SweClockers drop!
Permalänk

Folk verkar vara extremt besatta av mat. En vuxen person med några extra kilon klarar sig på tom mage i flera månader, vilket jag tror att de absolut flesta i forumet har. Att då fokusera på ett förråd som räcker i tre dagar är inget som kommer förändra utfallet. Om något så lägg fokus på att ha tillräckligt med vatten.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Blub:

Hur många tror ni kommer skita i byxan imorgon kl15 när dom testkör hesa fredrik?

Jag hörde folk i trappen i skrika i panik och ringde någon när det skedde, inte så komiskt dock

Skrivet av xGreenRed:

Folk verkar vara extremt besatta av mat. En vuxen person med några extra kilon klarar sig på tom mage i flera månader, vilket jag tror att de absolut flesta i forumet har. Att då fokusera på ett förråd som räcker i tre dagar är inget som kommer förändra utfallet. Om något så lägg fokus på att ha tillräckligt med vatten.

Finns där något bättre sätt än att bara köra dunkar, jag antar inte det om man inte vill investera i någon dyrare lösning

Har 30L på dunk, men sen har man familjen också att tänka på, det är så många liter, hade ju behövt över 100 lätt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Förhoppningsvis så kommer vi inte svälta i flera månader om ryssen kommer. Jag har då hellre mat i 3 dagar än att gå utan en vecka eller 2. Det skadar ju inte att vara lite förberedd bara för att man klarar sig ändå.

Permalänk
Medlem

En sak jag börjat kolla på är det här med bärbara solpaneler. Själva konceptet låter riktigt "coolt" och användbart. Tänkte att man skulle ha någonting likt detta kopplat till en Powerbank på 20k mAh. Vet inte om det är särskilt prisvärt dock.

Tankar?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Hur länge kan man ha vatten i 1,5 liters flaskor (typ Pepsi Max flaskor) innan man bör byta ut det? Eller löses det med regelbundna rengöringstabletter? (har dock inga rengöringstabletter)

Läser på nätet att flaskorna/dunkarna skall stå i mörkt och svalt (varav mörkare dunkar skall ge längre hållbarhet för vattnet(?)) så bör de stå i kylskåpet eller kan de stå längst ned i skafferiet?

Sedan så undrar jag hur länge en dieselgenerator kan driva en liten frys med frysvaror såsom kyckling och allt utomhus? Inte för att jag tror att det sista kommer bli nödvändigt, men man vet aldrig!

Det kan bli alger och bakterier i vattnet och det går snabbare om det är ljust och varmt, du kan ju hetta upp vattnet och flaskan innan du stänger den om du vill minimera riskerna, "Pastöriserat vatten" som du sedan fryser klarar sig väldigt länge.

Generator för en frys blir bökigt eller oekonomiskt för endera behöver du styra allt manuellt eller så slösar du bränsle på att köra generatorn när frysen inte behöver energi. Det skulle behövas nått bättre styrsystem som startar generatorn när man behöver köra frysen eller nått annat mer portabelt system typ en dieseldriven frys likt hur fryslastbilar byggs men det är inget du fraktar runt på manuellt.

Vattenreningstabletter är inget du matar på med hela tiden utan en stund innan du ska konsumera vattnet slänger du i en men du kan ju skaffa ett filter och det går ju också att koka allt om man inte vet om det är tjänligt från början.

Skrivet av AplAy:

Jag hittar inga vattendunkar av uppenbara skäl. Men vattentankar låter ju vettigare: https://www.alvestadtanken.se/butik/vattentankar/livsmedelsgo...

Funderade först på 100 liter men kom på att jag skall också kunna bära ned 100 kg från trevåningsplan. Så 60 liter får räcka. I länken så står det att de är "godkända för livsmedel" så antar att vatten ingår där?

Så man räknar med att vattnet håller sig drickbart i i max 6 månader? Förkortas livslängden under sommartid när det blir varmare ute och inne? En annan utmaning med vattentankar är att man ska kunna dosera utan att spilla ut allt, så hade ju hoppats på en slangadapter såsom denna: https://www.alvestadtanken.se/butik/vattentankar/tankutrustni...

Vet ej dock vilken gänga som är vedertagen att fungera med vanligaste slangar som finns? 1/2" eller 1/4"? Finns det "livsmedelsgodkända slangar"?

Anta att det hela blir bättre: då har man ju ändå massa campingutrustning och i det värsta fallet så får man en rätt dyster camping in i det sista!

Du kommer inte att bära med dig en 60 liters vattentank om du ska förflytta dig, du kanske orkar flytta den men du kommer inte att bära den nån längre sträcka så var har du tänkt bära med dig den ?

Skrivet av Treant:

En sak jag börjat kolla på är det här med bärbara solpaneler. Själva konceptet låter riktigt "coolt" och användbart. Tänkte att man skulle ha någonting likt detta kopplat till en Powerbank på 20k mAh. Vet inte om det är särskilt prisvärt dock.

Tankar?

Solceller funkar vid camping.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en 160W panel på Jula och ett stort bilbatteri för min utrymnings-stuga. Räcker för nattlampa och radio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Tror du på riktigt att den stora parken räcker långt till ett par hundratusen människor?

Hoppas det här är någon form av ironi.
För att klara familjen tre dagar behövs inte stora vattendunkar och en pall konserver.
Mjölk, juice, läsk, ett paket ris och ett paket pasta eller liknande har du förhoppningsvis redan i lägenheten.
Lite grönsaker mm så har du lätt klarat dig tre dagar.

3 dagar klarar man ju på lite nudlar och en kall öl, det räcker långt. 3dahar överlever ju alla mer el mindre, även utan mat.

Alla har ju lite kex, nåpgar torra rån, nån konserv osv, är man inte en extrem fattiglapp har ju alla föda hemma för 3dagar, hur svårt kan det va lixom

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har bara svårt att se något scenario där samhället har stängt, el, vatten och liknande är väck och förstås är banker och affärer stängda, men likväl måste man betala sina räkningar. Efter situationen är över är en helt annan sak däremot, men då är ju situationen över också.

Fortkörning är förstås ett problem inte minst i oroliga områden, men du får inte böter om du kör för fort för att komma undan någon som skjuter på dig exempelvis. Precis som ingen kommer att bry sig om jaktlagar om det inte finns någon annan mat. Överlevnad går före lagen.

Men poängen är att det inte är allt eller inget.

Skyddar inte markägarna sin mark så kollapsar populationen av vilt, så länge polisen kan utgå från en station några timmar till dig och ta sig fram på vägen så kommer du åka dit på jaktbrott.

Vid en naturkatastrof kan du alltså bli tvångsevakuerad, men måste fortfarande betala samfällighetsavgifter, ränta på lån, fastighetsskatt o.s.v. eller riskera att förlora din egendom. Riksdagen kan stifta lagar som frigör dig från en del av ansvaret, men allt ansvar kommer du aldrig ifrån. Måste du bli hämtad med helikopter från din skogsfastighet och stuga ute i skogen där alla vägar spolats bort i en översvämning kan du räkna med att Riksdagen inte kommer bry sig om dig och kommunen kommer fortfarande ta fastighetsskatt för huset.

Överlevnad går inte före lagen, lagen går först. Alla brott du begår ska du vara beredd att betala för du kan inte gå fri bara för att du tycker att du ska gå fri.

Varför du har svårt att se något som folk i Balkan, Syrien, Irak och Ukraina gått igenom tycker jag bara lustigt. Kommer du långt senare och vill ha tillbaka fastighet du inte betalat skatt på i flera år kommer du stöta på problem, låter du f-skatten bli återkallad blir det problem när du ska starta upp verksamheten igen.

Permalänk
Medlem

Som jag sagt i tidigare tråd, samhället kan vara där och är de där så kommer vatten i vattenbilar, fungerar inte avloppet kommer toaletter ställas upp som de får tömma och åka med till annan kommun. Kan du fortsätta jobba så fortsätter det mesta att fungera, men blir det däremot svårt att försörja butikerna och vägarna inte är framkomliga eller att du inte kan andas för att brandröken från bränderna runtomkring är för tung så kommer du helt enkelt få lämna området tills problemet har en lösning.

Har samhället ingen lösning för att lätta krisen så har du inte mycket annat val än att förflytta dig. Du kommer liksom inte kunna sköta jobbet och livet om din lägenhet är -30°C och det är tre mil till närmsta stället med en varm dusch. Har du däremot tre hundra meter till en varm dusch kanske du kan sitta med fotogenvärmaren hemma, då kan du hålla varmt nog för att sova och för att laga mat och andra vardagssysslor fram tills att fjärrvärmen och elen kan repareras eller vad det nu kan vara.

Viktigaste är alltså att kunna stå ut tills hjälp kan ordnas eller att du kan evakuera dig själv. Vid en lite längre kris än enstaka dagar ska du inte ha vattentankar på flera hundra liter, du ska ha dunkar du kan hämta nytt dricksvatten i.

Händer det något i samhället som ändå bara påverkar i några dagar så kan det lätt bli så att alla panikköper och då kan du bli utan vatten (på flaska) och mat som håller utan kyl/frys för att butikerna inte hinner med under panikfasen. Finns butikerna kvar efter ett par dagar så kommer också situationen normalisera sig även om du inte kan dricka vattnet i kranen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Har du lust att skriva vad du tycker om Huel? Konceptet låter intressant och det låter potentiellt som en billigare variant av frystorkad mat som är svindyr och slutsåld överallt, med tanke på att det enligt deras hemsida håller 1 år i oöppnad förpackning.

Aldrig testat Huel men har kört med Jimmy Joy, https://jimmyjoy.com/, i många år nu (4 år kanske 5 t.o.m). Funkar kalasbra. Smakar bra, känns bra, håller länge, per portion är det billigt, smidigt att ta med sig. Rekommenderas om man är ok med att dricka nyttig "milkshake" istället för en måltid.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är klart att det finns, men det är ju min poäng. Det finns trädgårdar med växthus, det finns ved och det finns skog, i städerna. Det finns inte tusentals träd per person som i glesbygden men det är heller inget problem i praktiken.

Här kanske jag var otydlig, men har du vedeldat har du redan ett vedlager för typ ett år framåt.

Behöver du fylla på är det från vanlig avverkning och det spelar ju ingen roll var du bor, bor du i skogen kanske just din ved kommer från en skog långt bort i vilket fall som helst.

Tar du sågen till din egen skog måste du ju fortfarande låta veden ligga och torka, och kan du inte köra din värmepump kanske du ändå behöver fotogenvärmaren. Värmesystem är inte platsbundet direkt, ska du ha bergvärme behöver du givetvis ett hål men.

Permalänk
Medlem

Det där med att preppa mat, frystorkat och allt. Vem har så lite mat hemma att man inte klarar sig en vecka åtminstone?

Om jag kollar nu (och då har vi inte "preppat") så har vi 5+ kg ris, 3-4 kg pasta, 6 kg mjöl osv... Massor med krossade tomater, tortillabröd och mer, plus såklart proppfull kyl och frys.

Några flaskor mineralvatten och typ 7-8 1,5l flaskor cola (också vätska...), plus då mjölk och juice i kylen.

Däremot vattenreningstabletter borde jag köpa, har en bäck utanför huset så det går ju såklart att bra att dricka det om man bara renar det. Går ju också att koka såklart, har ett spritkök och om inte annat kan man ju koka det på grillen. Om kolen tar slut har jag 6 m3 ved.

Vattenreningstabletter är nog the shit, det borde jag köpa. Även om man bor i stan borde man kunna ta en hink till närmsta damm, filtrera det genom ett par kökshanddukar och i med en klortablett så lär man inte bli sjuk av det heller.

Man borde också kunna spola i toan i början med en hink från bäcken va?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hulle:

Beror på vart avloppet tar vägen, om det behövs el eller om du har en tank/brunn.
Men försvinner vattentillförseln funkar ofta inte heller avloppet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det där med att preppa mat, frystorkat och allt. Vem har så lite mat hemma att man inte klarar sig en vecka åtminstone?

Om jag kollar nu (och då har vi inte "preppat") så har vi 5+ kg ris, 3-4 kg pasta, 6 kg mjöl osv... Massor med krossade tomater, tortillabröd och mer, plus såklart proppfull kyl och frys.

Några flaskor mineralvatten och typ 7-8 1,5l flaskor cola (också vätska...), plus då mjölk och juice i kylen.

Däremot vattenreningstabletter borde jag köpa, har en bäck utanför huset så det går ju såklart att bra att dricka det om man bara renar det. Går ju också att koka såklart, har ett spritkök och om inte annat kan man ju koka det på grillen. Om kolen tar slut har jag 6 m3 ved.

Vattenreningstabletter är nog the shit, det borde jag köpa. Även om man bor i stan borde man kunna ta en hink till närmsta damm, filtrera det genom ett par kökshanddukar och i med en klortablett så lär man inte bli sjuk av det heller.

/hulle.

Tror nog få tänker att de sitter och äter frystorkat och konserverade måltider hemma i köket, de tänker att det är lätt att ta med sig till skyddsrummet eller ut till det improviserade vindskyddet i skogen. Frystorkat är något som inte kräver någon matlagning dock, bara i med lite vatten kallt (beroende på typ) eller varmt.

Lagade precis middag + lunch för imorrn, på 2 dl långkornigt ris går det åt ca 0,5 l vatten. På en eller två mjukkonserv går det åt noll. Går det inte åt vatten till matlagning behöver man bara tänka på dricksvatten och hygien/tvätt på vattensidan. Blir mindre att ta med sig när det gäller kök.

Pastavattnet kanske du kan använda till att diska, men det blir mycket vatten att kasta ut.

Hink till att spola toan ska du nog låta bli så länge det inte är enbart ditt hus som är utan vatten p.g.a. läcka eller arbete. Finns andra lösningar om det skulle dra ut på tiden att få igång VA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Aldrig testat Huel men har kört med Jimmy Joy, https://jimmyjoy.com/, i många år nu (4 år kanske 5 t.o.m). Funkar kalasbra. Smakar bra, känns bra, håller länge, per portion är det billigt, smidigt att ta med sig. Rekommenderas om man är ok med att dricka nyttig "milkshake" istället för en måltid.

Jimmy Joy var fantastiskt bra ända tills de gick över till sojaprotein istället för vassle, men nu gör sojasmaken att det är så gott som helt oätbart för min del. Det har visserligen kommit ut en ny variant (Plenny Shake 3.0) sedan jag köpte senast 2020, men är inte direkt spekulant på att köpa igen förrän de har en sojafri variant. Lagrat både Joylent och Jimmy Joy (före sojan) under flera års tid som experiment, ingen märkbar skillnad i smak på upp till 5 år gamla oöppnade påsar.

Huel har jag inte köpt än, men en sak jag direkt ogillar är deras jätteförpackning med över 3 dygns förbrukning, istället för en dygnsförbrukning per påse. Nu kommer man tydligen ner till 18,27 kr/portion (400 kcal) när man köper minst 8 st påsar säckar (total drygt 27 dygnsportioner), men då ska man å andra sidan hosta upp 2500 spänn också. En hel månads mat med lång hållbarhet för 2799 kr är väl dock en väldigt bra deal i jämförelse med många andra färdiga rätter med lång hållbarhet, samt att måltidsersättningspulver gör att man inte behöver fundera över att få i sig allt man behöver.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att bli inkallad att jobba när krisen är här, så jag behöver inte riktigt oroa mig fullt så mycket. Men lite basic grejer har man ju hemma.

Annars så är det bara att investera i mer ammunition så man kan plund... errr... skydda sina grannar. Särskilt de som har preppat ordentligt är nog I behov av skydd. Ett (någorlunda) ömsesidigt givande samarbete.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

Någon som kan rekommendera påsar liknande mylarpåsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Jag kommer att bli inkallad att jobba när krisen är här, så jag behöver inte riktigt oroa mig fullt så mycket. Men lite basic grejer har man ju hemma.

Annars så är det bara att investera i mer ammunition så man kan plund... errr... skydda sina grannar. Särskilt de som har preppat ordentligt är nog I behov av skydd. Ett (någorlunda) ömsesidigt givande samarbete.

Det finns över 2 miljoner legala skjutvapen i Sverige, så oddsen för att någon lyckas överleva på plundring är nog inte så stora som man kan inbilla sig. Tyvärr är det ju alltid så att det finns farliga individer i samhället som hindras av lagar snarare än av några moraliska spärrar, och de kommer ju behöva stoppas av oss andra om staten inte klarar av det längre.

Det är åtminstone tusen år av svensk civilisation vi har att förvalta, och det finns ingen anledning att låta den förfalla till något slags barbariskt klansamhälle bara för att det är en möjlighet.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle förtydligat att jag såklart hade glimten i ögat i mitt föregående inlägg.

Men skadar aldrig med lite mer Am så man kan knäppa ett rådjur eller två när lokala Ica har tomt i hyllorna.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Kom igen, diskutera hur man preppar och förbereder sig praktiskt så lämnar vi sidospåret med hur man kommer undan med att ha ihjäl andra till Flashback eller liknande sidor.
Tack på förhand

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Kanske skulle förtydligat att jag såklart hade glimten i ögat i mitt föregående inlägg.

Men skadar aldrig med lite mer Am så man kan knäppa ett rådjur eller två när lokala Ica har tomt i hyllorna.

Viltpopulationerna kommer dock att kollapsa ganska omgående. Läste nyligen att Sveriges areal skulle klara att försörja ca 50000 människor som hade vilt som huvudsaklig föda, så du kan ju tänka dig hur det blir med 10+ miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

En person Diabetes 1 klarar sig inte så länge , kanske något dygn då dom personer behöver kolhydrater samt insulin så dra inte alla över en kam. Utan intag av kolhydrater och insulin så får personen syraförgiftning .

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fullt i frysen. I övrigt är jag i god form.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ser att jag snålade lite med beskrivningen.

En frystorkade måltid kanske kräver 4 dl vatten, för att det inte ska ta timmar innan det är ätligt bör det vara varmt, men det räcker med en kemisk värmare/värmepåse och dessa räcker inte till rått ris eller pasta så om du ska ha mat att ta med dig kräver de frystorkade mindre bränsle. Mjukkonserv kräver inget bränsle, men där får du hur som helst bära med dig vattnet då den inte är torkad.

Frystorkat och konserverade måltider kräver helt enkelt andra förutsättningar, därför en del går på det spåret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Tror du på riktigt att den stora parken räcker långt till ett par hundratusen människor?

Träden i Göteborg lär räcka rätt länge, det finns många. Slottsskogen som är parken jag syftar på är 136 hektar varav mer än två tredjedelar är ursprunglig skog. Söder om den ligger Änggårdsbergen som är ett naturområde som är några gånger större, med mestadels skog. Söder om det ligger naturskyddsområdet Sandsjöbacka som är ännu större och går typ ända till Kungsbacka, vidare därifrån är det ju mycket landsbygd. Sen finns det förstås massvis av andra områden runt i och kring hela stan. Frågan är vilket scenario som innebär typ en hel vinter för större delen av stadens befolkning utan någon annan uppvärmning, men utan att de flesta sticker någon annanstans?

Skrivet av Petterk:

Men poängen är att det inte är allt eller inget.

Skyddar inte markägarna sin mark så kollapsar populationen av vilt, så länge polisen kan utgå från en station några timmar till dig och ta sig fram på vägen så kommer du åka dit på jaktbrott.

Rådjuren i Slottsskogen och i stan är knappast något man vill behålla, de förstör och sprider sjukdomar mest, likväl finns de där. Alltså tror jag inte populationen kollapsar för att stadens jägare slutar hålla efter dem.

Citat:

Vid en naturkatastrof kan du alltså bli tvångsevakuerad, men måste fortfarande betala samfällighetsavgifter, ränta på lån, fastighetsskatt o.s.v. eller riskera att förlora din egendom. Riksdagen kan stifta lagar som frigör dig från en del av ansvaret, men allt ansvar kommer du aldrig ifrån. Måste du bli hämtad med helikopter från din skogsfastighet och stuga ute i skogen där alla vägar spolats bort i en översvämning kan du räkna med att Riksdagen inte kommer bry sig om dig och kommunen kommer fortfarande ta fastighetsskatt för huset.

Överlevnad går inte före lagen, lagen går först. Alla brott du begår ska du vara beredd att betala för du kan inte gå fri bara för att du tycker att du ska gå fri.

Jag har inte sagt att jag kommer att gå fri, bara att det går att få tag i mat (och ved och vatten) om läget blir akut. Och att det med största sannolikhet inte kommer att ha några direkta effekter för det krävs en väldigt svår situation för att det över huvud taget ska bli aktuellt. Huruvida man får böta när situationen är över eller ej spelar ingen större roll, men sannolikt kommer man inte åka dit för att man plockar ett rådjur eller liknande om alternativet var svält liksom. Jag hade heller inte haft några betänkligheter att exempelvis ta något av djuren i den öppna djurparken i slottsskogen om läget var sådant, de lär vara lättare att fånga bakom stängsel. Får jag ersätta kommunens antilop eller dovhjort när kriget är över så spelar det ingen roll liksom.

Citat:

Varför du har svårt att se något som folk i Balkan, Syrien, Irak och Ukraina gått igenom tycker jag bara lustigt. Kommer du långt senare och vill ha tillbaka fastighet du inte betalat skatt på i flera år kommer du stöta på problem, låter du f-skatten bli återkallad blir det problem när du ska starta upp verksamheten igen.

För att det inte är vad de gått igenom. Mycket här handlar om någon form av hipster-prepper-zombieapokalyps-fantasi, inte om en möjlig situation. Väpnade konflikter, speciellt i modern tid, går snabbt över i någon form av ockupation och då gör man vad man kan för att få vardagen att fungera. Ryssarna spränger inte Ukrainas infrastruktur exempelvis för de behöver den själva i dagsläget, och de hoppas ju ta landet, inte liksom bränna ner det till grunden. Invasionen i Ukraina har tagit bra mycket längre tid än vad Putin trodde, men det handlar fortfarande om veckor inte en hel vinter eller så.

Sen kan man förstås diskutera sannolikheten att något sådant skulle hända här. Alla dina exempel kommer ju från länder som har präglats av konflikt under lång tid, där tidigare grannar blev fiender för att gammal skit drogs fram av nationalister och andra och stämningen piskades upp. Vad är chansen att det händer här? Ska samerna kräva sitt eget land, och skulle Sverige då slå ner dem? Eller vad är det för scenario som folk tror ska hända? Ryssarna är ju ärkefienden förstås, men vi har liksom ingen personlig eller ideologisk konflikt med dem på det sättet som exempelvis Bosniakerna hade med Serberna, så även om ryssarna skulle invadera oss, vilket är extremt osannolikt fortfarande, så blir det ingen etnisk rensning och inget krig i åratal.

Skrivet av Petterk:

Här kanske jag var otydlig, men har du vedeldat har du redan ett vedlager för typ ett år framåt.

Behöver du fylla på är det från vanlig avverkning och det spelar ju ingen roll var du bor, bor du i skogen kanske just din ved kommer från en skog långt bort i vilket fall som helst.

Tar du sågen till din egen skog måste du ju fortfarande låta veden ligga och torka, och kan du inte köra din värmepump kanske du ändå behöver fotogenvärmaren. Värmesystem är inte platsbundet direkt, ska du ha bergvärme behöver du givetvis ett hål men.

Bor man i lägenhet är situationen inte densamma förstås. Man har varken bergvärme eller vedkaminer, men i en desperat situation så löser man det. Ved bör torka men den brinner ju även om man inte gör det, och efter alla stormar denna vintern så finns det ju rätt mycket som redan "ligger på tork" ute i naturen (och jag vet att det inte torkar om det ligger på blöt mark, men det finns mycket om inte hamnar på marken också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För att det inte är vad de gått igenom. Mycket här handlar om någon form av hipster-prepper-zombieapokalyps-fantasi, inte om en möjlig situation. Väpnade konflikter, speciellt i modern tid, går snabbt över i någon form av ockupation och då gör man vad man kan för att få vardagen att fungera. Ryssarna spränger inte Ukrainas infrastruktur exempelvis för de behöver den själva i dagsläget, och de hoppas ju ta landet, inte liksom bränna ner det till grunden. Invasionen i Ukraina har tagit bra mycket längre tid än vad Putin trodde, men det handlar fortfarande om veckor inte en hel vinter eller så.

Tror inte det går att prata med dig då inget i svaret har något att göra med det jag skrev.

Invånare i Syrien, Irak, Ukraina (innan 2022), Bosnien, Kroatien o.s.v. har eller har haft problem relaterat till skatter, mark/fastighetsägarskap, rätt till hjälp o.s.v.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tror inte det går att prata med dig då inget i svaret har något att göra med det jag skrev.

Invånare i Syrien, Irak, Ukraina (innan 2022), Bosnien, Kroatien o.s.v. har eller har haft problem relaterat till skatter, mark/fastighetsägarskap, rätt till hjälp o.s.v.

Ja men vad har det med något att göra? Åkte polisen runt och vräkte folk för att de inte betalt fastighetsskatten under kriget när hälften av husen var sönderbombade och det fortfarande rykte om dem? Knappast.

Om situationen blir så illa att en prepper med konserver för ett par månader behöver nyttja dessa, och jag som bara har mat för någon vecka får slut på mat, så betyder det att affärerna är stängda, bankerna är stängda, och polisen, om den finns kvar, är upptagen med antingen att hjälpa folk eller jaga plundrare. De kommer inte att bry sig om ifall någon fiskar utan fiskekort för att ge mat till sin familj, eller stjäl kommunens träd för att inte frysa ihjäl.

Denna situation kommer med största sannolikhet inte att inträffa under vår livstid, så det är förstås ett teoretiskt resonemang, en ändå.

Risken som jag ser för faktiskt samhällsomvälvande händelser är mer relaterade till naturkatastrofer eller klimatförändringar. Men då finns samhället ändå kvar och kan hjälpa och evakuera. Och det sker inte över en natt utan byggs upp över lång tid.

Permalänk
Medlem

Om kriget kommer sätter jag och min familj i bilen och flyr till Norge.
Min Mormor och Morfar flydde hit under ww2 då de var aktiva i Norska motståndsrörelsen och blev efterlysta så jag har mycket Norsk släkt kvar i Norge. Jag har sporadisk kontakt med dem och kan få hjälp.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja men vad har det med något att göra? Åkte polisen runt och vräkte folk för att de inte betalt fastighetsskatten under kriget när hälften av husen var sönderbombade och det fortfarande rykte om dem? Knappast.

Så folks försörjning och bostad har inget med deras liv att göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Så folks försörjning och bostad har inget med deras liv att göra?

Jag vet faktiskt inte vad du diskuterar längre. Vad du säger har inget att göra med mitt inlägg du svarar på.