Höll in stänga avknappen 6 sek för att starta om datorn pga krångel.Nu är nätverket helt borta.

Permalänk

Höll in stänga avknappen 6 sek för att starta om datorn pga krångel.Nu är nätverket helt borta.

Hej! Jag skulle stänga av min dator men den bara startade om hela tiden även om jag tryckte stäng av.Så höll in knappen i 6 sek och då stängdes den av.Men sen när jag startade den igen så fungerar inte internet.Ingenting med internet fungerar. Finns inget "nätverk". Status för nätverk är såhär -------- - - - - - -----------. Nätverksalternativ mappen är tom.Anslutning ipv4/ipv6 ifrånkopplad. Energialternativ är också tomt eller fungerar inte(RPC inte tillgängligt). Har jag gjort sönder moderkortet??

Köpte även ett USB wifi och det fungerar inte heller.

Har testat allt med att byta kabel,installera om drivrutiner osv.

Hjälp hade uppskattats.Tack!

LÖST:
****Problemet fixades med en ny ominstallation av Windows****

Permalänk
Medlem

Först och främst, välkommen till Sweclockers forum.

Det underlättar för oss som ska hjälpa dig om du skriver vad du har för dator, helst en lista med alla (relevanta) komponenter såsom processor, grafikkort osv. samt vilket operativsystem du kör (Windows, Linux, etc.)

Fungerar nätverket med en annan enhet än din dator? Exempelvis din telefon, får du internet i den från ditt hemnätverk?

Permalänk
Medlem

Prova kör detta med kommandotolken (som administratör) och se om det hjälper. Efter den har kört klart så starta om datorn, gör inget annat under tiden.

C:\Windows\system32\DISM.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:C:\RepairSource\Windows /LimitAccess

C:\Windows\system32\DISM.exe /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

C:\Windows\system32\DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

C:\Windows\system32\sfc /scannow

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Först och främst, välkommen till Sweclockers forum.

Det underlättar för oss som ska hjälpa dig om du skriver vad du har för dator, helst en lista med alla (relevanta) komponenter såsom processor, grafikkort osv. samt vilket operativsystem du kör (Windows, Linux, etc.)

Fungerar nätverket med en annan enhet än din dator? Exempelvis din telefon, får du internet i den från ditt hemnätverk?

Tack så mycket

Jag har i5 4690k 3,5ghz processor,R9 380 grafikkort,Z97X-gaming 3 moderkort osv. Inte så nya grejer direkt. Kör windows 10 och internet fungerar hur bra som helst på andra enheter

Permalänk
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepsipopcorn:

Tack så mycket

Jag har i5 4690k 3,5ghz processor,R9 380 grafikkort,Z97X-gaming 3 moderkort osv. Inte så nya grejer direkt. Kör windows 10 och internet fungerar hur bra som helst på andra enheter

Tack, då vet vi att felet är isolerat till din dator. Har du kört de kommandon som användaren ovan tipsade om? Syftet med detta är att skanna efter korrupta filer och om sådana hittas försöker datorn att reparera dem.

Blinkar det grönt och eller orangegult från nätverksuttaget?

Använder du VPN? I mitt VPN-program är standardinställningen att inte tillåta någon internettrafik alls om man inte får anslutning till sin VPN.

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Testade och det står "No operation can be preformed on anslutning till lokala nätverk 2 while it has its media disconnected"

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Tack, då vet vi att felet är isolerat till din dator. Har du kört de kommandon som användaren ovan tipsade om? Syftet med detta är att skanna efter korrupta filer och om sådana hittas försöker datorn att reparera dem.

Blinkar det grönt och eller orangegult från nätverksuttaget?

Använder du VPN? I mitt VPN-program är standardinställningen att inte tillåta någon internettrafik alls om man inte får anslutning till sin VPN.

Blinkar orangegult.Använder inte VPN. Testade skriva in kommandona men det funkade inte av någon anledning.Ska testa igen kanske skrev fel..."åtkomst nekad"

Permalänk
Medlem

Om ni har möjlighet , boota valfritt OS från usb för att utesluta hårdvarufel t.ex. https://ubuntu.com/tutorials/try-ubuntu-before-you-install#1-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pepsipopcorn:

Blinkar orangegult.Använder inte VPN. Testade skriva in kommandona men det funkade inte av någon anledning.Ska testa igen kanske skrev fel..."åtkomst nekad"

Du behöver nog öppna kommandoprompten som admin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du behöver nog öppna kommandoprompten som admin.

Win + X

Windows Powershell (Administratör)

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Vad får du för output när du kör ipconfig i en kommandoprompt?

För att köra kommandoprompten som admin får då högerklicka på ikonen när du ska starta promten och välja "Kör som administratör" eller vad det står på svenska.

I absolut absolut värsta fall så skulle det kunna vara så att ditt nätverkskort gick i energisparläge och aldrig vaknade igen. Fick på ett moderkort i samma generation som ditt.

Men, testa tipsen som du fått i tråden först. Till sist installera om Windows.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Vad får du för output när du kör ipconfig i en kommandoprompt?

För att köra kommandoprompten som admin får då högerklicka på ikonen när du ska starta promten och välja "Kör som administratör" eller vad det står på svenska.

I absolut absolut värsta fall så skulle det kunna vara så att ditt nätverkskort gick i energisparläge och aldrig vaknade igen. Fick på ett moderkort i samma generation som ditt.

Men, testa tipsen som du fått i tråden först. Till sist installera om Windows.

När jag kör ipconfig får jag upp min ip adress och inget ser fel ut.. oh okay mja kanske får installera om windows då. Om jag kör ipconfig /release så står det att RPC servern inte är tillgänglig

Permalänk
Medlem

inte så att du har råkat boota till safe boot?

Permalänk
Skrivet av Mikos:

inte så att du har råkat boota till safe boot?

Hmm vet jag inte.Hur kollar jag om det är safe boot eller inte?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är möjligt, om drivrutinen kan gå sönder på sådant sätt att den blockerar all nätverkskommunikation, men du kan ju alltid prova installera om denna samt även prova att deaktivera denna.

Högerklickar på startmenyn och väljer "Enhetshanteraren", titta under "Nätverk? Nätverksenheter?".
Du bör hitta dina nätverkskort här, högklicka på den som du vet inte fungerar och välj "ta bort", nästa gång du startar Windows kommer denna att installeras om.
Det är även värt att prova göra samma sak med UBS-stickans drivrutiner.

Om du klickar på menyn "Visa" så har du där ett alternativ "Visa dolda enheter", klicka i denna så att du ser att du tar bort samtliga nätverksadaptrar, så det inte finns några "dolda/inaktiva".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Viita:

Vet inte om det är möjligt, om drivrutinen kan gå sönder på sådant sätt att den blockerar all nätverkskommunikation, men du kan ju alltid prova installera om denna samt även prova att deaktivera denna.

Högerklickar på startmenyn och väljer "Enhetshanteraren", titta under "Nätverk? Nätverksenheter?".
Du bör hitta dina nätverkskort här, högklicka på den som du vet inte fungerar och välj "ta bort", nästa gång du startar Windows kommer denna att installeras om.
Det är även värt att prova göra samma sak med UBS-stickans drivrutiner.

Om du klickar på menyn "Visa" så har du där ett alternativ "Visa dolda enheter", klicka i denna så att du ser att du tar bort samtliga nätverksadaptrar, så det inte finns några "dolda/inaktiva".

Testade detta men det funkar tyvärr icke.

Permalänk

Ingenting av det funkar.Datorn måste hängt sig på något konstigt vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepsipopcorn:

Hmm vet jag inte.Hur kollar jag om det är safe boot eller inte?

Eller ja, den borde inte boota in i safe boot varje gång du startar om och i safe boot borde mer än internet vara avstängt

Permalänk
Medlem

Eftersom du vet om att du haft problem med nätverket och det du än så länge provat inte fungerat så kan du alltid prova att gå in i UEFI/BIOS och stänga av nätverksmodulen och se om det har någon inverkan på om WiFI-dongeln fungerar i Windows.

Förmodligen kommer detta göra varken till eller från, men jag får uppfattningen att du inte gärna vill installera om.
Tyvärr är det så med Windows, ibland är det så fruktansvärt svårt att hitta felet att man inte har mycket val.