2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför skulle du inte få något? Elpriskompensationen som infördes för dec, jan och feb ger kompensation från en förbrukning på 700 kWh/mån.

https://www.regeringen.se/artiklar/2022/01/fragor-och-svar-el...

Har de sänkt gränsen? Kunde svära på att det var betydligt högre innan?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Så nu ska det till bidrag för att folk ska ha råd att betala dom höga skatterna?
Kommer föda fusk och ökad kostsam administration, istället för att helt enkelt sänka skatten...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har de sänkt gränsen? Kunde svära på att det var betydligt högre innan?

Blir 400kwh nu i zon 3 och 4

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Det där argumentet med att bilar drog så jävla mycket mer förr i tiden och nutidens bilar är så snåla är så jävla bullshit, min corolla från 91 drog 0,7l-0,8l milen.

Min 2019 mazda 3 idag ligger också på motsvarande förbrukning.

Det fanns GOTT om bilar som drog väl under en liter på 80-90 talet.

Alla körde inte feta tunga volvos med horribel bränsleekonomi förr i tiden.

Hade du läst hela inlägget istället för att börja svära så hade du nog kunnat läsa dig till att jag tar upp att det argumentet delvis är skit också, vilket jag säger

Visst att en liten Corolla klarar av att ligga under milen, men kan du köra familj+hockeytrunk i den? Är det sannolikt att Företags-Svensson skaffar en Corolla när han skaffar nybil, då tjänstebilar står (stod..) för en betydande del av nybilsförsäljningen ? Sannolikt inte.

Däremot är det sannolikt att man köper en större bil, som man enkelt göra att man kan jämföra (Och då tar vi Volvo-jämförelsen bara för att du verkade gått igång på den)

1990 - Volvo 960 - 10.5L/100km blandad (2,5 sugis)
2010 - Volvo V70III - 9,5L/100km blandad (2.5T)
2020 - Volvo V90 - 6,8L/100km blandad (T5 innan B varianter för att vara trogen tidigare jämförelser

Det är ändå en minskning av 36% för en likvärdig bil med likvärdig tidsenlig prestanda och motortyp

Värt att tillägga - Verkliga siffror går mer eller mindre inte att få tag på, men på grund av historien så vet vi att ex. 2010 siffrorna är ren lögn, denna är klart högre (2010 2.0F sägs ligga på 8,2L/100km, verklig siffra vet jag är närmare 9.8 - 10.1 på motorväg á 110km/h)
Sannolikheten är även stor att även 1990-siffrorna är något saltade, då dem inte lyder under samma "hårdare" krav som WLTP á 2020 använder sig av.

Tillägg

Det jag försöker säga är detta -> Bilarna som folk köper idag drar väsentligt mindre bränsle jämfört med 1990 - 2000. Är det tillräckligt för att avväga bränslepriset till 100%? Antagligen inte, men nog gör det en skillnad som ändå är värt att ha med i beräkningarna

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har de sänkt gränsen? Kunde svära på att det var betydligt högre innan?

Det är en del skillnader jämfört med första förslaget/utkastet men kan inte säga om gränsen har ändrats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felidae:

Du har rätt i att skattetryck, som många andra ekonomiska mätmetoder, måste sättas i rätt kontext, men när det kommer till Sverige tycker jag nog att det är ett ypperligt mått.

Varför det? För att det är ett mått där vi ser sämst ut?

Citat:

På det ämnet tycker jag dessutom att det hade varit mycket bra om man döpte om arbetsgivaravgiften till arbetsgivarskatt också, för att göra det enklare för människor att förstå vart deras intjänade pengar försvinner.

Många verkar tycka det vore bra, men för mig känns det dumt. Huruvida arbetsgivaravgiften är en skatt eller ej kan man diskutera men poängen är att det inte är en skatt på arbetstagarens inkomst utan en skatt/avgift på arbetsgivarens köp av arbetskraft. En del kanske tycker att den distinktionen inte är så viktig förstås, men det är ju ändå en markant skillnad.

Citat:

Din invändning mot måttet av marginalskatt förstår jag dessvärre inte alls. Det är naturligtvis väldigt viktigt och betydande att mäta hur mycket av din nästa intjänade krona som statens klåfingriga politiker tar för sig av, oavsett inkomstnivå.

Marginalskatt är en sak, maximal marginalskatt är en annan. Har man en progressiv skatt som vi har så blir skatten högre ju mer man tjänar. Då blir den maximala marginalskatten hög men det är också väldigt få som den är relevant för.

Men problemet med begreppet marginalskatt är ju relaterat. För mig känns det som att det används mycket av antingen folk som inte förstår vad det är eller av folk som vet mycket väl vad det är men hoppas att mottagaren inte förstår det. Jag har flera gånger hört folk säga typ "Vi har världens högsta marginalskatt, 56%" eller liknande, vilket stämmer på ett sett men egentligen inte alls. Vi har inte 56% marginalskatt om vi inte tjänar väldigt mycket pengar, om man ens kan prata om att ha marginalskatt som person för det är ju en uträkning egentligen.

Citat:

Från vad jag läser och tolkar av världens händelser så tycks det för mig vara precis raka motsatsen som gäller, och det tycker jag att vi skall vara glada för. Den suveräna nationalstaten har en mycket viktig roll att spela i det demokratiska idealet. Det är mycket tröttsamt att se vad jag anser vara de inkompetenta kleptomanerna för diverse internationella organisationer irra bort nationers hela BNP:n i bottenlösa och amoraliska finansiella hål.

Nja nej.

Permalänk
Medlem

En sak jag länge funderat på är varför folk inte protesterat mer mot att det är moms på el- och drivmedelspriser? Det är en sjukt ful skatt på skatt enligt mig. Som dessutom staten tjänat multum på genom åren. Nu när det är kristider skulle det vara skönt med lite skatteåterbäring och se slopad moms på el- och drivmedelspriser. Ja initialt blir det dyrt för staten, men man får då räkna av alla miljarder staten tjänat på denna fulskatt genom åren. Plus att detta skulle vara en skattesänkning som kommer alla svenskar till gagn och har svårt att se att några i riksdagen skulle säga nej till att rösta igenom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Marginalskatt är en sak, maximal marginalskatt är en annan. Har man en progressiv skatt som vi har så blir skatten högre ju mer man tjänar. Då blir den maximala marginalskatten hög men det är också väldigt få som den är relevant för.

Men problemet med begreppet marginalskatt är ju relaterat. För mig känns det som att det används mycket av antingen folk som inte förstår vad det är eller av folk som vet mycket väl vad det är men hoppas att mottagaren inte förstår det. Jag har flera gånger hört folk säga typ "Vi har världens högsta marginalskatt, 56%" eller liknande, vilket stämmer på ett sett men egentligen inte alls.

Min uppfattning är att gemene mans kunskaper om skatt är rätt så begränsad. T ex att vi har en progressiv skatteskala är det nog många som inte förstår/känner till.
Frågar du 10 personer på gatan om vilken inkomstskatt de faktiskt betalar så kommer nog många säg att de betalar 30-33% eller vad nu kommunalskatten i den kommunen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Så nu ska det till bidrag för att folk ska ha råd att betala dom höga skatterna?

Tror du har hittat ett vinnande koncept, vi får alla X% bidrag av vad vi betalar in i skatt. Ett skattebidrag helt enkelt för att ha råd att betala skatten.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Min uppfattning är att gemene mans kunskaper om skatt är rätt så begränsad. T ex att vi har en progressiv skatteskala är det nog många som inte förstår/känner till.
Frågar du 10 personer på gatan om vilken inkomstskatt de faktiskt betalar så kommer nog många säg att de betalar 30-33% eller vad nu kommunalskatten i den kommunen är.

Jo, det är ju flera som har sagt liknande saker i denna tråden exempelvis. Folk verkar inte ha fattat det här med jobbskatteavdragen och hur lite de själva faktiskt betalar, men det är ju enkelt att bara titta på deklarationen liksom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Min uppfattning är att gemene mans kunskaper om skatt är rätt så begränsad. T ex att vi har en progressiv skatteskala är det nog många som inte förstår/känner till.
Frågar du 10 personer på gatan om vilken inkomstskatt de faktiskt betalar så kommer nog många säg att de betalar 30-33% eller vad nu kommunalskatten i den kommunen är.

De flesta vet inte att genomsnittliga totalskatten i Sverige är ca 52 - 54%. Det kan man lätt visa med beräkningar, men ännu lättare är att bara titta på den procentuella andelen de offentliga utgifterna är av landets BNP eftersom i princip allt betalas via skatten.

Permalänk
Avstängd

Nya Zeeland subventionerar kollektivtrafiken istället för bränslet, inte helt fel.

https://www.etc.se/klimat-miljo/nya-zeelands-svar-paa-braensl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nya Zeeland subventionerar kollektivtrafiken istället för bränslet, inte helt fel.

https://www.etc.se/klimat-miljo/nya-zeelands-svar-paa-braensl...

Om man så fick betalt för att åka buss skulle det inte hjälpa när det inte går några bussar. Dessutom så är kollektivtrafiken redan så pass subventionerad.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Nya Zeeland subventionerar kollektivtrafiken istället för bränslet, inte helt fel.

https://www.etc.se/klimat-miljo/nya-zeelands-svar-paa-braensl...

De har också en tätare befolkningstäthet. Nu vet jag inte hur deras kollektivtrafiksystem men det skulle kunna tyda på att det är lättare att ha den utbyggd där. I Sverige är den på många platser inte särskilt utbyggd eller tillgänglig för en stor del av befolkningen. Så det känns inte som en särskilt bra lösning för oss att subventionera den ytterligare just nu.

Dessutom är redan kollektivtrafik billigt... Och kraftigt subventionerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är ju flera som har sagt liknande saker i denna tråden exempelvis. Folk verkar inte ha fattat det här med jobbskatteavdragen och hur lite de själva faktiskt betalar, men det är ju enkelt att bara titta på deklarationen liksom

Väldigt många förstår inte deklarationen och skattesystemet alls.
Vet inte hur många jag jobbat med som tyckt att det inte är lönt att jobba övertid för det försvinner bara i skatt, trots att de inkl övertiden ligger långt under brytpunkten på ett år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Om man så fick betalt för att åka buss skulle det inte hjälpa när det inte går några bussar.

Nej det hjälper inte alla, men det hjälper ju många till en rätt låg kostnad. Det är mycket snyftande om ensamstående mammor och problemen de får av höga bränsle- och elkostnader, och gruppen ensamstående mammor är ju en storkonsument av kollektivtrafik så det hade ju hjälpt dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

De har också en tätare befolkningstäthet.

Tätare täthet? Sverige är mer tättbefolkat än Nya Zeeland.

Citat:

Nu vet jag inte hur deras kollektivtrafiksystem men det skulle kunna tyda på att det är lättare att ha den utbyggd där.

Tja jag vet inte, de har mestadels bussar och en del lokaltåg.

Citat:

I Sverige är den på många platser inte särskilt utbyggd eller tillgänglig för en stor del av befolkningen. Så det känns inte som en särskilt bra lösning för oss att subventionera den ytterligare just nu.

Dessutom är redan kollektivtrafik billigt... Och kraftigt subventionerad.

Tja, samtidigt är det ju ett sätt att hjälpa de som har det sämst. Dock kanske inte nödvändigtvis de som har fått mest försämringar på grund av höga bränsle- och elpriser, men de är å andra sidan snarare de mest privilegierade i samhället. Husägare och bilägare är inte direkt gruppen med mest behov av subventioner i mina ögon, dessutom får just de som äger sin bostad rätt mycket subventioner som andra inte får redan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Tätare täthet? Sverige är mer tättbefolkat än Nya Zeeland.
Tja jag vet inte, de har mestadels bussar och en del lokaltåg.
Tja, samtidigt är det ju ett sätt att hjälpa de som har det sämst. Dock kanske inte nödvändigtvis de som har fått mest försämringar på grund av höga bränsle- och elpriser, men de är å andra sidan snarare de mest privilegierade i samhället. Husägare och bilägare är inte direkt gruppen med mest behov av subventioner i mina ögon, dessutom får just de som äger sin bostad rätt mycket subventioner som andra inte får redan.

Angående tätheten så kollade jag nog fel, dock är det irrelevant ändå. Vi vet inte hur deras system är uppbyggt, om det varit subventionerat eller ej - lösningen finns det inget behov av i Sverige just nu. Om biljettpriserna stuckit iväg med bränslepriserna så visst, men det har dom inte.

Minst 50% (i vissa regioner upp mot 80%) av biljetten i kollektivtrafiken betalas genom regional skatt, så jag skulle vilja påstå och sticka ut huvudet och säga att de faktiskt får en hel del hjälp, och har fått i väldigt många år och de kommer att fortsätta få det i många år. Vi bilägare finansierar redan kollektivåkarnas färdmedel utan att själva ta del av det. Det är helt ok, men någonstans måste man dra gränsen också. Nu fick bilägarna en tillfällig, och högst rimlig skattesänkning för första gången sen.. Ja.. Har det ens hänt tidigare?

Bara för att man har hus och/eller bil betyder det inte direkt att man har gott om pengar heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Väldigt många förstår inte deklarationen och skattesystemet alls.
Vet inte hur många jag jobbat med som tyckt att det inte är lönt att jobba övertid för det försvinner bara i skatt, trots att de inkl övertiden ligger långt under brytpunkten på ett år.

Verkligen. Jag har flera bekanta som är smarta, välutbildade och i allmänhet klipska som påstår att de betalar typ 47-55% och liknande. Då ber man dem kolla deklarationen så kommer det fram att de faktiskt betalade under 30% som de flesta. Jag vet inte vad de baserar detta antagande på, antagligen på allt gnäll på skatter och allt snack om att de är så höga, eller någon (felaktig) bild av att de är höginkomsttagare, men de skäms ju lite när det kommer fram att de har helt fel. Det finns ju en stor och välfinansierad propagandamaskin som försöker få folk upprörda över skatter, näringslivets ekonomifakta ("förkortat" ekonomifakta, inte alls genomskinligt ) är ju ett fint exempel.

Permalänk
Medlem

@snajk du vet hur det är, det var ju en tokig kvinlig politiker som tyckte det var ĥäftigt att bet skatt för ett bra tag sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det hjälper inte alla, men det hjälper ju många till en rätt låg kostnad. Det är mycket snyftande om ensamstående mammor och problemen de får av höga bränsle- och elkostnader, och gruppen ensamstående mammor är ju en storkonsument av kollektivtrafik så det hade ju hjälpt dem.

Tur för dem att kollektivtrafiken redan är subventionerad till 40-80%. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1188544/FULLTEXT0... personligen tror jag inte folk hade åkt mer kollektivt om det var ännu lite billigare, folk har sin bestämda uppfattning om hur de gillar att transportera sig, om bussbiljetten kostar 20 eller 25 kr spelar liksom ingen roll.

Vore bra om kollektivtrafiken var helt gratis, kan egentligen hålla med om att man borde förvänta sig det med tanke på hur höga skatterna är. Å andra sidan är bilägare annars väldigt missgynnade skattemässigt, så det kanske var deras tur nu att gynnas av svensk fördelningspolitik.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför det? För att det är ett mått där vi ser sämst ut?

Med tanke på att skattetrycket är en så väldigt viktig måttenhet är det naturligtvis ytterst alarmerande att vi i Sverige inte kan påvisa någon nytta som motiverar den hiskeliga mängd skatt vi betalar in; snarare är det precis tvärtom. Vi faller efter allt mer och mer i internationella mätningar, och värre kommer det att bli. Demografi är öde, och fortsätter dumpuckar till socialister att jaga privata näringsidkare i någon sorts fåfäng vendetta för att blidka samhällets mest ekonomisk okunniga medborgare i syfte att behålla makten, så är det än viktigare att vi gör allt vi kan för att föra ekonomiskt seriös debatt till ljuset.

Leif Östlings berömda citat slog an en sträng hos väldigt många svenskar av en sund och förståelig anledning.

Skrivet av snajk:

Många verkar tycka det vore bra, men för mig känns det dumt. Huruvida arbetsgivaravgiften är en skatt eller ej kan man diskutera men poängen är att det inte är en skatt på arbetstagarens inkomst utan en skatt/avgift på arbetsgivarens köp av arbetskraft. En del kanske tycker att den distinktionen inte är så viktig förstås, men det är ju ändå en markant skillnad.

Självklart är arbetsgivaravgiften en skatt. Huruvida den skulle vara det eller inte är inte ens ämne för diskussion.

För mig känns det väldigt rimligt att döpa om den till arbetsgivarskatt, med hänsyn till dess funktion, som du beskriver. Arbetsgivaravgiften är den skatt arbetsgivaren betalar när de ger ut ersättning för arbete, och är således en skatt arbetsgivaren betalar å arbetstagarens räkning. Att belysa om detta skulle få de ekonomiskt okunniga att bättre förstå vad som händer med deras surt införvärvade pengar. Det är en väldigt enkel åtgärd att döpa om skatten, det skulle sannolikt ha en stor effekt hos många, och det känns för mig något suspekt att man vill kväva en sådan till synes trivial åtgärd. Bara det faktum att arbetsgivaravgiften sällan redovisas på lönebeskedet är mycket allvarligt och bekymmersamt.

Skrivet av snajk:

Marginalskatt är en sak, maximal marginalskatt är en annan. Har man en progressiv skatt som vi har så blir skatten högre ju mer man tjänar. Då blir den maximala marginalskatten hög men det är också väldigt få som den är relevant för.
Men problemet med begreppet marginalskatt är ju relaterat. För mig känns det som att det används mycket av antingen folk som inte förstår vad det är eller av folk som vet mycket väl vad det är men hoppas att mottagaren inte förstår det. Jag har flera gånger hört folk säga typ "Vi har världens högsta marginalskatt, 56%" eller liknande, vilket stämmer på ett sett men egentligen inte alls. Vi har inte 56% marginalskatt om vi inte tjänar väldigt mycket pengar, om man ens kan prata om att ha marginalskatt som person för det är ju en uträkning egentligen.

Marginalskatt har, inte helt oväntat, ytterst med tillväxten att göra. Med tanke på att det är medelklassen och de övre inkomsttagarna som står för majoriteten av den offentliga finansieringen så är det såklart väldigt viktigt att debatten om marginalskatten är seriös, och att skatten hålls på en rimlig nivå, vilket i Sverige bevisligen inte är fallet. Jag kan inte förstå dina invändningar mot diverse ekonomiska begrepp, här marginalskatten. De tycks baseras mer på vad du subjektivt upplever är viktigt eller ej, vilken i sin tur tycks baseras på vilken typ av optik som är mest gynnsam för den politik du vill eftersträva? Det är såklart väldigt betydelsefullt för samhällsdebatten att marginalskatten är så hög, då det har allvarliga samhälleliga konsekvenser om vi inte kan skapa incitament för att behålla den toppkompetens och de toppinvesteringar som behövs i landet för fortsatt ekonomisk tillväxt. Detta har naturligtvis effekt på alla inkomsttagare oavsett nivå, antingen direkt eller indirekt. Det är ju det som samhällsekonomi handlar om, helt enkelt.

Det är likadant med din invändning mot Ekonomifakta. Huruvida de har en bias eller inte är givetvis irrelevant, då de varken ljuger eller sätter fakta i ovidkommande kontext. Jag lyssnar hursomhelst mycket mer tacksamt på förespråkare för näringslivet, än vad för än dumheter som kommer ut ur t.ex. Karl-Petter Thorwaldssons korpulenta mun.

Skrivet av snajk:

Jodå, det tycker jag nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Signalerna från politiken har dessutom varit tydliga i många år om minskat fossilberoende och som du säger, i en värld med ständigt stigande efterfrågan på olja finns det bara ytterligare skäl att försöka hitta andra drivmedel. Både som konsument och skattebetalare är ju ett minskat beroende fördelaktigt. Och som väl är sitter vi inte lika illa till som vi gjorde vid oljekrisen på 70-talet. Vi lärde oss en läxa där, åtminstonde.

Menar du att elbilsägarna inte fick någon kompensation för hushållsel?

En fråga som jag funderar på är om den pausade BNP-justeringen av skattesatsen är gynnsam som prissänkare om vi skulle få ett år där BNP går ner?

Jag tänker mig att elbilsägare konsumerar mer el. Men samtidigt tycker jag att det var fullständigt idiotiskt valfläsk.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felidae:

Med tanke på att skattetrycket är en så väldigt viktig måttenhet är det naturligtvis ytterst alarmerande att vi i Sverige inte kan påvisa någon nytta som motiverar den hiskeliga mängd skatt vi betalar in; snarare är det precis tvärtom. Vi faller efter allt mer och mer i internationella mätningar, och värre kommer det att bli. Demografi är öde, och fortsätter dumpuckar till socialister att jaga privata näringsidkare i någon sorts fåfäng vendetta för att blidka samhällets mest ekonomisk okunniga medborgare i syfte att behålla makten, så är det än viktigare att vi gör allt vi kan för att föra ekonomiskt seriös debatt till ljuset.

Skatteuttaget har ju minskat kraftigt de senaste 15-20 åren, kan det vara så att det har urholkat välfärden kanske?

Citat:

Leif Östlings berömda citat slog an en sträng hos väldigt många svenskar av en sund och förståelig anledning.

Det slog nog an strängar på flera håll, många blev rätt upprörda över det exempelvis.

Citat:

Självklart är arbetsgivaravgiften en skatt. Huruvida den skulle vara det eller inte är inte ens ämne för diskussion.

För mig känns det väldigt rimligt att döpa om den till arbetsgivarskatt, med hänsyn till dess funktion, som du beskriver. Arbetsgivaravgiften är den skatt arbetsgivaren betalar när de ger ut ersättning för arbete, och är således en skatt arbetsgivaren betalar å arbetstagarens räkning. Att belysa om detta skulle få de ekonomiskt okunniga att bättre förstå vad som händer med deras surt införvärvade pengar. Det är en väldigt enkel åtgärd att döpa om skatten, det skulle sannolikt ha en stor effekt hos många, och det känns för mig något suspekt att man vill kväva en sådan till synes trivial åtgärd. Bara det faktum att arbetsgivaravgiften sällan redovisas på lönebeskedet är mycket allvarligt och bekymmersamt.

Jag vet inte varför det är allvarligt och bekymmersamt. Arbetsgivaravgiften är ingen hemlighet, den debatteras ofta av politiker och många åtgärder handlar om att minska eller ta bort den för vissa grupper och så.

Men det är fortfarande inte en avgift på arbetstagaren utan på arbetsgivaren. Om inkomstskatten sänks så får vi mer pengar, om arbetsgivaravgiften sänks så får arbetsgivarna mer pengar, det är en markant skillnad.

Citat:

Marginalskatt har, inte helt oväntat, ytterst med tillväxten att göra. Med tanke på att det är medelklassen och de övre inkomsttagarna som står för majoriteten av den offentliga finansieringen så är det såklart väldigt viktigt att debatten om marginalskatten är seriös, och att skatten hålls på en rimlig nivå, vilket i Sverige bevisligen inte är fallet.

Varför är det relevant? För att få den högsta marginalskatten i Sverige behöver man tjäna över 1,8 miljoner i månaden (enligt skattetabell 32 från 2021 i alla fall), så hur är den relevant för medelklassen? Tjänar man så mycket är man per definition inte en del av medelklassen.

Citat:

Jag kan inte förstå dina invändningar mot diverse ekonomiska begrepp, här marginalskatten. De tycks baseras mer på vad du subjektivt upplever är viktigt eller ej, vilken i sin tur tycks baseras på vilken typ av optik som är mest gynnsam för den politik du vill eftersträva?

Nej jag tycker bara det är irrelevant att titta på den maximala marginalskatten, som alltså gäller de med över 20 miljoner om året i inkomst, för att diskutera skatter för medelklassen eller skatter i allmänhet.

Citat:

Det är såklart väldigt betydelsefullt för samhällsdebatten att marginalskatten är så hög, då det har allvarliga samhälleliga konsekvenser om vi inte kan skapa incitament för att behålla den toppkompetens och de toppinvesteringar som behövs i landet för fortsatt ekonomisk tillväxt. Detta har naturligtvis effekt på alla inkomsttagare oavsett nivå, antingen direkt eller indirekt. Det är ju det som samhällsekonomi handlar om, helt enkelt.

Ja ja, trickle down economics funkar ju alltid så bra.

Citat:

Det är likadant med din invändning mot Ekonomifakta. Huruvida de har en bias eller inte är givetvis irrelevant, då de varken ljuger eller sätter fakta i ovidkommande kontext.

Ljuger gör de inte men i princip allt de producerar är vinklat för att framhäva deras agenda. Och deras agenda är att opinionsbilda för att minska skatter, för höginkomsttagare och företag främst, att minska regleringar på företag, att minska arbetstagarnas inflytande, att minska arbetstagarnas och befolkningens och politikernas makt och pengar relativt arbetsgivarna och kapitalägarna helt enkelt.

Citat:

Jag lyssnar hursomhelst mycket mer tacksamt på förespråkare för näringslivet, än vad för än dumheter som kommer ut ur t.ex. Karl-Petter Thorwaldssons korpulenta mun.

Ok, är du en arbetsgivare? Annars vet jag inte varför du tror på arbetsgivarnas lobbyorganisation.

Citat:

Jodå, det tycker jag nog.

Jo visst, nationalism och protektionism är bra, se bara på Putin, det går ju jättebra för honom, eller Bolsonaro, Duterte, Modi etc. Framåtblickande snälla diktatorer som tänker på folkets bästa är mycket bättre än demokratiskt valda maktfullkomliga egoister, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Så nu ska det till bidrag för att folk ska ha råd att betala dom höga skatterna?
Kommer föda fusk och ökad kostsam administration, istället för att helt enkelt sänka skatten...

"Kapitalet höjer hyrorna o staten bostadsbidraget"

Gamla tekniker för att öka makten över löneslavarna.
Man får va glad så länge Putin inte kommer o bombar ens land nuförtiden.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Priset på Brent-olja ligger under 100 dollar nu men trots detta ligger dieselpriset kvar på över 24 SEK. Känns som att drivmedelsbolagen är snabba på att höja priserna men sega på att sänka dem

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Priset på Brent-olja ligger under 100 dollar nu men trots detta ligger dieselpriset kvar på över 24 SEK. Känns som att drivmedelsbolagen är snabba på att höja priserna men sega på att sänka dem

Förmodligen för att inblandningen i Diesel är högre, och biodrivmedel är dyrare än fossilt. Raps som används har bland annat rusat i pris, slaktavfall också som är viktig ingrediens. Dock är det bättre i längden, att göra sig av med beroendet av oljeproducerande länder som ofta är i både kartell och styr pris och inte direkt några stater man vill stödja.

Bensinen är istället nere på 20 kr nu, ett rätt rimligt pris imo. Med skattesänkningarna landar man på 18 kr. Känns som det hade räckt med skattesänkning på diesel faktiskt som är på 24kr.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Tråden ligger i gråzonen när det gäller forumreglerna, dvs. släpp sidospåren om bostadsbidrag, ot-(skatte)politiksnack osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

USA vill köpa olja av Venezuela men har stött på patrull: https://www.ft.com/content/503e557e-947c-4993-8016-69b2135f44...

Enligt den här artikeln verkar det dock gå lite bättre, då Chevron vill hjälpa den statliga oljefirman med produktiviteten: https://www.reuters.com/business/energy/exclusive-chevron-set...

Mycket intressant att USA anser att en oppositionspolitiker är landets riktiga president enligt den första artikeln Nåja, vi får se om det kommer flyta runt mer olja på världsmarknaden snart.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

USA vill köpa olja av Venezuela men har stött på patrull: https://www.ft.com/content/503e557e-947c-4993-8016-69b2135f44...

Enligt den här artikeln verkar det dock gå lite bättre, då Chevron vill hjälpa den statliga oljefirman med produktiviteten: https://www.reuters.com/business/energy/exclusive-chevron-set...

Mycket intressant att USA anser att en oppositionspolitiker är landets riktiga president enligt den första artikeln Nåja, vi får se om det kommer flyta runt mer olja på världsmarknaden snart.

Fundera över den här kartan och vilka länder det är som tyckte att valet gick fint till:

https://en.wikipedia.org/wiki/2018_Venezuelan_presidential_el...

Rött är alltså de som anser att valet var buffel och båg och grönt de som tycker att det gick rätt till.