Permalänk
Medlem

Det jag känner att just jag saknar, är en mindre batteridriven FM-radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ett kontantlöst samhälle är inget som politiker velat ha eller inte, de har medborgarna själva genomfört utan några påtryckningar.

Ger ju ett intressant påtryckningsmedel för en mot Sverige antagonistisk president i USA, bara att förbjuda visa och mastercard att verka i Sverige...

Det mesta beror på lagar och regeländringar som utgått från Riksbanken och bankerna, inte från konsumenterna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Relik 📜

Vi har egentligen alltid haft ganska bra med grejer hemma. Fyra i familjen, gillar att storhandla och shoppa på med torrvaror när det är billigt. Så under Corona drygade vi ut det hela extra för att kunna klara några dagar ytterligare. Krossade tomater, pasta, blandade konserver, mjöl, torrjäst, en rejäl laddning havremjölk etc... Ska inte heller glömma Huel - det är något jag äter till vardags, men som absolut skulle fungera för hela familjen i en sämre situation. Där har vi säkert 2-3 veckor av mat i så fall.

Har sedan innan stormkök, så där har jag mest köpt några flaskor sprit extra. Har även gasolgrill som inte ska underskattas för matlagning eller bakning om man blir utan el, där sitter vi på en extra full gasoltub. Solpanel för att ladda småelektronik. Sist men inte minst finns två 20L vattendunkar i källaren sedan innan, de försöker jag regelbundet tömma - senast nu i helgen.

Nästan allt ovan är rent krasst saker som vi använder normalt, så det blir ganska naturligt cirkulerat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte kalla mig för prepper, är dock förberedd på störningar i elnät, värme, kommunikation, Internet, elektroniska betalsystem etc.
Bara en sån sak som att ha Mer av det man normalt sett använder hemma kommer man långt på. Att gå igenom och fundera på vad man behöver för att klara några scenaror är något som jag ser som en samhällsplikt, exempelvis:

  • Vara utan vatten hemma i bostaden i flera dagar (vattendunkar, vatten i flaskor, påsar till toaletten, vattenreningsfilter)

  • Tre dagar utan värme och el mitt i vintern, -30 ute. (tält, filtar, alternativ värmekälla, batteridriven belysning)

  • Veckor utan att behöva gå till affären, utan att levnadsstandarden blir outhärdlig (extra pasta, konserver, hållbar mat som man normalt äter ibland, diskmedel, tvättmedel, mat till djuren etc.)

Tycker det är så nonchalant av folk att helt avfärda och skratta bort självklara saker man borde klara av själv. Framförallt vi i exempelvis detta forum är mestadels unga män, vem tror ni att ska komma och hjälpa er?

Det är vi som ska hjälpa alla andra.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Brukade ha 30L vatten och torr-mat för 1-2 månader.
Har ej det längre då det inte finns plats.

Planen nu är att lägga gadroben ner uppe på sängen och sen täcka för med filtar osv för att hålla värmen om det inte blir värme på ett tag. Sen ligga still i några dygn.

Känns inte som att jag kan göra mer med det jag har

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vi behöver förbättra i mitt hushåll. Vi har några plastbackar med konserver, ris m.m. och några vattendunkar i mjukplast samt ett spritkök. Men det behövs absolut mer för att klara sig i en vecka eller två.

Nu blev jag nyfiken på vad du behöver mer för att klara dig i två veckor?
Matmässigt skulle jag överleva på vatten från dunkar och kalla konserver i 2 veckor. Sov i en sovsäck i sängen om värmen går.
Det skulle inte vara en glamorös tillvaro men det skulle absolut fungera.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vi behöver ju inte ha ryska kängor på svensk mark. Cyberattacker och liknande kan slå ut viktig infrastruktur. Något jag undrar om det inte redan har börjat med myndighetssajter och andra sajter som har börjat gå ner sedan kriget började. Försvinner el och möjlighet att betala i butik så blir det ju genast kris, eller att bensinpumpar inte längre ger något etc.

Det ska rätt jävla mycket till för att cyberattacker ska få mig att sitta hemma och käka konserver jag köpt 3 år i förväg.

Säger inte att du står i denna skara nu, men det finns en skara folk som tror att hela landet havererar om betalkorten slutar fungera. Det kommer inte ske. Lite mer dynamiska är nog gemene man inklusive företag. Byteshandel? Kontanter finns faktiskt fortfarande. Betalmetoder över internet som inte är betalkort? Ska VISA, MasterCard, Amex, Swish PayPal, krypto med flera gå ner samtidigt? Nja.. Finns många anledningar att vara förberedd men att betalsystemen slås ut måste ändå anses vara ett av de allra mildaste symptomen av en rejäl cyberattack. Vore betydligt värre om matproduktionen eller vattenreningsverken skulle stanna exempelvis. Jag hoardar knappast men skulle säkert kunna leva månader på gammal pasta i skafferiet och diverse för gammal mat man egentligen borde rensa ur frysen. Mätt skulle man kanske inte bli, men det är knappast prio ett i en kris heller.

Vid pandemin så hoardade ju Svensson toapapper och färskvaror i butik medan konservhyllan var helt fullproppad med varor. Så jag vet inte riktigt vad som snurrar inne i huvudet hos de flesta.

Här hittade jag en ur skaran med betalkorten med en gång bara för det

Skrivet av MatteN:

Med elbrist skiter det sig med betalkort och regeringen vill att vi ska ha ett kontantlöst samhälle, ingen bra kombo om det mot förmodan finns nåt att köpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatteN:

Det mesta beror på lagar och regeländringar som utgått från Riksbanken och bankerna, inte från konsumenterna.

Skitsnack. Vilka?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nu blev jag nyfiken på vad du behöver mer för att klara dig i två veckor?
Matmässigt skulle jag överleva på vatten från dunkar och kalla konserver i 2 veckor. Sov i en sovsäck i sängen om värmen går.
Det skulle inte vara en glamorös tillvaro men det skulle absolut fungera.

Vi är en familj på fyra, så en plastback räcker inte särskilt långt om man inte från början ransonerar. Skulle gärna ha åtminstonde en back till, och mer att sätta fyr på stormköket med.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Skitsnack. Vilka?

Styrmedel som ROT & RUT som skulle ta bort kontanterna för att minska möjligheterna till svartjobb mm, kassaregisterlagen som kom till för att minska handlarnas vilja att hantera kontanter, mm, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Som boende i stan i lgh så är prepping ett problem. När elen går försvinner vatten och värme så man skulle få skita i en hink på balkongen typ. Skyddsrum har vi tack vare att huset byggdes när kalla kriget var som kallast. Jag har ingen plats i förrådet för att bunkra mat eller vatten. Måste börja rensa... Blir som alla andra sistaminutenpreppers som går till butikerna när allt är slutsålt.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi har egentligen alltid haft ganska bra med grejer hemma. Fyra i familjen, gillar att storhandla och shoppa på med torrvaror när det är billigt. Så under Corona drygade vi ut det hela extra för att kunna klara några dagar ytterligare. Krossade tomater, pasta, blandade konserver, mjöl, torrjäst, en rejäl laddning havremjölk etc... Ska inte heller glömma Huel - det är något jag äter till vardags, men som absolut skulle fungera för hela familjen i en sämre situation. Där har vi säkert 2-3 veckor av mat i så fall.

Har sedan innan stormkök, så där har jag mest köpt några flaskor sprit extra. Har även gasolgrill som inte ska underskattas för matlagning eller bakning om man blir utan el, där sitter vi på en extra full gasoltub. Solpanel för att ladda småelektronik. Sist men inte minst finns två 20L vattendunkar i källaren sedan innan, de försöker jag regelbundet tömma - senast nu i helgen.

Nästan allt ovan är rent krasst saker som vi använder normalt, så det blir ganska naturligt cirkulerat.

Har du lust att skriva vad du tycker om Huel? Konceptet låter intressant och det låter potentiellt som en billigare variant av frystorkad mat som är svindyr och slutsåld överallt, med tanke på att det enligt deras hemsida håller 1 år i oöppnad förpackning.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatteN:

för att minska handlarnas vilja att hantera kontanter

Kassaregister krävs ju oavsett hur betalningen sker. På vilket sätt minskar den handlarens vilja att hantera kontanter, förutsatt att han inte gör det i syfte att fuska med momsen?

Samma med rut och rot, på vilket sätt försvårar de kontant betalning jämfört med andra metoder?

Låter som ren konspirationsgoja om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ända vi saknar är väll en "bajshink" och då har vi inget alls. Skulle det väl ske så får vi förlita oss på det som delas ut vid kris. bor väldigt nära ett av försvarsmaktens stora lager så förlitar mig på att dom agerar fort vid eventuell kris med utdelning av förnödenheter

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har redan sagt till frugan och barnen vad som gäller, kör som att det brinner till Danmark. Sen kör jag hem till en kompis som har lite bössor han jagar med.
Dock tror jag snarare att vi kommer att drabbas ekonomiskt under en längre tid, med mat i affärerna osv. Att Ryssland skulle invadera oss tror jag inte på, han vill väl skapa det gamla sovjetiska imperiet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Musikälskare

Har 30 liter vatten (roteras nytt varje månad) och 30+ burkar mat samt gaskök med tuber, det är bra att ha initialt sen får man ta allt som det kommer

Planen är att dra till danmark snabbt som fan med familjen eller upp till småländska skogarna där vi har släkt, allt beror på lägesbilden. Familjen har pratat ihop sig, förberedelserna är viktigast innan det blir skarpt läge och det är inte omöjligt detta blir en verklighet snart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Som boende i stan i lgh så är prepping ett problem. När elen går försvinner vatten och värme så man skulle få skita i en hink på balkongen typ. Skyddsrum har vi tack vare att huset byggdes när kalla kriget var som kallast. Jag har ingen plats i förrådet för att bunkra mat eller vatten. Måste börja rensa... Blir som alla andra sistaminutenpreppers som går till butikerna när allt är slutsålt.

Skrivet av norrby89:

Ända vi saknar är väll en "bajshink" och då har vi inget alls. Skulle det väl ske så får vi förlita oss på det som delas ut vid kris. bor väldigt nära ett av försvarsmaktens stora lager så förlitar mig på att dom agerar fort vid eventuell kris med utdelning av förnödenheter

Att ha exempelvis rejäla sopsäckar löser till viss del skitproblemet

https://www.krisinformation.se/artiklar/kissa-och-bajsa-nar-v...

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Treant:

Har du lust att skriva vad du tycker om Huel? Konceptet låter intressant och det låter potentiellt som en billigare variant av frystorkad mat som är svindyr och slutsåld överallt, med tanke på att det enligt deras hemsida håller 1 år i oöppnad förpackning.

Tycker det fungerar fint. Det är ju inte... well, fantastiskt gott, men helt klart ät/drickbart. De varma rätterna är mera som riktig mat, men de kostar också nästan dubbelt per portion jämfört med pulvret. Innehållsmässigt täcker Huel upp allt som behövs för att överleva egentligen, så ur den aspekten är det ju fint.

Jag har ätit det som komplement till vanlig mat senaste... 4-5 åren eller så tror jag? För mig är det en ersättning framför allt där det behöver gå snabbt, i stället för mackor/fryspizza/utemat eller liknande. Jag vet sedan innan att jag behöver rätt lite energiintag per dag (ligger runt 1500-1600 kcal en vanlig veckodag), så Huel är också ett sätt att ha bättre kontroll där. Normalt blir det "riktig" mat till lunch och Huel på kvällen.

Som sagt, jag har inte Huel hemma i första hand som förberedelse för sämre tider utan för att jag ändå äter det. Skillnaden nu om någon är att jag köpt ett par påsar extra, men även det är främst för att ha hemma om det till exempel blir leveransstörningar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Att ha exempelvis rejäla sopsäckar löser till viss del skitproblemet

https://www.krisinformation.se/artiklar/kissa-och-bajsa-nar-v...

Toalettproblemet löser jag själv på samma sätt som utekatterna. Problemet är vattenmängden till att tvätta händerna är bara att glömma. Egentligen skulle man ha flera hundra liter vatten i reserv. Men när det gäller vatten så ser jag en risk att detta kan läcka och man får vattenskador.

Permalänk
Medlem

Jag är en friluftsmänniska och hajkar nästan uteslutande på vinterhalvåret för jag hatar mygg! Innebär ju att det sedvanliga för ett sådant fritidsintresse finns tillgängligt.

Stormkök med både gas och spritbränsle, frystorkad mat som köps varje gång det blir ett erbjudande, varma sovsäckar och underställ etc. Har säkert 5st 4L-dunkar i förrådet som fortfarande står tomma (brukas blandas saft i dem annars). Går vattnet så har jag en vattenrenare jag kan gå bort till en å och använda, den gör sitt jobb men är fan urtråkig att använda då den producerar typ 0,2 L/min.

Däremot så preppade jag aktivt följande i början av veckan:
- Det blev en extra veckohandling av mat, framförallt kryddorna fylldes på så man även får äta god mat.
- KAFFE! Jävlar, om kaffet skulle ta slut så är sambon farligare än Ryssen. Blev två paket
- Ett normalt paket toalettpapper (typ 8 rullar)

Har alltid lite cash hemma men inga mängder. Strax under 5000 SEK just nu skulle jag tro. Saknar radio, men om grannen vill dela så har jag batterier över. Kan ju även se till att bilen är fulltankad i förväg.

Bor för övrigt i en lägenhet i ett mindre samhälle. Tänker ha god grannsämja och hjälpa till och dela med mig av det som behövs i området, förutom till grannen nedanför för hon brukar vara riktigt otrevlig och sur av sig. Ett krig tar man sig igenom tillsammans men hon har själv satt sig i den sitsen tänker jag...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Skitsnack. Vilka?

Game on! Först och främst är det Riksbankslagen där man inte kräver att affärsidkare ska ta emot kontanter. En ändring i Riksbankslagen (5 kapitlet, 1 § andra stycket) så att den inte går att avtala bort.

Man behöver inte vara något geni för att förstå att affärerna vill helst slippa kontanthanteringen. För de är det en kostnad och de får en massa extra arbete med att banka pengarna och räkna kassan. Så man kan säga att kontanterna har fasats ut pga detta.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/lag-ratt/vad-sage...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Kassaregister krävs ju oavsett hur betalningen sker. På vilket sätt minskar den handlarens vilja att hantera kontanter, förutsatt att han inte gör det i syfte att fuska med momsen?

Samma med rut och rot, på vilket sätt försvårar de kontant betalning jämfört med andra metoder?

Låter som ren konspirationsgoja om jag ska vara ärlig.

Det märks att du inte har jobbat i butik. Inte räknat kassan efter stängning mm. För handlaren är det drygt att behöva släpa med sig pengar och lägga i servicebox. Först risken att bli rånad och den tiden. Så är det frivilligt så skulle jag också köra kontantfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Game on! Först och främst är det Riksbankslagen där man inte kräver att affärsidkare ska ta emot kontanter. En ändring i Riksbankslagen (5 kapitlet, 1 § andra stycket) så att den inte går att avtala bort.

Man behöver inte vara något geni för att förstå att affärerna vill helst slippa kontanthanteringen. För de är det en kostnad och de får en massa extra arbete med att banka pengarna och räkna kassan. Så man kan säga att kontanterna har fasats ut pga detta.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/lag-ratt/vad-sage...

En stor anledning till att företag och myndigheter vill minska mängden kontanter är också att rånrisken minskar avsevärt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

En stor anledning till att företag och myndigheter vill minska mängden kontanter är också att rånrisken minskar avsevärt.

Mvh

Absolut. Men jag gissar att rån inte sker i Sverige längre medan det är massor med rån i alla andra länder som Thailand, USA. Resten av Europa. Det är strutsmentalitet. När har vi svenskar tappat så pass mycket att man hellre offrar individens frihet än att se till att det finns lag och ordning istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Noll prep här. Får äta torrfoder med hunden. XD

Mm, problemet är ju att man inte bunkrat foder heller, samt så är hunden lite dålig på att dela med sig:)

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Kontantfria samhället känns som för en annan tråd då det är ett megastort ämne med en drös olika problem.
Man bör dock ha en vettig mängd kontanter. Inte mer än vad man är rädd för att bli av med och långvarig kris så beskriver detta skämtet vad ens sedlar duger till: https://www.youtube.com/watch?v=FTXrWgqOQeA

Något intressant någon nämnde är att de flesta här nog är män som är i sina bättre år. Vissa tänker som mig nu flyr jag ut i ödeskogen.. Undra om staten istället tycker aha en desertör.. Och hela ens plan med att bo ensam i skogen fallerar.

Nå om jag hade haft tid så skulle jag gärna spendera en vecka i skogsmark med mängder av hjälpmedel som jag ej borde få ha. Bara för att få en bättre bild av vad som saknas. Jag gissar att jag tex skulle blöta ner mina skor snabbt, gå med blöta sockar och få skoskav utan dess like. Och sedan har jag med mig den där lassot i ryggsäcken som jag tänkte springa och fånga in en älg med som jag inte precis kan använda längre.

Skämt åsido, det är så lätt att ta med fel saker och man borde pröva på lite utan för att inse vad man saknar.

Permalänk
Medlem

Kommer kriget så har jag lovat att plocka upp min syster och åka upp till värmland till min andra systers hus ute på landet där man eldar och håller på för att få värme osv.

Permalänk
Medlem

Nej men jag är helt oförberedd, tycker ju om friluftsliv så har ju lite prylar, men har ju inte bunkrat mat eller vatten. Det är när man börjar tänka på det här man återigen känner att man vill bo ännu mer på landet, tillgång till egen brunn, vedeldad panna m.m.
Mina föräldrars gamla hus var perfekt på så sätt, nu bor bror där, så får väl våldsgästa honom

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Har 30 liter vatten (roteras nytt varje månad) och 30+ burkar mat samt gaskök med tuber, det är bra att ha initialt sen får man ta allt som det kommer

Planen är att dra till danmark snabbt som fan med familjen eller upp till småländska skogarna där vi har släkt, allt beror på lägesbilden. Familjen har pratat ihop sig, förberedelserna är viktigast innan det blir skarpt läge och det är inte omöjligt detta blir en verklighet snart

Att rotera vattnet varje månad är en överdrift. Det räcker gott en gång per halvår.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Treant:

Att rotera vattnet varje månad är en överdrift. Det räcker gott en gång per halvår.

Ja jo men det har mest blivit rutin haha, ska försöka dra på det länge och jag vet om det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?