Den nya 16-pins PCI Express-kontakten blir krav med ATX 3.0-standarden

Permalänk
Melding Plague

Den nya 16-pins PCI Express-kontakten blir krav med ATX 3.0-standarden

Framtidens strömmatning till grafikkort blir en standard när Intel spikar nästa generations nätaggregatsspecifikation i form av ATX 3.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Äntligen.
Ska bli skönt att slippa ormboet med massa kablar till GPU.
Mitt 3090 kräver 3x8 pin och det blir rätt stökigt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Känns som att fler gem 📎 kommer gå åt för att klocka nu (brygga ner sense till jord för att få mer effekt)

Undrar om det kommer byggas agg med begränsad maxeffekt på kontakten? Kanske för inbyggda system, men inte i vanliga nätagg gissar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Äntligen.
Ska bli skönt att slippa ormboet med massa kablar till GPU.
Mitt 3090 kräver 3x8 pin och det blir rätt stökigt.

"3090 not with more 16pin ATX 3.0 for more 'ormbo' experience"

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som en vettig standard. Känns dock lite tråkigt om man ska behöva räkna med priset för ett nytt nätaggregat vid köp av nästa grafikkort - blir nog hyfsat dyrt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tycker det ser ut som en vettig standard. Känns dock lite tråkigt om man ska behöva räkna med priset för ett nytt nätaggregat vid köp av nästa grafikkort - blir nog hyfsat dyrt ändå.

Kommer det inte adaptrar till äldre aggregat?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig ha hygglig koll på elektronik, men jag fattar inte varför man skall behöva hela 16! pinnar för att föra över ström. Jag hajar att man kan behöva någon sense-pinne för strömbegränsningen. Men utöver det borde det inte räcka med två? Senast igår byggde jag om ett ATX aggregat till en generell strömkälla, och det är ju hur många 12v, 5v och jordkablar som helst.

Borde inte detta gå att göra smidigare om man ändå skall designa nytt? Finns det någon lag som säger att man bara får köra typ 10 ampere i en kabel i hemeletronik eller varför gör man så här?

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Vad hände med ATX12VO?

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att fler gem 📎 kommer gå åt för att klocka nu (brygga ner sense till jord för att få mer effekt)

Undrar om det kommer byggas agg med begränsad maxeffekt på kontakten? Kanske för inbyggda system, men inte i vanliga nätagg gissar jag

Jag vet inte om du missförstått hur det fungerar, men pinnarna är ju till för nätagget att tala om för grafikkortet hur mycket ström det kan leverera och inte tvärtom. Så att manipulera den gränsen är nog inte att rekommendera.

Permalänk
Musikälskare

Så länge man kan köra med ett gammalt agg, är inte så insatt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Kommer det inte adaptrar till äldre aggregat?

Jag vet inte om det är bekräftat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tycker mig ha hygglig koll på elektronik, men jag fattar inte varför man skall behöva hela 16! pinnar för att föra över ström. Jag hajar att man kan behöva någon sense-pinne för strömbegränsningen. Men utöver det borde det inte räcka med två? Senast igår byggde jag om ett ATX aggregat till en generell strömkälla, och det är ju hur många 12v, 5v och jordkablar som helst.

Borde inte detta gå att göra smidigare om man ändå skall designa nytt? Finns det någon lag som säger att man bara får köra typ 10 ampere i en kabel i hemeletronik eller varför gör man så här?

antal piggar bestämms av ohms lag, antingen höjer du mm2 på kabeln eller har flera med samma mm2.
Detta för att undvika att för mycket W går igenom varje ledare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Saknas bara att det börjar tillverkas dedikerade grafik-psu och chassin med stöd för dubbla nätaggregat om nu gpun ska kunna förbruka så mycket ensam.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte om det är bekräftat än.

Jag hoppas verkligen att det kommer adapters. Annars blir det ju surt då jag precis köpt ett nätagg för 2500 spänn om jag behöver byta ut den direkt.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag vet inte om du missförstått hur det fungerar, men pinnarna är ju till för nätagget att tala om för grafikkortet hur mycket ström det kan leverera och inte tvärtom. Så att manipulera den gränsen är nog inte att rekommendera.

Finns alltid idioter, men kan även tänka att folk som vill överklocka kommer vilja köra över 600w gränsen.
PSU tillverkare som inofficiellt säger att sina agg klarar 700+ mm. Men du måste använda adapter/flasha om firmware på grafikkortet osv...

Hursomhelst så tycker jag det är tråkigt att dom går denna vägen med att öka istället för att försöka få ner hur mycket korten drar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Viking
Skrivet av Lussarn:

Det är bara 16 pinnar, inte 21 biljoner.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst om standarden, men jag hoppas ju att det blir lite hårdare kring hur man kopplar kablarna i molex-kontakten, så man inte behöver ha olika kablar för olika tillverkare för de byter pinnar hit och dit...

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hursomhelst så tycker jag det är tråkigt att dom går denna vägen med att öka istället för att försöka få ner hur mycket korten drar.

Instämmer och även om den största ökning relativt sett sker i den absoluta toppklassen så är det fortfarande inte så kul om vi skulle se xx70 kort med 325 W till exempel. Därtill blir det ju dyrare kretskort, kylare och mer värmeutveckling.

Pascals 1070 med en 8pins kontakt, good times

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lussarn:

Det är faktiskt som så att det inte är antalet kablar som är bekymret utan att det är en begränsning i vilken ström varje enskild kontaktpinne kan föra över. Fler kontaktytor = högre ström, sedan skulle man egentligen kunna bunta ihop dessa i en större kabel, men det kostar bara mer pengar och ökar komplexiteten vid produktion.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

+ Inte emot att bara använda sig av en kabel
- Men inte heller positiv till att vi går mot ökade watt-uttag bara för att AMD och Nvidia ska kämpa om topp-positioner
+/- åtminstone så slipper man dubbla eller flera kort problemen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Jag hoppas verkligen att det kommer adapters. Annars blir det ju surt då jag precis köpt ett nätagg för 2500 spänn om jag behöver byta ut den direkt.....

Kommer garanterat komma adapter annars är det bara kontakt Cable mod så fixar dom det. Jag är mer orolig för max effekten på 600w.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Sannolikt nödvändigt och visst förenklar det, men det tycks som att pc-hobby/gameing bara blir allt mer kostsam.

Permalänk
Medlem

Året är 2031, vi kan nu mata 1TW över kabel och det blir enkelt att se vilka som är PC-gamers då det nu finns koperativ som äger en gemensam liten kärnkraftsreaktor för att försörja spelmaskinerna med tillräcklig matning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

+ Inte emot att bara använda sig av en kabel
- Men inte heller positiv till att vi går mot ökade watt-uttag bara för att AMD och Nvidia ska kämpa om topp-positioner
+/- åtminstone så slipper man dubbla eller flera kort problemen

Finns ju kort som ligger långt under vad toppkorten drar, att kontakten klarar högre effekt är ju då bara en extra säkerhet

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

Vad hände med ATX12VO?

förhoppningsvis helt död och begraven. Det var det mest idiotiska man kommit på;
"kolla, vi har gjort en ny standard som ger effektivare nätaggregat genom att plocka bort en del spänningar!"
"men det är ju spänningar som används idag, hur löser ni det?"
"aaa, men vi flyttar ju bara omvandlingen till moderkortet istället, bra va?"
"..."

typiskt det vi i skåne skulle kalla att klydda till något, att plocka bort 5V och 3.3V ska bara ske när dessa spänningar inte används alls längre, tex är modulära nätagg en betydligt bättre lösning

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Kontakterna känns verkligen så B jämfört med vad man använder inom radiostyrd hobby. Jag har 8awg kabel och 10mm guldpläterade bullets i min båt. Det är inte så dyrt heller. Hellre ordentliga kontaktdon än RGB... Sedan förstår jag att det finns ett värde i att hålla en standard även om den är kass. Sådana där små stift har ju visat sig kliva ur kontakterna även på märkeskort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Kontakterna känns verkligen så B jämfört med vad man använder inom radiostyrd hobby. Jag har 8awg kabel och 10mm guldpläterade bullets i min båt. Det är inte så dyrt heller. Hellre ordentliga kontaktdon än RGB... Sedan förstår jag att det finns ett värde i att hålla en standard även om den är kass. Sådana där små stift har ju visat sig kliva ur kontakterna även på märkeskort.

Hur är 8AWG att dra och böja? Kan tänka mig att det inte är så jäkla kul om man vill dra dem runt tighta böjar i ett chassi?

Vad jag räknade så är det just 2 st 8AWG som behövs för att ersätta dessa 6+6 kablar som kommer på dessa -- som i sin tur också är tjockare än de tidigare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Joppis:

Nu har jag inte använt exakt den kontakten som 12VHPWR avser, men den väldigt snarlika 12-pins Micro-Fit-kontakten som Nvidia använder på sina Founders-kort är utan tvekan det mest högkvalitativa kontaktdonet jag använt vid PC-byggande. Grym passform och riktigt stabil montering för pinnarna. Hur den står sig mot det som används inom radiostyrt kan jag dock inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är faktiskt som så att det inte är antalet kablar som är bekymret utan att det är en begränsning i vilken ström varje enskild kontaktpinne kan föra över. Fler kontaktytor = högre ström, sedan skulle man egentligen kunna bunta ihop dessa i en större kabel, men det kostar bara mer pengar och ökar komplexiteten vid produktion.

Att man behöver grövre kabel om man skall föra över mer ström står ju klart. Men du menar alltså att det skulle vara dyrare med en större plus en större kontakt än en massa små. Låter lite långsökt, men det kanske är så. Man tycker ju att dom kunde använde en XT60 för 3 kronor och så är det klart.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Finns ju kort som ligger långt under vad toppkorten drar, att kontakten klarar högre effekt är ju då bara en extra säkerhet

Mjo, men den generella trenden är inte att medelkorten kräver mindre. De är både dyrare och törstigare istället.

Skrivet av sweisdapro:

förhoppningsvis helt död och begraven. Det var det mest idiotiska man kommit på;
"kolla, vi har gjort en ny standard som ger effektivare nätaggregat genom att plocka bort en del spänningar!"
"men det är ju spänningar som används idag, hur löser ni det?"
"aaa, men vi flyttar ju bara omvandlingen till moderkortet istället, bra va?"
"..."

typiskt det vi i skåne skulle kalla att klydda till något, att plocka bort 5V och 3.3V ska bara ske när dessa spänningar inte används alls längre, tex är modulära nätagg en betydligt bättre lösning

Fast det hade åtminstone gjort systemet mer effektivt i idle-läge.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR