Ny programvara sägs kunna låsa upp kryptospärren på Geforce-kort

Permalänk
Melding Plague

Ny programvara sägs kunna låsa upp kryptospärren på Geforce-kort

Den kommande mjukvaran påstås kunna modifiera BIOS hos Nvidias LHR-märkta kort och återställa prestandan för kryptovalutabrytning av Ethereum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Säljer de samma kort till högre pris utan spärr för de som vill köra mining?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ronnylov:

Säljer de samma kort till högre pris utan spärr för de som vill köra mining?

Nope, deras kryptokort är en egen serie där merparten tillverkas på andra noder än geforce.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Funkar det så kan man nog vinka adjö till att priserna är på väg ner och tillgången på väg upp. Det I sig kan få folk att panikköpa nu och då går priserna upp oavsett. Vilken röra.

I sak är det ju dock Nvidia som bär skulden om de inte implementerat tillräckligt starka spärrar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Suprise....

Permalänk
Medlem

Trevligt om man köper begagnat och får ett kort som är flashat med detta, en till sak att hålla koll på...

Står inget om det ens ges någon tillvägagång att ändra tillbaka, kanske det går också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

De hände ändå ingenting med priserna trots lhr, så myten om att de kryptomining som är boven kan dö nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

De hände ändå ingenting med priserna trots lhr, så myten om att de kryptomining som är boven kan dö nu.

Kanske snarare bidragande faktor än ensam faktor. Hade inte LHR kommit så hade kanske priserna stuckit ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Funkar det så kan man nog vinka adjö till att priserna är på väg ner och tillgången på väg upp. Det I sig kan få folk att panikköpa nu och då går priserna upp oavsett. Vilken röra.

I sak är det ju dock Nvidia som bär skulden om de inte implementerat tillräckligt starka spärrar.

Tror inte det blir någon skillnad av den anledningen, dock kommer det öka efterfrågan igen såklart

LHR i sig har ju knappast dragit ner priserna, bara sett till att nya högre priser blivit nya utgångsläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De hände ändå ingenting med priserna trots lhr, så myten om att de kryptomining som är boven kan dö nu.

Känns som att du försöker sprida en myt. Spärren var aldrig effektiv nog.

https://www.notebookcheck.net/Crypto-miners-reveal-Nvidia-s-L...

https://www.hardwaretimes.com/nvidias-lite-hash-rate-lhr-grap...

https://www.gizbot.com/computer/news/can-you-mine-crypto-on-l...

https://www.digitaltrends.com/computing/crypto-miners-bypass-...

https://www.pcgamer.com/miners-say-nvidias-cryptocurrency-lim...

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De hände ändå ingenting med priserna trots lhr, så myten om att de kryptomining som är boven kan dö nu.

Jag förväntade mig att priserna skulle sjunka en del nu när många cryptocoins är i relativt lågt värde samtidigt som elpriset i nästan hela västvärlden varit redigt hög de senaste månaderna.
Men det är trotsallt en ihållande brist på wafers och kretsar så det lär ta ett tag innan ev marknad mättas förmodar jag, med eller utan cryptomining.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De hände ändå ingenting med priserna trots lhr, så myten om att de kryptomining som är boven kan dö nu.

Misstänker att kryptobrytning var vad som fick priserna att verkligen springa iväg. Historiskt har få varit motiverade att betala mer än 4000-6000 kronor för ett high-end-grafikkort. Men kan samma grafikkort användas för att bryta kryptovaluta för hundratals kronor om inte tusentals kronor varje månad så förändrar detta givetvis förutsättningarna för hur mycket någon är beredd att betala.

Mer on-topic så är ju detta inte speciellt förvånande. Nvidias låsning var hela tiden ytterst bristfällig så det har bara varit en fråga om tid innan sätt att låsa upp prestandan skulle visat sig.

Permalänk
Medlem

Spärren höll gott i minst 6 månader, lhr modellerna gick istället upp i pris.

Permalänk

Tror detta är en malware scam om jag ska vara ärlig.
hypa en unlock som är sketchy , sen få max utbetalning ganska smart

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Misstänker att kryptobrytning var vad som fick priserna att verkligen springa iväg. Historiskt har få varit motiverade att betala mer än 4000-6000 kronor för ett high-end-grafikkort. Men kan samma grafikkort användas för att bryta kryptovaluta för hundratals kronor om inte tusentals kronor varje månad så förändrar detta givetvis förutsättningarna för hur mycket någon är beredd att betala.

Mer on-topic så är ju detta inte speciellt förvånande. Nvidias låsning var hela tiden ytterst bristfällig så det har bara varit en fråga om tid innan sätt att låsa upp prestandan skulle visat sig.

Nja, skulle säga att när Nvidia lanserade RTX 2000-serien var startskottet för extrema prishöjningar. Folk köpte ändå.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd

Det löser sig naturligt med miljötokar och dagens elpriser , lägg på lite strypt rysk gas och voila .

Att mining överhuvudtaget existerar är ...... cryptovaluta ........ snacka om ballong .

Permalänk
Musikälskare

Låter interessant, då kanske man kan börja igen så smått

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nvidia som läcker den? De måste sälja sitt lager innan 4000 kommer

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gorjin:

Nvidia som läcker den? De måste sälja sitt lager innan 4000 kommer

Överlager ser inte direkt ut att vara ett problem för tillfället och 4000 är relativt långt bort

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gillar inte mining av kryptovaluta men att artificiellt låsa ner funktionallitet av hårdvara tycker jag är än värre. Är det bara prestandan för mining av kryptovaluta som blivit sämre med LHR eller har det drabbat andra arbetslaster också?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Tycker dom ska släppa spärrarna på korten och ta fram bra kort för krypto brytningen.
Enda skilnad på mitt kort som har spärren är v2 medan v1 är utan tekniskt sett en byte av bios så är kortet upplåst.
Bara att vänta de kommer fler verktyg för att låsa upp korten via bios...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Spännande!
Sitter på ett LHR-strypt 3070Ti själv just nu, med högst lekmannamässig crypto-mining igång som både hobby och uppskattad extra-inkomst.
Finlirat lite i MSI Afterburner och snittar väl kanske 48-52MH/s även om det varierar en hel del- främst ETH, men de icke-strypta algoritmerna för BTC typ Octopus är ju märkbart kvickare.

Blir såklart sugen på att testa detta rätt asap, men blir lite fundersam iom artikelns vettiga markeringar; modifierade BIOS-versioner och custom drivrutiner kan ju(troligtvis t.o.m.) medföra inerta risker.
Antar att man helst borde avvakta nån vecka eller tre åtminstone, för att försöka avgöra hur detta tas emot & rapporteras fungera, väl live?
Eller hur tänker ni andra som är i liknande sits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Jag förväntade mig att priserna skulle sjunka en del nu när många cryptocoins är i relativt lågt värde samtidigt som elpriset i nästan hela västvärlden varit redigt hög de senaste månaderna.

Priserna ÄR på väg ner. Det är lite HODL över hela situationen just nu, där en del investerare puttar in pengar i sina valutor för att hålla priset uppe, och återförsäljare som har köpt in kort till dyra priser har ingen lust att rea ut dem om priserna går upp igen. Samtidigt är det en period (efter jul) när folk allmänt inte spenderar så mycket, samt att nästa generation är på gång åtminstone från AMD. Summa summarum sitter alla och väntar på alla.

För min del är vi nu nere på en punkt där jag skulle kunna ersätta mitt fyra år gamla kort med ett lika snabbt för bara lite mer pengar än jag betalade den gången (för all del med lägre effekt). Inte direkt så att jag kastar mig över en uppgradering, men å andra sidan så är det ett mindre problem om kortet dör nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Gillar inte mining av kryptovaluta men att artificiellt låsa ner funktionallitet av hårdvara tycker jag är än värre. Är det bara prestandan för mining av kryptovaluta som blivit sämre med LHR eller har det drabbat andra arbetslaster också?

Det är inte direkt nyheter att speciellt Nvidia låser ner funktioner som de kan ta mer betalt för. Hela deras affärsidé bygger på segmentering. Om de kan ta ut mer pengar för ett kort som kan bryta magiska internet-pengar så kommer de att göra det. Inte direkt som att de kommer att låsa upp FP64-prestandan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Dew87:

Gillar inte mining av kryptovaluta men att artificiellt låsa ner funktionallitet av hårdvara tycker jag är än värre. Är det bara prestandan för mining av kryptovaluta som blivit sämre med LHR eller har det drabbat andra arbetslaster också?

Instämmer helt. Jag var också för anonyma valutor befriade från stater. Detta tills jag fick se vad de delvis används till.
Det är bara kolla på tråden kring låsta NAS. Där vissa säger det är exakt lika enkelt för någon från andra sidan jordklotet, att istället för att använda anonyma betalmedel för de som vill låsa upp. Att åka till sverige, ta kontakt betalt för nyckeln i en mörk gränd utanför staden. Ingen skillnad alls i arbetsbörda eller risker finns.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara positivt för tillgången på grafikkort. Om alla sålda LHR-kort helt plötsligt kan minea för fullt så kommer det dra upp svårighetsgraden markant på Ethereum vilket potentiellt gör ROI sämre på nya kort.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Gillar inte mining av kryptovaluta men att artificiellt låsa ner funktionallitet av hårdvara tycker jag är än värre. Är det bara prestandan för mining av kryptovaluta som blivit sämre med LHR eller har det drabbat andra arbetslaster också?

Hur hade du löst det då?
Bara etherum brytning.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De hände ändå ingenting med priserna trots lhr, så myten om att de kryptomining som är boven kan dö nu.

Krypto är ju inte enda orsaken till att det råder brist, men krypto kan nog ha bidragit till att normalisera höga priser eftersom miners räknar hem kostnaden för korten över tid så är dom är nog benägna att betala lite mer än folk som vill spela på sin dator.

Edit: Detta är endast en teori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Hur hade du löst det då?
Bara etherum brytning.

Troligen hade inte jag själv kunnat lösa bristen av grafikkort i en handvändning vilket jag inte tror någon kan. Hade jag kunnat göra skillnad så hade jag fokuserat på att öka tillverkningen av grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Tycker dom ska släppa spärrarna på korten och ta fram bra kort för krypto brytningen.
Enda skilnad på mitt kort som har spärren är v2 medan v1 är utan tekniskt sett en byte av bios så är kortet upplåst.
Bara att vänta de kommer fler verktyg för att låsa upp korten via bios...

om de vore så enkelt så skulle alla köpa ASIC riggar då istället som är så mycket bättre än GPU mining.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.