavsett dator.

Ganska uppenbart att det där inte är något man behöver leta efter och att det inte är normalt. Tror jag till och med att du fattar.

Men har du inga fler riktiga tips eller råd kan du ju hålla dig borta från tråden. Du är ju bara här för att du "vet bättre" det är ganska uppenbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Ganska uppenbart att det där inte är något man behöver leta efter och att det inte är normalt. Tror jag till och med att du fattar.

Men har du inga fler riktiga tips eller råd kan du ju hålla dig borta från tråden. Du är ju bara här för att du "vet bättre" det är ganska uppenbart

Det där inlägget är som att jag skulle skriva att det är uppenbart att du inte vill ha hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Har frågat flertalet personer att testa och alla säger att något verkar lurt.

Du kan ju avgöra det själv.

https://www.youtube.com/watch?v=_NPk5F92qrQ
https://www.youtube.com/watch?v=lLtVt04A9ds
https://www.youtube.com/watch?v=M_eRdka7i70

I videon gällandes GTA, är det online eller offline?
Jag har sett denna typ av hug hos endel streamers när de passerar mellan olika "zoner" vilket kan vara samma orsak till att även du upplever det.
Jag har inte själv spelat GTA5 så jag kan inte uttala mig men vet att det är något man kan uppleva i spel som är uppbyggt i "zoner". Jag har inte koll på om GTA5 är uppbyggt på detta sätt, men jag har fått uppfattningen att det är det.
När det kommer till SCUM så ser det förfärligt ut men även när det kommer till halo så finns det en sak som jag reflekterar över.

Detta är något som jag själv upplevt ibland och det är att det uppstår "väntetid för att ladda ljud".
Jag rekommenderar att du kollar över ljudinställningar i Windows, ljudinställningar i spel samt dina ljuddrivrutiner och om du inte använder ljud via grafikkortet så kanske du skall inaktivera denna ljudkälla.

Något du även bör undersöka är hur både Systemdisk och NVMe arbetar när du spelar så det inte är någon av dessa som är en flaskhals som orsakar dessa "hugg".
Alternativt lägga över swapfilen, "pagefile.sys", till NVMe-enheten.
https://www.windowscentral.com/how-move-virtual-memory-differ...

Det kan vara så att Windows helt enkelt tycker att 12-14GB RAM är för hög användning och helt enkelt börjar kasta saker till pagefile.sys som den i nästa stund behöver läsa.

Edit:

Såg precis en annan tråd som fick mig att kolla närmare på en annan sak.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1654941-varmt-video-mi...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1629760-gigabyte-rtx-3...

Ingen aning om varma VRAM kan få kortet att throttla och därmed orsaka denna form av hack och stutter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Hej!
Detta problem har jag haft i några veckor nu, innan detta har datorn rullat på utan konstigheter!
Kort och gott så får jag FPS drops/stutters/microstutters när jag spelar. Detta händer i de flesta spel (GTA 5, FH5, theHunter COTW, Warzone, Splitgate osv) med några undantag (Wreckfest vad jag vet ännu)
Exempel 1: När jag spelar FH5 ligger jag stabilt på 144 FPS men ca var 30:onde sekund (kan också vara mer/mindre frekvent) så hoppar den ner till ~120 och sedan direkt upp till 144 igen och det blir en tydlig stutter i spelet, i samband med att FPS droppar ner och upp så kan man även se att GPU usage droppar från ~98% till ~70% och upp igen lika snabbt.
Exempel 2: Testade splitgate vilket är ett betydligt mindre krävande spel. I princip så händer exakt samma här. Dock ligger GPU usage på ca 30% och hoppar istället ner till ~25% och sen upp igen.

Jag kan börja med vad jag har testat (möjligt att jag glömt lista något):

  • Uppdatera BIOS

  • Total återställning av Windows 10 (utan internet)

  • Installera de senaste drivrutinerna till GPU samt chipset med mera via asus download center

  • På och av med D.O.C.P

  • Sänka grafikinställningar i spel

  • Höja grafikinställningar i spel

  • Spela med andra skärmen urkopplad

  • Spela utan några andra program i bakgrunden

Ändra följande 3D-inställningar i NVCP (utöver standard):

  • V-sync på

  • Energisparfunktioner - Föredrar maximal prestanda

Har även köret lite benchmarks och tagit lite screenshots som jag länkar till nedan:
3DMark Fire Strike Stress Test
3DMark CPU Profile
UserBenchMark
GPU-Z Forza Horizon 5
Exempel på stutters, loggat med MSI Afterburner

Efter många försök utan framgång så har felsökandet stannat upp för mig och därför söker jag hjälp här. Så släng alla tips och tricks ni har mot mig.
Hade varit skönt att på något sätt kunna utesluta/kartlägga vart problemet kan vara.

Övriga anteckningar:

  • Datorn är ej överklockad bortsett från D.O.C.P (?)

  • Temperaturer ser bra ut

PC Specs:

  • Windows 10 Home (21H1) 19043.1348 x64

  • BIOS Version: American Megatrends Inc. 2423 x64

  • CPU: AMD Ryzen 7 5800X

  • CPU Kylare: Noctua NH-U12S

  • GPU: Nvidia GeForce RTX 3080 (ASUS ROG Strix OC)

  • SSD: Samsung 870 EVO 250GB (Windows installerat på denna)

  • SSD: Kingston SA2000M81000G 1TB

  • HDD: Seagate Barracuda 4TB

  • RAM: Corsair CMW16GX4M2Z3600C18 2x8GB (3600MHz)

  • MBD: Asus ROG STRIX B550-F GAMING

  • PSU: ASUS ROG Strix 850 80+ GOLD

  • Skärm: ASUS XG279Q 1440p 144hz G-Sync Compatible

Tja, vet inte om du fortfarande är aktiv här men jag vill meddela att jag är i en väldigt liknande sits. Jag har två datorer och båda ger stutters i alla spel. Lämnade över ena till Inet men dom kunde inte hitta något problem alls. Har testat allt mjukvara och hårdvara relaterat jag kan komma på. Hittade du någon lösning i slutet eller gav du upp? Tack.

Permalänk
Skrivet av Valle_S:

Tja, vet inte om du fortfarande är aktiv här men jag vill meddela att jag är i en väldigt liknande sits. Jag har två datorer och båda ger stutters i alla spel. Lämnade över ena till Inet men dom kunde inte hitta något problem alls. Har testat allt mjukvara och hårdvara relaterat jag kan komma på. Hittade du någon lösning i slutet eller gav du upp? Tack.

Tjena!

Tråkigt att du också har liknande problem.. minns hur frustrerande det kändes ett tag.

Tyvärr så hittade jag ingen lösning, bytte datorer hit och dit och lämnade in samtliga till Inet på felsökning men tillslut gav jag bara upp kan man väl säga.

Sitter fortfarande på en av dem datorerna som strulade med stutters, men problemet är borta. Har inte gjort något speciellt så det har nog ”löst sig själv”. Troligtvis genom någon drivrutin eller liknande, men kan tyvärr inte säga exakt vad som löste det.

Tvingade bara mig själv att bara ignorera det och sen var problemen borta efter ett tag.

Det ENDA jag kan tänka mig förutom drivrutiner var att jag har flyttat sedan problemen började, dock är jag inte säker på att det var då det skiftade.

Det du kan göra som sista test är att köra datorn hemma hos någon du känner. Ta bara med datorn och koppla in i deras kringutrustning/el osv. För att utesluta att det inte har med din kringutrustning eller strömmen i din bostad att göra. Det är ytterst låg sannolikhet att det skulle vara det men det kan vara värt ett test bara för att.

Annars kan jag tyvärr inte vara till mer hjälp.. hoppas du hittar en lösning, eller att det ”löser sig själv” snart!

Allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Tjena!

Tråkigt att du också har liknande problem.. minns hur frustrerande det kändes ett tag.

Tyvärr så hittade jag ingen lösning, bytte datorer hit och dit och lämnade in samtliga till Inet på felsökning men tillslut gav jag bara upp kan man väl säga.

Sitter fortfarande på en av dem datorerna som strulade med stutters, men problemet är borta. Har inte gjort något speciellt så det har nog ”löst sig själv”. Troligtvis genom någon drivrutin eller liknande, men kan tyvärr inte säga exakt vad som löste det.

Tvingade bara mig själv att bara ignorera det och sen var problemen borta efter ett tag.

Det ENDA jag kan tänka mig förutom drivrutiner var att jag har flyttat sedan problemen började, dock är jag inte säker på att det var då det skiftade.

Det du kan göra som sista test är att köra datorn hemma hos någon du känner. Ta bara med datorn och koppla in i deras kringutrustning/el osv. För att utesluta att det inte har med din kringutrustning eller strömmen i din bostad att göra. Det är ytterst låg sannolikhet att det skulle vara det men det kan vara värt ett test bara för att.

Annars kan jag tyvärr inte vara till mer hjälp.. hoppas du hittar en lösning, eller att det ”löser sig själv” snart!

Allt gott!

Glad att det löste sig för dig men för min del så har jag haft problemet enda sedan mellan 2021 - 2022 om jag minns rätt och förväntar mig inte att det kommer lösa sig självt. Allt fungerade felfritt i något år tills problemet bara kom en dag.

För övrigt så verkar mitt xbox series x vara stabilare med fps stutters vid test av samma spel som datorn, nästan så jag undrar om det faktiskt fungerar som det ska på konsolen. Du fick väl också bättre resultat på ditt ps5 du köpte? Känns som att mitt fall är identiskt till vad du upplevde…

Allt känns dock så ologiskt när proffsen på inet inte kunde återskapa problemet. Att fortsätta uppgradera delar på datorn känns då som bortkastade pengar. Inget komponentbyte har fungerat hittills ändå. Enda jag inte testat hårdvaro mässigt är att byta till en Intel plattform men enligt din situation så hjälpte det inte så borde antagligen inte kasta pengar på det. Gud vad allt ska vara så frustrerande

Tusen tack för att du svarade iaf!