Permalänk
Skrivet av Exydia:

Underligt.. Aldrig läst om något liknande problem, men pröva Virtual Desktop Discord, där kommer du att få hjälp.

https://discord.gg/74y7a6w

Fast det är inte bara Virtual Desktop, utan alla appar, så dom vet nog inte mer.

Discord funkar f.ö aldrig för mig när jag får såna där länkar, står bara "invite invalid". Kan inte påstå att jag är något "fan" Discord alls iofs, men många tycks använda det.

@Molotov ok.. ska prova igen senare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Fast det är inte bara Virtual Desktop, utan alla appar, så dom vet nog inte mer.

Discord funkar f.ö aldrig för mig när jag får såna där länkar, står bara "invite invalid". Kan inte påstå att jag är något "fan" Discord alls iofs, men många tycks använda det.

@Molotov ok.. ska prova igen senare.

Ah, utgick ifrån att det var VD relaterat då du tog upp det i inlägget.

Beställde förövrigt en sån här häromdagen AMVR Head Back Padding fast från Aliexpress (skickas från Tyskland) för 150:- (ligger på 300:- från svenska Amazon).

Blir intressant att testa, kört mycket Thrill of the Fight på senare tid och känner att jag vill ha en gnutta mer stabilitet än vad original strapen ger, men utan att ge upp möjligheten att ligga ner eller luta huvudet mot stolen behagligt.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Förra veckan råkade jag ut för som så många andra att elite strap gick sönder

Jag köpte mig en elite strap från kiwi design ist via amazon (snabb leverans) och jag ghetto-moddade dit batteriet från den trasiga elite strap. Fungerar riktigt bra och blev riktigt bra jämnvikt.

Kiwi designs elite strap är dessutom mycket skönare, det har mjukt pu-läder kuddar på insidan och sitter bättre och lättare att dra åt utan att det knakar och har som som vanliga elite strap.
Har också fördelen att den är ledad just vid fästena så av och på är enklare. Lossar man hjulet lite kan man även vinklar upp headsetet medans den fortfarande är på skallen.
Det känns som bättre kvalitet rakt genom.
Om jag ska säga nått negativt så är det att själva hjulet har en helt slät yta så man kan glida med fingrarna när man snurrar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Lösningen för mig (när den låste mig ute i princip): starta appen på telefonen... nu lades alla appar till igen. ifall nån annan får problemet. tack till reddit /OculusQuest och inget tack till idioterna på OculusQuest2 som inte tillät mig fråga.

Edit: Oculus support helt värdelös också, behagade aldrig att ens svara.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Instämmer med magiskheten, det är speciellt att återfå sådan spelglädje som gammal gubbe

Jag har begränsad yta (kanske 2-2.5x2-2.5m) och är oftast relativt stilla (små steg här och var, snurrar runt) med joysticken för att röra sig. John Carmack har påpekat att även riktigt stora ytor (typ demohallar för VR) inte är tillräckligt stora för att röra sig helt fritt, så det är nog svårt att komma runt utan nåt välfungerande gåband eller dylikt.

Kolla hur smidigt han rör sig bara genom att stå still. Om jag använder mig av kontrollerna så blir det ryckiga rörelser åt sidan och framåt, men han får allt att vara så mjukt.
https://youtu.be/0U71J6tRWvM?t=58

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumparound:

Kolla hur smidigt han rör sig bara genom att stå still. Om jag använder mig av kontrollerna så blir det ryckiga rörelser åt sidan och framåt, men han får allt att vara så mjukt.
https://youtu.be/0U71J6tRWvM?t=58

Jag kanske inte fattar riktigt vad du menar men du kör du kanske med snap-turning? Dvs man vänder i steg ist för mjukt.
Är det stutter du upplever behöver du se över inställningarna med din router om du kör trådlöst.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Jag kanske inte fattar riktigt vad du menar men du kör du kanske med snap-turning? Dvs man vänder i steg ist för mjukt.
Är det stutter du upplever behöver du se över inställningarna med din router om du kör trådlöst.

Jag har inte gjort något i inställningarna utan rör mig som det är inställt från början. Visste inte att man kunde ändra detta, vart kan jag ändra det?

"Edit"
Ah, såg att det går att ändra inställningarna för det i spelen man spelar. Nu fungerar det riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumparound:

Jag har inte gjort något i inställningarna utan rör mig som det är inställt från början. Visste inte att man kunde ändra detta, vart kan jag ändra det?

Det brukar vara med i spelets inställningar (om det är vettigt designat och erbjuder alternativ) om man vill ha teleportering eller smooth locomotion, samt det du efterfrågar som är smooth turning (istället för snap turning). En liten varning dock att smooth turning/rotation är ett av de lättaste sätten att få åksjuka.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Det brukar vara med i spelets inställningar (om det är vettigt designat och erbjuder alternativ) om man vill ha teleportering eller smooth locomotion, samt det du efterfrågar som är smooth turning (istället för snap turning). En liten varning dock att smooth turning/rotation är ett av de lättaste sätten att få åksjuka.

Ja, jag såg att det gick att ändra inställningarna för det i Resident Evil 4 nu när jag var in och kikade. Det fungerar mycket bättre nu, men precis som du nämner kan jag känna mig smått yr vid vissa tillfällen. Men det är väl en sak som går att vänja sig ifrån ju mer man spelar, hoppas jag. Annars är det inga större problem med det.

Permalänk
Medlem

hej, jag sitter på ett Rift S headset nu och funderar på att uppgradera till ett Quest 2.
Hur är det att spela spel som iracing (simracing), behöver jag ha kabel inkopplat eller funkat det trådlöst?

Är det värt att köpa 256gb över 128Gb?
Lägger man spel på hs alltså?
ka man dra över filmer mm?
Eller e det onödigt med 256Gb om man kan köra via Airlink?

Vad ska jag köpa direkt? Elite strap och Linkkabel?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

hej, jag sitter på ett Rift S headset nu coh funderar på att uppgradera till ett Quest 2.
Hur är det att spela spel som iracing (simracing), behöver jag ha kabel inkopplat eller funkat det trådlöst?

Är det värt att köpa 256gb över 128Gb?
Lägger man spel på hs alltså?
ka man dra äver filmer mm?
Eller e det onädigt med 256Gb om man kan köra via Airlink?

Vad ska jag köpa direkt? Elite strap och Linkkabel?

Trådlöst från PC funkar magiskt bra om du har bra wifi o kabel mellan PC o router. Jag tycker appen Virtual Desktop är bäst. Skit i kabel, den lär bara ligga o samla damm. 128 Gb kommer definitivt räcka, jag har 64 som nästan börjar bli fullt men jag har jääättemånga spel installerade.

Spel kan köpas direkt till headsetet, finns otroligt många bra spel nu. Men PCVR-spel så som iRacing körs på din dator o streamas till headsetet. Filmer kan läggas över så om du vill använda detta mycket kanske du skulle kolla på 256 Gb. Men vill du kolla filmer i hemmet tycker jag Virtual Desktop m.fl funkar perfekt att streama från din PC också.

Headstrap tycker jag du kan köpa direkt, finns en uppsjö olika alternativ. Jag har Elite battery strap som jag är mycket nöjd med! Finns även t ex Bobo VR m2.

Good luck!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Skit i kabel, den lär bara ligga o samla damm.

Kanske är ett värde om man mest ska spela racingspel dock. Lite högre kvalitet, lite mindre strul och samtidigt obegränsad batteritid om man ändå bara sitter precis jämte datorn.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

hej, jag sitter på ett Rift S headset nu och funderar på att uppgradera till ett Quest 2.
Hur är det att spela spel som iracing (simracing), behöver jag ha kabel inkopplat eller funkat det trådlöst?

Är det värt att köpa 256gb över 128Gb?
Lägger man spel på hs alltså?
ka man dra över filmer mm?
Eller e det onödigt med 256Gb om man kan köra via Airlink?

Vad ska jag köpa direkt? Elite strap och Linkkabel?

Jag rekomenderar denna headstrap, skönare än Elite strap
https://www.amazon.se/gp/product/B09LHGY3X7/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Min elite battery strap gick sönder.

Ska du köra Racing känner jag du kan köra med kabel för det ger endå lite fördel än att köra trådlöst.
Trådlöst är dock bäst om du kör spel när du står upp och rör på dig mer

Link kabel kan man också köpa billigare än den officiella på Amazon

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nån annan som upplever bildkvalitén över AirLink blivigt sämre?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

En router gick sönder här hemma så jag fick köpa en ny.
Blev då en Wifi6 router från Asus och passade på att ta den då till Quest 2 ist för den jag hade tidigare som var en AC-router (Wifi5)

Det blev faktiskt skillnad, störst skillnad i virtual desktop där det "lilla lagget" jag hade tidigare som ställde till det i spel som Beat saber och Ragnarock är helt borta. Bild kvalite mässigt så är fortfarande AirLink snäppet bättre men jag kör hellre med VD endå pga det är smidigare och man kan ta screenshots och spela in direkt till Questen med det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Någon som testat PlutoSphere beta streama molnspel utan PC till questen.Kul att kunna testa alla PC vr spel utan PC😀

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggel:

Någon som testat PlutoSphere beta streama molnspel utan PC till questen.Kul att kunna testa alla PC vr spel utan PC😀

Det verkar vara populärt att använda tjänsten Shadow för att spela PCVR utan PC. Jag har dock inte provat det själv. Hurvida PlutoSphere är något som fungerar vet jag inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det verkar vara populärt att använda tjänsten Shadow för att spela PCVR utan PC. Jag har dock inte provat det själv. Hurvida PlutoSphere är något som fungerar vet jag inte.

Skall testas😀

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Verkar ha något exotiskt fel som jag chansar på att nån annan kanske har varit med om också och vet lösningen på.

Jag slog till på Humbles VR-bundle (https://www.humblebundle.com/games/vr-discovery?hmb_source=&h...) och har laddat ner Red Matter och Trover Saves the Universe.

Ingen av spelen vill starta vare sig genom Air Link eller genom Virtual Desktop. Trycker man på Play i Steam så står det Stop i några sekunder innan den går tillbaka till Play-knapp igen (utan att någonting synbart har startats). När man startar Trover kan man välja mellan SteamVR eller OculusVR, ingen av dessa funkar. Har också testat att gå in i SteamVR-miljön och starta spelen därifrån, men det funkar inte heller utan det blir bara en oändlig laddningskärm där det står att spelet ska starta.

Tidigare installerade spel (Half-Life Alyx, Mages Tale etc.) startar utan problem. Har bara en SSD och allt är installerat på samma. Har kört verify file integrity utan problem. Har också startat om både headset och dator utan att det gör nån skillnad.

Vad i helsefyr kan det vara för fel?

Edit: Tillägg - har uppdaterat grafikkortsdrivrutiner, testat att avinstallera och ladda ner Red Matter på nytt samt verifierat att såväl Steam, SteamVR, Oculus och spelen är tillåtna enligt Windows brandvägg. Trover startar inte ens i icke-VR-läget.

Edit 2: Panoptic från samma VR-bundle startar, så det verkar vara knutet till något med Red Matter och Trover (vilket verkar konstigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Verkar ha något exotiskt fel som jag chansar på att nån annan kanske har varit med om också och vet lösningen på.

Jag slog till på Humbles VR-bundle (https://www.humblebundle.com/games/vr-discovery?hmb_source=&h...) och har laddat ner Red Matter och Trover Saves the Universe.

Ingen av spelen vill starta vare sig genom Air Link eller genom Virtual Desktop. Trycker man på Play i Steam så står det Stop i några sekunder innan den går tillbaka till Play-knapp igen (utan att någonting synbart har startats). När man startar Trover kan man välja mellan SteamVR eller OculusVR, ingen av dessa funkar. Har också testat att gå in i SteamVR-miljön och starta spelen därifrån, men det funkar inte heller utan det blir bara en oändlig laddningskärm där det står att spelet ska starta.

Tidigare installerade spel (Half-Life Alyx, Mages Tale etc.) startar utan problem. Har bara en SSD och allt är installerat på samma. Har kört verify file integrity utan problem. Har också startat om både headset och dator utan att det gör nån skillnad.

Vad i helsefyr kan det vara för fel?

Edit: Tillägg - har uppdaterat grafikkortsdrivrutiner, testat att avinstallera och ladda ner Red Matter på nytt samt verifierat att såväl Steam, SteamVR, Oculus och spelen är tillåtna enligt Windows brandvägg. Trover startar inte ens i icke-VR-läget.

Edit 2: Panoptic från samma VR-bundle startar, så det verkar vara knutet till något med Red Matter och Trover (vilket verkar konstigt).

Jag har samma bekymmer med resident evil 2 remake.
Började spela det med vr modden, gick bra första gången men nu beter der sig på samma sätt.
Ingen lösning dock då jag spelat annat och glömt bort problemet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Verkar ha något exotiskt fel som jag chansar på att nån annan kanske har varit med om också och vet lösningen på.

Jag slog till på Humbles VR-bundle (https://www.humblebundle.com/games/vr-discovery?hmb_source=&h...) och har laddat ner Red Matter och Trover Saves the Universe.

Ingen av spelen vill starta vare sig genom Air Link eller genom Virtual Desktop. Trycker man på Play i Steam så står det Stop i några sekunder innan den går tillbaka till Play-knapp igen (utan att någonting synbart har startats). När man startar Trover kan man välja mellan SteamVR eller OculusVR, ingen av dessa funkar. Har också testat att gå in i SteamVR-miljön och starta spelen därifrån, men det funkar inte heller utan det blir bara en oändlig laddningskärm där det står att spelet ska starta.

Tidigare installerade spel (Half-Life Alyx, Mages Tale etc.) startar utan problem. Har bara en SSD och allt är installerat på samma. Har kört verify file integrity utan problem. Har också startat om både headset och dator utan att det gör nån skillnad.

Vad i helsefyr kan det vara för fel?

Edit: Tillägg - har uppdaterat grafikkortsdrivrutiner, testat att avinstallera och ladda ner Red Matter på nytt samt verifierat att såväl Steam, SteamVR, Oculus och spelen är tillåtna enligt Windows brandvägg. Trover startar inte ens i icke-VR-läget.

Edit 2: Panoptic från samma VR-bundle startar, så det verkar vara knutet till något med Red Matter och Trover (vilket verkar konstigt).

Skrivet av Molotov:

Jag har samma bekymmer med resident evil 2 remake.
Började spela det med vr modden, gick bra första gången men nu beter der sig på samma sätt.
Ingen lösning dock då jag spelat annat och glömt bort problemet.

Lyckades hitta en lösning, skriver här då jag antar att det är stor risk att fler som köpt bundlet stöter på samma fel.

Det visar sig att vissa spel som använder en opatchad version av Unreal Engine uppträder så här, lösningen är:

- Högerklicka på Den här datorn
- Välj Avancerade systeminställningar
- Välj Miljövariabler
- I den nedre rutan, tryck Ny
- Mata in namnet OPENSSL_ia32cap och värdet ~0x200000200000000
- Starta om datorn

Sen funkade det. PC-världen alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Lyckades hitta en lösning, skriver här då jag antar att det är stor risk att fler som köpt bundlet stöter på samma fel.

Det visar sig att vissa spel som använder en opatchad version av Unreal Engine uppträder så här, lösningen är:

- Högerklicka på Den här datorn
- Välj Avancerade systeminställningar
- Välj Miljövariabler
- I den nedre rutan, tryck Ny
- Mata in namnet OPENSSL_ia32cap och värdet ~0x200000200000000
- Starta om datorn

Sen funkade det. PC-världen alltså...

Perfekt.. snacka om lösning

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skulle använda min q2 för första gången på länge, ombeds att logga in i Facebook eller Oculus, vad bör jag välja? Har det blivit någon ändring efter hela Meta-grejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Skulle använda min q2 för första gången på länge, ombeds att logga in i Facebook eller Oculus, vad bör jag välja? Har det blivit någon ändring efter hela Meta-grejen?

Välj det där du har ditt konto?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Bra så inte några nyta Meta-konto-regler alltså. Skulle inte Oculus/Meta kopplas bort från facebook tillslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Bra så inte några nyta Meta-konto-regler alltså. Skulle inte Oculus/Meta kopplas bort från facebook tillslut?

Jo, till slut.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Skulle använda min q2 för första gången på länge, ombeds att logga in i Facebook eller Oculus, vad bör jag välja? Har det blivit någon ändring efter hela Meta-grejen?

Låter som detta: https://uploadvr.com/quest-users-log-out-missing-apps/

” Meta Quest users are experiencing a variety of account issues today, including log-outs, missing apps from their libraries or being unable to access to their account entirely.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Låter som detta: https://uploadvr.com/quest-users-log-out-missing-apps/

” Meta Quest users are experiencing a variety of account issues today, including log-outs, missing apps from their libraries or being unable to access to their account entirely.”

Tack, ja det gör det verkligen, då lugnar jag mig nåt dygn.

Det som händer för min del är att jag startar headsetet, den ber mig då logga in via facebook eller oculus (jag har konto via facebook), jag loggar in med facebook-lösenord, mobilen piper till med två-faktors auth-appen som frågar om jag precis försökte logga på en quest 2, jag klickar Ja på mobilen, sekunden senare får jag kod via SMS som jag ombeds mata in i Questen, när jag gör detta så står det att jag angett fel kod.

Längre än så kommer jag inte.

Parentes: Igår när jag googlade lite snabbt så var jag inne på att fabriks-återställa Questen, går det att göra utan att ha headsetet parkopplat till Oculus-appen i mobilen? (den går heller inte att parkoppla utav någon anledning). Jag tänker det borde väl finnas nån hårdvaru-reset på nåt sätt?

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra over ear strap on hörlurar som passar elite strap? Verkar vara svårt att få tag på något vettigt
Gillade lurarna på riften

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Någon som har tips på bra over ear strap on hörlurar som passar elite strap? Verkar vara svårt att få tag på något vettigt
Gillade lurarna på riften

Inte testat själv, men vissa har satt dit Bionik Mantis till PSVR:

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/jax91y/bionik_m...