Permalänk
Medlem

Ja... I staden är man mycket sårbar. Har ju mat för ett par veckor säkert, men utan el i ett par veckor? Det går inte bra. Ser till att ha bilen relativt fulltankad. Bodde på landet förr och har kvar släkt där, med egen brunn (som går att få vatten ur utan el) och ved så det räcker. Kamin som går att koka mat på. Skulle lätt klara mig en månad där, kanske mer om maten räcker. Så det är väl dit vi drar om man får. Kanske blir krigsplacerad, vem vet.

Tror dock just kriget är långt borta. Totalhaveri för elektroniska betalningar känns dock inte som ett orimligt scenario.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Att ha exempelvis rejäla sopsäckar löser till viss del skitproblemet

https://www.krisinformation.se/artiklar/kissa-och-bajsa-nar-v...

Asså, bajshink ute på balkongen annars ^^ får man lite frisk luft i samma veva =P och man behöver inte vara lika orolig över läckande sopsäckar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon333222:

Det märks att du inte har jobbat i butik. Inte räknat kassan efter stängning mm. För handlaren är det drygt att behöva släpa med sig pengar och lägga i servicebox. Först risken att bli rånad och den tiden. Så är det frivilligt så skulle jag också köra kontantfritt.

Jag har jobbat i butik, jag har räknat kassan efter stängning.
Min erfarenhet från det är att det är kunderna som driver kortanvändning även i butiker som tar emot kontanter. Det är liksom nån enstaka bilhandlare eller pensionär per hundratalet som väljer att handla med kort.

Ja det må vara drygt att hålla på med cash men bevisligen tjänar de större butikerna tillräckligt på det för att fortsätta. Att de inte tvingas i lag att ta emot kontanter betyder inte att riksbanken motverkar den betalningformen, bara att den får motiveras av egna meriter.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Ja det må vara drygt att hålla på med cash men bevisligen tjänar de större butikerna tillräckligt på det för att fortsätta. Att de inte tvingas i lag att ta emot kontanter betyder inte att riksbanken motverkar den betalningformen, bara att den får motiveras av egna meriter.

Där tycker vi olika. Lagen behövs för, varför ska vi ha kontanter enl MSB annars. Kan man inte använda de så är det meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Betalkort går att använda utan el, det finns däremot inga rutiner eller utrustning på plats längre för att använda dem så. Lika lite som det finns rutiner för prismärkning, kontanthantering eller ens att hålla affärer öppna utan el. Men som du är inne på kommer det sannolikt vara tomt på hyllorna långt innan du behöver börja fundera på det.

De nyaste har inte den möjligheten då de inte längre har präglad text.

Men blir det riktigt illa så är det inte ens möjligt att använda vanliga pengar. Bara byteshandel.

Permalänk
Medlem

Vilken hårdvara, om någon, skulle vara bäst att scalpa vid en kris?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vilken hårdvara, om någon, skulle vara bäst att scalpa vid en kris?

Bayraktar

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Bor på landet så klarar några veckor med det som finns hemma i normala fall, lite beroende på årstid. Sommar blir såklart jobbigare utan el.
Kamin, skog, tillgång till brunn. Tävlar i grill & bbq så det finns gott om grillar och kol/briketter/gas.
Vattnet är inte elberoende heller, värre med reningsverket så funderar på om man skulle ha en liten bränslegenerator.

Köpte hem en extra dunk bensin nu ifall det skulle bli brist.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är svårt att veta hur man ska bete sig, tex hur mycket man behöver förbereda sig. Ju mer jag läser desto sämre mår jag. Samtidigt är jag förvånad när jag åker till jobbet och ser alla människor, de verkar lugna och alla är på bra humör, medan jag är orolig av mig. Hur jag känner stämmer inte överens med hur jag upplever andra.

För att återgå till ämnet, jag har samlat lite konserver, fixat triangia och t-röd om man blir utan el. Ser till att bilen är hyggligt vältankad och funderat på vart man kan åka om det behövs lämna stan.

Permalänk
Skrivet av MeshUser:

Jag tycker det är svårt att veta hur man ska bete sig, tex hur mycket man behöver förbereda sig. Ju mer jag läser desto sämre mår jag. Samtidigt är jag förvånad när jag åker till jobbet och ser alla människor, de verkar lugna och alla är på bra humör, medan jag är orolig av mig. Hur jag känner stämmer inte överens med hur jag upplever andra.

För att återgå till ämnet, jag har samlat lite konserver, fixat triangia och t-röd om man blir utan el. Ser till att bilen är hyggligt vältankad och funderat på vart man kan åka om det behövs lämna stan.

Jag tänker lite åt samma håll.
Och jag ser en tendens att de personer som ändå hade klarat sig bäst i kriser är de som också förbereder sig bäst.
Alltså män i deras bästa ålder, har inga barn eller något bara kan ge sig av. Sitter och planerar att om krisen kommer har jag grejer i beredskap så jag kan skjuta en älg och ändå få en fin stek till middag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Där tycker vi olika. Lagen behövs för, varför ska vi ha kontanter enl MSB annars. Kan man inte använda de så är det meningslöst.

Är redan meningslöst för egen del, enda stället som tar kontanter som jag handlar på ibland är systembolaget. …så bättre att se till att man klarar sig en vecka om man skulle hindras från att handla p.g.a. att betalsystemen är nere.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vilken hårdvara, om någon, skulle vara bäst att scalpa vid en kris?

Enligt Metro 2033 böckerna är det patroner som är valutan efter tredje världskriget.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag tar det när det kommer, blir säkert att man plundrar andra istället som förberett åt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Enligt Metro 2033 böckerna är det patroner som är valutan efter tredje världskriget.

Och enligt Fallout är det kapsyler

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Jag tar det när det kommer, blir säkert att man plundrar andra istället som förberett åt mig

Allitd kul att få en hagelsalva i ansiktet, eller bara ett knivhugg räcker ju.

Permalänk

Jag och sambon började förebereda oss i samband med att MSB skickade ut broschyren för några år sedan. Vi (två vuxna i lägenhet) har 60 liter vatten på dunk, skapligt välfylld skafferi med torrvaror och konserver, trangiakök med både gas och etanolbrännare. Även mindre saker är bra att tänka på. Nedskrivna telefonnummer, kontanter, flera olika bankkort från olika utgivare, powerbank, battierier, ficklampa, bra kläder, etc. Vi har också börjat förbereda bug out bags men det är mest på skoj/inför vandring. Senaste grejen var att vi skaffade Freja eID. Det hjälper inte mycket om det blir invasion med samhällets beroende av BankID gör det extremt sårbart.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Allitd kul att få en hagelsalva i ansiktet, eller bara ett knivhugg räcker ju.

Nu ska du inte vara så våldsam. En vanlig person tänker, gött med nytt och fräscht kött.

Plundring kommer långt ner i listan när det får vara kris. Och frågan är när det räknas som plundring. Jag tänker mig de mitt i kriget nu som snor en övergiven cykel knappast kommer bli åtalad för detta om ägaren för länge sedan har övergivit landet. Det känns dock som en helt retorisk fråga i sverige.

Permalänk
Medlem

Våtservetter är förjäkla bra förresten att ha hemma och i bilen. Liksom alltid i ryggsäcken. Samma ska man inte vara för kräsen vad gäller Bamseplåster, plåster mot skavsår och allt övrigt som ryms i röda kryssets låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Allitd kul att få en hagelsalva i ansiktet, eller bara ett knivhugg räcker ju.

Plundrar med mig den också ingen fara, jag är snabb

Permalänk
Medlem

Hur många tror ni kommer skita i byxan imorgon kl15 när dom testkör hesa fredrik?

Permalänk
Hedersmedlem

Det stora problemet som jag ser det är att hålla sig varm. Jag är också ute och vandrar mycket och bunkrar campingmat när det är billigt, så uppskattar att jag och grabben skulle klara oss några veckor utan problem om vi var tvungna. Uppvärmning däremot. Det hade varit gott med en alternativ värmekälla man kunde använda i nödfall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det stora problemet som jag ser det är att hålla sig varm. Jag är också ute och vandrar mycket och bunkrar campingmat när det är billigt, så uppskattar att jag och grabben skulle klara oss några veckor utan problem om vi var tvungna. Uppvärmning däremot. Det hade varit gott med en alternativ värmekälla man kunde använda i nödfall.

Tält och sovsäck funkar ju inomhus också. Efter ett tag fryser vattenledningar och sånt också....då blir det dyrt när allt kommer igång igen (Förhoppningsvis ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

snip

Har säkert 5st 4L-dunkar i förrådet som fortfarande står tomma (brukas blandas saft i dem annars). Går vattnet så har jag en vattenrenare jag kan gå bort till en å och använda, den gör sitt jobb men är fan urtråkig att använda då den producerar typ 0,2 L/min.

snip

Är det inte stor risk att mögel växer i dunkarna efter att söt dryck blandats i dem tidigare? Tror säkraste är att enbart använda dem för vatten.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av chksix:

Är det inte stor risk att mögel växer i dunkarna efter att söt dryck blandats i dem tidigare? Tror säkraste är att enbart använda dem för vatten.

Det är nog ganska liten risk om man sköljt ur dem när man fyller med vatten, däremot kan det bli alger men förvarar man vattnet mörkt och kallt tar det lång tid. Det går att frysa petflaskor med vatten och då har man inte bara en vattenreserv utan de fungerar även som kylklampar som täcker upp vid kortare strömavbrott (typ ett par dygn) som tinar frysboxen och man kan även ta med sig dem om man skulle behöva flytta på sig och vill hålla mat kall i början av färden och när vattnet blivit varmt så dricker man upp det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett bensindrivet elverk som kan driva kyl/frys och lite belysning m.m.. Samt hålla igång pelletspannan för värme.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Vi har braskamin i huset och rätt gott om ved. Alltid mycket matvaror hemma plus Comfoo-pulver (typ som Huel). Skaffade dunkar för några år sedan när vi bytte varmvattenberedare men de står inte med vatten i, kanske man borde fixa. Annars är det spritkök (T-röd), gasol och kolgrill som gäller men har även en husvagn med solcell och gasol att bo i om det kniper. Har en gammal batteridriven radio också.

Känns som man borde vara förberedd på "små" katastrofer som elavbrott, snöstorm och liknande i första hand. Klarar man det så räcker det en bit vid större katastrofer också.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Har kamin och 5-6 m3 ved så man får väl samla familjen framför kaminen och matmässigt borde vi överleva rätt länge bara på den vanliga mängden i skafferiet, det är ändå ansenliga kg pasta och ris t.ex.

3-4 stora säckar med briketter till grillen har vi, men däremot har jag inte så mycket T-röd kvar till spritköket, det får man väl köpa. (EDIT: Kom på att man såklart kan elda ved i grillen och laga mat... doh!)

Sen vatten, har en bäck 20 m från huset med relativt fint vatten, visst borde man kunna spola i toaletten utan problem med hinkar från bäcken? Jag borde dock köpa vattenreningstabletter kanske, men de är såklart slut överallt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Framförallt glöm inte koka vattnet! Oavsett om det är från ett vattendrag, snö eller is. Det ska koka kraftigt med stora bubblor i någon minut eller så. Själv kör jag minst 4min efter att ha fuskat under en manöver i skogen...är numera väldigt noga

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Ponera att det blir problem med el och vatten...

Behåller varmvattenberedaren vattnet som redan finns där så man tömma det via kranarna för att dricka och laga mat?

Jag antar att man kan fylla toaletten med vatten manuellt och använda den, fram tills att det blir stopp om ingen samhällsfunktion tar hand om skiten?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ponera att det blir problem med el och vatten...

Behåller varmvattenberedaren vattnet som redan finns där så man tömma det via kranarna för att dricka och laga mat?

Jag antar att man kan fylla toaletten med vatten manuellt och använda den, fram tills att det blir stopp om ingen samhällsfunktion tar hand om skiten?

Du behöver el för att vattnet ska komma till kranen tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig