arduino uno Serial.print variabel

Permalänk
Medlem

arduino uno Serial.print variabel

Hej

Har fått till ett bra program som gör det jag vill. Men ville fila lite på att göra snyggare ut data från det men har inte lyckats googla mig till vad funktionen heter jag är ute efter.

Har en:
int levelguard
Som kan vara 0 eller 1.
Det jag skulle vilja göra är en speciell Serial.print när levelguard = 0 med texten Serial.print(nivå bra) och en annan om levelguard = 1 Serial.print(nivå dålig) så att säga.
Som programmet är nu så presenteras bara Serial.print(levelguard) och 0 eller 1 kommer upp vilket inte direkt förklara hur nivån är på ett tydligt sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Kaputnik:

Hej

Har fått till ett bra program som gör det jag vill. Men ville fila lite på att göra snyggare ut data från det men har inte lyckats googla mig till vad funktionen heter jag är ute efter.

Har en:
int levelguard
Som kan vara 0 eller 1.
Det jag skulle vilja göra är en speciell Serial.print när levelguard = 0 med texten Serial.print(nivå bra) och en annan om levelguard = 1 Serial.print(nivå dålig) så att säga.
Som programmet är nu så presenteras bara Serial.print(levelguard) och 0 eller 1 kommer upp vilket inte direkt förklara hur nivån är på ett tydligt sätt.

Något i stil med nedanstående kan kanske lösa ditt problem (med dokumentation på if-satser i inlägget ovan – rekommenderas att läsa igenom, eftersom det är enkelt och kraftfullt). Om detta bara petas in i loopen kommer printandet att ske hela tiden, varför det kan vara värt att förfina med någon flagga eller så för att bara få utskrift vid omslag. Det beror dock helt på hur och till vad programmet och hårdvaran används

if (levelguard) { Serial.print("nivå dålig"); } else { Serial.print("nivå bra"); }