Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Herr Öhman som har konstruerat dom här är jäävligt nördig.

Eller en skicklig schaman som säljer ormorlja till religiösa följare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mediabrus:

Ja jävlar.. inga av hans högtalare mäts, används i studio professionellt m.m.
Man får inte ens köpa över piP högtalare utan att lyssna i Stockholm. Schamaner hade sålt till vem som helst när som helst för att få in pengar.

Guru Audio QM60 mätningar

Junior recension:
https://www.whathifi.com/guru/junior/review

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Skrev du fel nu för det låter som du syftar på Josef Svalander, han som bland annat jobbat med Peter Belts produkter.
Alla förstår väl att det blir bättre akustik om man hänger lite folie i gardinerna ? Det liknar fågelskrämmor man kan köpa på Granngården men PWB är något dyrare.

Eller varför inte linda en bit "kabelsamlare" runt nätkabeln?

https://pwbelectronics.co.uk/images-of-our-products
Äkta ormolja och troligen made in China fast utan animaliska inslag, salufördes av Svalander, han säljer fortfarande en del saker som fysikens lagar har svårt att förklara funktionen på.
En del saker kan man förklara vissa egenskaper på typ att de håller fast kontakterna så de inte glappar men de har ju en del "magiska" egenskaper utöver det, tänk va det skulle gå att överklocka om alla hade nätkontakthållare till datorn och använde kabelställ för att optimera strömförsörjningen

https://svalander.se/shoppen/ljudfoerbaettring
Öhman och Svalander är varandras motsatser och få är så väl insatt i den verkliga fysiken kring audio som Ingvar Öhman.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man ska vara skeptisk till produkter man inte ser någon mening med, men samtidigt vara ödmjuk för att vi inte vet allt om vad som påverkar ljudåtergivning. Att kabelseparation och vibrationsdämpning kan ha en effekt på t ex digitala enheter med klockor verkar troligt. Själv har jag inga kabellyftare men jag brukar hjälpa upp tunga strömkablar så de inte hänger så tungt i kontakterna. Jag nöjer mig med tomma toalettpappersrullar och liknande

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Ja vi säger så.

Skrivet av Bakwetu:

Man ska vara skeptisk till produkter man inte ser någon mening med, men samtidigt vara ödmjuk för att vi inte vet allt om vad som påverkar ljudåtergivning. Att kabelseparation och vibrationsdämpning kan ha en effekt på t ex digitala enheter med klockor verkar troligt. Själv har jag inga kabellyftare men jag brukar hjälpa upp tunga strömkablar så de inte hänger så tungt i kontakterna. Jag nöjer mig med tomma toalettpappersrullar och liknande

Vad har du tunga strömkablar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Cool!

Finns det någon tillhörande artikel eller dyl?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Cool!

Finns det någon tillhörande artikel eller dyl?

Enklast att hitta info och snack om Ino är forumet
https://www.faktiskt.io/phpBB3/index.php

Använd sökfunktionen så finns det åratals med material att läsa, har tyvärr inte tillgång till hela testet. Men på forumet så finns det massa tekniskt kunniga människor som gärna mäter det ena och det andra precis som audiosciencereview så finns ofta viss nivå av objektivitet som jag även själv är ute efter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Enklast att hitta info och snack om Ino är forumet
https://www.faktiskt.io/phpBB3/index.php

Använd sökfunktionen så finns det åratals med material att läsa, har tyvärr inte tillgång till hela testet. Men på forumet så finns det massa tekniskt kunniga människor som gärna mäter det ena och det andra precis som audiosciencereview så finns ofta viss nivå av objektivitet som jag även själv är ute efter.

Jodå. Tror jag har +2000 inlägg där. Jag blir mest förvånad därför att jag inte sett mätningarna förr. Trodde jag läst allt om Ino och Guru.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Jodå. Tror jag har +2000 inlägg där. Jag blir mest förvånad därför att jag inte sett mätningarna förr. Trodde jag läst allt om Ino och Guru.

Denna mätdata kom nog upp i en tråd om Mårten Designs nya högtalare, som folk i forumet började såga och då togs andra högtalare upp inkl Ino. Om jag minns rätt så var mätningarna på Revel högtalare också suveräna, men de kostar typ 80k (dubblat från Ino Audio pi60s)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Ja jävlar.. inga av hans högtalare mäts, används i studio professionellt m.m.
Man får inte ens köpa över piP högtalare utan att lyssna i Stockholm. Schamaner hade sålt till vem som helst när som helst för att få in pengar.

Eller exat tvärt om.
Du behåller mystiken och myten med sälj metoden.
Säljer han till "vem som helst" det vill säga inte redan troende och frälsta så blir det till kunder som mer sakligt ser till vad lådan faktist har för prestanda. Ska du behöva kontanta en "sekt" för att ens priser, som är fallet med pip, är det något konstigt på gång.
Jämförande med Genelec, Adams osv för 5-6 tusen och det var inte till PIP lådans fördel
.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Skrev du fel nu för det låter som du syftar på Josef Svalander, han som bland annat jobbat med Peter Belts produkter.

Trampa jag på en öm tå?
Svalander gör som många andra säljer produkter som efterfrågas.
Du behöver ju inte gå längre en till närmaste eleganten för att hitta produkter som säljer på drömmar.
Eller vilket hi fi butik som helst. Svalander är i det avseendet lika usel eller god som alla andra.

Svalander gör det i motsats till Ingvar helt öppet. Vem som helst kan när som helst gå in och kolla och göra bedömningar på Svalander säljer. Öman är motsatsen.. du ska med i sekt eller gå till de frälsta för att få tillgång till ens priser.. Bedömningar, oberonde blir det därmed ... inget av..

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det kan tendera att bli lite sektigt, men det gör inte Ingvars produkter till dåliga för det. Gubben är ganska speciell o tämligen autistisk, vilket är på gott o ont. Han är ju inte sådär jätteintresserad av att sälja till allt o alla för att bli jättestor, men han är ju en nörd av rang o kan ljud o elektronik utan o innan och han vill ändå att folk som faktiskt är intresserade kan få köpa hans prylar, men då gäller det att dom ska förstå hur dom ska användas också. Det ska alltså inte bara vara att köpa högtalarna, utan det här med rummet o placeringen däri anser han är så pass viktigt att han vill att potentiella köpare också ska fatta det. Så högtalarna ÄR bra, men hans sätt att sälja dom förstår jag kan ses som ganska konstigt ja, men det är inte alltid man kan förstå alla aspekter på en persons tänkande.
Dock så går det ju fortfarande att köpa högtalare av hans konstruktion utan att gå med i sekten om man väljer att köpa Guru istället.

Angående Svalander o hans ormolje-kablar så är ju dock skillnaden att Ingvar kan presentera vetenskap för alla hans påståenden vilket inte alls stämmer för Svalander.

(Jag använder inte ordet "autisisk" som ett skälls-ord eller liknande om nån får för sig det. Jag har nada emot autister, speciellt eftersom jag själv är på spektrat.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mediabrus:

Eller exat tvärt om.
Du behåller mystiken och myten med sälj metoden.
Säljer han till "vem som helst" det vill säga inte redan troende och frälsta så blir det till kunder som mer sakligt ser till vad lådan faktist har för prestanda. Ska du behöva kontanta en "sekt" för att ens priser, som är fallet med pip, är det något konstigt på gång.
Jämförande med Genelec, Adams osv för 5-6 tusen och det var inte till PIP lådans fördel
.

Jissös. Har ni läst några böcker om sekter överhuvudtaget?

Vem som helst har inte ens råd med pi60 och produkterna som ligger över. Sen så finns det nog ingen sekt där man använder sig av vetenskapliga metoder, det fungerar ju precis tvärtom. Man ska tro, man ska inte ha objektiv data. Lyssna innan köp är inte påtvingande alls, det exkluderar otroligt massa folk.
Jag har fått hans prislista och manifest skickade från honom en gång personligen, och som vi vet så kan det ta tid innan han skickar dem. När jag fått en gång så har jag inte blivit skickade fler gånger, sekter vill ju förstås låsa fast en för livet.

Tar du scientelogerna så börjar de från början, sen får man betala mer för mer för att komma högre upp i nivå. Jag har aldrig fått ett email eller samtal från Ingvar där han säger att kom till 08, kom och lyssna på pi60 så att han ska sälja dem till mig och ta mig till en högre nivå. Det är ju lite mer åt det hållet som en sekt skulle fungera i. Deeper into the rabbit hole.

För egen del så har jag inte ens träffat "sektledaren" utan förra gången så la jag en beställning som min syster sen hämtade och tog med sig från 08 till Skövde (valde denna metod eftersom jag som student då fick det billigare och jag har inte tummen mitt i handen) Fick göra ett par samtal till Ingvar innan jag vågade mig på att skruva ihop allt, och det var inget som helst märkvärdigt. En fråga gällde lödning, han svarade att den varianten jag hade fungerade OK, bara sätta igång. Han försökte inte sälja mig in på något mer.

Har fortfarande kvar ritningarna till piPcrt och det är inte några som helst ord i den om högtalarnas otroliga fantastiska ljud.
Utan bara tekniskt, så här ser det när delningsfiltret sitter ihop.

Genelec, Adams m.fl. må vara att de också gör bra produkter men det säger i sig inget om det är objektivt bättre eller inte, många föredrar ju lite dist i ljudet, lite extra diskant osv osv osv. Inte för att dessa produkter behöver ha det, men generellt sett så tror jag inte att någon märke får precis allt rätt.
Det är fritt fram i faktiskt forumet där ino bl.a. diskuteras att säg att en modell är klart sämre än en annan, det finns även de som har tusentals inlägg där de helt klart t.ex. föredrar lite roligare högtalare med. Jag tycker personligen t.ex. att Canton Karat 30 kan låta roligare med en del material, knappast så att folk i en sekt kikar på ett annat och säger att gräset är säkert gröna där. A

(För egen del så är åtminstone Genelec riktigt fula, men ser nog bra ut i studio..)

Nu finns ju guru audio med, och det har förmodligen avlastat honom en hel del personligen och han blir ju också äldre precis som vem som helst. För min del så var Junior enklare att skaffa (hade sålt piP innan flytt till Helsingfors 2013) eftersom jag slapp åka iväg till 08 för att få ett nytt piPs byggsats.
Köpte mina Junior genom rehifi.se och fick inte en manual, då valde jag kontakta företaget istället istället för Öhman.

F.ö. så säljs ibland piP bland annat med felvänd diskant (och delningsfiltret kan se värre ut) i begmarknaden, då blir ljudbilden inte alls rätt. Sen så bör de absolut vara nära bakvägg för utan rätt placering även höjdsmässigt så blir inte basen korrekt. Jag kan definitivt önska att det fanns lite bättre vägledning från många högtalartillverkare i deras manualer och mindre hokus pokus som bi-amping stöd, guldpläterade kontakter, snack om dyra kablar inuti (svenska märket Mårten Design har ju t.ex. Jorma Design kablar inuti) och snack om att spikes under högtalare fungerar.

Hade Öhman haft en sekt så borde han också sälja svindyra kablar som låter bättre än allt annat, allt utanför sekten är ju inte OK. Nix, jag har fortfarande samma biltema elkabel som rekommenderas för typ 10 år sedan och de kostade typ inget.
Och precis som tester hos audiosciencereview visar så har man inget att visa på att slösa massa pengar på denna del av hifi-systemet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mediabrus:

Trampa jag på en öm tå?
Svalander gör som många andra säljer produkter som efterfrågas.
Du behöver ju inte gå längre en till närmaste eleganten för att hitta produkter som säljer på drömmar.
Eller vilket hi fi butik som helst. Svalander är i det avseendet lika usel eller god som alla andra.

Svalander gör det i motsats till Ingvar helt öppet. Vem som helst kan när som helst gå in och kolla och göra bedömningar på Svalander säljer. Öman är motsatsen.. du ska med i sekt eller gå till de frälsta för att få tillgång till ens priser.. Bedömningar, oberonde blir det därmed ... inget av..

Ja, folk efterfrågar en massa saker de inte vet något om. Kabellyftare är det nog ingen person som jobbar i studio någonsin sysslar med, de har ju faktiskt kunskaper.

Dali t.ex. har mycket kunnande, men ändå så går det att köpa deras spikes genom hifiklubben. Denon är ett märke som jag har goda erfarenheter av säljer också digitala kablar som kostar enorma belopp. I bägge fallen så faller deras anseende i mina ögon.
De har folk som är anställda som har kunskaper, varför låter de då inte bli att sälja saker som folk inte behöver, som inte förbättrar deras ljud eller liv egentligen överhuvudtaget. Det mer seriösa hade varit att inte sälja sådana hokus pokus saker överhuvudtaget.

Men tyvärr är det så att pengar kan ha en negativ effekt på hur folk fungerar... a fool and his money shall soon be parted.

Sekt-jämförelsen är rena idiotin, för hade Öhman haft en sekt så skulle han också sälja lösningar till allt som är allt bättre än allt annat. Istället om man läser hans manifest så rekommenderar han t.ex. supra kablar, man behöver inte köra de RCA kablar som han själv säljer (och de inte ens speciellt dyra).

Det är inte så att scientologi "kyrkan" rekommenderar andra sekter att gå till, eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kaleid, tror varken Mediabrus eller nån annan menar att det är en sekt-sekt Utan mer en "sekt" likt Apple där dom frälsta prisar grejerna som dom vore Guds gåva. Dessutom är Ingvar så pass ensam i byggandet o företagandet så att han inte kan sälja till så många ens, så då blir det en liten "priviliegrad" grupp människor som får njuta av hans välkonstruerade prylar. Därav blir det nog lite sekt-feeling.
O visst är jag med i hans sekt då jag älskar mina piP o har lärt mig mycket nyttigt om ljud av honom. Men sen å andra sidan har jag också käbblat ganska rejält med honom på faktiskt.io, så vi har väl kanske inte den bästa personliga relationen om man säger så haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Kaleid, tror varken Mediabrus eller nån annan menar att det är en sekt-sekt Utan mer en "sekt" likt Apple där dom frälsta prisar grejerna som dom vore Guds gåva. Dessutom är Ingvar så pass ensam i byggandet o företagandet så att han inte kan sälja till så många ens, så då blir det en liten "priviliegrad" grupp människor som får njuta av hans välkonstruerade prylar. Därav blir det nog lite sekt-feeling.
O visst är jag med i hans sekt då jag älskar mina piP o har lärt mig mycket nyttigt om ljud av honom. Men sen å andra sidan har jag också käbblat ganska rejält med honom på faktiskt.io, så vi har väl kanske inte den bästa personliga relationen om man säger så haha.

Ja, ja, men då kan man inte använda ens lite-sekt hållet heller om man kan käfta emot honom utan att bli utsparkad t.ex.
Vem som helst kan ju bli medlem där med...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara titta på de mätningarna som finns och sluta käbbla.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Men kan ju säga mycket om vetenskap och att hävda något är vetenskapligt är ju rätt vanligt.

Sa ta denna goding om elöverkänslighet.

Citat från Ingvar Öhmans manifest 2006

"Elöverkänslighet
Laboratorieversionen Ino piP-ulemr har använts, med framgång, även i elöverkänslighetssammanhang.
Tål man själva jordens magnetfält så tål man troligen även den elektromagnetiska strålningen från denna lilla högtalaren, som faktiskt är betydligt lägre.
Det är dock av vikt att även använda lågstrålande högtalarkablar till dem om man inte skall få en strålning från kablarna som dominerar över den från högtalaren. Jag kan leverera högtalaren med sådana kablar för den som önskar.

Elektroniken som driver högtalarna bör också vara lågstrålande, och/eller placerad tillräckligt långt bort från den känsliga personen, till exempel i ett annat rum, gärna i ett plåtskåp. Då brukar det gå bra.

Glädjande nog har jag sett att elöverkänsliga som fått möjlighet att lyssna på musik på detta sätt, faktiskt har blivit bättre"

Va glädjande.. Inte nog med att Ingvar Öhman levererar högaltare och kablar som elöverkänsliga kan använda, han kan dessutom med musik från dom lindra, bota sjukdomen. Inte bara ormolja där, kvacksalverier dessutom.

Nog om det...
Man kan nog ganska enklat konstatera att även Ingvar Öhman säljer prylar på ... mindre vetenskaplig grund som många andra..

Nog om denna Ingvar Öhman. Han gör bra högtalare, även om överdrifterna och myterna i bland tar över.
Bättre än andra? Så länge kunden är nöjd så är dom bra nog.

Permalänk
Medlem

Det kan tyckas vara en fin gest att utveckla och sälja en högtalare som någon lite lätt inbillningssjuk faktiskt kan tänka sig att använda och få en positiv effekt av den. Det var nog ingen big deal affärsmässigt, men det visar ju på välvilja och kreativitet om inte annat.

Jag tänker att någon slags terapeut har beställt utrustning. Han bedriver ju inte någon terapi själv och så var det med den saken.

Att "ingen är perfekt" önskar jag att jag inte behövde tillägga, men letar man fel så lär man väl förr eller senare hitta något att klanka ner på.

Besöket i Öhmans källare var en ögonöppnare av rang. Min katt hade vält en i16s som pajat och jag åkte dit för att få ett element utbytt. Ingvar satte på lite musik medan han skruvade och upplevelsen var verkligen unik. Högtalarna försvann fullständigt ur rummet och jag kunde inte riktningsbestämma en enda ton - det var som att ljudets källa var framför mig och jämnt utspritt i rummet och att högtalarna inte var inkopplade över huvudtaget. I ett vanligt vardagsrum tycker jag snarare att ljudet kommer från högtalarna och om jag tittar på högtalarna så vet jag att ljudet kommer därifrån.
Om jag minns rätt så har han pi60s och pX-4 i ett inte väldigt ombyggt rum. Förutom bakväggen och möjligen podiet(?) som agerar helmholtzabsorbent är det inte mer märkvärdigt än heltäckningsmatta, innertak av trä, en del hyllor och gardiner och en massa bös och bråte.
Att Ingvar var en utomordentligt skicklig konstruktör hade jag redan förstått men besöket i källaren demonstrerade tydligt hur fantastiskt uselt ett vanligt vardagsrum är och då har jag ändå krånglat en del med flertal olika basmodulslösningar, EQ och dämpningsmaterial i olika storlekar och densitet.

Sekt eller ej så är jag frälst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Går ej följa länken.

Öhman är en av flera lite geni, kultförklarade personer inom Audio. Jag har varit i kontakt med flera och även samarbetet med några i egen utveckling.
Men ingen av dom har nått en bredare kundgrupp och ingen av dom har löst gåtan välljud mer generellt.
OM någon nu hade några revolutionerande kunskaper och en "felfri" högtalare skulle den kopieras direkt av större aktörer som Kef, B o W m.fl. Det är trots allt mätbart och fysik. Men det görs inte.
De stora har hela "staber" med ingenjörer lika duktiga och driva som Öhman och mätutrustning lokaler och annan utrustning som han bara kan drömma om. Det är även hos de stora som den faktiska utveckling sker. Inte hos de små som Öhman.
Han må vara duktigt men utvecklingen sker bättre då fler är inblandade med mer samtalad kompetens och bättre resurser.
Jag har i dagsläget läst ett antal sidor med och om denna Öhman och det återkommande är INTE högtalarna utan rummet. Långa tråder på temat varför låter det bra bara i hans källare... Det är värt att fundera över.
Hans manifest till lika prislista är ... underhållande med alla pseudovetenskap där jag gav ett exempel i ett tidigare inlägg.
Han är inte ensam om pseudovetenskap i High End värden och absolut inte värst.
Men mycket är inte mer än förhoppningar trots allt om en fysik som inte finns.
Det han gör är bra, absolut inte dåligt, men heller inga underverk. En duktig hantverkare som gör bra saker helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Alltså, han tror nog inte att elöverkänslighet är en grej som går att bevisa, men projektet är inte bara någon sorts objektiv sanning utan det lämnas mycket för användare att ha subjektiva synpunkter.
Och jag har nog aldrig läst att han säger att högtalarna är perfekta. Eller att något är perfekt.

Rummet spelar stor roll, det är alltför många som har eko-rum där vilken högtalare som helst kommer få problem med eko och tidiga reflektioner. Jag har haft piP och har nu Junior och mitt rum ser inte ut som en helt död studio, det behövs inte men det ska inte vara för kalt för då sabbar man precis alla högtalare.

Det är ju därför en del bara köper hörlurar, då slipper man ju problemet, fakta är att högtalare är mycket bökigare. Placera lite annorlunda och speciellt basresponsen ändras markant, och de flesta kan inte mäta detta (men det är en service som Öhman erbjuder).

Sen så fungerar länken om du kopierar URL och klistrar in det i ett nytt fönster.
Och även i den så ser man att impulssvaret är inte lika perfekt som originalsignalen, det går inte med någon teknik att få det helt korrekt. Och precis alla högtalare är till viss nivå någon form av kompromiss.
En vanlig fråga han får är varför finns det ingen högtalare mellan piP och pi60? Blir en alltför stor kompromiss där mittenhögtalaren inte når upp till pi60 nivå. Sen så går han all in med S (signatur) versionen där man har låtit kostnaderna öka för att slippa besparingar som påverkar ljudet även i pi60.

Samma gällde piP. S versionen har dyrare bas-element och då får man punga ut ett par tusen extra, för lite extra renhet, för 1hz djupare bas.

Kunskaper spelar inte så stor roll när det är brister i material osv. Sen så att fast större företag har mer resurser i sig betyder inte heller speciellt mycket, för vad företagen vet är att om någon lyssnar på högtalare i affären så kan det låta bättre med t.ex. lite extra bas och extra diskant, och då designar de in grundfelen in i produkten och man kan enbart försöka fixa det med viss t.ex. EQ.

Jag återupprepar det jag har sagt många ggr på det här forumet, läs mätningar på audiosciencereview så kommer ni se att många dyra saker inte är speciellt bra.

Study Shows No Correlation Between Price and Sound Quality in Headphones
https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/price-sound-qu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kaleid:

Det finns en pi25. Eller om den heter pi22?
Det är en portad i6.

Mediabrus:

Du håller en sund inställning till branschen.
Har du lust att berätta vad du har för bakgrund och kopplingar?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Kaleid:

Det finns en pi25. Eller om den heter pi22?
Det är en portad i6.

Mediabrus:

Du håller en sund inställning till branschen.
Har du lust att berätta vad du har för bakgrund och kopplingar?

OK, det har jag missat. Skulle gissa på att de har haft bakgrund i studio och har nu gjorts tillgängliga för "vanliga" köpare också.
___
Men återigen, det här med rum. Det är inte rummet man ska lyssna på, den bör förstås för bövelen inte låta något alls.
De som missar och saknar denna kunskap är de som med större sannolikhet går och köper kablar för tusentals kronor helt i onödan och mer benägna att byta komponenter hela tiden för att korrigera ett fel genom att fixa en och lägga till en annan. Man blir aldrig nöjd.
Man tenderar också att missa att mycket musik är dåligt inspelade/mixade/mastered och går dessa fel går inte att fixas bort.

Enda sätter att få "perfekt" ljud (där högtalarna/rum inte sabbar till stor del) är förmodligen någon form av elektronisk koppling direkt till hjärnan.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

Alltså, han tror nog inte att elöverkänslighet är en grej som går att bevisa, men projektet är inte bara någon sorts objektiv sanning utan det lämnas mycket för användare att ha subjektiva synpunkter.
Och jag har nog aldrig läst att han säger att högtalarna är perfekta. Eller att något är perfekt.

Rummet spelar stor roll, det är alltför många som har eko-rum där vilken högtalare som helst kommer få problem med eko och tidiga reflektioner. Jag har haft piP och har nu Junior och mitt rum ser inte ut som en helt död studio, det behövs inte men det ska inte vara för kalt för då sabbar man precis alla högtalare.

Det är ju därför en del bara köper hörlurar, då slipper man ju problemet, fakta är att högtalare är mycket bökigare. Placera lite annorlunda och speciellt basresponsen ändras markant, och de flesta kan inte mäta detta (men det är en service som Öhman erbjuder).

Sen så fungerar länken om du kopierar URL och klistrar in det i ett nytt fönster.
Och även i den så ser man att impulssvaret är inte lika perfekt som originalsignalen, det går inte med någon teknik att få det helt korrekt. Och precis alla högtalare är till viss nivå någon form av kompromiss.
En vanlig fråga han får är varför finns det ingen högtalare mellan piP och pi60? Blir en alltför stor kompromiss där mittenhögtalaren inte når upp till pi60 nivå. Sen så går han all in med S (signatur) versionen där man har låtit kostnaderna öka för att slippa besparingar som påverkar ljudet även i pi60.

Samma gällde piP. S versionen har dyrare bas-element och då får man punga ut ett par tusen extra, för lite extra renhet, för 1hz djupare bas.

Kunskaper spelar inte så stor roll när det är brister i material osv. Sen så att fast större företag har mer resurser i sig betyder inte heller speciellt mycket, för vad företagen vet är att om någon lyssnar på högtalare i affären så kan det låta bättre med t.ex. lite extra bas och extra diskant, och då designar de in grundfelen in i produkten och man kan enbart försöka fixa det med viss t.ex. EQ.

Jag återupprepar det jag har sagt många ggr på det här forumet, läs mätningar på audiosciencereview så kommer ni se att många dyra saker inte är speciellt bra.

Study Shows No Correlation Between Price and Sound Quality in Headphones
https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/price-sound-qu...

Ja det med att stora företag som borde ha tekniska kunskaperna inte vill göra riktigt bra ljudprylar är ju ganska uppenbart, ta tex Samsung, Apple ellerGoogle jag har otroligt svårt att tro att de är inkompetenta/oförmögna inom området så att de inte gör något riktigt bra lär bara bero på att de inte vill göra det. Jag antar att det knappt skulle märkas i deras budget om de skaffade sig världens bästa mest kompetenta organisation för ljudsystem men att de inte gör det för att det är för låga vinstmarginaler jämfört med deras nuvarande produkter.
De stora företagen med tillverkning främst i Asien är inte intresserade av att bygga bra ljudprylar, inte ens hörlurar eller bra ljudmjukvara är nått de satsar på fastän de produkttyperna inte kostar mer att frakta än de mindre bra produkterna de har idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Går ej följa länken.

Öhman är en av flera lite geni, kultförklarade personer inom Audio. Jag har varit i kontakt med flera och även samarbetet med några i egen utveckling.
Men ingen av dom har nått en bredare kundgrupp och ingen av dom har löst gåtan välljud mer generellt.
OM någon nu hade några revolutionerande kunskaper och en "felfri" högtalare skulle den kopieras direkt av större aktörer som Kef, B o W m.fl. Det är trots allt mätbart och fysik. Men det görs inte.
De stora har hela "staber" med ingenjörer lika duktiga och driva som Öhman och mätutrustning lokaler och annan utrustning som han bara kan drömma om. Det är även hos de stora som den faktiska utveckling sker. Inte hos de små som Öhman.
Han må vara duktigt men utvecklingen sker bättre då fler är inblandade med mer samtalad kompetens och bättre resurser.
Jag har i dagsläget läst ett antal sidor med och om denna Öhman och det återkommande är INTE högtalarna utan rummet. Långa tråder på temat varför låter det bra bara i hans källare... Det är värt att fundera över.
Hans manifest till lika prislista är ... underhållande med alla pseudovetenskap där jag gav ett exempel i ett tidigare inlägg.
Han är inte ensam om pseudovetenskap i High End värden och absolut inte värst.
Men mycket är inte mer än förhoppningar trots allt om en fysik som inte finns.
Det han gör är bra, absolut inte dåligt, men heller inga underverk. En duktig hantverkare som gör bra saker helt enkelt.

Med undantag för den där elöverkänslighetsgrejen, vad för pseuduvetenska är det du talar om? Jag har läst mycket av hans tyckande om både det ena o det andra men aldrig sett nåt pseudovetenskapligt.
Att det återkommande handlar om rummet är väl inte så konstigt, han är ju aukustiker i grunden o har förstått hur extremt viktigt rummet är. Det är ju nästan viktigare än högtalarna, så att han tycker det går så väldigt hand i hand är väl inte så konstigt. Att fler tillverkare inte poängterar rummets inverkan är faktiskt lite tragiskt imo. Är ju inte direkt ovanligt att folk köper högtalare som ska vara objektivt bra men som låter dåligt hemma pga rummet men att dom skyller på dåliga högtalare istället.
Dock har ju jag andra issues med den mannen, men att han inte skulle vara vetenskaplig håller jag inte alls med om.

Permalänk
Avstängd

Älskar sådant här. CD/SACD spelare för 75.000kr som slås av an Topping DAC för 1100kr idag
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ma...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har 2 uppsättningar. är mer nöjd med den ena än den andra. men snart ska det slås på stora trumman och köpa en ordentlig rigg

1. klipsch rp-280f med yamaha r-n803d, och klipsch 12" sub. låter sjukt bra, iaf om jag jämför med min andra rigg

2. focal aria 906 med teac ai 503. låter bra, men ganska tråkig. kanske för att jag saknar sub?

skulle föredra mina klipsch alla dar i veckan. mer känsla, varmare ljud, roligare diskant och det är trots att focal sägs ha en fin diskant.

riggarna är i olika rum dock, den första i trähus, den andra i betongbunker. så det gör ju också det en aning orättvist

det jag undrar är, vad ska jag kolla på härnäst? tänkte lägga typ 20k för ett begagnat par. vilka ska man satsa på om jag föredrar mina klipsch framför mina focal? det ska användas till både film och musik.

jag är spontant lite nyfiken på dessa https://www.blocket.se/annons/uppsala/audio_physic_avanti_iii... samt https://www.blocket.se/annons/uppsala/monitor_audio_platinum_... eller https://www.blocket.se/annons/stockholm/totem_hawk/99955383 ja det var väl dom som är aktuella i dagsläget iallafall. men vad bör man hålla utkik efter? är total amatör egentligen, men vill ha ett ljud som imponerar lite

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Hur motiverar du intresset för de tre högtalarna?

Här är ett bra sätt att spendera pengarna:

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-300-...

Men långt mycket bättre:

https://hifitorget.se/visa_annons.php/revel_performa3_f208_i_...

"Summing up the Revel's measured performance is easy: In every way, this is textbook loudspeaker design. It's no wonder that Erick Lichte liked this speaker as much as he did.—John Atkinson"

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Snygg också. F208 hade varit mitt val om jag inte redan nått end game.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Hur motiverar du intresset för de tre högtalarna?

Här är ett bra sätt att spendera pengarna:

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-300-...

Men långt mycket bättre:

https://hifitorget.se/visa_annons.php/revel_performa3_f208_i_...

"Summing up the Revel's measured performance is easy: In every way, this is textbook loudspeaker design. It's no wonder that Erick Lichte liked this speaker as much as he did.—John Atkinson"

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Snygg också. F208 hade varit mitt val om jag inte redan nått end game.

Oj vilket rum, det såg kalt ut och så ett klinkergolv på det, man blir ju mörkrädd över hur folk missbrukar audioutrustning.

Visa signatur