Fler svenskar överger traditionell TV för streaming

Permalänk
Medlem

Senaste 10 åren jag och sambon bott i lägenhet så tror jag vi kan räkna på en hand hur många gånger vi tittat på traditionell TV. Det ingick i hyran så det fanns där.

Nu har vi flyttat och har inte anslutit någon traditionell TV på något sätt. Lika roligt varje gång när mina svärföräldrar kommer på besök och yttrar alltid i halv förvåning till varandra "De har ju inga tv-kanaler".

Än så länge har vi haft allt de vill kolla på vid rätt tid.

Permalänk
Medlem

Överge tv mottagare? Slänger ju inte ut tv:n, alla TV -apparater har ju det inbyggt men kollar typ aldrig på "vanliga" tv kanaler. Har tv:n för konsolspel och streaming så som Netflix, Hbo max, disney+ etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De flesta äldre jag känner tittar på tv. Men de använder inte det marksända tvnätet. Jag är fundersam på hur många som just använder tekniker som kräver att man har en stor mast på taket och tar emot tvkanaler så. Vilket kräver att de ockuperar dyrt frekvensutrymme som kunde användas till annat.

Absolut, det är nog inte så många. Inte ens mina föräldrar har ju antenn utan kör via bredband. 🙂 Dock använder de inte streaming tjänster även fast jag försöker sälja in det. Men en vacker dag så......

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft tvkanaler på fyra år.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Har inte ägt varken en tv eller radio sedan 2010.

Permalänk
Medlem

Det som gång på gång får mig att återvända till traditionell TV är att fotbolls-EM/VM går på SVT och TV4. SVT kan man ersätta med SVT Play, men för TV4 gäller det att isf betala för IPTV eller C More.

Jag har många gånger hört kommentarer om att marknätet borde läggas ned, men för mig är det en principsak att s.k. public service ska vara tillgängligt utan att man måste betala för ett internetabonnemang.

Permalänk
Medlem

TV = Bilder på distans.

TELE-VISION. Youtube är tv, netflix är tv, vi borde borde kalla klassiska sändningar för något annat för att hålla det tekniskt korrket

Det är ju ändå swec vi är på.

Bara jag som stör mig på detta?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Slutade titta på gammel-tv för flera år sedan. Det är så låg nivå på nästan allt och reklamen är helt omöjlig att stå ut med.

Permalänk
Medlem

Kollar alltid nyheterna på TV. På spåret är ju också bra. Sedan har vi ju några populärvetenskaplig kanaler jag tittar på. International Geographic, BBC earth mfl. Men mest bara nyheterna jag ser live. Resten kollar jag när det passar mej. På BBC earth fick jag lära mej 5:2 metoden som fortfarande håller ner bukfläsket. Kunskapskanalen har mycket bra också. Fjärde uppgiften brukar jag kolla emellanåt. Men sedan måste man ju hinna läsa också. Det är alldeles för mycket att hålla reda på.

Permalänk
Medlem

Har knappt tittat på vanlig TV sen jag följde serien Star Trek: Deep Space Nine när den gick i slutet av 90-talet. Det kan hända ibland att jag dunsar ner på soffan och zappar lite efter jobbet, bara för att sedan ofta inse att det inte är något intressant på TV och sedan göra något annat.

Permalänk

Var väl det dom kände av uppe i Kiruna och därför la dom tv-avgiften på skatten istället. Måste vara en jävla kassako. Är man 5 i hushållet som jobbar och är över 18 men använder samma tv måste alla ändå betala licens. Jag kollar typ bara melodifestivalen, resten streamas.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Bar ner TV ner i källaren för över 20 år sedan. Tröttnade på all reklam och väntande. Laddade ner mycke från nätet förr men nu dom senaste 5 åren tycker att alla filmer/serier är så dåliga så det är inte värt att se något. Så är det mest YT och lite annat som finns på nätet nu.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Intel Core™ i9 10900K | Corsair H100 | 4x8 GB Corsair 2933Mhz | ASUS ROG STRIX Z490-F | ASUS GTX 2080 8GB | Corsair AX 850W | Samsung 980 PRO 1TB | Logitech Wireless Solar K750 | Logitech Wireless G603 | Yamaha RX-V757 | Dynavoice 7-1 Surround | ASUS 27" ROG Swift PG279Q | BenQ GW2780 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag gav upp TV år 2005, då min dåvarande TV fick för sig att den inte ville vara med längre. Flyttade över film- och serietittande till datorn istället.

Idag använder jag mest Youtube. Det händer att jag signar upp för nån av streamingtjänsterna ibland, men det blir oftast korta besök för att se något specifikt - har inga löpande abbonemang.

I framtiden är det möjligt att jag skaffar en ny TV för filmtittande, men knappast för något annat. Jag saknar verkligen inte TV på något sätt, särskilt inte all reklam.

Klassisk förväxling mellan TV-apparat och Linjär-TV.

Bildkvalitetsmässigt (för att inte tala om storlek, projektorer undantagna) så är TV-apparater generellt bättre än monitorer så varför så många gärna vill lyfta fram att de inte har någon TV-apparat får nog sägas vara en gåta...

Ang. topic så var det väl 5-6 år sen jag hoppade av linjär-tv helt. Tack Apple TV. En del kvalitetsmässiga tillkortakommanden på vägen men en befrielse helt klart. Med det sagt så använder jag då och då CMore kanallista och vid vissa tillfällen är det t.o.m. skönt att inte göra ett aktivt val (annat än att välja kanal).

Permalänk
Medlem

Har inte använt marksänd TV sedan 2013 (aka flyttade från föräldrarna) och inte använt boxen för tv via fiber de senaste åren heller. Ingår ett paket med betal-tv kanaler i medlemskapet i den fiberförening huset är ansluten till så inget jag kan säga upp och slippa betala för men sedan telias streaming app finns i appel-tv så har inte tv-fiber-boxen ens använts för live sändningar av tex sport. Och jag sätter själv aldrig på något livesänt, kollar nyheter på svtplay, men inget mer i stort sett.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Droppade redan uppdraget att sälja digital-tv för 5 år sen.
Sålde bra och gjorde en bra peng på de, kändes dock väldigt konstigt att övertyga folk med all form av streaming att digital tv skulle vara framtiden.

Permalänk
Medlem

100% streaming, slutade med linjär-tv för så pass länge sedan nu att jag inte ens minns när det var.

En av de största fördelarna: ingen förbannad helvetes satans jävla reklam (i betaltjänsterna vill säga, för det finns ju reklamproppade gratistjänster men dem unvdiker jag som pesten). Än så länge. Bara en tidsfråga innan streamingtjänsterna börjar smyga in det. Om inte annat när linjär-tv till slut läggs ned, så jag kan bara hoppas att det dröjer så länge att jag hinner trilla av pinn innan dess.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Använder mig av tv från boxer och streamar allt från netflix och plex på deras medföljande androidbox. mycket smidigt

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Ja, finns inte rum för allt i ett modernt samhälle och det "nya" sättet att kolla på gör så du slipper passa tider och kan enkelt springa iväg och göra annat under reklampauser sålänge man har koll på vilken minut och sekund man var på i filmen / serien

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Har inte ägt varken en tv eller radio sedan 2010.

Är ingen "prepper", men en klassisk analog radio tycker jag är vettigt att ha om det blir krig, eller störningar (naturkatastrofer, eller terrorism), av vår infrastruktur.

TV har vi, men använder inte tunern i den (har aldrig kopplat in antennkabeln sedan vi flyttade till hus för fem år sedan). Tycker de är bättre färger och trevligare än datormonitorer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är ingen "prepper", men en klassisk analog radio tycker jag är vettigt att ha om det blir krig, eller störningar (naturkatastrofer, eller terrorism), av vår infrastruktur.

Jo, det är en generellt god idé. Har en i köket som även kan drivas med batterier, och förstås i bilen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

TV = Bilder på distans.

TELE-VISION. Youtube är tv, netflix är tv, vi borde borde kalla klassiska sändningar för något annat för att hålla det tekniskt korrket

Det är ju ändå swec vi är på.

Bara jag som stör mig på detta?

Det du nämner här är ju ordets urpsrung, vars grund i form av ett engelskt ord som genom franskan härstammar från latinets vīsiō som i sin tur är besläktat med ordet vidēre (att se).

Vīsiō är ett substantiv som kan översättas som "seende", "syn", "vision" eller "vy"—dock inte bild(er).

Tele- är dock såklart ett prefix från grekiskan som indikerar en distans.

---
Television därav kan översättas som "syn på distans" eller "vy på distans" och har som låneord applicerats mer specifikt till själva systemet att konvertera audiovisuellt innehåll till elektroniska signaler som överförs på distans, vanligtvis med kabel eller radiovågor, och sedan kan konverteras tillbaka igen för att reproduceras på en skärm. Eller i kort, en lösning för att kunna se något som hänt väldigt långt bort.

Självklart finns det inget här som begränsar tolkningen av detta till enbart traditionell TV men ordet har även tagit på fler synonyma betydelser som gör det: både att det blivit synonymt med själva yrket och mediet att utsända dessa elektriska signaler (TV-kanal, TV-producent osv.) samt även med den vanligaste form av enhet som nyttjas för att kunna ta del av det audiovisuella innehållet—alltså själva TV-apparaten.

Från just den sistnämnda benämningen så kommer uttrycket "Se på TV", vilket då syftar på att man tittar på själva TV-apparaten. Man tittar ju inte på "ett system för att konvertera audiovisuellt innehåll till elektroniska signaler, överför dem, och konverterar tillbaka för att reproduceras på en skärm".

Sedan om du vill vara ännu mer teknisk så kan det ju påpekas att moderna medietjänster (Youtube, Netflix osv.) främst är förinspelade sändningar som skapats med avsikt att ses vid behov. Traditionell TV har visserligen också sådant innehåll men är ju från grunden uppbyggt för att utsända innehållet direkt för att ses av alla tittare samtidigt då det sker (eller i alla fall simultant när det är schemalagt att sändas). Inget som direkt påverkar den nuvarande definitionen i sig, men som ändå kan ses som en betydande skillnad i vad modernt språkbruk ofta hänvisar till.

De flesta språk är ju levande, så diverse ord och deras betydelser ändras ju ändå med tiden.

---
För mig är varken Youtube eller Netflix (eller dylikt) TV. Definitionsmässigt är det inget som hindrar dem att kallas det men jag ser TV snarare som själva apparaten, skärmen, du nyttjar för att ta del av innehåller så du kan ju självklart fortfarande "se på TV" när du nyttjar dessa tjänster med en ordentlig TV-apparat (vilket hur man definierar detta är en debatt i sig självt) jämfört med t.ex. en smartphone eller datorskärm.

Säger du "traditionell TV", som artikeln gör, tänker jag också i första hand på själva TV-sändningen, typ SVT eller valfri TV-kanal, som du kan ta emot och ta del av.

Permalänk
Medlem

Linjära tv måste väl dött en hel del när Canal+ och andra tog bort porren efter tolv. Var väl en hel del gubbar som fick panik då och började se över sina system och skaffa streaming.

Tradienll tv har sin charm men reklamen och kvaliten är ju helt under kritik på de flesta alla ska göra allt så billigt som möjligt. Även SVT har ju tappat mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Klassisk förväxling mellan TV-apparat och Linjär-TV.

Ser att författaren till nyhetsartikeln har gjort sig skyldig till samma sak:

Citat:

Trots att streamingtjänster och streaminglösningar är populära spelar TV-apparater fortfarande en stor roll.

Varpå skäl till detta listas. Men det har inget med själva nyheten att göra. TV-apparater ÄR (eller iaf kan vara) en streaminglösning. Så varför skulle de inte spela en stor roll?

Man kan snarare vända på frågan, varför skulle man nöja sig med att enbart konsumera media på en sketen monitor eller nån mobil historia bara för att man slutat med linjär-tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Det du nämner här är ju ordets urpsrung, vars grund i form av ett engelskt ord som genom franskan härstammar från latinets vīsiō som i sin tur är besläktat med ordet vidēre (att se).

Vīsiō är ett substantiv som kan översättas som "seende", "syn", "vision" eller "vy"—dock inte bild(er).

Tele- är dock såklart ett prefix från grekiskan som indikerar en distans.

---
Television därav kan översättas som "syn på distans" eller "vy på distans" och har som låneord applicerats mer specifikt till själva systemet att konvertera audiovisuellt innehåll till elektroniska signaler som överförs på distans, vanligtvis med kabel eller radiovågor, och sedan kan konverteras tillbaka igen för att reproduceras på en skärm. Eller i kort, en lösning för att kunna se något som hänt väldigt långt bort.

Självklart finns det inget här som begränsar tolkningen av detta till enbart traditionell TV men ordet har även tagit på fler synonyma betydelser som gör det: både att det blivit synonymt med själva yrket och mediet att utsända dessa elektriska signaler (TV-kanal, TV-producent osv.) samt även med den vanligaste form av enhet som nyttjas för att kunna ta del av det audiovisuella innehållet—alltså själva TV-apparaten.

Från just den sistnämnda benämningen så kommer uttrycket "Se på TV", vilket då syftar på att man tittar på själva TV-apparaten. Man tittar ju inte på "ett system för att konvertera audiovisuellt innehåll till elektroniska signaler, överför dem, och konverterar tillbaka för att reproduceras på en skärm".

Sedan om du vill vara ännu mer teknisk så kan det ju påpekas att moderna medietjänster (Youtube, Netflix osv.) främst är förinspelade sändningar som skapats med avsikt att ses vid behov. Traditionell TV har visserligen också sådant innehåll men är ju från grunden uppbyggt för att utsända innehållet direkt för att ses av alla tittare samtidigt då det sker (eller i alla fall simultant när det är schemalagt att sändas). Inget som direkt påverkar den nuvarande definitionen i sig, men som ändå kan ses som en betydande skillnad i vad modernt språkbruk ofta hänvisar till.

De flesta språk är ju levande, så diverse ord och deras betydelser ändras ju ändå med tiden.

---
För mig är varken Youtube eller Netflix (eller dylikt) TV. Definitionsmässigt är det inget som hindrar dem att kallas det men jag ser TV snarare som själva apparaten, skärmen, du nyttjar för att ta del av innehåller så du kan ju självklart fortfarande "se på TV" när du nyttjar dessa tjänster med en ordentlig TV-apparat (vilket hur man definierar detta är en debatt i sig självt) jämfört med t.ex. en smartphone eller datorskärm.

Säger du "traditionell TV", som artikeln gör, tänker jag också i första hand på själva TV-sändningen, typ SVT eller valfri TV-kanal, som du kan ta emot och ta del av.

Ordet härstammar och är direktkopierat från det Engelska ordet som bokstavligen talat betyder bild på distans.

"Jag ser TV snarare som själva apparaten" Det kan man göra men det är inte rätt. Är inte Sweclockers rätt ställe att få korrekt information ang teknik tycker jag?

Bara för att alla använder ordet fel tycker inte jag att ordet ska byta mening. Folk får väl lära sig korrekt istället för att vi ska fördumma språket.

"Television, sometimes shortened to TV or telly, is a telecommunication medium used for transmitting moving images in black-and-white or in color, and in two or three dimensions and sound. "

Gör vi inte rätt nu så kommer det ju skapas fler onödiga ord som streaming, "youtoobar" eftersom vi inte vill använda det mest passande ordet. Om gammeldags-tv sändningar försvinner så kommer netflix inte börja kallas "tv" direkt och ordet försvinner.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Ordet härstammar och är direktkopierat från det Engelska ordet som bokstavligen talat betyder bild på distans.

"Jag ser TV snarare som själva apparaten" Det kan man göra men det är inte rätt. Är inte Sweclockers rätt ställe att få korrekt information ang teknik tycker jag?

"Television, sometimes shortened to TV or telly, is a telecommunication medium used for transmitting moving images in black-and-white or in color, and in two or three dimensions and sound. "

Gör vi inte rätt nu så kommer det ju skapas fler onödiga ord som streaming, "youtoobar" eftersom vi inte vill använda det mest passande ordet. Om gammeldags-tv sändningar försvinner så kommer netflix inte börja kallas "tv" direkt och ordet försvinner.

https://en.wiktionary.org/wiki/television
tele- +‎ vision; first attested in 1900, probably a "simultaneous" translation or calque of French télévision from Constantin Perskyi's 1900 paper that was unpublished but presented at a Paris conference.

1. An electronic communication medium that allows the transmission of real-time visual images, and often sound
2. A device for receiving television signals and displaying them in visual form
3. Collectively, the programs broadcast via the medium of television
4. Vision at a distance

#4: Vision at a distance betyder inte "bilder på distans". Engelskans "vision" här översätts nog bäst som "syn". Det svenska ordet "vision" kan även vara en möjlig översättning men har en lite annan betydelse.

Google (från Oxford Languages):

^ Notera #2

Skrivet av Ceogar:

Bara för att alla använder ordet fel tycker inte jag att ordet ska byta mening. Folk får väl lära sig korrekt istället för att vi ska fördumma språket.

Skrivet av Timmy Fox:

De flesta språk är ju levande, så diverse ord och deras betydelser ändras ju ändå med tiden.

Välkommen till språkens levande natur. De förändras med tiden och ord både tar på nya betydelser samt förlorar gamla betydelser utifrån hur de används. De är inte fixa och kommer inte för all evighet förbli oförändrade bara för att du vill det (med vissa få undantag för 'döda' språk, t.ex. Latin).

Att "alla andra gör fel" kanske inte är så mycket att det faktiskt är fel, utan snarare kanske du som inte vill anpassa dig efter modernt språkbruk?

Permalänk
Medlem

Det enda problemet är live sändningar tävlingar och sportevent. Om man är lite upptagen just när sändningen börjar och lyssnar buffrat är det inte så roligt med alla runtomkring vrålar jaaaa Guld!

Även när man har varit upptagen en kväll och tänker detta ska jag se imorgon. Då är det väldigt vanligt att någon spoilar på jobbet när man har rast, men man kan ju inte undvika ämnet heller...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Ser endast på traditionell TV i personalrummet på jobbet och slås varje gång av hur mycket reklam det är. Det är ju för fan reklampauser i reklampauserna, typ. Har inte och kommer aldrig att skaffa TV-kanaler. Allt finns via internet, utan reklamavbrott. Tänker mig att traditionell TV mer eller mindre har försvunnit om 40-50 år, om vi finns kvar. Men då har väl reklamerna letat sig in i streamingtjänsterna istället

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

För 20 år sedan var man en weirdo om man inte hade TV. Idag är man en om man har det

Vi har IP-tv men det är bara för att frugan vill ha det. Själv klarar jag inte av reklam och blir bara skitsur så fort programmet avbryts av reklamen. Har av den anledningen inte kollat på tv på typ 3-4 år. Det jag tycker är konstigt är att TV-kanalerna inte gör något åt saken och åtminstone minskar reklamen. Det kan knappast undgått dem att TV-tittandet generellt minskat. De kanske har en affärsidé med andra tjänster och av den anledningen kör på så länge det generera pengar med reklam-TV.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Inte sett på direktsänd linjär TV sedan VHS kom. Spelade in allt jag ville titta på och såg det när jag ville. Numera är det lättare med Play. Har dock nu efter strömprischocken bara råd med SVT Play och streaming med reklam men har klarat mig fint ändå. Nu känns det tex inte som om man är tvunget att titta på Netflix för att man betalt för det och just den tjänsten har ju ändå blivit bedrövlig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Övergav traditionell TV nån gång runt 2008 när Breaking Bad kom tror jag