Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Ska köpa elbil och kan inte bestämma mig om en id 3 eller kona vilken bil tycker ni är bäst ?

Kona:n grymma batterier även på vintern. Sen är väl Id3an lite fräckare i designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Kona:n grymma batterier även på vintern. Sen är väl Id3an lite fräckare i designen.

Ok tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Ska köpa elbil och kan inte bestämma mig om en id 3 eller kona vilken bil tycker ni är bäst ?

Åk och prova båda bilarna hos en återförsäljare. Sen kolla jämför spec / pris.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Har du provkört båda?
Om du tycker båda är likvärdiga gå på den billigaste

Permalänk
Medlem

Tänkte provköra dom idag tänkte kolla med er först vilken ni tänker är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför inte ta kontakt med någon som folierar, kan inte kosta mycket att få en bit som täcker pianolacken och oftast kan man få vilket utseende man vill.

Ja, det kanske inte är någon dum ide alls. Tack för inspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Har du någon källa på att andra lag av eller tolkar du lansering av BEV bilar som att man lagt ner vätgas?

Nja, ingen källa jag kan prata om, men att de lanserar batteribilar är ju en ganska bra indikation.

Citat:

Visst var inte förra veckan men när jag pratade med kontakter inom VAG, Volvo och en tredjepart som tillverkar kritiska delar till vätgasfordon så var det fortfarande planer på bränsleceller. Uttalanden från i höstas säger att Hyundai group (äger även Kia), Toyota, BMW och Daimler är intresserade i bränsleceller. https://www.reuters.com/business/autos-transportation/hyundai...

Toyota är ju inte ens den som satsar hårdast. Hyundai (även Kia och Genesis då) gick ut senast i höstas att man planerar att ha bränsleceller i hela sitt utbud till 2028 och att kunna halvera priset till 2030 (skrev nog 2025 tidigare men kollade källor nu). Samtidigt säger man att Toyota, BMW och Daimler är intresserade i bränsleceller för bilar. https://www.reuters.com/business/autos-transportation/hyundai...

Ja, de stänger förstås inga möjligheter, och för biltillverkarna är det ju närmare deras tidigare affärsmetoder så det är klart att de lockas av vätgasen. Men det har experimenterats med detta under rätt många år nu, jag minns en artikel som jag läste för minst tjugo år sedan om BMWs vätgastank som de hade monterat i en 7-serie och som var extremt isolerad och så, men jämfört med batteridrift så är det ju för ineffektivt helt enkelt.

Citat:

Vätgasbilar räknas och får full premie i dagsläget. Så 70k.

Det var ju lite konstigt ändå, men det är väl främst kommuner som har köpt vätgasbilar ändå förstås.

Citat:

Vad jag vet så satsar Toyota fortfarande. Men om du har källa på att alla företag lagt ner så får du gärna dela.
Men Hyundai group kör ju ännu hårdare och tänker ha bränsleceller i hela sitt sortiment inom några år. Länkade källa högre upp. Samma säger att BMW och Daimler jobbar på det med. Sen från privata kontakter (som jag inte kan dela pga NDAs) så har VAG och Volvo fortfarande utveckling och intresse inom det. Men visst var kring ett år sen jag fick den info.

Du är säker på att du (eller din källa) inte blandar ihop vätgas med naturgas? För både VAG och Volvo har ju byggt gasbilar och har en del kompetens där. Men som sagt så tror jag inte någon biltillverkare helt stänger möjligheten att satsa på något alternativt drivmedel.

Citat:

Ja det ökar ju, men snittbilen på våra vägar är ju tio år gammal så om elbilar skulle stå för 100% av försäljningen idag så är varannan bil en elbil till 2030. Därför tror jag staten behöver öka premien och kommer göra det. Genomsnittsbilen i Sverige är ju i bruk i 17år.

Nej det kommer förstås att ta tid innan elbilarna dominerar på våra vägar, men det påverkar inte att elbilarna tar en allt större del av marknaden.

Citat:

Också kört budbil/distribution men vi kunde inte sätta elbilar på någon sträcka längre än 5mil pga risk att få slut batteri. Det är ju dock en sak som lär lösas i framtiden när priserna går ner och om batteriet inte äter upp all lastvikt.

Det måste antingen ha varit väldigt länge sedan eller så valde ni konstiga bilar, eller så var det en väldig men ogrundad räckviddsångest hos någon chef.

Citat:

Sträckan jag körde var 20-30mil med längre ibland, vintertid räknade vi på det och kom fram till att även en model S med största batteri hade varit en för stor risk. Hittade dock ingen med en vänsterstyrd som ville låta mig prova om kalkylerna stämde

Sen är det väl lite unikt men vårt garage hade strömavbrott flera gånger i veckan så batteriet hade egentligen behövt klara flera varv för att inte vara en risk. Även macken och Teslas fast chargers var då nere så man fick åka till annan ort att tanka eller tanka under rundan.

Ja ok, jo det lär väl dröja innan en elbil kan hantera åtta-tio timmars körtid per dag i flera dagar med strömavbrott. Men det är ju en ganska speciell situation ändå. Här har vi inte haft elavbrott längre än ett par timmar under åtminstone min levnadstid.

Citat:

Om du kunde ta en timmes paus ibland så har vi verkligen inte varit i samma bransch. När man lastar av/på startar man timer för rast så att den är över direkt efter och man inte står still i onödan. På många ställen går budbilarna i skift, dygnet runt året runt. Saker går ju att lösa men vill företagen? Kommer man planera leveranser så att bilen hamnar vid en laddstation till lunchen så att föraren står och laddar varje lunch? Eller offrar man körtid för att stå och ladda?

Ja? Det går redan en massa elbilar som taxibilar vilket fungerar bra. Senast jag var utomlands åkte jag med flera Uber som körde Hyundai Ioniq, inte Ioniq 5 alltså utan den gamla bilen med typ max 15 mils räckvidd, och de var väldigt nöjda med de bilarna inklusive räckvidden.

Citat:

Finns redan full fungerande prototyp på ambulans i bruk i London. Den är dock blandning batteri och vätgas för att få nog med räckvidd. Man jobbar på brandbil nu. Vissa brandbilar använder redan generator som drivs på vätgas.

Det låter konstigt bara, både ambulanser och brandbilar står ju i allmänhet still större delen av dagen så jag ser inte poängen alls. Polisbilar har kanske ett bättre case då de ju kör runt mycket mer, men fortfarande tror jag det hör till undantagen att de skulle köra över 30 mil på en dag eller ett skift. Å andra sidan är ju min erfarenhet mest från städer, i verklig glesbygd kanske de kör lite längre förstås, men jag vet inte. Kör man aktivt i fem timmar per dag så behöver man ju hålla en snitthastighet på 60km/h för att köra 30 mil liksom, det är ändå rätt mycket.

Citat:

Finns det marginal och kunder kommer ju företag göra det.
Företagen som äger bensinmackar äger redan prima platser, har erfarenhet av att driva mackar, har kunder som hela sina liv kört till mackar för att tanka. Fördel med vätgas är ju dock att du inte behöver frakta det. Går att göra på plats vilket är svårt med bensin t.ex.

Nja, det är förstås svårt att få ekonomi i att ha vätgasproduktion på varje bensinmack, och för många platser är det ju en omöjlighet med tanke på olycksrisken. Vätgas gick ju förhållandevis bra i Norge för några år sedan tills de fick en rejäl explosion vid en mack, sen falnade intresset.

Citat:

Sen kan man ju ha större lager centralt för att fylla upp mackarna under perioder när elpriset är för högt. Men på mindre orter kan man ju dumpa system som är helt självförsörjande om man vill. Mackarna kan ju själva tillverka elen som de säljer som gas.

Samtidigt handlar det ju ändå om att använda el i en ganska ineffektiv process för att tillverka vätgas. Har man egen elproduktion så hade det väl varit bättre på alla sätt och vis (utom "tanktiden") att erbjuda laddning av denna el istället.

Citat:

Det är ett problem men samtidigt jobbas det hårt på det på alla sidor av kedjan. Ett företag i Australien håller på att testa en prototyp som man säger är 60% effektivare än nuvarande bränsleceller. Stämmer det hamnar vi uppe kring 90% effektivitet på bilsidan och ungefär som en batteribil.

En bränslecell i en bil kan idag uppnå ungefär 60% effektivitet, alltså att av energin man stoppar in i form av vätgas så får man ut 60% av den som el till motorerna. Ökar man detta med 70% så får man 102% effektivitet (? eller så räknar de på något annat sätt), så jag vet inte om det stämmer så bra. Men om man utgår för mindre effektiv bränslecell som är vanligare, som har 40% effektivitet, så når man upp till totalt 68% på förbrukarsidan. Dock hjälper det inte effektiviteten på producentsidan, så där lär man fortfarande ha rätt stora förluster på 20-30%. Så en del förluster, jämfört med elbilar som på sin höjd har några procent så är det inte så bra. Sen hur vi än gör med vätgas så måste det byggas en massa infrastruktur, ska man producera den på plats så får man bygga den anläggningen, ska man frakta den så krävs det investeringar där, ska man bygga gaspipelines så är det rätt dyrt också. Infrastrukturen för vanliga elbilar finns redan på plats i ganska stor utsträckning, ledningarna är mestadels redan dragna liksom även om man kanske behöver säkra upp mer, och förstås bygga själva laddstolparna.

Citat:

Finns planer på att göra vätgas från spillvärme där man räknar med att nå ett pris av €2-3 per kg i Tyskland. För kontext så vid $4.5 per KG är det värt att byta ut en diesel långtradare i USA.

Ja det är ju jättebra, men kan man ta till vara denna spillvärme till elproduktion istället så borde det bli mer effektivt ändå. Vad USA borde göra är att elektrifiera mer av deras järnvägsnät och frakta där istället, men till och med de diesellok de har idag är ju väldigt mycket mer effektiva än en långtradare på de långa sträckor där det hade varit aktuellt med vätgas.

Däremot kan det ju vara så att vätgas hittar en plats inom sjöfart och liknande där man behöver ha väldigt långt mellan tanktillfällena och man behöver väldiga mängder energi för framfarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Tänkte provköra dom idag tänkte kolla med er först vilken ni tänker är bäst.

Är Kia E-niro inte ett alternativ? Systerbil till Kona så gillar man den så kan det vara värt att kolla Kian också kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Titta på Cupra Born, det är ID3an fast mycket trevligare på insidan och utsidan enligt mig.

Permalänk
Medlem

Verkar som E-Niro 2nd Gen kommer under Q2 2022, och visar det sig att man kommer kunna plocka ut en sån runt sommaren / hösten, så kanske man ska avvakta lite. Någon annan som går med samma tankar?

Permalänk
Medlem

Råkade klicka på några knappar nyss och vips kommer det dyka upp en standardutrustad Polestar 2 om några veckor! Inga tillval mer än färgen. Min spåkula säger att bilen kommer ha ett rätt bra andrahandsvärde när jag tröttnar, därför köpte jag en nu istället för att leasa.

Permalänk
Medlem

Går framåt för nios batteribytar stationer! Kommer även till Sverige snart!

https://alltomelbil.se/nio-redo-att-oppna-forsta-stationen-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Titta på Cupra Born, det är ID3an fast mycket trevligare på insidan och utsidan enligt mig.

Tänkte precis föreslå det. Bokade själv en i november som ska levereras i nästa månad (iaf enligt plan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, ingen källa jag kan prata om, men att de lanserar batteribilar är ju en ganska bra indikation.

Det säger ju bara att marknaden inte är redo, säger ju ingenting om framtida planer.

Skrivet av Snajk:

Du är säker på att du (eller din källa) inte blandar ihop vätgas med naturgas? För både VAG och Volvo har ju byggt gasbilar och har en del kompetens där. Men som sagt så tror jag inte någon biltillverkare helt stänger möjligheten att satsa på något alternativt drivmedel.

Nope, bränsleceller är det främst man pratar om men även försök att köra förbränning på vätgas.

Skrivet av Snajk:

Det måste antingen ha varit väldigt länge sedan eller så valde ni konstiga bilar, eller så var det en väldig men ogrundad räckviddsångest hos någon chef.

Kraven var högerstyrda, fullräckvidd i -40 med full värme över några timmar och kosta under 250k i inköp. Nya bensinbilar köpte vi in för under 100k styck. Om du köper billigaste Hyundaien så sitter det inte ens en lampa i taket för föraren, bara en över baksätet

Där jag körde där vi kom fram till att batteri inte går så var det 30mil i -40 och körtiden var kring 7h en vanlig vinterdag.

Skrivet av Snajk:

Det låter konstigt bara, både ambulanser och brandbilar står ju i allmänhet still större delen av dagen så jag ser inte poängen alls. Polisbilar har kanske ett bättre case då de ju kör runt mycket mer, men fortfarande tror jag det hör till undantagen att de skulle köra över 30 mil på en dag eller ett skift. Å andra sidan är ju min erfarenhet mest från städer, i verklig glesbygd kanske de kör lite längre förstås, men jag vet inte.

Kring kusten i Norrbotten kör ambulanserna i stort sett konstant fram och tillbaka mellan städer. Ambulansen kan hämta en patient i Haparanda och köra 12mil till Sunderbyn för att sen åka tillbaka till Kalix eller utryckning i Överkalix som lägger på en till rundtur på 10-15mil. Haparanda t.ex har bara en ambulans så när den är på utryckning så parkerar Kalix en ambulans mitt mellan efter e4an. Luleå gör samma om det är slut i Kalix.
Kiruna > Luleå med ambulans är inte helt ovanligt att åka och det är kring 30mil.

När jag jobbade med distribution så mötte jag ambulansen ute i skogen (3-4 mil från stan) några gånger i veckan.

Skrivet av Snajk:

Samtidigt handlar det ju ändå om att använda el i en ganska ineffektiv process för att tillverka vätgas. Har man egen elproduktion så hade det väl varit bättre på alla sätt och vis (utom "tanktiden") att erbjuda laddning av denna el istället.

Det förutsätter ju att det finns ett behov just då. Det som händer är ju att vi rör oss mot mer och mer tillfällen med negativa elpriser och man behöver stoppa produktion av el. I stället för att stänga av vindkraftverk, solceller osv så kan man köra på och göra gas (bland annat planen med det enorma lagret av vätgas man bygger i Luleå). Såklart kan man även ladda batterier men inom EU verkar ingen direkt titta på det som en lösning. Vi som samhälle behöver ju sätt att balansera elnätet.

Skrivet av Snajk:

En bränslecell i en bil kan idag uppnå ungefär 60% effektivitet, alltså att av energin man stoppar in i form av vätgas så får man ut 60% av den som el till motorerna. Ökar man detta med 70% så får man 102% effektivitet (? eller så räknar de på något annat sätt), så jag vet inte om det stämmer så bra. Men om man utgår för mindre effektiv bränslecell som är vanligare, som har 40% effektivitet, så når man upp till totalt 68% på förbrukarsidan. Dock hjälper det inte effektiviteten på producentsidan, så där lär man fortfarande ha rätt stora förluster på 20-30%.

Deras egna uttalande är få ut ungefär dubbla mängden energi per mängd vätgas. 60%+60% blir 96% (men antar dina 70% du räkna på var ett typo?). Men får ju se om det stämmer eller inte, borde finnas mer info senare i år.

Verkar som att företag inte direkt tycker förlusten är så stort problem att det stoppar saker? Hybrit+LKAB planerar på att använda en tredjedel av landets el till att göra vätgas inom några år. Räknar man in H2 Green Steel och omställning av flyget och fartyg så kommer ju kring 50% av nuvarande produktion gå till vätgas om inte allt för länge.
Fast kanske bättre marginal där än inom frakt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det säger ju bara att marknaden inte är redo, säger ju ingenting om framtida planer.

Nope, bränsleceller är det främst man pratar om men även försök att köra förbränning på vätgas.

Kraven var högerstyrda, fullräckvidd i -40 med full värme över några timmar och kosta under 250k i inköp. Nya bensinbilar köpte vi in för under 100k styck. Om du köper billigaste Hyundaien så sitter det inte ens en lampa i taket för föraren, bara en över baksätet

Där jag körde där vi kom fram till att batteri inte går så var det 30mil i -40 och körtiden var kring 7h en vanlig vinterdag.

Kring kusten i Norrbotten kör ambulanserna i stort sett konstant fram och tillbaka mellan städer. Ambulansen kan hämta en patient i Haparanda och köra 12mil till Sunderbyn för att sen åka tillbaka till Kalix eller utryckning i Överkalix som lägger på en till rundtur på 10-15mil. Haparanda t.ex har bara en ambulans så när den är på utryckning så parkerar Kalix en ambulans mitt mellan efter e4an. Luleå gör samma om det är slut i Kalix.
Kiruna > Luleå med ambulans är inte helt ovanligt att åka och det är kring 30mil.

När jag jobbade med distribution så mötte jag ambulansen ute i skogen (3-4 mil från stan) några gånger i veckan.

Det förutsätter ju att det finns ett behov just då. Det som händer är ju att vi rör oss mot mer och mer tillfällen med negativa elpriser och man behöver stoppa produktion av el. I stället för att stänga av vindkraftverk, solceller osv så kan man köra på och göra gas (bland annat planen med det enorma lagret av vätgas man bygger i Luleå). Såklart kan man även ladda batterier men inom EU verkar ingen direkt titta på det som en lösning. Vi som samhälle behöver ju sätt att balansera elnätet.

Deras egna uttalande är få ut ungefär dubbla mängden energi per mängd vätgas. 60%+60% blir 96% (men antar dina 70% du räkna på var ett typo?). Men får ju se om det stämmer eller inte, borde finnas mer info senare i år.

Verkar som att företag inte direkt tycker förlusten är så stort problem att det stoppar saker? Hybrit+LKAB planerar på att använda en tredjedel av landets el till att göra vätgas inom några år. Räknar man in H2 Green Steel och omställning av flyget och fartyg så kommer ju kring 50% av nuvarande produktion gå till vätgas om inte allt för länge.
Fast kanske bättre marginal där än inom frakt.

Undrar bara vad milslånga diskussioner om vätgas har att göra i elbilstråden? Men jag kanske bara är bitter?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Undrar bara vad milslånga diskussioner om vätgas har att göra i elbilstråden? Men jag kanske bara är bitter?

Vi pratar om elbilar och deras framtid?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vi pratar om elbilar och deras framtid?

Nja, jag tolkar det som ni pratar vätgasens vara eller icke vara för det mesta, men men. För all del, låt inte mig stoppa er.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Fick våran xc40 hybrid häromdagen. Lade märke till att den enbart laddade ca 3.5kw som max, trodde det var fel på boxen (nyinstallerad easee). Efter lite felsökning visade det sig att Volvo skickar med en enfas kabel och inte trefas. Är det standard eller är det Volvo som snålar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Fick våran xc40 hybrid häromdagen. Lade märke till att den enbart laddade ca 3.5kw som max, trodde det var fel på boxen (nyinstallerad easee). Efter lite felsökning visade det sig att Volvo skickar med en enfas kabel och inte trefas. Är det standard eller är det Volvo som snålar?

Hybrider brukar bara ha enfas ombordsladdare. Vet inte hur det är med xc40

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Vet ej hur det fungerar på Kona men hos ID3 får man i alla fall stora OTA mjukvaruuppdateringar regelbundet så bilen blir bättre och bättre.

Med det sagt så hade jag hellre valt Cupra elborn på samma plattform som ID3. Ska komma en uppdaterad ID3 med trevligare inredning också men just nu tycker jag Cupra leder där.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Hybrider har ju så små batterier så vad behöver du snabbare laddning till? Du laddar väl ändå fullt på ett par timmar.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Hybrider laddar bara 1 fas pga litet batteri.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hybrider laddar bara 1 fas pga litet batteri.

Hmm, fick info att den skulle klara av ladda 11kw. Men som ni säger är det inte hela världen. Tar ca 4-5 timmar (enligt appen) att gå från tomt till fullt batteri på en fas.

Permalänk
Medlem

Tänkte byta bil men känner att det måste vara det svåraste tillfället någonsin att byta bil. Ny bensinare nu känns helt fel när allt går mot elektriskt, Vill inte köpa en bil som knappt går att sälja om 3-5 år, eller tappar mer än vanligt i värde. Hybrider är så jäkla dyra i service jämfört med andra. Rena elbilar är billiga i service men dyra i inköp, även med miljöbonusen. Även de minsta elbilarna kostar ju egentligen alldeles för mycket för vad man får tycker jag. Sen satsar ju varenda tillverkare på el nu och det kommer billigare och bättre bilar varje år. Tänker att priserna måste pressas när konkurrensen ökar? Flera tillverkare har väl uppgett att de bara ska sälja elbilar vid år 2030? Funderar på om leasing kan vara det vettigaste alternativet just nu? Känns hyfsat riskfritt oavsett vilken typ av bil man tittar på. Just nu funderar jag på en Cupra Born. Ca 3k / mån känns vettigt. Billig försäkring dessutom. Är jag onödigt rädd för köp eller tänker jag i hyfsade banor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Tänkte byta bil men känner att det måste vara det svåraste tillfället någonsin att byta bil. Ny bensinare nu känns helt fel när allt går mot elektriskt, Vill inte köpa en bil som knappt går att sälja om 3-5 år, eller tappar mer än vanligt i värde. Hybrider är så jäkla dyra i service jämfört med andra. Rena elbilar är billiga i service men dyra i inköp, även med miljöbonusen. Även de minsta elbilarna kostar ju egentligen alldeles för mycket för vad man får tycker jag. Sen satsar ju varenda tillverkare på el nu och det kommer billigare och bättre bilar varje år. Tänker att priserna måste pressas när konkurrensen ökar? Flera tillverkare har väl uppgett att de bara ska sälja elbilar vid år 2030? Funderar på om leasing kan vara det vettigaste alternativet just nu? Känns hyfsat riskfritt oavsett vilken typ av bil man tittar på. Just nu funderar jag på en Cupra Born. Ca 3k / mån känns vettigt. Billig försäkring dessutom. Är jag onödigt rädd för köp eller tänker jag i hyfsade banor?

Vi var ute efter att köpa en el bil först men jag kände att jag ville veta hur det var så vi valde att leasa en i 3 år så får man se om man behöver en bil med längre räckvid eller om man behöver en större bil eller så är det bra med det man valt och det funkar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Du får ingen Cupra Born för 3000kr i månaden dock. Med 1500 mil och försäkring osv är du uppe på 4500kr iaf, men då har du ingen extrautrustning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Du får ingen Cupra Born för 3000kr i månaden dock. Med 1500 mil och försäkring osv är du uppe på 4500kr iaf, men då har du ingen extrautrustning alls.

Några 4500 kr har jag aldrig kommit i närheten av när jag räknat. Och när man skriver ca 3k så får man räkna med någon hundring upp eller ner. Standardutrustningen duger gott. Vinterdäck fixar jag på annat håll och försäkringen kostar för mig ca 270kr/mån. Visst, jag har räknat med en mindre kontantinsats i början som sänker månadskostnaden en smula. Höja från 1000 till 1500 mil / år kostar 235 kr extra per månad.

Vet fortfarande inte om leasing är det rätta att göra. Får ta en funderare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Några 4500 kr har jag aldrig kommit i närheten av när jag räknat. Och när man skriver ca 3k så får man räkna med någon hundring upp eller ner. Standardutrustningen duger gott. Vinterdäck fixar jag på annat håll och försäkringen kostar för mig ca 270kr/mån. Visst, jag har räknat med en mindre kontantinsats i början som sänker månadskostnaden en smula. Höja från 1000 till 1500 mil / år kostar 235 kr extra per månad.

Vet fortfarande inte om leasing är det rätta att göra. Får ta en funderare.

Så vilket magiskt pris har du hittat? Ska du slänga in 30000 kontant får man ju slå ut det på månadskostnaden så man ser hela sanningen. Priset är som sagt 3895 utan kontantinsats, plus 500 då för 500 mil extra och försäkring, 4400, plus ditt utlägg för vinterdäck, så sanningen är nog runt 4500 ändå. Eller 30000 in, 2895+833+500=4228, plus vinterdäck då. Paketmässigt hade jag inte skaffat en ny bil utan backkamera idag, vilket cupran saknar i standardutrustningen, men det är väl en personlig preferens.

Permalänk
Medlem

Min Cupra Born kommer kosta 4700 kr plus försäkring per månad men då har jag valt till det mesta man kan, men inte vinterdäck. Är baserat på 1500 mil per år.