Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kommer nog inte bli något krig, skulle tro att det är överdriven krigshets-propaganda, ryssland själva avfärdar ju att de har intentioner att invandera ukraina.

Ja, de var ju så ärliga vid annekteringen av Krim så jag förstår att du har högt förtroende för den ryska statsapparatens uttalanden… obs, kan innehålla spår av ironi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad tros om det här? Harry Dent är ute och storvarnar för kommande megakrasch..
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0Gzyj0/harry-dent-var...

Att Harry Dent varnar för en börskrasch är inget ovanligt, det gör han hela tiden. Och när han får fel så flyttar han fram kraschdatumet 6 månader, så har han hållit på länge.

Ungefär vartannat år får vi en nedgång på över 10% (correction)
Ungefär vart femte år så får vi en nedgång på över 20% (bear market)

Det är inget ovanligt, det händer lite titt som tätt, det är bara statistik.

Om jag står och gapar att börsen kommer krascha framöver så kommer jag också få rätt så småningom.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hans spåkula har historiskt fungerat sådär.

Det finns mängder med folk som förutspår en krasch ett visst år, då och då får någon rätt. Sen brukar de få leka guru på tv i något decennium eller två. Du kan nog ignorera allihopa

Jo, är medveten om honom sedan innan och att det är givet att ingen vet exakt när en krasch sker. Jag kommer fortsätta månadsspara då de pengar jag har på börsen är långsiktiga + till barnen som också är långsiktigt då dom är små nu.
Men det finns ändå lite substans i det han säger, men det är ju iofs inte något nytt att en krasch kommer, någon gång.

Skrivet av Nioreh83:

Liknande artiklar och frågor dyker ständigt upp i tråden. Ingen vet om eller när det blir en krasch. Fortsätt som vanligt, kör din strategi. Om företagen går bra kommer aktiepriset reflektera detta i långa loppet. Som brukligt är det inte smart att satsa pengar man inte vill riskera kortsiktigt. Mår man dåligt av svängningar på börsen så bör man inte ha sina pengar där. Att försöka tajma och sälja in och ut, eller satsa på björncert etc, är sällan en bra strategi utan mer lotteri.

Jo jag kör min egen strategi och månadssparar då jag som ovan nämnde att de pengar jag har på börsen är långsiktiga.
Mår inte dåligt at svängningar på börsen, ser istället lite lägen att shoppa lite extra då och då i dipparna. Dock är väl en krasch på uppåt 80% "ingen svängning" direkt. En krasch kommer ju föll eller senare, det går ju inte komma ifrån.
Kanske blir gyllene chanser att köpa in sig rejält här och där när det gått ner mycket.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Dock är väl en krasch på uppåt 80% "ingen svängning" direkt. En krasch kommer ju föll eller senare, det går ju inte komma ifrån.

Börsen kommer inte krascha 80%, så länge vi inte pratar världskrig med atombomber eller liknande.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Börsen kommer inte krascha 80%, så länge vi inte pratar världskrig med atombomber eller liknande.

Kraschar det 80% så är det köpläge. Men visst har ni pengar på börsen som ni kan förlora? Annars kommer man må dåligt så fort det rör sig nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej, men det var dom siffrorna som nämndes i artikeln. Givetvis är det något extremt som måste hända för att det ska hända,
men tog bara dom siffrorna som nämndes. Och skulle det vara så, så är det ju ingen liten svängning direkt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Kraschar det 80% så är det köpläge. Men visst har ni pengar på börsen som ni kan förlora? Annars kommer man må dåligt så fort det rör sig nedåt.

Jag kommer nog må rätt dåligt vid -60% också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Behöver inte krascha 80% för att det ska bli illa…

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Den_stora_depressionen
”Aktiekurserna nådde sin högsta nivå den 3 september 1929. Därefter började marknaden bli instabil med både upp- och nedgångar; detta stävjde dock inte aktiespekulationerna. Den 24 oktober 1929, den så kallade Svarta torsdagen, dök börsen då säljpanik uppstod. På en dag bytte rekordmånga 13 miljoner aktier ägare. Fredagen och lördagen dämpades börsraset något, men på måndagen och tisdagen fortsatte det. Tisdagen den 29 oktober 1929 sattes nytt säljrekord, varpå börsvärdet föll med cirka 40 %. Folk tog ut kontanter vilket ledde till att bankerna höjde räntorna. Företag och banker gick i konkurs, och massarbetslöshet utbröt. Många småsparare fick lämna sina hem och gårdar eftersom de inte längre kunde betala de höga låneräntorna, och för att banker som var på väg mot konkurs inte förlängde lånen.”

Nu lär inte några 80% dyka upp i år, men lågkonjunkturen som vi var på väg in i innan corona borde väl dyka upp småningom och det kan nog vara illa nog för en och annan som blir av med jobbet o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd

Fy fan vad många Alphabet-aktier jag skulle köpa om marknaden föll med 80% 🤤

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Fy fan vad många Alphabet-aktier jag skulle köpa om marknaden föll med 80% 🤤

Vi skulle starta en fond! Sweclockers indexfond med inriktning på teknik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Vi skulle starta en fond! Sweclockers indexfond med inriktning på teknik.

Hahaha aa precis. Vi kan börja med mitt innehav i fonden! https://www.instagram.com/bobby.kristensen/

Permalänk
Medlem

Vet inte när jag senast skrev här, men förra året så sålde jag mitt innehav i Ryssland, så nu har jag ca 65% Östasien (med övervikt på Kina), 30% Europa (med övervikt på Storbritannien) och 5% Australien. Värderingarna i USA är fortsatt för höga för min smak. Jag använder billigt marginallån från Interactive Brokers för att ligga ca 130% investerad.

Fast om någon hade frågat mig hur de ska investera så hade jag rekommenderat att lägga in allt i en globalfond och inte gå över 100% investeringsgrad, så jag lever inte som jag lär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Själv har jag köpt en bostad som jag inte ser behov av att byta ut i framtiden (förutom för omväxlings skull, och då kan jag byta 1:1 i värde), har en bil jag är nöjd med, inga framtida barn, extremt stabila jobb, bra försäkringar om något skulle hända.

Man kan ju dock inte riktigt byta 1:1 om priserna inte ligger kvar där de var när man köpte den, i alla fall sett till alternativ som kostade ungefär samma när man köpte den första bostaden. Vinstskatten kommer ju äta upp en hel del av värdeökningen, samtidigt som alternativen lär ha ökat i pris i motsvarande grad som bostaden man äger.

Kanske inte spelar så stor roll om vinsten är t.ex. 10%, men min brf är uppskattningsvis värd ungefär det dubbla nu som när jag köpte den för ~8 år sedan, så då är det mostvarande halva vinstskatten applicerat på hela värdet. Har man bott längre och sett en större värdeökning så blir det ännu värre, mina föräldrar sålde huset jag växte upp i för kring 8x inköpspriset t.ex. och då är ju nästan hela värdet också "vinst" som ska beskattas.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Du kan skjuta upp skatten nuförtiden, så då behöver du inte bry dig om det förrän du säljer för sista gången. Förhoppningsvis har du inte mer lån än vad det gått upp + vinstskatt, och då är ju allt frid och fröjd.

Skrivet av e1m1:

Man kan ju dock inte riktigt byta 1:1 om priserna inte ligger kvar där de var när man köpte den, i alla fall sett till alternativ som kostade ungefär samma när man köpte den första bostaden. Vinstskatten kommer ju äta upp en hel del av värdeökningen, samtidigt som alternativen lär ha ökat i pris i motsvarande grad som bostaden man äger.

Kanske inte spelar så stor roll om vinsten är t.ex. 10%, men min brf är uppskattningsvis värd ungefär det dubbla nu som när jag köpte den för ~8 år sedan, så då är det mostvarande halva vinstskatten applicerat på hela värdet. Har man bott längre och sett en större värdeökning så blir det ännu värre, mina föräldrar sålde huset jag växte upp i för kring 8x inköpspriset t.ex. och då är ju nästan hela värdet också "vinst" som ska beskattas.

Permalänk
Medlem

Köpte lite mer investor, kinnevik och xact högutdelande norden idag, iom nedgång idag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

Du kan skjuta upp skatten nuförtiden, så då behöver du inte bry dig om det förrän du säljer för sista gången. Förhoppningsvis har du inte mer lån än vad det gått upp + vinstskatt, och då är ju allt frid och fröjd.

Visste inte om att man kunde skjuta upp vinstskatten, då blir det ju väsentligen som att man bor kvar. Att man har mindre andel lån är ju också en bra poäng. Dessvärre kan jag bara ge en tumme upp trots att det var två bra poänger

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Köpte lite mer investor, kinnevik och xact högutdelande norden idag, iom nedgång idag.

Hur ser du på Kinnevik nu? Jag tycker inte alls de känns roliga längre, hoppas ju på en vändning men det har ju gått rakt söderut på senare tid. Kan väl inte vara efterdyningar av Zalando-köret från i somras ännu? Har funderat på våga mig in igen nu när kursen är låg och bra. Gillar dock inte att de slopat ordinarie utdelningar och bara ska förlita sig på extrautdelningar, skapar mest en otrygghet för utdelningsinvesterare och det är kanske det som speglar av sig i utvecklingen?

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Hur ser du på Kinnevik nu? Jag tycker inte alls de känns roliga längre, hoppas ju på en vändning men det har ju gått rakt söderut på senare tid. Kan väl inte vara efterdyningar av Zalando-köret från i somras ännu? Har funderat på våga mig in igen nu när kursen är låg och bra. Gillar dock inte att de slopat ordinarie utdelningar och bara ska förlita sig på extrautdelningar, skapar mest en otrygghet för utdelningsinvesterare och det är kanske det som speglar av sig i utvecklingen?

Jo Kinnevik köper jag lite smått här och där. Vill köpa mer i Latour också, men de är fortfarande sådan jäkla premie på den..=/
Alla investmentbolag har gått dåligt nu i "krigstider"

Zalando knoppade de av och med all rätt, den har inte gått bra likt de flesta klädbolag.

EDIT: att de slopar utdelning behöver inte betyda något dåligt. Betyder bara att de investerar i tillväxt för bolaget.

Visa signatur

Permalänk

Minus -15% i år. Svenska börsen har gått överlägset sämst för mig. Total katastrof med andra ord.

Har sålt allt jag har nu på svenska börsen och drar mig ur helt och hållet. Trodde jag kunde aktier men nej i princip allt på sthlmsbörsen går bara ner och ner. Sinch ner nästan 20% idag, ligger nästan -40% back. Sinch sjunker som Titanic.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Minus -15% i år. Svenska börsen har gått överlägset sämst för mig. Total katastrof med andra ord.

Har sålt allt jag har nu på svenska börsen och drar mig ur helt och hållet. Trodde jag kunde aktier men nej i princip allt på sthlmsbörsen går bara ner och ner. Sinch ner nästan 20% idag, ligger nästan -40% back. Sinch sjunker som Titanic.

Jag kände likadant vid 2012, Det du ska göra nu är att köpa INDEX OMX30, RAKT av.. och sen skiter du i att logga in på 5 år.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing:
Synd att du fått en dålig start på året.
Med tanke på utvecklingen låter det som att du tagit lite för stora risker. Inte funderat på indexfonder? Över tid går börsen upp men det är sällan raka vägen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Sinch är en högriskaktie. Hoppas du inte hade alla dina ägg där.
Tror jag har sinch för 1,5% i min portfölj.
Jag är back 12% i år men är inte ett dugg orolig köper mer såklart.
Förra året var jag upp 40% så det är upp och ned. Men har sparat många år har har lärt mig att inte sälja av när en liten dipp kommer.

15% är inte speciellt mycket i nedgång. När det 40-50% back då kan vi börja prata nedgång.
Synd att du sålde av. Kan tipsa att månadsspara i globala indexfonder annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köp högt, sälj lågt är ingen vidare bra strategi

Hypade raketer som Sinch har en tendens att falla ned rejält igen. De är trots nedgången fortfarande +660% på 3 år, så de har knappast gått dåligt trots att de dykt den senaste tiden.

Jag är back 7.5% i år. Hade ju varit potentiellt bra läge att gå in nu, men Putin gör ju dessvärre börsen väldigt osäker, kan svänga både upp och ned rejält den kommande tiden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Köp högt, sälj lågt är ingen vidare bra strategi

Hypade raketer som Sinch har en tendens att falla ned rejält igen. De är trots nedgången fortfarande +660% på 3 år, så de har knappast gått dåligt trots att de dykt den senaste tiden.

Jag är back 7.5% i år. Hade ju varit potentiellt bra läge att gå in nu, men Putin gör ju dessvärre börsen väldigt osäker, kan svänga både upp och ned rejält den kommande tiden.

Det förstår jag. Men när jag köpte Sinch var det redan överköpt även om jag några månader hann gå hyfsat plus på den sen dess har Sinch sjunkit som en sten. Jag tar min förlust och köper riktiga bolag istället. Orkar inte med bolag med P/E nära 100. I dessa inflationstider och global osäkerhet så kommer Sinch knappast gagnas och t om VDn har varit väldigt missnöjd med senaste kvartalsrapporten. Andra skitbolag är Vitrolife, Mips mm.. kom in alldeles för sent.

Min strategi suger rejält med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det förstår jag. Men när jag köpte Sinch var det redan överköpt även om jag några månader hann gå hyfsat plus på den sen dess har Sinch sjunkit som en sten. Jag tar min förlust och köper riktiga bolag istället. Orkar inte med bolag med P/E nära 100. I dessa inflationstider och global osäkerhet så kommer Sinch knappast gagnas och t om VDn har varit väldigt missnöjd med senaste kvartalsrapporten. Andra skitbolag är Vitrolife, Mips mm.. kom in alldeles för sent.

Min strategi suger rejält med andra ord.

Hade skippat enskilda aktier och köpa en Global indexfond och kompletterat med en svensk som SEB Sverige indexnära eller Plus Alla Bolag Sverige, sparhorisont på minst 5 år innan utvärdering bu eller bä.

Förstår att du kanske tycker fonder är tråkigt men detta ger dig bäst riskjusterad avkastning.
På youtube har jag sett års-summering av Spara Cash och någon Felix och bägge av dessa herrar underpresterade mot index 2021.

Se följande video 03:29
https://youtu.be/2qbIzBOL54E

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Hade skippat enskilda aktier och köpa en Global indexfond och kompletterat med en svensk som SEB Sverige indexnära eller Plus Alla Bolag Sverige, sparhorisont på minst 5 år innan utvärdering bu eller bä.

Förstår att du kanske tycker fonder är tråkigt men detta ger dig bäst riskjusterad avkastning.
På youtube har jag sett års-summering av Spara Cash och någon Felix och bägge av dessa herrar underpresterade mot index 2021.

Se följande video 03:29
https://youtu.be/2qbIzBOL54E

Kör redan fonder men tack ändå! Gillar Spara Cash, Felix är lite mer för yngre tonåringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Minus minus blir plus så det är ju riktigt bra jobbat!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Orkar inte med bolag med P/E nära 100.

Inte jag heller, det motsvarar enorm förvänting och allt annat än fullständig succé under flera år lär leda till att det blir en dålig investering. Tycker det är bra att på allvar börja fundera på om det är värt det redan vid 20-30.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Orkar inte med bolag med P/E nära 100.

Skrivet av e1m1:

Inte jag heller, det motsvarar enorm förvänting och allt annat än fullständig succé under flera år lär leda till att det blir en dålig investering. Tycker det är bra att på allvar börja fundera på om det är värt det redan vid 20-30.

Det är ju bara att kursen faller till hälften och vinsten dubblas så pang bom! Då har du en P/E på 25. 😉

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Det är ju bara att kursen faller till hälften och vinsten dubblas så pang bom! Då har du en P/E på 25. 😉

Sett till ens GAV motsvarar det ju fortfarande 50

Visa signatur