2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Som ett inlägg i cykeldiskutionen.
Tar man bilen ist för en cykeltur på 30min då förtjänar man inte lågt bensinpris.
Skulle cykelturen ta uppåt en timme kan det väll vara godkänt att ta bilen.
Folk är bedrövligt lata idag.
Den som säger att ta cykel är fjolligt har nog problem med sitt självförtroende.
Med det sagt så tycker jag bränslepriserna är flr höga idag.

Om man har snöstormar och -15 till -30 fyra månader om året kan man slippa hojja då?

Edit: idag var det ju bara en minus så då får man kanske ta hojjen in till stan och handla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du misstar dig om man har bra möjligheter för att cykla funkar det på landsbygden, jag bor själv i en by med 37 hushåll och har 7 km till närmaste tätort och ca 20 km till närmaste stad och jag cyklar nästan uteslutande, jag äger iofs 2 bilar men de är avställda sedan länge.
Det är väldigt få gånger per år jag kant att jag verkligen haft ett behov av bil däremot har jag funderat på att skaffa en riktig el-lastcykel och de kan faktisk ha större lastkapacitet än många bilar har.
Hade man prioriterat cykeltrafik tex genom bra cykelvägar och lämpliga lokaler för parkering och omklädning på arbetsplatser och hem och liknade saker skulle det inte vara några större problem att ersätta i princip all bilkörning på kortare sträckor säg upp till 25 kmför det klarar alla normala tämligen lätt av att cykla och ha med sig 20 kilo packning efter att man handlat.
Det som kan vara problematiskt är väl vädret men jag gissar att ungefär halva svenska befolkningen bor så långt söderut att det skulle funka ganska bra att cykla de allra flesta dagar om året.

Din situation är inte alls situation, de flesta har inte möjlighet eller tid till att cykla på landet. Nästan alla där jag bor är pensionärer eller flerbarnfamiljer på landet. Sen hade det väl varit nice med prio på cykelvägar även på landet men det hade ändå tagit för lång tid att ta sig någonstans. Så det blir lite swing and miss. Särskilt om barn ska lämnas på förskola, diverse träningar osv.

Jag bor också bara 2 mil från tätort men alltså, cykla en mil till förskola med unge, en mil tillbaka sen 3 mil in till Högskolan innan 08:30... No thanks

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du misstar dig om man har bra möjligheter för att cykla funkar det på landsbygden, jag bor själv i en by med 37 hushåll och har 7 km till närmaste tätort och ca 20 km till närmaste stad och jag cyklar nästan uteslutande, jag äger iofs 2 bilar men de är avställda sedan länge.

Jag tror att du misstar dig om möjligheterna att cykla på landsbygden.
Att ta med packning, 3-4 matkassar, några paket och 1-2 barn på cykeln är inte helt enkelt.
I minusgrader, regn och storm dessutom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är väldigt få gånger per år jag kant att jag verkligen haft ett behov av bil däremot har jag funderat på att skaffa en riktig el-lastcykel och de kan faktisk ha större lastkapacitet än många bilar har.
Hade man prioriterat cykeltrafik tex genom bra cykelvägar och lämpliga lokaler för parkering och omklädning på arbetsplatser och hem och liknade saker skulle det inte vara några större problem att ersätta i princip all bilkörning på kortare sträckor säg upp till 25 kmför det klarar alla normala tämligen lätt av att cykla och ha med sig 20 kilo packning efter att man handlat.
Det som kan vara problematiskt är väl vädret men jag gissar att ungefär halva svenska befolkningen bor så långt söderut att det skulle funka ganska bra att cykla de allra flesta dagar om året.

Och angående nöjeskörning, varför ska den ske med fosilbilar? Konvertera dem till bättre bränslen elerl åtminstone moderna fosilmotorer om ni är bilentusiaster och ska ha en bil som ska köras och inte bara samlas eller byt till en modern bil, kollar man på supersportbilarna idag så har de elmotorer för att de ger bäst prestanda, en del är rena elbilar och en del har ett elverk integrerat i bilen men det blir i vart fall färre och färre som inte har elmotorer just för att el ökar prestandan till nivåer som fosilbilarna inte kan nå.

Bara för du är en spandexmissil, så innebär det inte att alla andra vill leka tour de Skellefteå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Verkar inte så, HVO höjs i samma takt. En av anledningarna till varför även biodrivmedel rusar är ju för att raps rusar i pris med..

Varje gång dieselpriset höjs, höjs även HVO100, kostar ju fantastiska 32kr litern nu

https://www.preem.se/privat/drivmedel/drivmedelspriser/

Igår så låg den under 30 på Preems sida, men det kanske finns lokala variationer.
Sen görs ju HVO inte bara av raps.

https://energifabriken.se/hvo/ravaror/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Ett fat råolja har sjunkit med 17 dollar/fat sedan igår så idag får vi nog se en rejäl sänkning av priset..eller?

Rejäl sänkning är nog att ta i.
Men det kanske tystar bensinupprorsklubben i några timmar tills dom hittar nya argument.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

https://www.preem.se/privat/drivmedel/drivmedelspriser/

Igår så låg den under 30 på Preems sida, men det kanske finns lokala variationer.
Sen görs ju HVO inte bara av raps.

https://energifabriken.se/hvo/ravaror/

Kan det va så att den inte är uppdaterad? HVO har alltid varit starkt kopplad till fossildiesel och följer svängarna där.

https://www.circlek.se/drivmedel/drivmedelspriser
HVO100 - 32 kr även på OK Q8 och tanka. Bara Preem som kostar mindre, och de bör ju ha samma kostnader på HVO100 som alla andra.

Permalänk
Avstängd

Men det kanske tystar bensinupprorsklubben i några timmar tills dom hittar nya argument.

Det kommer ta veckor innan priset sänks, om det sänks alls.
Bensinbolagen höjer priset samma sekund råvaran blir dyrare, så bränslet de redan köpt genererar massor av extra vinst. Sedan när något i kedjan blir billigare, så dröjer det veckor innan de kanske sänker priset lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Om man har snöstormar och -15 till -30 fyra månader om året kan man slippa hojja då?

Edit: idag var det ju bara en minus så då får man kanske ta hojjen in till stan och handla.

Du bor i Kalix så samma klimat som mig.
cyklat flera ggr i -30 så inga problem, cyklar året runt och vintercykla iår har varit lätt större delen.

Snöstorm kan ju vara problem för att vägarna snöar igen så då är det legitimt att ta bilen, men storm på sommaren då det blåser och ev regnar är det inga problem med cykel heller

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Deras argument är ju mot reduktionsplikt och skatter, så de lär stå kvar oavsett oljepris eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Om vi utökar nöjeskörning till all form av körning som egentligen bara är för att man vill vara bekväm och inte orkar gå/cykla/osv, och kallar det för lyxkörning tex, så är min känsla att det är väldigt mycket körning det handlar om. Möjligen merparten av all körning i städer.

Med tanke på hur mycket bilar jag ser i stan tänker jag att bensinpriset nog kan höjas rätt mycket till helt enkelt. Om man måste köra bil till jobb har man väl rätt till skattereduktion redan? den kanske borde synkas med och höjas i takt med bränslepriset.

Nej, man måste ha ett visst antal km till jobb och tjäna en viss tid(2h tror jag).

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du bor i Kalix så samma klimat som mig.
cyklat flera ggr i -30 så inga problem, cyklar året runt och vintercykla iår har varit lätt större delen.

Snöstorm kan ju vara problem för att vägarna snöar igen så då är det legitimt att ta bilen, men storm på sommaren då det blåser och ev regnar är det inga problem med cykel heller

Du har nog betydligt starkare karaktär än mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Helt sant, men det som blir skevt i detta fallet är att konsumtionen är ett enormt mycket värre problem än utsläppen från bilister som transpoterar sig själva. Vill vi verkligen göra något för miljön snabbt så är det att lägga till ett par 100% skatt på alla produkter som inte är livsviktiga(mat, hygien).

Ja absolut, en lunch med kött t.ex har ju rätt stort koldioxidutsläpp, men det finns (ännu) ingen skatt för köttkonsumtion. Undrar om vi kommer hamna i en situation där förbud/höga skatter kommer läggas på produkter med höga utsläpp. Läser man senaste IPCC-rapporterna så hoppas man nästan på det...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aeig:

Om du cyklar överallt så ifrågasätter jag hur du har tid med det, för den tiden har generellt inte människor idag, särskilt inte arbetstagare med en eller flera sysselsättningar eller barnfamiljer. Människor är väldigt stressade och hinner knappt med vardagen.

I övrigt också ganska talande när du nämner avstånden, att cykla överallt skulle fungera ännu sämre i ex Jämtland eller längre norrut där det är is och snöfall halva året och avståndet kan vara 50-100 km till närmaste livsmedelsbutik. Det är tydligt att du bor i en mildare och mer tätbefolkad del av Sverige.

Slutligen att arbetsgivare skall stå med parkering och omklädning överallt är också en utopi, och återigen vem vill nyttja någon form av gemensamt omklädningsrum konstant.

Du förstår väl själv orimligheten i det du skriver?

Mvh

Skrivet av Json_81:

Jag tror att du misstar dig om möjligheterna att cykla på landsbygden.
Att ta med packning, 3-4 matkassar, några paket och 1-2 barn på cykeln är inte helt enkelt.
I minusgrader, regn och storm dessutom.

Endera är ni bilkramare eller så läste ni inte vad jag skrev, många men inte alla bor så att cykling kan vara en fungerande transportmetod och jo jag vet att företag/fastighetsbolag utan större problem kan underlätta för cykling om de vill eller ännu hellre ska alla tvingas till det åtminstone så fort de bygger nått bytt genom krav i byggreglerna, varför ska man bygga bilparkeringar i stället för cykelparkeringar, man kan som sagt utnyttja ytorna bättre om man slutar favorisera bilar i alla lägen.

Det är inte heller några större problem att lasta på en bra cykel och nu med möjligheterna till elassistans så är det inte ens jobbigt. Lastcyklar kan lasta upp till 1 ton och ha lastutrymme på över 2m^2 de klår i vart fall personbilarna, det är viljan att sluta bygga för bilen som det normala som saknas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kan det va så att den inte är uppdaterad? HVO har alltid varit starkt kopplad till fossildiesel och följer svängarna där.

https://www.circlek.se/drivmedel/drivmedelspriser
HVO100 - 32 kr även på OK Q8 och tanka. Bara Preem som kostar mindre, och de bör ju ha samma kostnader på HVO100 som alla andra.

Det verkar diffa rätt stort på drivmedel utöver de vanliga just nu (CNG, HVO E85).
Tankade biogas igår och det låg en bra bit under de "rekommenderade" priserna.
Osäker på vad det beror på. om det är beroende på bolag eller om det styrs annorlunda än övriga drivmedel.

https://fordonsgas.se/tanka-gas/vad-kostar-det-att-tanka-gas/

Är ett bra exempel där rekommenderat är 49:90 just nu men där mackarna tar runt 28-29 kr kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Bensinbolagen höjer priset samma sekund råvaran blir dyrare, så bränslet de redan köpt genererar massor av extra vinst. Sedan när något i kedjan blir billigare, så dröjer det veckor innan de kanske sänker priset lite.

Min mor och far sa likadant när jag var barn men jag vet inte om det ligger så mkt sanning i det.
Men vi får se efter idag om bolagen sänker, det ska bli intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Endera är ni bilkramare eller så läste ni inte vad jag skrev, många men inte alla bor så att cykling kan vara en fungerande transportmetod och jo jag vet att företag/fastighetsbolag utan större problem kan underlätta för cykling om de vill eller ännu hellre ska alla tvingas till det åtminstone så fort de bygger nått bytt genom krav i byggreglerna, varför ska man bygga bilparkeringar i stället för cykelparkeringar, man kan som sagt utnyttja ytorna bättre om man slutar favorisera bilar i alla lägen.

Det är inte heller några större problem att lasta på en bra cykel och nu med möjligheterna till elassistans så är det inte ens jobbigt. Lastcyklar kan lasta upp till 1 ton och ha lastutrymme på över 2m^2 de klår i vart fall personbilarna, det är viljan att sluta bygga för bilen som det normala som saknas.

Det är synd att du trots all kunskap har så svårt att se utanför dina egna behov och situation.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mäktigt! Jag hittar bara lastcyklar som får lasta 150kg, och lådstorlek på ca 90x60cm efter en snabb googling. Hade dock varit lite intressant med en elcykel som tillåter ca 100x100, och som kan lasta säg 500kg till ett ton. Hade varit perfekt för att förflytta en ibc-behållare

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Min mor och far sa likadant när jag var barn men jag vet inte om det ligger så mkt sanning i det.
Men vi får se efter idag om bolagen sänker, det ska bli intressant.

Det är bara att titta på hur priset ändras, priset för ett fat olja går upp och sekunder senare så är bensinen dyrare vid pumpen.
Sedan när oljan går ner, så brukar det ta skitlångtid innan priset går ner.
Ren erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nej, det stämmer inte alls. Priserna justeras både upp och ned flera gånger per dag. Igår så höjdes dieselpriset till 28,22kr, för att sedan sänkas till 26,97kr. Bara i går vet jag med säkerhet att priset justerades tre gånger under endast en timme för Preem.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Nej, det stämmer inte alls. Priserna justeras både upp och ned flera gånger per dag. Igår så höjdes dieselpriset till 28,22kr, för att sedan sänkas till 26,97kr.

Forfarande 28,22 på CK sedan höjningen igår.
Så jo, det stämmer fortfarande.

Permalänk
Medlem

Men ger ju nästan upp på detta forum snart...
-Flytta närmare så slipper ni ta bilen.

Ja för att man tycker ju det är skitkul att sitta och spendera tid till och från jobbet i stället för att vara med familjen.
Har ni ens koll på vad en normalstor lägenhet för en familj i centrala Stockholm kostar? Eller att det inte ens finns plats för alla i stan.

Folk måste ju fan se längre än sina egna behov! Vissa behöver bil, punk slut.

Men det är klart eftersom alla på detta forum har 100k i månadslön, 1mille på kontot så man kan kontanta en tessla och bor i en 5a i centrala Stockholm, så är det ju lätt att klaga på alla andra.

Jag låter folk göra saker som jag inte gör, så låt mig (oss som kör bil) göra det jag vill!

Sen, bara för att nu...
Vi ska stänga all industri i sverige för det är så farligt.
Samtidigt är det svårt för unga att hitta jobb, speciellt utanför de stora centrala områdena. Så det är bättre att ungdomarna bor hemma halva livet, blir deprimerad (som varar i massor med år). Där det för vissa tom leder till betydligt värre saker.

Men det är klart, man ska ju andas frisk luft när man knyter snaran!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Det är synd att du trots all kunskap har så svårt att se utanför dina egna behov och situation.

Jag skriver ju att jag tror att ungefär hälften kan byta mot att cykla och inte alla.

Skrivet av Ostbullen:

Mäktigt! Jag hittar bara lastcyklar som får lasta 150kg, och lådstorlek på ca 90x60cm efter en snabb googling. Hade dock varit lite intressant med en elcykel som tillåter ca 100x100, och som kan lasta säg 500kg till ett ton. Hade varit perfekt för att förflytta en ibc-behållare

Velove har byggt lastcyklar som främst varit tänkta att kunna ersätta distributionslastbilar i städer men jag har sett andra tillverkare också som gjort stora lastcyklar.

Det finns också en del som gör chassin och/eller specialbygger efter behov så sök runt efter heavy cargobikes eller kontakta en tillverkare och fråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det verkar diffa rätt stort på drivmedel utöver de vanliga just nu (CNG, HVO E85).
Tankade biogas igår och det låg en bra bit under de "rekommenderade" priserna.
Osäker på vad det beror på. om det är beroende på bolag eller om det styrs annorlunda än övriga drivmedel.

https://fordonsgas.se/tanka-gas/vad-kostar-det-att-tanka-gas/

Är ett bra exempel där rekommenderat är 49:90 just nu men där mackarna tar runt 28-29 kr kg.

Skillnad på gas och gas.
Den dyrare är ju naturgas som är kopplat mot oljan, medans de som du ser som billigare kan ju vara lokalproducerad biogas. Den innehåller ju inga fossila tillsatser så den bör ju inte öka på grund av oljepriset. Visst biogasen har något lägre energiinnehåll men klart värt det i denna tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag skriver ju att jag tror att ungefär hälften kan byta mot att cykla och inte alla.

Velove har byggt lastcyklar som främst varit tänkta att kunna ersätta distributionslastbilar i städer men jag har sett andra tillverkare också som gjort stora lastcyklar.
https://uploads-ssl.webflow.com/5bf2c35311bde2431655178f/5c043f6ac0ed114ceadfe55a_cb7238f9-d183-4a49-87ad-8ee3deda6a4a.jpg
Det finns också en del som gör chassin och/eller specialbygger efter behov så sök runt efter heavy cargobikes eller kontakta en tillverkare och fråga.
http://www.catalogo.cargobikesystem.it/WebRoot/ce_it/Shops/990535225/MediaGallery/ATTILA_HD_A90_MISURE_TOTALI.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Huge_Cargo_Bike_at_the_International_Cargo_Bike_Festival_Berlin_2018_01.jpg/1600px-Huge_Cargo_Bike_at_the_International_Cargo_Bike_Festival_Berlin_2018_01.jpg?20180616160712

Vilken märklig slump att det inte är flera decimeter snö och is på bilderna, hade gärna sett någon trampa runt på 500-1000 kg en vinterdag norr om Värmland (då är jag generös). Givetvis är det orimligt att argumentera för att det på något vis skulle vara hållbart att trampa runt överallt.

Återigen så handlar det dock fundamentalt om tid, en person som har så pass gott om tid att det kan cyklas flera mil per dag har antingen;
a) Ingen familj.
b) Arbetslös eller deltid.
c) Låg skuldsättning, god privatekonomi.

Det var en person som gav ett exempel i ett inlägg tidigare i tråden där barn skall lämnas på förskola, det skall handlas, sen skall personen infinna sig på arbetet. Hur hade det fungerat för någon med skiftarbete?

I övrigt är jag inte "bilkramare" (vad det nu betyder) även om du försökte smeta på mig denna benämning. Tvärtom, jag anser att vår kultur med motorburen ungdom, raggare etc är vedervärdig och mestadels ställer till besvär, men jag ser fortfarande nyttan och behovet i bilar och transportfordon för att vår ekonomi skall fungera.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

CK:
Bensin 95: -0.80kr, Nya priset 22.54kr
Diesel: -1.64kr, Nya priset 26.57kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skillnad på gas och gas.
Den dyrare är ju naturgas som är kopplat mot oljan, medans de som du ser som billigare kan ju vara lokalproducerad biogas. Den innehåller ju inga fossila tillsatser så den bör ju inte öka på grund av oljepriset. Visst biogasen har något lägre energiinnehåll men klart värt det i denna tid.

Nja, det jag har märkt är att Biogasen och Naturgasen nu ligger väldigt nära i pris där Naturgasen bara är några öre billigare. Det brukar diffa mer. Mkt handlar ju om tillgång men jag gissar att det kommer slå över så Biogasen blir billigare (om det finns att få tag på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

*massa cykelporr*

Det där är riktigt riktigt coolt! Min största farhåga var nästan bromsar/däck, men de där ser obv dimensionerade ut för det Just mitt exempel att ha en sådan för att frakta vatten är något som farsgubben hade kunnat dra nytta av

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aeig:

Vilken märklig slump att det inte är flera decimeter snö och is på bilderna, hade gärna sett någon trampa runt på 500-1000 kg en vinterdag norr om Värmland (då är jag generös). Givetvis är det orimligt att argumentera för att det på något vis skulle vara hållbart att trampa runt överallt.

Återigen så handlar det dock fundamentalt om tid, en person som har så pass gott om tid att det kan cyklas flera mil per dag har antingen;
a) Ingen familj.
b) Arbetslös eller deltid.
c) Låg skuldsättning, god privatekonomi.

Det var en person som gav ett exempel i ett inlägg tidigare i tråden där barn skall lämnas på förskola, det skall handlas, sen skall personen infinna sig på arbetet. Hur hade det fungerat för någon med skiftarbete?

I övrigt är jag inte "bilkramare" (vad det nu betyder) även om du försökte smeta på mig denna benämning. Tvärtom, jag anser att vår kultur med motorburen ungdom, raggare etc är vedervärdig och mestadels ställer till besvär, men jag ser fortfarande nyttan och behovet i bilar och transportfordon för att vår ekonomi skall fungera.

Mvh

Tunga lastcyklar är inte för låga turer i snö men det har jag inte skrivit heller och det med att hämta och lämna barn verkar vara nått ganska nytt "problem" för det verkar funka sämre och sämre med tiden jag förstår inte riktigt varför det krävs mer och mer bilåkande för saker som har fungerat med mindre bilåkande för inte allt för länge sedan, har folket blivit latare eller är det möjligen samhällsplaneringen som styrt fel. jag tror det är båda sakerna men man bör i vart fall sluta prioritera bilen som transportmetod när man samhällsplanerar. Cykel och tåg borde prioriteras upp därefter buss och så försöker man fasa ut bil så gott det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

'Inte har tid' att cykla är väldigt ofta ett bullshit argument och en ursäkt för att vara lat/bekväm. Jag lovar att i de flesta städer går det faktiskt mycket snabbare att cykla än att ta bilen för väldigt många resor, speciellt om vi talar rusningstrafiktiderna.

Givetvis har du 1h cyckling till jobbet och 15minuter bil är det en annan fråga. Dock är det ju rätt enorma hälsofördelar med att cykla så mycket också vilket också har ett stort värde.

Och jag erkänner direkt att jag ofta är en av de lata och bekväma, jag har också bilintresse så jag kör mer än jag behöver. Jag ser det dock som vilken lyxkonsumption som helst och har aldrig klagat på bensinpriset.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss