Skrivet av BergEr:
Har du någon källa på att andra lag av eller tolkar du lansering av BEV bilar som att man lagt ner vätgas?
Nja, ingen källa jag kan prata om, men att de lanserar batteribilar är ju en ganska bra indikation.
Citat:
Visst var inte förra veckan men när jag pratade med kontakter inom VAG, Volvo och en tredjepart som tillverkar kritiska delar till vätgasfordon så var det fortfarande planer på bränsleceller. Uttalanden från i höstas säger att Hyundai group (äger även Kia), Toyota, BMW och Daimler är intresserade i bränsleceller. https://www.reuters.com/business/autos-transportation/hyundai...
Toyota är ju inte ens den som satsar hårdast. Hyundai (även Kia och Genesis då) gick ut senast i höstas att man planerar att ha bränsleceller i hela sitt utbud till 2028 och att kunna halvera priset till 2030 (skrev nog 2025 tidigare men kollade källor nu). Samtidigt säger man att Toyota, BMW och Daimler är intresserade i bränsleceller för bilar. https://www.reuters.com/business/autos-transportation/hyundai...
Ja, de stänger förstås inga möjligheter, och för biltillverkarna är det ju närmare deras tidigare affärsmetoder så det är klart att de lockas av vätgasen. Men det har experimenterats med detta under rätt många år nu, jag minns en artikel som jag läste för minst tjugo år sedan om BMWs vätgastank som de hade monterat i en 7-serie och som var extremt isolerad och så, men jämfört med batteridrift så är det ju för ineffektivt helt enkelt.
Citat:
Vätgasbilar räknas och får full premie i dagsläget. Så 70k.
Det var ju lite konstigt ändå, men det är väl främst kommuner som har köpt vätgasbilar ändå förstås.
Citat:
Vad jag vet så satsar Toyota fortfarande. Men om du har källa på att alla företag lagt ner så får du gärna dela.
Men Hyundai group kör ju ännu hårdare och tänker ha bränsleceller i hela sitt sortiment inom några år. Länkade källa högre upp. Samma säger att BMW och Daimler jobbar på det med. Sen från privata kontakter (som jag inte kan dela pga NDAs) så har VAG och Volvo fortfarande utveckling och intresse inom det. Men visst var kring ett år sen jag fick den info.
Du är säker på att du (eller din källa) inte blandar ihop vätgas med naturgas? För både VAG och Volvo har ju byggt gasbilar och har en del kompetens där. Men som sagt så tror jag inte någon biltillverkare helt stänger möjligheten att satsa på något alternativt drivmedel.
Citat:
Ja det ökar ju, men snittbilen på våra vägar är ju tio år gammal så om elbilar skulle stå för 100% av försäljningen idag så är varannan bil en elbil till 2030. Därför tror jag staten behöver öka premien och kommer göra det. Genomsnittsbilen i Sverige är ju i bruk i 17år.
Nej det kommer förstås att ta tid innan elbilarna dominerar på våra vägar, men det påverkar inte att elbilarna tar en allt större del av marknaden.
Citat:
Också kört budbil/distribution men vi kunde inte sätta elbilar på någon sträcka längre än 5mil pga risk att få slut batteri. Det är ju dock en sak som lär lösas i framtiden när priserna går ner och om batteriet inte äter upp all lastvikt.
Det måste antingen ha varit väldigt länge sedan eller så valde ni konstiga bilar, eller så var det en väldig men ogrundad räckviddsångest hos någon chef.
Citat:
Sträckan jag körde var 20-30mil med längre ibland, vintertid räknade vi på det och kom fram till att även en model S med största batteri hade varit en för stor risk. Hittade dock ingen med en vänsterstyrd som ville låta mig prova om kalkylerna stämde
Sen är det väl lite unikt men vårt garage hade strömavbrott flera gånger i veckan så batteriet hade egentligen behövt klara flera varv för att inte vara en risk. Även macken och Teslas fast chargers var då nere så man fick åka till annan ort att tanka eller tanka under rundan.
Ja ok, jo det lär väl dröja innan en elbil kan hantera åtta-tio timmars körtid per dag i flera dagar med strömavbrott. Men det är ju en ganska speciell situation ändå. Här har vi inte haft elavbrott längre än ett par timmar under åtminstone min levnadstid.
Citat:
Om du kunde ta en timmes paus ibland så har vi verkligen inte varit i samma bransch. När man lastar av/på startar man timer för rast så att den är över direkt efter och man inte står still i onödan. På många ställen går budbilarna i skift, dygnet runt året runt. Saker går ju att lösa men vill företagen? Kommer man planera leveranser så att bilen hamnar vid en laddstation till lunchen så att föraren står och laddar varje lunch? Eller offrar man körtid för att stå och ladda?
Ja? Det går redan en massa elbilar som taxibilar vilket fungerar bra. Senast jag var utomlands åkte jag med flera Uber som körde Hyundai Ioniq, inte Ioniq 5 alltså utan den gamla bilen med typ max 15 mils räckvidd, och de var väldigt nöjda med de bilarna inklusive räckvidden.
Citat:
Finns redan full fungerande prototyp på ambulans i bruk i London. Den är dock blandning batteri och vätgas för att få nog med räckvidd. Man jobbar på brandbil nu. Vissa brandbilar använder redan generator som drivs på vätgas.
Det låter konstigt bara, både ambulanser och brandbilar står ju i allmänhet still större delen av dagen så jag ser inte poängen alls. Polisbilar har kanske ett bättre case då de ju kör runt mycket mer, men fortfarande tror jag det hör till undantagen att de skulle köra över 30 mil på en dag eller ett skift. Å andra sidan är ju min erfarenhet mest från städer, i verklig glesbygd kanske de kör lite längre förstås, men jag vet inte. Kör man aktivt i fem timmar per dag så behöver man ju hålla en snitthastighet på 60km/h för att köra 30 mil liksom, det är ändå rätt mycket.
Citat:
Finns det marginal och kunder kommer ju företag göra det.
Företagen som äger bensinmackar äger redan prima platser, har erfarenhet av att driva mackar, har kunder som hela sina liv kört till mackar för att tanka. Fördel med vätgas är ju dock att du inte behöver frakta det. Går att göra på plats vilket är svårt med bensin t.ex.
Nja, det är förstås svårt att få ekonomi i att ha vätgasproduktion på varje bensinmack, och för många platser är det ju en omöjlighet med tanke på olycksrisken. Vätgas gick ju förhållandevis bra i Norge för några år sedan tills de fick en rejäl explosion vid en mack, sen falnade intresset.
Citat:
Sen kan man ju ha större lager centralt för att fylla upp mackarna under perioder när elpriset är för högt. Men på mindre orter kan man ju dumpa system som är helt självförsörjande om man vill. Mackarna kan ju själva tillverka elen som de säljer som gas.
Samtidigt handlar det ju ändå om att använda el i en ganska ineffektiv process för att tillverka vätgas. Har man egen elproduktion så hade det väl varit bättre på alla sätt och vis (utom "tanktiden") att erbjuda laddning av denna el istället.
Citat:
Det är ett problem men samtidigt jobbas det hårt på det på alla sidor av kedjan. Ett företag i Australien håller på att testa en prototyp som man säger är 60% effektivare än nuvarande bränsleceller. Stämmer det hamnar vi uppe kring 90% effektivitet på bilsidan och ungefär som en batteribil.
En bränslecell i en bil kan idag uppnå ungefär 60% effektivitet, alltså att av energin man stoppar in i form av vätgas så får man ut 60% av den som el till motorerna. Ökar man detta med 70% så får man 102% effektivitet (? eller så räknar de på något annat sätt), så jag vet inte om det stämmer så bra. Men om man utgår för mindre effektiv bränslecell som är vanligare, som har 40% effektivitet, så når man upp till totalt 68% på förbrukarsidan. Dock hjälper det inte effektiviteten på producentsidan, så där lär man fortfarande ha rätt stora förluster på 20-30%. Så en del förluster, jämfört med elbilar som på sin höjd har några procent så är det inte så bra. Sen hur vi än gör med vätgas så måste det byggas en massa infrastruktur, ska man producera den på plats så får man bygga den anläggningen, ska man frakta den så krävs det investeringar där, ska man bygga gaspipelines så är det rätt dyrt också. Infrastrukturen för vanliga elbilar finns redan på plats i ganska stor utsträckning, ledningarna är mestadels redan dragna liksom även om man kanske behöver säkra upp mer, och förstås bygga själva laddstolparna.
Citat:
Finns planer på att göra vätgas från spillvärme där man räknar med att nå ett pris av €2-3 per kg i Tyskland. För kontext så vid $4.5 per KG är det värt att byta ut en diesel långtradare i USA.
Ja det är ju jättebra, men kan man ta till vara denna spillvärme till elproduktion istället så borde det bli mer effektivt ändå. Vad USA borde göra är att elektrifiera mer av deras järnvägsnät och frakta där istället, men till och med de diesellok de har idag är ju väldigt mycket mer effektiva än en långtradare på de långa sträckor där det hade varit aktuellt med vätgas.
Däremot kan det ju vara så att vätgas hittar en plats inom sjöfart och liknande där man behöver ha väldigt långt mellan tanktillfällena och man behöver väldiga mängder energi för framfarten.