SweClockers drop!
Permalänk

TN vs IPS vid 240hz

Tänkte köpa mig en 240hz panel och överväger att välja TN före IPS med tanke på bättre rörelsetydlighet/mindre artefakter. Stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte välja en TN över IPS i något fall, för det är så mycket annat som inte "stämmer" med TN. Det du säger stämmer generellt, men fråga dig om du ser faktiskt ser skillnaden? Om möjligt, gå till en butik och se de olika paneltyperna sida vid sida och jämför.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SashaStojanovic:

Tänkte köpa mig en 240hz panel och överväger att välja TN före IPS med tanke på bättre rörelsetydlighet/mindre artefakter. Stämmer detta?

Beror som alltid på vilka modeller du jämför men överlag förhållandevis små skillnader i praktiken. Som utvecklingen har rört sig är TN på väg bort eftersom man åstadkommer ungefär samma resultat i fråga om eftersläp med nyare IPS-paneler och då utan TN-panelernas alla andra nackdelar.

Permalänk
Medlem

Relativt små skillnader det handlar om, sen beror lite på hur du prioriterar men skulle säga att välja TN över IPS ser jag endast som ett vettigt alternativ om du är såndär riktigt tävlingsinriktad spelare som spelar bara för att komma högre i rank osv.

Det finns nu nästan endast en TN skärm jag personligen skulle ha i åtanke isåfall för den har såpass bra konfigurerad strobing teknik (personlig smak och tycke sen om man ens vill använda det) och det är ZOWIE XL2546K som stöder DyAC+ som är överlägsen när det gäller strobing (skärmen refreshar väldigt snabbt såsom gamla CRT skärmar som ger betydligt mindre smearing/ghosting, dvs förbrättrar röresleskärpan enormt i utbyte mot lite sämre ljusstyrka). På den punkten ser man nog skillnad mellan ett TN och IPS alternativ och orsaken varför inte Zowie övergått till att sälja ett IPS alternativ är just pga. de inte lyckas få IPS panelerna tillräckligt snabba för deras stränga prestandakrav som DyAC sätter på skärmpanelerna. Andra tillverkare offererar också samma funktion, heter ju något annat bara men just Zowies är lite mer aggressivt som ger riktigt låg pixelrespons så skullle säga att köra DyAC+ på Zowie XL2546K om man är såndär "rörelseskärpa" entusiast är bland det enda argumentet jag har om varför kanske nån enstaka kanske kan välja TN panel idagsläget.

Gick själv från BenQ/Zowie 24.5" 240Hz TN till Gigabyte M32Q 32" 1440p IPS och kör numera 165Hz+strobing på Gigabyte skärmen (varierar lite bland IPS 32" skärmarna, denna hade lite bättre optimerad strobing & overdrive jämfört med medel bland IPS alternativen varför det fall valet just på den) och tycker det funkar tillräckligt bra (Overdrive inställningen satt på "Picture quality", annars märkte jag lite overshoot) men sen spelar jag inte så tävlingsinrikat längre. Men personligen så behöver jag nog köra med strobing för att bli tillfredsställd med rörelserna men använde ju CRT skärm tills 2010 då de första 120Hz kom så gillar detdär "mjuka" / smooth flytet som det ger upphov till förutom att det märkbart förbättrar ghostingen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Jag tröttna på all ghosting min VA panel gav mig så bytte "ned" mig till TN. Bästa jag gjort (spelar mycket competitive/FPS).
Har egentligen inget att klaga på, majoriteten av CSGO proffs kör med TN av en anledning.
Färgerna är fina, mycket responsiv, ingen vidare betrakningsvinkel men man sitter väl framför skärmen när man spelar.

Stod i samma val som dig. IPS eller TN. Slutsats? Smaksak.
Jag har denna: https://www.inet.se/produkt/2215852/asus-27-tuf-gaming-vg27bq...