Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Haft råd, ja. Men den hade inte funnits i lager.

För att scalpers köpt dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är ju du som rättfärdigar en prishöjning och försöker få det till att det är synd om studenter och arbetslösa. Har du någon källa som visar vem som är den vanliga typen av scalper?
Kanske är kriminella, hög-avlönade personer inom finanssektorn osv. Är det fortfarande ok då?

Igen du säger i en mening att folk är lata och sen att de måste jobba lite extra. Det går inte ihop....

Ja det handlar om utbud och efterfrågan och hade ÅF kunnat höja priserna så hade de gjort det.
Skillnaden är att nu hände det tidigare och jag måste köpa en "ny" produkt på ett sätt som inte är lika säkert, till ett högre pris och med största sannolikhet till en som inte betalar skatt för det.

Jag tycker inte det är etiskt försvarsbart och du tycker det.

Jag rättfärdigar inte någon prishöjning, det är bara ett oundvikligt faktum. För mig spelar det mindre roll vem som tar mellanskillnaden, jag inser bara att någon kommer göra det, tror för samhället skull att det är bäst om scalpers tar den snarare än typ Komplettkoncernen och dess aktieägare. Här är åter igen den första grafen jag fick ta del av i kursen mikroekonomi:

Vadå att folk är lata? Om de inte lägger ner tid och energi på att få tag i sin produkt, får de heller ingen produkt, om de inte vill betala överpris då dvs. Förstår inte varför du skriver detta i ett helt irrelevant citat men "jobba extra" syftar du då till att de behöver lägga ner tid på att hitta produkterna?

Citat:

till en som inte betalar skatt för det.

Det är ju ren spekulation eller hur? Det är inte heller skattepliktigt tills 50k kr i vinst. Skillnaden mellan dig och mig är att jag är en pragmatiker, jag ser att det är ett oundvikligt faktum, lösningen är således att höja priset för att minska efterfrågan, och jag tror personligen att pengarna gör mer gott i fickorna på privatpersoner än hos aktieägarna i en koncern där dem generellt inte används utan istället "hoardas" på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Det sorgliga i det hela är väl att det inte finns någon gräns.
Finns det verkligen någon som har köpt lidls badtofflor för 3 000 SEK.
Lidls plasmaskärare har jag sett att folk har försökt kränga för ockerpriser med 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Alla andra felaktigheter oaktat, du låter inte smartare för att du slänger dig med detta upprepade gånger som att du precis läst klart NEKen och tror du har funnit ljuset.

Det är ljuset bakom all irrationell ilska här. Jag har sagt att det är väldigt grundläggande mikroekonomi, alltså något som de flesta människor sannolikt förstår vare sig de har gått NEK eller inte. Priset kommer stiga, frågan är bara vem som ska plocka mellanskillnaden, antingen aktieägarna eller privatpersoner, för samhällets skull tror jag att pengarna gör mer gott i fickorna på privatpersoner som sannolikt inte sitter på särskilt mycket pengar (eftersom de värdesätter tiden det tar att scalpa).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Ja? Det säger väl den här tråden rätt så tydligt, inte alls mycket kritik mot någon ÅF överhuvudtaget som tar överpriser, utan det mesta hatet här är mot privatpersoner.

Alltså, det har varit kritik om det konstant genom hela krisen. Men just i den här tråden som handlar om scalpers är det kanske inte så konstigt att folk gnäller på just det topic handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Ja och scalpern mättar behovet hos 10 människor som annars hade stått i kön?

Jo det gynnar lata rika kunder OM INTE ÅF höjer priserna själva och delar ut vinsten till dess aktieägare, någon kommer casha i ledet, frågan är bara vem och vem som behöver det mest, du kanske anser att den rika kapitalisten förtjänar ett par miljoner extra i aktieutdelning?

Det är inte samma skydd sant, men det betyder inte att det behöver vara otryggt om man är lite vettig, speciellt inte om försäljaren är pålitlig och har bra track-record.

Jag rättfärdigar det eftersom att det inte är scalpers som är problemet, det är brist på utbud eller för lågt pris, som sagt en grundläggande mikroekonomisk kalkyl. Företagen kan tjäna mer, och det hade dem gjort om de höjde priserna, vet inte hur kontrakten ser ut mellan tillverkare och ÅF men om möjligheten finns tror jag säkert ÅF hade höjt priserna.

Lustigt. Rek pris på PS5 är fortfarande samma som för mer än ett år sedan på release, trots att scalpersen härjat rejält sedan dess. De större svenska ÅF verkar inte ha höjt priserna du kan fortfarande köpa en PS5 Disc Edition för 5990 på Webhallen när de finns i lager.

Just nu så är det alltså så att scalpersen skor sig på slutkundens bekostnad, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ja? Det säger väl den här tråden rätt så tydligt, inte alls mycket kritik mot någon ÅF överhuvudtaget som tar överpriser, utan det mesta hatet här är mot privatpersoner.

Är väl antagligen för att ingen ÅF är här och talar om hur de gör vinster de inte skattar på och tycker det är rättfärdigat eftersom efterfrågan är hög.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisj:

Alla andra felaktigheter oaktat, du låter inte smartare för att du slänger dig med detta upprepade gånger som att du precis läst klart NEKen och tror du har funnit ljuset.

Man kan ju torgföra en ståndpunkt och backa upp den med resonemang, som inlägget du besvarade.

Eller så kan man posta innehållslösa inlägg med personpåhopp.

Jag vet vilket jag finner mer övertygande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Nej, återförsäljare behövs eftersom det är den som kunden interagerar med (när det går som det är tänkt). Det är ingen som helst skillnad om ett tillverkningsföretag skapar ett eget system för återförsäljning för de måste fortfarande anställa personer, skaffa lokaler, utrustning, osv, för att sköta den rollen. För vissa kan det vara lönsamt att sköta den biten själva, för andra är det inte det. Du verkar inte förstå det sistnämnda, vilket borde vara uppenbart. Du argumenterar som om varenda tillverkare av elektronik, möbler, kläder, matvaror, etc, skulle ha sin egen försäljning, vilket skulle generera tusentals affärer och bara skapa kaos.

GameStop går omkull men det för att det har kommit andra återförsäljare (t ex Steam, Origin, Epic Games, Playstation Store, etc) som konkurrerat bort dem, inte för att man slutat ha återförsäljare.

Du verkar allså inte vilja inse att en separat återförsäljare är någon som gör det som de flesta tillverkningsföretag inte vill göra själva, dvs hantera försäljningen mot kund. Återförsäljare väljs inte alltid lika exakt som man väljer en distributör men det finns ändå en hel del företag som väljer exakt vilka återförsäljare som de vill använda för sina varor. Oavsett vem som äger funktionen så kommer den alltid att existera eftersom kunderna måste ha någonstans där de kan köpa varorna. Scalper-funktionen kommer dock i princip aldrig existera i ett normalt flöde eftersom det inte är en nödvändig funktion. Därmed är det fullständigt absurt att jämställa dem.

Det du skriver om skatt stämmer inte med vad det står på Skatteverkets hemsida, där det står (med lite lätt saxning):

"Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. "
"Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar."

Scalping som vi talar om är definitivt att regelbundet försöka sälja saker så allt sådant ska beskattas. De varorna brukar nästan aldrig använts för personligt bruk heller utan vara nya.

En betald köare är inte en nödvändig funktion och de har helt klart haft en negativ effekt på vissa marknader så därav har det talats om att göra rättsliga åtgärder mot fenomenet, och som sagt har sådant skett på vissa ställen redan. Du verkar läsa dåligt för jag skrev redan att bara för att man kan säga att något har en funktion så betyder det inte att den är önskvärd. Alla saker vi betraktar som brott har också funktioner så argumentet måste gå längre, vilket jag redan sagt åt dig.

I vissa segment tror jag ÅF behövs absolut, inom IT, Spel och elektronik, typiska områden där vi ser mycket scalping, tror jag ÅF snart spelat ut sin roll. Ja, GameStop går omkull, dessa andra "återförsäljare" som du hänvisar till är snarare plattformar som dessutom är skapta av tillverkare själva. Samtliga du nämnde är tillverkare av konsoler och spel vilket faller in i min teori. Trenden är att tillverkarna vill göra det själva, antingen genom att outsourca specifika arbetsuppgifter eller anställa hela kedjan, dessa bolag är såpass stora idag att kostnaderna blir lägre. Trenden är tydligt observerbar om man jämför idag från 10-20 år sedan.

Citat:

Det du skriver om skatt stämmer inte med vad det står på Skatteverkets hemsida, där det står (med lite lätt saxning):

Verkar som det stämmer, jag tog informationen från Blockets FAQ och den verkar vara ofullständig i avseende dem 50k kr i vinst. Oavsett vet vi inte huruvida scalpers skattar eller inte, det är ren spekulation. Jag anser inte att det faller in i regelbunden försäljning, eller ja, det beror på omfattningen av scalping, skulle dock tippa på att de flesta får tag på någon enstaka produkt då och då, det är knappast regelbunden försäljning.

Citat:

En betald köare är inte en nödvändig funktion

Jo om produkterna ska vara tillgängliga hela tiden, alternativt behöver ÅF höja priset såpass mycket att efterfrågan minskar. Det är förmodligen önskvärt om folk köper, eller hur? Önskvärt hos dessa personer som inte vill lägga x antal timmar om dagen för att spamma F5 på olika sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Lustigt. Rek pris på PS5 är fortfarande samma som för mer än ett år sedan på release, trots att scalpersen härjat rejält sedan dess. De större svenska ÅF verkar inte ha höjt priserna du kan fortfarande köpa en PS5 Disc Edition för 5990 på Webhallen när de finns i lager.

Just nu så är det alltså så att scalpersen skor sig på slutkundens bekostnad, inget annat.

Titta på grafikkorten istället, priserna på LHR korten på Webhallen jämfört med rek. pris för non-LHR vid release. Vi vet ju inte om det finns avtal som stipulerar vilket pris ÅF får sätta i avseende PS5.

Men ja det är som sagt ett oundvikligt faktum, ska jag behöva upprepa utbud/efterfrågan ranten igen? Känns som denna grundläggande information går in i ena örat och ut genom andra trots att du verkar ha läst NEK? Jämviktspriset är högt eftersom många har pengar och vill ha en PS5 samtidigt som utbudet är väldigt begränsat, någonstans i kedjan behöver priset stiga, antingen hos tillverkaren, ÅF eller hos andrahandsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Nej. Du ignorerar helt marknadspsykologin i detta påstående.

Det som händer är att scalpers köper upp en stor mängd produkter på en kort tid. Detta leder till att media börjar rapportera om tomma hyllor osv. i butikerna. Detta leder i sin tur till att allmänheten hör om denna brist och många börjar då tänka att "Oj jag måste nog köpa detta NU för annars kanske det är helt slut om/när/fall jag någon gång kanske vill ha produkten!".

När scalpers driver ner utbudet på en produkt så kommer efterfrågan på produkten att stiga, eftersom folk (som ofta inte ens hade tänkt köpa produkten just då) blir rädda att helt bli utan i framtiden.

Du syftar till när folk hamstra toalettpapper i början av pandemin? Skillnaden var att folket som hamstrade dessa inte sålde dem vidare utan trodde att de skulle behöva dem själva. Samma sekund som dessa börjar sälja av toalettpapper kommer priset sjunka eftersom att utbudet ökar. Nu ser jag inte hur detta exempel är relevant i avseende elektronikprodukter som grafikkort och tv-konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte direkt sant.

Jag sökte för att få ett födelsemärke borttaget nån gång i december. Har en tid bokad om en vecka. (Inte akut för 5 öre - födelsemärket är helt ofarligt, det är bara irriterande)

Å andra sidan...när jag skulle ställa mig i kön i kommunen för att bli skriven hos tandläkare...så hade dom ett par års väntetid :). Det blev att gå privat.

Synd att du enbart väljer att säga att det alltid är 1-2 års väntetid, för det är verkligen inte sant.

Off-topic men det kan variera stort beroende på vart man söker vård, vilken typ av vård osv. Min farmor har försökt fixa sin gråstarr i flera månader utan att få en tid, vi behövde tjata hos vårdcentralen ett flertal gånger innan hon till slut fick en tid, 7 månader efter hon önskat vård. Jag har försökt få tid för IBS problem i snart två år, så det kan absolut ta så lång tid.

Permalänk
Medlem

Vad klagar ni över finns ett flertal PS5or inne hos återförsäljare. ComputerSalg.se har inne nu för 11 000! Inte bara en utan flera stycken! Bara köra på så slipper ni dessa äckliga skallpare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Scalpers tillför en sak till värdekedjan - och det är tillgång till bristvaror omedelbart till marknadspris.

Scalping är en typisk tid/pengar-tradeoff, antingen lägger man en massa tid att jaga grejer som är bristvaror, eller så betalar för någon som gjort detta åt dig.

Personligen köper jag inte scalpade varor, eftersom de brukar vara dyrare än jag själv värderar dem. Men det är inte scalpers som orsakat komponentbristen. De är ett symtom. Det är som likmask - det är inte likmasken som dödat det kadaver som de nu lever av.

Och givetvis ska de som scalpar betala skatt och följa samma lagar och regler som "riktiga" återförsäljare. Det är ju lite tur att många räknar med att inte göra det, för då dras inte marknadspriset upp lika mycket.

Jag håller inte med här. Det de gör är att späda på en redan dålig bristsituation enbart för egen vinning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Jag håller inte med här. Det de gör är att späda på en redan dålig bristsituation enbart för egen vinning.

Ja, de spär ut en redan dålig bristsituation (det kostar tid och pengar att jaga deals, och det måste någon betala för i slutändan), och deras motivation är inte att förbättra tillgänglighet, det är att tjäna pengar.

Det utesluter inte att scalpers och svarta marknader är den "likmask" som uppstår då det finns brist, och prissättningen från officiella återförsäljare är grovt ur proportion i förhållande till tillgång och efterfrågan. Och det utesluter inte heller att dessa typer av svarta marknader tillför ett värde i värdekedjan, oavsett om det är scalperns avsikt eller ej.

Man behöver inte gilla likmask för att konstatera att de oundvikligen existerar och fyller en funktion i vårt ekosystem och kretslopp.

Det hade varit billigare för alla (i form av tid plus pengar) om återförsäljare och tillverkare prissatte sina produkter mer realistiskt. Men det vill inte tillverkare och ÅF göra, för det innebär för dålig goodwill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

När en privatperson försöker sälja något till scalper pris, då är det nästan det värsta som kan hända och den personen ska hängas ut till varje pris. Sett flera exempel här på Sweclockers, hur illa bemött folk blir om man försöker tjäna lite extra. Blir nästan som en häxjakt..

Om en officiell återförsäljare av en produkt gör samma sak, då är vi konsumenter knäpptysta.

I min bok så är det mycket värre att officiella kanaler håller på med scalping än att någon tonåring försöker tjäna några extra tusenlappar.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att Sweclockers borde bli mycket mer konsekventa. Om man inte tillåter scalper priser från privatpersoner, så borde verkligen samma grundregler gälla återförsäljare här på forumet.

Håller med.

Nu skulle en åf kunna länka med reklam för de tillåtet. Har hänt i bla ps5 tråden och lite skumt att majoriteten ser de som okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Scalpers tillför en sak till värdekedjan - och det är tillgång till bristvaror omedelbart till marknadspris.

Scalping är en typisk tid/pengar-tradeoff, antingen lägger man en massa tid att jaga grejer som är bristvaror, eller så betalar för någon som gjort detta åt dig.

Det där är inte alls sant. Att jaga fynd på prisjakt vid black friday är en "tid/pengar-tradeoff". Det kanske finns få exemplar i lager, men alla har möjlighet.

Scalpers manipulerar marknaden genom att ta kontoll över tillgång, vilket är nåt helt annat, och tillför definitivt inte ett skit. En scalpers ultimata mål är ju monopol på en produkt eller produktserie.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Det där är inte alls sant. Att jaga fynd på prisjakt vid black friday är en "tid/pengar-tradeoff". Det kanske finns få exemplar i lager, men alla har möjlighet.

Scalpers manipulerar marknaden genom att ta kontoll över tillgång, vilket är nåt helt annat, och tillför definitivt inte ett skit. En scalpers ultimata mål är ju monopol på en produkt eller produktserie.

Om scalpers skulle sluta köpa produkter idag så skulle inte tillgången plötsligt bli bättre, jag lovar.

Om det fanns god tillgång skulle tillverkare tillverka mer, butiker sälja mer, och till slut har scalpers inga att sälja till, och tvingas rea ut sina egna lager.

Permalänk

Jag ser inte skillnad på att köpa och sälja TV-spel mot att köpa och sälja bostad, frimärken eller något annat med målet att tjäna en slant.
Hade det handlat om medicinsk utrustning eller annan produkt som är mer eller mindre livsviktigt hade man kunnat diskutera det moraliska i det, men när det kommer till TV-spel som i min värld är lyxkonsumtion har jag inget emot att folk tycker det är värt den tiden de lägger på att jaga rätt på enheterna och sälja vidare.
När jag var student för en massa år sedan hade en förtjänst på 1000-2000kr gjort storskillnad i min ekonomi och jag hade utan tvekan gett mig in i leken, men nu känns det inte värt den tid man ska lägga på det, men jag har fullt förståelse för de som gör det och det är ingen som tvingar köparna att köpa till överpris, det är ingen mänsklig rättighet att ha det senaste spelkonsolen och spela CoD eller vad det nu är som lockar.

Permalänk
Medlem

Tycker alla ska ha chans att köpa t.ex en Playstation 5 till rekommenderat pris.
Bara för företagen att begränsa det till personnummer och verifiering med bank-id.

Visst, man kan få sig ett exemplar från varje butik som säljer men sen är det stopp. Samma sak borde de göra med grafikkort.

Då hinner lagren fyllas på och de flesta får möjlighet att köpa sin produkt till ett vettigt pris.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elakekocken:

Tycker alla ska ha chans att köpa t.ex en Playstation 5 till rekommenderat pris.
Bara för företagen att begränsa det till personnummer och verifiering med bank-id.

Visst, man kan få sig ett exemplar från varje butik som säljer men sen är det stopp. Samma sak borde de göra med grafikkort.

Då hinner lagren fyllas på och de flesta får möjlighet att köpa sin produkt till ett vettigt pris.

Visst, man kan ju önska sig att det vore så, men vad har återförsäljare för incitament att göra detta? Det kostar pengar att utföra legitimeringar med Bank-ID och sätta upp ett sånt här system. Sedan kommer folk gnälla när de inte kan beställa för att deras bank-ID strulat just då.

Någon måste i slutändan betala för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Det är inte synd om någon förutom den som har begränsade förutsättningar att förbättra sin vardag, t.ex. handikappade. "Stackarn" som jobbar som matbud kan givetvis studera eller bädda en bättre bädd på något annat sätt. Studenten är fattig nu, och behöver pengar nu, det är inte synd om dessa, det är helt enkelt bra att dessa kan få möjlighet att tjäna pengar för att leva som övriga löntagare.

Mervärdet är enkelt att förstå, det är att hela tiden kunna erbjuda varan för köp nu till den som vill betala priset. Alternativet är ett kösystem där dem som inte har tid och energi att scouta hemsidor för varor kan få vänta en väldigt lång tid, kanske t.o.m flera år.

Vi skiljer oss lite i syn, studenten i mina ögon är en kompetent person som har livet framför sig, oftast ingen familj att försörja och lyxen att vara i början av sitt liv med allt vad det innebär vad gäller hälsa och möjligheter.

En person som blir uttnytjad på det sättet jag beskriver har en större tröskel att passera, mer sårbar för andra individer som vill uttnutja och har kanske även andra att tänka på än bara sig själva vad gäller försörjning.

Därför är en student i mina ögon inte "lägsta" klassens medborgare, jag var det definitivt inte, trots att jag tjänade en bråkdel som student, jämfört med vad jag gör idag som tjänsteman. Det är inte inkomsten utan möjligheterna. Tex, samtidigt som min inkomst har ökat så har även mina utgifter ökat.

Ingenstans i det jag beskriver ovan vill jag ta ifrån det egna ansvaret från någon, jag menar bara att det är för mig helt orimligt att se en student som låg klass eller liknande enbart basserat på det faktum att du får en "gratis" inkomst som du anser vara för låg.

Men vi skiljer oss i tankar och åsikter, det är inget mer med det. Du anser att du erbjuder en tjänst genom att "scalpa" och att du bara är en del utav ett system. Du anser att du inte behöver betala skatt du då inte visste om lagarna. Du anser att det är bättre att du får pengarna än något aktiebolag som bara gynnar sina aktieägare. Och du anser att skatten i sverige inte går till något bra men du väljer att ta del av dess fördelar genom att söka CSN bidrag. Jag kan säkert har missat något eller missförstått de svar du har gett, ber om ursäkt för det.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om scalpers skulle sluta köpa produkter idag så skulle inte tillgången plötsligt bli bättre, jag lovar.

Det kan du ge dig på att den gör! Tillgång är inte det samma som existerande exemplar. Om en scalper sitter på 50 grafikkort och har 1 ute till salu så är tillgången 1 och inte 50.

Att sitta på en mängd produkter i överflöd för att pytsa ut en mindre mängd vartefter är att skapa en artificiell tillgång.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Det kan du ge dig på att den gör! Tillgång är inte det samma som existerande exemplar. Om en scalper sitter på 50 grafikkort och har 1 ute till salu så är tillgången 1 och inte 50.

Att sitta på en mängd produkter i överflöd för att pytsa ut en mindre mängd vartefter är att skapa en artificiell tillgång.

Alltså, det är väldigt få om någon scalpers som sitter på ett 50-tal grafikkort för att sedan bara pytsa ut några få i taget. Det handlar om hundratusentals kronor. Väldigt få som kan få fram den sortens cash för en sån här grej.

Bara för lite proportion, så sitter t.ex. Computersalg (som prissätter sina konsoller likt scalpers) på 5 st PS5 Disc Edition i lager just nu.

För att kunna manipulera marknaden på det sättet skulle scalpers behöva samla på sig evigt växande lager, till slut tar scalpernas pengar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, det är väldigt få om någon scalpers som sitter på ett 50-tal grafikkort för att sedan bara pytsa ut några få i taget. Det handlar om hundratusentals kronor. Väldigt få som kan få fram den sortens cash för en sån här grej.

Bara för lite proportion, så sitter t.ex. Computersalg (som prissätter sina konsoller likt scalpers) på 5 st PS5 Disc Edition i lager just nu.

För att kunna manipulera marknaden på det sättet skulle scalpers behöva samla på sig evigt växande lager, till slut tar scalpernas pengar slut.

Det var givetvis exempel och inte bokstavligt menat.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Du syftar till när folk hamstra toalettpapper i början av pandemin? Skillnaden var att folket som hamstrade dessa inte sålde dem vidare utan trodde att de skulle behöva dem själva. Samma sekund som dessa börjar sälja av toalettpapper kommer priset sjunka eftersom att utbudet ökar. Nu ser jag inte hur detta exempel är relevant i avseende elektronikprodukter som grafikkort och tv-konsoler.

Nej.

Det jag syftar på är att när tillgången minskar (i.e. Scalpers köper upp allt de får tag i) så ökar efterfrågan.

Det är samma orsak till varför det finns produkter i "limited edition" och lyxprodukter som bara tillverkas i en handfull exemplar. När utbudet på en produkt ökar så minskar efterfrågan.

Dvs, det scalpers gör är att artificiellt hålla utbudet på en produkt lågt, genom att köpa upp så mycket de kan. Vilket i sin tur ökar efterfrågan på produkten vilket gör att scalpern kan hålla ett högt pris.

Utan scalpers så uppstår det förr eller senare en balans mellan utbud/efterfrågan på marknaden, scalpers snedvrider denna balans i riktning mot lågt utbud och plockar de pengar som finns där mellan i egen ficka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Det var givetvis exempel och inte bokstavligt menat.

Alltså, proportionerna spelar roll. Hur många grafikkort tror du på riktigt finns på "lager" hos scalpers just nu i Sverige? Jag ha svårt att tänka mig att det är fler än några hundra totalt över alla scalpers på alla marknader.

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att det finns (minst) två mer eller mindre uttalade teorier i den här tråden, som jag tror kokar ner till frågan: om nVidia/AMD/Sony från början räknat ut och lyckats sätta ett marknadsmässigt pris på sina produkter (alltså ett pris som gör att brist inte uppstår) - hade det priset varit mycket lägre än det pris man idag får ge för produkterna när man köper från scalpers?

Jag tror att priset hade blivit ungefär detsamma, för jag har svårt att se mekanismen bakom hur scalpers ska kunna driva upp priserna nämnvärt (jämfört med marknadspriset utan scalpers). Men det verkar finnas förslag på motsatsen.

Skrivet av Xinpei:

Dessa argument är nog de mest överdrivna och icke korrekta som finns. Problemet med argumentet är att det inte tar i beaktning den skenande konsekvens som dessa scalpers och deras överpriser leder till. De förstör en marknad fullständigt och de kommer fortsätta fram tills antingen produkten blir så överprisad att den bara ligger där eller man får slut på folk med mer pengar än vett. Oberoende så är marknaden förstörd. Scalpers representerar tyvärr marknadsekonomins alla negativa aspekter men inget av de positiva.

Vad är mekanismen som driver upp priserna enligt dig? (Jag utgår från att överprisad i sammanhanget betyder att den kostar mer än den gjort om ÅF/tillverkare satt priset utifrån deras bästa bedömning av marknaden.)

En fråga jag saknar svar på (bidrar med spekulation nedan) är varför tillverkarna satt så låga priser från början. Det känns som att svaren är kopplade. (@Jacob tog upp en del förklaringar i sin krönika tidigare, men jag tror inte det förklarar hela scalpingutrymmets storlek).

Skrivet av PlogarN97:

Nej isåfall får du utveckla? Det är inte så att det finns fler konsoller om scalpers inte hade justerat upp priset till dess rätta marknadsvärde.

---
I övrigt anser jag att som många andra redan skrivit, scalpers är ett symtom på ett problem och inte problemet i sig. Problemet är att nvidia/microsoft/sony/etc/åf säljer produkterna för billigt vilket gör att scalpers köper så att de istället säljs till det rätta marknadspriset. Jag hade ansett att det vore bättre än tillverkarna och åf sålde till marknadspriset, det hade gjort att ex nvidia hade kunnat få in mer pengar som de i sin tur kan satsa på att bygga fler fabriker etc.

Detta är precis min uppfattning också, om jag inte blir motbevisad efter detta inlägg. Tillverkarna är rätt parter att höja priset, det finns inget skäl att vare sig ÅF eller scalpers ska få vinstutrymmet, men hellre ÅF än scalpers.

Nu upplever jag som att åtminstone grafikkort har marknadsmässiga priser i butik, men vet inte hur ÅF / tillverkare fördelat vinsten mellan sig. Tycker dock att det har tagit mystiskt lång tid.

Skrivet av Alphahanne:

Nej, den är inte densamma, åtminstone inte under tiden de sitter på enheterna. Då de köper dem enbart för att sälja vidare så försvinner de, om än temporärt, från cirkulationen och minskar tillgången.

Absolut, men frågan är hur mycket de extra ledtiderna hos scalpers alls kan påverka. Om varje scalper i snitt behåller ett gäng enheter under sängen i några månader, för att hoppas att framtida större brist ska driva upp priserna ännu mer, ja då kan tillgången minska temporärt. Men då får vi också en race to the bottom i slutändan där de som säljer sist tvingas sälja till lägre pris än de hoppats på. Men jag har svårt att tro att scalpers av datorhårdvara gör så (konsertbiljetter och samlarobjekt är en annan sak). Det kommer såklart inte att göra produkten billigare (jämfört med om tillverkare/ÅF prisat bort scalpingutrymmet), men jag har svårt att se att den blir mycket dyrare.

Skrivet av borggren4:

Det kommer vara lika stora köer oavsett, det är samma mängd som produceras och det är samma mängd som efterfrågas.

Ökat pris och köer är ett mikroekonomiskt faktum vid brist på utbud.

Det är väl självklart att man föredrar att handla från en ÅF, men då får ÅF höja priserna i så fall, det enda sättet att varan ska vara tillgänglig för köp NU, är om priset höjs. Personligen tycker jag mellanskillnaden gör mer gott för studenter och arbetslösa än hos ÅFs aktieägares utdelningar, inte får de anställda högre lön för att priset på varorna stiger. Du kanske föredrar att ge pengarna till någon rik kapitalist istället?

ÅF känns mindre relevanta i ekvationen, i en "normal" marknad torde tillverkarna ha tagit hela vinsten från prisökningen. En konsekvens av ditt argument tycks bli att fler sorters varor borde prissänkas under marknadspris, så att det blir fler scalpermarknader. Ta från de rika och omfördela till en grupp tech-smarta opportunister, som i processen tar en risk de inte kan försäkra sig mot. Jag har svårt att utläsa någon annan princip än detta, ur tesen att det är bättre att scalpers agerar mellanhand än traditionella ÅF.

Skrivet av hg:

Nej. Du ignorerar helt marknadspsykologin i detta påstående.

Det som händer är att scalpers köper upp en stor mängd produkter på en kort tid. Detta leder till att media börjar rapportera om tomma hyllor osv. i butikerna. Detta leder i sin tur till att allmänheten hör om denna brist och många börjar då tänka att "Oj jag måste nog köpa detta NU för annars kanske det är helt slut om/när/fall jag någon gång kanske vill ha produkten!".

När scalpers driver ner utbudet på en produkt så kommer efterfrågan på produkten att stiga, eftersom folk (som ofta inte ens hade tänkt köpa produkten just då) blir rädda att helt bli utan i framtiden.

En konsekvens av detta är alltså att de försvunna grafikkorten och PS5orna (som alltså ovan antas vara försvunna från marknaden) sitter oanvända hos välbetalda icke-entusiaster, som köpt dem pga FOMO snarare än verkligt behov. Det har alltså sålts fler enheter i ekonomin med scalpers, jämfört med om det inte varit brist (eller nyheter om brist, miningboom, scalping etc.). Med andra ord finns det parallellt med bristen, en bubbla, där folk som kanske inte hänger på Swec överkonsumerar sådan hårdvara som det påstås vara brist på. Intressant tanke, det låter på något sätt mer rimligt än att varje scalper har i snitt 2-3 PS5or under sängen som de räknar med att sälja någon gång långt i framtiden (med de risker detta innebär).

Om vi tar det från tillverkarnas perspektiv, så kan jag se en logik i att man vill ha en scalpermarknad, då det bidrar till hype kring produkten. Det kan vara en förklaring till att man prisade så lågt från början, i linje med ditt resonemang. Om du har rätt så är det troligen också en effektiv marknadsstrategi för dem, om de kan höja priserna senare för att återta kakan. Vilket de också har gjort. Men fortfarande tycker jag det finns något bakvänt i logiken att efterfrågan ökar precis därför att utbudet är litet, då det handlar om konsumtionsobjekt snarare än samlargrejer.

Skrivet av Farmor Anka:

Jag gillar inte heller scalpers, men de är väl symptomen snarare än sjukdomen. Det stora problemet är väl egentligen alla miningfarmar? Om inte grafikkort gick dit (hur många kan det handla om, miljoner st?) så skulle det finnas grafikkort till konsumenterna till vettiga priser, och då skulle scalping rimligtvis inte existera heller. Men när det nu är brist på allt detta så går det inte heller att rampa upp produktionen för att tillgodose konsumenternas behov. Och oavsett vad som sägs på presskonferenserna så går det iktr sticka under stol med att en leverantör har lättare att kränga 10000 grafikkort till en och samma köpare än till flera olika.

Och utöver detta - hur mycket el förbrukar alla miningfarmer? Och ur miljösynpunkt - jämfört med om vi inte skulle ha någon mining alls för kryptovalutor?

Om @hg ovan har rätt, så skulle även narrativet om att "miners köper alla kort" (oberoende av hur sant det är) bli något som bidrar till att folk panikköper samma hårdvara som miners köper / påstås köpa. Det är en intressant tanke!

Skrivet av foreveryang:

Tycker själva fenomenet med scalpers är ganska fascinerande, särskilt ur en ekonomisk synvinkeln. För dom som är ekonomiskt insatta så vet man att det finns starka krafter som vill hålla priser nere, alltså ha extremt låg/ingen inflation, detta så att räntorna förevigt kan vara svinlåga och lånefesten kan fortsätta. Höga räntor skulle innebära dödsstöten för ekonomin. Många varor är idag helt felprisatta då köpkraften hos konsumenten är så sjukt hög. En konsol kostar idag lika mycket som den gjorde för 15 år sedan medan köpkraften minst fördubblats pga ökade löner, gynnsam börs, låga räntor mm. Lägg därtill att folk tjänat sjuka pengar på ingenting (aka crypto), så är det inte så konstigt.

Man kan tycka vad man vill om scalpers men dom är en produkt av obalanser i ekonomin. Skulle varor vara rätt prissatta utifrån den betalningsvilja som faktiskt finns skulle fenomenet vara betydligt mindre om än knappt finnas.

Detta är en intressant förklaring till att priserna sattes så lågt från början, något som jag haft lite svårt att hitta någon bra förklaring till (jag tror alltså inte riktigt på tesen att MSRP < marknadspris < scalperpris och att scalpers på något magiskt vis pressar upp priset). Det skulle alltså vara lite som i forna öststaterna, där man också satte mycket lägre priser än marknaden på många varor av politiska skäl, och därmed skapade en scalpermarknad (svarta börsen). Det är intressant och skrämmande hur 1900-talets politiska rågångar så snabbt suddas ut.

In all, så har jag svårt att se hur scalping av datorhårdvara kan pressa upp priserna särskilt mycket högre än vad marknadspriset hade blivit utan scalpers. Det betyder såklart inte att scalpingen i sig tillför någon nytta, tvärtom. Jag är inte principiellt emot att tillverkare säljer till lägre pris om de vill det, men av pragmatiska skäl är jag det, just för att jag föredrar en värld där scalping inte lönar sig.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oegat:

Det är uppenbart att det finns (minst) två mer eller mindre uttalade teorier i den här tråden, som jag tror kokar ner till frågan: om nVidia/AMD/Sony från början räknat ut och lyckats sätta ett marknadsmässigt pris på sina produkter (alltså ett pris som gör att brist inte uppstår) - hade det priset varit mycket lägre än det pris man idag får ge för produkterna när man köper från scalpers?

Jag tror att priset hade blivit ungefär detsamma, för jag har svårt att se mekanismen bakom hur scalpers ska kunna driva upp priserna nämnvärt (jämfört med marknadspriset utan scalpers). Men det verkar finnas förslag på motsatsen.

Scalpers driver onekligen upp priset till en viss del. En ineffektiv marknad är inte gratis. Till slut måste i den medvetna eller omedvetna ekonomiska kalkylen för scalpers finnas med lite olika faktorer.

1. Man tar en risk genom att köpa ett grafikkort för försäljning. Risk att grafikkortet inte blir sålt till det pris man hoppats på. Risk att man blir blåst på grafikkortet. Den risken är inte gratis.

2. Det krävs att man lägger tid på att förstå marknaden, så man inte köper upp en enorm batch med kassa kort som ingen vill betala överpriser för, när de istället kan betala överpriser för vettiga kort.

3. Det tar, om inte annat, arbete att sitta och jaga efter billiga grafikkort i lager, beställa, lagerhålla, sälja, etc.

Allt detta måste någon betala för, annars hade scalpers inte gjort detta.

Om jag ska dra en siffra ur arslet så skulle jag gissa att allt detta kanske driver upp priset med kanske 10-20% på en vara. Eller kanske 1000-2000 kr på ett grafikkort som "ska" kosta 5000 kr.

Därmemot är skillnaderna mellan "ska"-priset och det faktiska priset på scalpermarknaden betydligt större än så. Där är det, beroende på vara, en skillnad på kanske 100%.

Det går alltså att hålla två tankar i huvudet samtidigt, att scalpers driver upp priserna till en viss del, men också att scalpers inte är den huvudsakliga anledningen till de höga priserna, nämligen att tillgången är för låg för den efterfrågan som finns, på de priser tillverkare och återförsäljare faktiskt säljer för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Vi skiljer oss lite i syn, studenten i mina ögon är en kompetent person som har livet framför sig, oftast ingen familj att försörja och lyxen att vara i början av sitt liv med allt vad det innebär vad gäller hälsa och möjligheter.

En person som blir uttnytjad på det sättet jag beskriver har en större tröskel att passera, mer sårbar för andra individer som vill uttnutja och har kanske även andra att tänka på än bara sig själva vad gäller försörjning.

Därför är en student i mina ögon inte "lägsta" klassens medborgare, jag var det definitivt inte, trots att jag tjänade en bråkdel som student, jämfört med vad jag gör idag som tjänsteman. Det är inte inkomsten utan möjligheterna. Tex, samtidigt som min inkomst har ökat så har även mina utgifter ökat.

Ingenstans i det jag beskriver ovan vill jag ta ifrån det egna ansvaret från någon, jag menar bara att det är för mig helt orimligt att se en student som låg klass eller liknande enbart basserat på det faktum att du får en "gratis" inkomst som du anser vara för låg.

Men vi skiljer oss i tankar och åsikter, det är inget mer med det. Du anser att du erbjuder en tjänst genom att "scalpa" och att du bara är en del utav ett system. Du anser att du inte behöver betala skatt du då inte visste om lagarna. Du anser att det är bättre att du får pengarna än något aktiebolag som bara gynnar sina aktieägare. Och du anser att skatten i sverige inte går till något bra men du väljer att ta del av dess fördelar genom att söka CSN bidrag. Jag kan säkert har missat något eller missförstått de svar du har gett, ber om ursäkt för det.

Vi pratar om inkomstnivåer inte om "klasser", studenter finns i alla typer, svårt att generalisera på det sättet. Många studenter landar i offentlig sektor med 25-30k i månaden, t.ex. sjuksköterskor, socionomer osv. De har dessutom hög belåning från studerandet. Men vem vet, det kanske är en sådan person du beskriver som scalpar i brist på vettigt arbete som ger tillräckligt hög lön? Något vi kan konstatera är att scalpers sannolikt inte är höginkomsttagare eller miljonärer som företagens aktieägare sannolikt är, eftersom ingen höginkomsttagare/rik hade lagt ner den tiden och energin på småpengar via scalping.

Vem har sagt något om att jag scalpar? Jag tycker bara inte om denna häxjakten som brukar uppstå från irrationellt hat, samt står jag bakom grundläggande marknadsekonomi (iaf när det gäller lyxkonsumption). På samma sätt som alla klagade när miners köpte grafikkort dyrt, eller scalpers för den delen, som sedan visade sig handla om komponentbristen ändå (bevis är priserna på LHR kort idag som finns tillgängliga hos ÅFs). Du verkar tolka mycket ur ingenting utan att jag har nämnt något om mig själv, men för att sammanfatta, ja, jag tycker att scalpers lika gärna kan ta mellanskillnaden om den ändå ska gå till ÅFs, antingen det eller så får tillverkarna höja priserna och återinvestera vinsten (vilket inte ens sker då de flesta techjättar delar ut stora delar av vinsten).