Permalänk
Medlem

Vilse i laptop-djungeln

Hej!

Helt ny här på forumet och hoppas kunna få lite hjälp. Jag har försökt göra egen research, men har så satans dålig koll på datorer och allt som har med det att göra.

Jag är på jakt efter en ny laptop. Just nu sitter jag med en Asus x550c med åtminstone 5-6 år på nacken. Den är helt otroligt seg.

Det jag använder datorn till:

- Surf / Youtube
- World of Warcraft (Här har jag ca 50-60 fps med kassa inställningar)

Just nu funderar jag på en Lenovo IdeaPad 5 Pro - 16".
Jag har förstått att det finns en med integrerad grafik kort och en med dedikerat? Killen på iNet sa att den med integrerat kommer fungera utmärkt att spela WoW på.

Min fråga är, hur stor skillnad är det mellan dom två datorerna jag väljer mellan? Är dom 2-3tkr extra värt det för ett ordentligt grafikkort?
Jag vill självklart ha en ordentlig uppgradering från min nuvarande. Både vad det gäller WoW och allmänt.

Dom två jag väljer mellan:

1. https://www.inet.se/produkt/1966687/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

2. https://www.inet.se/produkt/1966160/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

Ytterligare en, ännu något dyrare:

3. https://www.inet.se/produkt/1966688/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

Snälla hjälp mig! 😩

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Ja, den lär vara riktigt trevlig att spela på.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, den lär vara riktigt trevlig att spela på.

Hej igen!

Och tack för svar, men skulle nog varit tydligare i mitt första inlägg. Jag letar inte efter en ”gaming” laptop, utan efter en bra bärbar som dessutom klarar av lite casual WoW. Typ questa och lite 5 mans, kanske 10 man raid max. Behöver inte vara några High/ultra grafiska inställningar. Nöjer mig gott och väl med medium.

Lite mer klarhet i varför jag länkade dom förslagen jag gjorde. Då jag också förstått att WoW inte alls är särskilt krävande vid lägre grafiska inställningar och det är det enda spelet jag spelar (någon timme i veckan) känner jag inget behov av en ”gaming dator”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LinaP:

Hej igen!

Och tack för svar, men skulle nog varit tydligare i mitt första inlägg. Jag letar inte efter en ”gaming” laptop, utan efter en bra bärbar som dessutom klarar av lite casual WoW. Typ questa och lite 5 mans, kanske 10 man raid max. Behöver inte vara några High/ultra grafiska inställningar. Nöjer mig gott och väl med medium.

Lite mer klarhet i varför jag länkade dom förslagen jag gjorde. Då jag också förstått att WoW inte alls är särskilt krävande vid lägre grafiska inställningar och det är det enda spelet jag spelar (någon timme i veckan) känner jag inget behov av en ”gaming dator”

Om man enbart går efter vad dina behov är så behövs inget dedikerat grafikkort som GTX1650 eller RTX3050, det duger fint med det inbyggda radeon till wow.
Den enda skillnaden är just att du kan spela på högre inställningar med högre fps.

10 990 kr Datorn är överlag väldigt rapp och klarar av de flesta spelen.

Permalänk
Medlem

Alternativ 1 är troligtvis tillräckligt för dagens behov, men det kan vara läge att fundera på om det inte är värt att lägga till lite pengar och köpa den med RTX 3050 för framtida behov. Behåller du datorn ~6 år kanske det hinner komma något nytt spel som du kan tänkas vilja spela och det kan då kännas tråkigt att inte ha tillräckliga prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta på Razer Book 13 eller Razer Stealth 13. Nya Intel I7 1165G7 är en riktigt bra iGPU (Iris Xe). Nu pratar jag lite i egen sak då jag har beställt en Razer Book 13 med eGPU och lagt ner mycket research.

Kolla detta Youtube klipp där han testar just WoW: Shadowlands på en Razer Book 13.
https://www.youtube.com/watch?v=iWJppnBAMf8&ab_channel=ktechc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinaP:

Hej igen!

Vad är de som gör att det är en "gaming laptop" egentligen? Vad skiljer sig en gaming laptop från en vanlig laptop?

Du överväger en lenovo för 14'000kr, men du är inte intresserad av den som länkats från webhallen som kostar 1000kr mer och har ett grafikkort som är hästlängder bättre än det från Lenovo och anledningen är att du inte vill ha en "gaming laptop"?
Det är samma cpu, samma minne, samma storlek på skärm, samma upplösning, lite mindre disk på webhallen datorn, men grafikkortet. RTX 3060 vs GTX 1650, dom är inte ens i samma liga.

Bara för att datorn är nämnd som "gaming laptop" så funkar den fortfarande ypperligt att både arbeta med och även surfa/kolla youtube, den är inte låst till att bara kunna starta spel.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Vad är de som gör att det är en "gaming laptop" egentligen? Vad skiljer sig en gaming laptop från en vanlig laptop?

Du överväger en lenovo för 14'000kr, men du är inte intresserad av den som länkats från webhallen som kostar 1000kr mer och har ett grafikkort som är hästlängder bättre än det från Lenovo och anledningen är att du inte vill ha en "gaming laptop"?
Det är samma cpu, samma minne, samma storlek på skärm, samma upplösning, lite mindre disk på webhallen datorn, men grafikkortet. RTX 3060 vs GTX 1650, dom är inte ens i samma liga.

Bara för att datorn är nämnd som "gaming laptop" så funkar den fortfarande ypperligt att både arbeta med och även surfa/kolla youtube, den är inte låst till att bara kunna starta spel.

Hej och tack för svar!

”Gaming” laptops är tyvärr väldigt fula och, som jag uppfattat det, lite tyngre och bökigare att typ a i knäet i soffan.

Sen länkade jag den för 14k mest som ”Vafan är skillnaden egentligen, jag fattar nada”

Men som sagt, tack för du tog dig tid med ett ordentligt svar och jag förstår hur du menar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag skulle titta på Razer Book 13 eller Razer Stealth 13. Nya Intel I7 1165G7 är en riktigt bra iGPU (Iris Xe). Nu pratar jag lite i egen sak då jag har beställt en Razer Book 13 med eGPU och lagt ner mycket research.

Kolla detta Youtube klipp där han testar just WoW: Shadowlands på en Razer Book 13.
https://www.youtube.com/watch?v=iWJppnBAMf8&ab_channel=ktechc...

Tack! Ska kolla upp det.

Efter så många år med halvkass-helkassa grafiska inställningar kommer jag bli åksjuk med den upplösningen. Haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Alternativ 1 är troligtvis tillräckligt för dagens behov, men det kan vara värt att fundera på om det inte är värt att lägga till lite pengar och köpa den med RTX 3050 för framtida behov. Behåller du datorn ~6 år kanske det hinner komma något nytt spel som du kan tänkas vilja spela och det kan då kännas tråkigt att inte ha tillräckliga prestanda.

Det är exakt detta jag pendlar mellan! Får ta mig en ordentlig funderare. Tack!

Permalänk
Medlem

Denna för 9999 tycker jag ser riktigt prisvärd ut. 11400H och RTX 3060. Bör duga mycket bra för dig.

https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/msi-katana-...

Vill du lägga mer pengar är denna ett bättre val än den från Webhallen på grund av bättre GPU samt större SSD.

https://www.komplett.se/product/1181582/gaming/speldator/barb...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av LinaP:

Hej!

Snälla hjälp mig! 😩

Hur blev det hittade du någon dator ?
Är själv på jakt efter en till tjejen och hon är inne på samma spår som dig.
Gärna en dator som klarar lite spel men ska vara smidig.
Att "Gaming" laptops är klumpiga och oftast massa överflödig skit (RGB med mega tryck m.m) är jag helt enig med dig om.

Permalänk

https://www.komplett.se/product/1192246/dator-surfplatta/dato...

Här har du en riktig fin dator som inte skriker gamer, kommer klara av WoW utan problem.
Den mäter sig inte med tidigare nämnda datorer spelmässigt.
Vad du istället får är en stilren lätt laptop som du kan ha med dig utan problem.

Enda minuset som jag kan tänka mig du inte uppskattar är att skärmen är en 14 och inte 16 som du länkat.