Alienwares bildskärm med QD-OLED-panel får svenskt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men grejen med QD-OLED är väl att den åtminstone enligt hypen

Jo det återstår ju att se vad de får för track record.

Skrivet av Roger W:

Och man kan väl argumentera för att local dimming är ett hack det också?

Jag skulle nog säga att alla TFT-skärmar utan local dimming är en kompromiss som gjordes när man gick ifrån katodstrålerören, där varje individuell subpixel belystes av flourescens från fosfor. Det är ju inte som att bildåtergivningen inte fungerar eller att livslängden förkortas på något sätt av att lägre konstrastförhållande och att svarta partier inte är perfekt svarta.

Problem som knepig pixelstruktur och olika ljusstyrka beroende på färg känns nästan lite som att man tar problemen som skulle lösas och ersätter med nya problem. Sen ska man ju tillägga att det tog extremt lång tid mellan att TFT-skärmar kom ut på marknaden (använde ett par redan på 90-talet) tills de var ett alternativ till CRT-skärmar i avseenden som tillräckligt hög uppdateringsfrekvens för att hjälpligt kunna spela utan svår ghosting, så det är väl inte omöjligt att någon framtida OLED-iteration kommer kännas mer köpvärd.

Nu känns det lite som plasmabildskärmar, vilket var jättecoolt ända tills det inte var det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Dras betalningen direkt från Dell med kortköp antar jag? Så man måste ligga ute med pengar till sensommaren alltså.

Ja. Så var det för min del i alla fall. Jag såg inte om det gick att ändra.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk

Jag tog skärmen på mitt Klarna kort så beloppet är bara reserverat fram tills att dom skickar den.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle nog säga att alla TFT-skärmar utan local dimming är en kompromiss som gjordes när man gick ifrån katodstrålerören, där varje individuell subpixel belystes av flourescens från fosfor. Det är ju inte som att bildåtergivningen inte fungerar eller att livslängden förkortas på något sätt av att lägre konstrastförhållande och att svarta partier inte är perfekt svarta.

Förstår inte riktigt din mening/resonemang. Local dimming är ju i grunden en nödlösning för att komma ifrån TFT-panelernas sämre kontrastförmåga. Den förkortar inte livslängden eller nått sånt förstås men den är inte bara guld och gröna skogar heller: en dålig local dimming lösning kan ju upplevas sämre (mer saker att störa sig på) än att inte ha den alls.
(tex att local dimmingen laggar efter, eller lyser upp subtitles, eller är för aggressiv och plockar bort tex stjärnor i en rymdscen osv osv)

Skrivet av Sveklockarn:

Problem som knepig pixelstruktur och olika ljusstyrka beroende på färg känns nästan lite som att man tar problemen som skulle lösas och ersätter med nya problem.

Vet inte exakt vad du menar med "olika ljusstyrka beroende på färg" men jo generellt innebär ju ofta konkurrerande teknologier att man får välja sina kompromisser

Skrivet av Sveklockarn:

Sen ska man ju tillägga att det tog extremt lång tid mellan att TFT-skärmar kom ut på marknaden (använde ett par redan på 90-talet) tills de var ett alternativ till CRT-skärmar i avseenden som tillräckligt hög uppdateringsfrekvens för att hjälpligt kunna spela utan svår ghosting, så det är väl inte omöjligt att någon framtida OLED-iteration kommer kännas mer köpvärd.

Indeed!

Skrivet av Sveklockarn:

Nu känns det lite som plasmabildskärmar, vilket var jättecoolt ända tills det inte var det längre.

Så kan det bli i slutändan! Generellt verkar ju den billigaste, mest mainstream tekniken vara den som hänger kvar, tills något verkligen bryter paradigmen. Det är möjligt OLED i nuvarande format är en teknologisk dead end på sikt, men kan ändå vara värt att vara med under resans gång
(finns ju fortfarande folk som älskar sina plasmor!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte exakt vad du menar med "olika ljusstyrka beroende på färg"

Att dagens OLEDs har olika livslängd och ljusstyrka för röd, grön respektive blå (som är sämst).

Skrivet av Roger W:

(finns ju fortfarande folk som älskar sina plasmor!)

Tekniken är väldigt cool, och det är ungefär så jag känner för OLED som datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att dagens OLEDs klarar att visa röd och grön med högre ljusstyrka än blå.
Tekniken är väldigt cool, och det är ungefär så jag känner för OLED som datorskärm.

Ganska säker på att LGs WOLED är bättre på blå än de andra, men har kanske fel. Största grejen med just nya QD-panelerna var ju just att rött var så intensivt (färgmättnad) jämfört med LGs paneler

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Största grejen med just nya QD-panelerna var ju just att rött var så intensivt (färgmättnad) jämfört med LGs paneler

"Problem som knepig pixelstruktur och olika ljusstyrka beroende på färg" är ett annat sätt att skriva det.

Skrivet av Roger W:

Förstår inte riktigt din mening/resonemang. Local dimming är ju i grunden en nödlösning för att komma ifrån TFT-panelernas sämre kontrastförmåga. Den förkortar inte livslängden eller nått sånt förstås men den är inte bara guld och gröna skogar heller: en dålig local dimming lösning kan ju upplevas sämre (mer saker att störa sig på) än att inte ha den alls.
(tex att local dimmingen laggar efter, eller lyser upp subtitles, eller är för aggressiv och plockar bort tex stjärnor i en rymdscen osv osv)

Som sagt, på CRT-skärmar kan alla subpixlar släckas individuellt, medan en TFT bara filtrerar befintligt ljus från bakgrundsbelysningen. Local dimming med hundratals eller tusentals zoner blir en form av approximering av samma fenomen, även om individuella pixlar än så länge inte kan tändas/släckas. Mini LED kommer vara ett billigt sätt att få betydligt bättre konstrast med en enkel och beprövad teknik, att det har en early adopter tax i början är inte så konstigt med tanke på att någon har utvecklat konceptet och vill ha betalt för det.

Nu är ju även local dimming i sin linda, men utvecklingstakten och övergången mot Mini LED förefaller ha skett mycket snabbare än hur det sett ut med andra skärmteknologiers utvecklingskurvor åtminstone.

Permalänk
Avstängd

Jag tror holy grail can be microLED. Men det dröjer nog rätt jäkla länge.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Nu när jag har spanderat en kväll med skärmen och ser vad den går för så har jag bestämt mig för att packa ner den och göra en retur. Alla anledningarna är inte skärmens fel men detta har jag kommit fram till:
*Kromatisk aberration på allt kändes till slut lite jobbigt för ögonen, jag jobbar dagligen med fakturor i 1440p i 32", så låg PPI har jag inga problem med, men detta gav en annan typ av ansträngande effekt för mina ögon.
*DLSS på upplösningar under 2160p visade sig vara en suddig historia, har varit så impad av DLSS Quality på min 48CX, men här så såg jag direkt när man rörde musen hur suddig miljön blev. Så då blev plötsligt denna skärm mer svårdriven än 4K DLSS(2560x1440 upscaled) vs 3440x1440 native, och då har du så mycket mer detaljer i en 4K DLSS bild.
*Gamma flicker i VRR, något som många trodde G-sync Ultimate skulle fixa. Icke, det är nog värre här än på 48CX. Speciellt runt 60fps så är det extremt.
*G-Sync fläkten, överröstar datorn, kan ibland spina upp och ner innan den lugnar sig igen. Allt detta i SDR på låg brightness i desktop, knappast ett plus för skärmen även om jag skulle kunna leva med det.

Så efter detta så börjar jag mer aktivt ställa Alienware mot min 48CX och de enda fördelarna som var kvar är 175Hz vs 120Hz, DP vs HDMI. That's it. 48CX har bättre glas/coating = ännu bättre svärta mot Alienware, bättre färger i SDR. Ingen jävla fläkt, mycket mer immersive upplevelse i 4K med större bild(duh). osv osv.

Näe, när LG's 42C2 finns för ett schysst pris så blir det en sån istället, för jag vill ju gå ner i storlek, men Alienware var tyvärr inte svaret _för mig_.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Nu när jag har spanderat en kväll med skärmen och ser vad den går för så har jag bestämt mig för att packa ner den och göra en retur. Alla anledningarna är inte skärmens fel men detta har jag kommit fram till:
*Kromatisk aberration på allt kändes till slut lite jobbigt för ögonen, jag jobbar dagligen med fakturor i 1440p i 32", så låg PPI har jag inga problem med, men detta gav en annan typ av ansträngande effekt för mina ögon.
*DLSS på upplösningar under 2160p visade sig vara en suddig historia, har varit så impad av DLSS Quality på min 48CX, men här så såg jag direkt när man rörde musen hur suddig miljön blev. Så då blev plötsligt denna skärm mer svårdriven än 4K DLSS(2560x1440 upscaled) vs 3440x1440 native, och då har du så mycket mer detaljer i en 4K DLSS bild.
*Gamma flicker i VRR, något som många trodde G-sync Ultimate skulle fixa. Icke, det är nog värre här än på 48CX. Speciellt runt 60fps så är det extremt.
*G-Sync fläkten, överröstar datorn, kan ibland spina upp och ner innan den lugnar sig igen. Allt detta i SDR på låg brightness i desktop, knappast ett plus för skärmen även om jag skulle kunna leva med det.

Så efter detta så börjar jag mer aktivt ställa Alienware mot min 48CX och de enda fördelarna som var kvar är 175Hz vs 120Hz, DP vs HDMI. That's it. 48CX har bättre glas/coating = ännu bättre svärta mot Alienware, bättre färger i SDR. Ingen jävla fläkt, mycket mer immersive upplevelse i 4K med större bild(duh). osv osv.

Näe, när LG's 42C2 finns för ett schysst pris så blir det en sån istället, för jag vill ju gå ner i storlek, men Alienware var tyvärr inte svaret _för mig_.

Du stör dig inte av kanteffekterna av LGs panel alltså? Jag har den bara som TV, men finns en del effekter (gul kontrast mot det mesta) där det blir konstiga effekter

#19534321
Finns fler bilder tidigare i tråden också

Det kanske är mer allvarligt eftersom det kan uppstå vertikalt med alienware? Finns dock verktyg som kan hjälpa till viss del

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Nu när jag har spanderat en kväll med skärmen och ser vad den går för så har jag bestämt mig för att packa ner den och göra en retur. Alla anledningarna är inte skärmens fel men detta har jag kommit fram till:
*Kromatisk aberration på allt kändes till slut lite jobbigt för ögonen, jag jobbar dagligen med fakturor i 1440p i 32", så låg PPI har jag inga problem med, men detta gav en annan typ av ansträngande effekt för mina ögon.
*DLSS på upplösningar under 2160p visade sig vara en suddig historia, har varit så impad av DLSS Quality på min 48CX, men här så såg jag direkt när man rörde musen hur suddig miljön blev. Så då blev plötsligt denna skärm mer svårdriven än 4K DLSS(2560x1440 upscaled) vs 3440x1440 native, och då har du så mycket mer detaljer i en 4K DLSS bild.
*Gamma flicker i VRR, något som många trodde G-sync Ultimate skulle fixa. Icke, det är nog värre här än på 48CX. Speciellt runt 60fps så är det extremt.
*G-Sync fläkten, överröstar datorn, kan ibland spina upp och ner innan den lugnar sig igen. Allt detta i SDR på låg brightness i desktop, knappast ett plus för skärmen även om jag skulle kunna leva med det.

Så efter detta så börjar jag mer aktivt ställa Alienware mot min 48CX och de enda fördelarna som var kvar är 175Hz vs 120Hz, DP vs HDMI. That's it. 48CX har bättre glas/coating = ännu bättre svärta mot Alienware, bättre färger i SDR. Ingen jävla fläkt, mycket mer immersive upplevelse i 4K med större bild(duh). osv osv.

Näe, när LG's 42C2 finns för ett schysst pris så blir det en sån istället, för jag vill ju gå ner i storlek, men Alienware var tyvärr inte svaret _för mig_.

Undrar om just fläkten är på grund av ett dåligt exemplar. En tysk sida hade två skärmar där fläkten i den ena rasslade, enskilda användare har sagt att fläkten hördes i någon dag och att den sedan varit tyst etc. Väldigt olika upplevelser av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

*Kromatisk aberration på allt kändes till slut lite jobbigt för ögonen, jag jobbar dagligen med fakturor i 1440p i 32", så låg PPI har jag inga problem med, men detta gav en annan typ av ansträngande effekt för mina ögon.

Bra att du tar fram allt som inte funkade för dig - bra input

Nyfiken på denna dock: märker du "aberrationen" verkligen på allt eller bara på text?
Kan nog vara värt att testa stänga av cleartype eller ändra till någon av cleartype-toolsen som ändrar den till att mixa bara med gråskalor.

Eller är det helt enkelt fenomenen som beskrivs i den här nyheten du reagerar på?
https://www.sweclockers.com/nyhet/33962-alienwares-qd-oled-sp...
(där säger ju vissa användare att det försvunnit med tiden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Nu när jag har spanderat en kväll med skärmen och ser vad den går för så har jag bestämt mig för att packa ner den och göra en retur. Alla anledningarna är inte skärmens fel men detta har jag kommit fram till:
*Kromatisk aberration på allt kändes till slut lite jobbigt för ögonen, jag jobbar dagligen med fakturor i 1440p i 32", så låg PPI har jag inga problem med, men detta gav en annan typ av ansträngande effekt för mina ögon.
*DLSS på upplösningar under 2160p visade sig vara en suddig historia, har varit så impad av DLSS Quality på min 48CX, men här så såg jag direkt när man rörde musen hur suddig miljön blev. Så då blev plötsligt denna skärm mer svårdriven än 4K DLSS(2560x1440 upscaled) vs 3440x1440 native, och då har du så mycket mer detaljer i en 4K DLSS bild.
*Gamma flicker i VRR, något som många trodde G-sync Ultimate skulle fixa. Icke, det är nog värre här än på 48CX. Speciellt runt 60fps så är det extremt.
*G-Sync fläkten, överröstar datorn, kan ibland spina upp och ner innan den lugnar sig igen. Allt detta i SDR på låg brightness i desktop, knappast ett plus för skärmen även om jag skulle kunna leva med det.

Så efter detta så börjar jag mer aktivt ställa Alienware mot min 48CX och de enda fördelarna som var kvar är 175Hz vs 120Hz, DP vs HDMI. That's it. 48CX har bättre glas/coating = ännu bättre svärta mot Alienware, bättre färger i SDR. Ingen jävla fläkt, mycket mer immersive upplevelse i 4K med större bild(duh). osv osv.

Näe, när LG's 42C2 finns för ett schysst pris så blir det en sån istället, för jag vill ju gå ner i storlek, men Alienware var tyvärr inte svaret _för mig_.

Tänkte precis logga in och fråga dig hur den står sig mot din LG Oled som datorskärm... tack för dina intryck! Blir nog att avbeställa denna och sikta på LGs 42a här också.

Permalänk
Medlem

Samsung svarar på kritiken gällande pixelstrukturen

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk

Fick precis ett mail från Dell:
Tack för din senaste beställning hos Dell. Vi gör vårt bästa för att skicka din beställning så snabbt som möjligt. Det nya beräknade leveransdatumet är 05/07/2022.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Nu när jag har spanderat en kväll med skärmen och ser vad den går för så har jag bestämt mig för att packa ner den och göra en retur.

Tack för tankar! Särskilt när du suttit själv med 48CX och kan göra den kanske mest relevanta jämförelsen där OLED mot OLED.

Min beställning med rabatter blev flyttad till maj som många andra, så lite mer betänketid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Fick precis ett mail från Dell:
Tack för din senaste beställning hos Dell. Vi gör vårt bästa för att skicka din beställning så snabbt som möjligt. Det nya beräknade leveransdatumet är 05/07/2022.

Vad var leveransdatumet innan?

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Fick just min leverans flyttad till 08/07/2022 från att varit 23/05/2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du stör dig inte av kanteffekterna av LGs panel alltså? Jag har den bara som TV, men finns en del effekter (gul kontrast mot det mesta) där det blir konstiga effekter

Kanteffekten på LG:n är lite annurlunda och även fast 48CX har lägre PPI så känns det väldigt mildt vs Alienware där jag ser problemet överallt. Kan bara förklara LG:s som icke ansträngande och svårare att spotta problemet. Du har nog rätt om det där med att det uppstår även vertikalt som gör det mer påträngande.

Skrivet av Roger W:

Nyfiken på denna dock: märker du "aberrationen" verkligen på allt eller bara på text?
Kan nog vara värt att testa stänga av cleartype eller ändra till någon av cleartype-toolsen som ändrar den till att mixa bara med gråskalor.

Jag ser kanteffekten lite överallt, muspekaren, spel UI, crosshair, aliased kanter på karaktärer/geometri som är i stark kontrast mot backgrunden. Provade aldrig med cleartype-toolsen, vilket säkert hjälper för text, men texten var tyvärr inte det enda problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Fick just min leverans flyttad till 08/07/2022 från att varit 23/05/2022

Samma här, likadant datum o allt.
Beställde kl 14:48 den 22/3.

Inte så mycket att gråta över, mest glad bara att jag fick den för det priset.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Fick just min leverans flyttad till 08/07/2022 från att varit 23/05/2022

Skrivet av Bi99uy:

Samma här, likadant datum o allt.
Beställde kl 14:48 den 22/3.

Inte så mycket att gråta över, mest glad bara att jag fick den för det priset.

Samma här. Trist men för priset är det värt att vänta på.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Nu när jag har spanderat en kväll med skärmen och ser vad den går för så har jag bestämt mig för att packa ner den och göra en retur. Alla anledningarna är inte skärmens fel men detta har jag kommit fram till:
*Kromatisk aberration på allt kändes till slut lite jobbigt för ögonen, jag jobbar dagligen med fakturor i 1440p i 32", så låg PPI har jag inga problem med, men detta gav en annan typ av ansträngande effekt för mina ögon.
*DLSS på upplösningar under 2160p visade sig vara en suddig historia, har varit så impad av DLSS Quality på min 48CX, men här så såg jag direkt när man rörde musen hur suddig miljön blev. Så då blev plötsligt denna skärm mer svårdriven än 4K DLSS(2560x1440 upscaled) vs 3440x1440 native, och då har du så mycket mer detaljer i en 4K DLSS bild.
*Gamma flicker i VRR, något som många trodde G-sync Ultimate skulle fixa. Icke, det är nog värre här än på 48CX. Speciellt runt 60fps så är det extremt.
*G-Sync fläkten, överröstar datorn, kan ibland spina upp och ner innan den lugnar sig igen. Allt detta i SDR på låg brightness i desktop, knappast ett plus för skärmen även om jag skulle kunna leva med det.

Så efter detta så börjar jag mer aktivt ställa Alienware mot min 48CX och de enda fördelarna som var kvar är 175Hz vs 120Hz, DP vs HDMI. That's it. 48CX har bättre glas/coating = ännu bättre svärta mot Alienware, bättre färger i SDR. Ingen jävla fläkt, mycket mer immersive upplevelse i 4K med större bild(duh). osv osv.

Näe, när LG's 42C2 finns för ett schysst pris så blir det en sån istället, för jag vill ju gå ner i storlek, men Alienware var tyvärr inte svaret _för mig_.

Tack! Har en 48CX själv och har suttit och funderat om jag ska beställa Alienwaren för att ersätta LGn. Men nu vet jag bättre tack vare dig. Synd att Alienware skulle vara de första ut med en skärm med QD-OLED. Jag tror nog andra tillverkare hade kunnat göra ett bättre jobb på många sätt. Hoppas nån har en 4K version på gång snart så kan man göra en ny jämförelse.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

min skärm blev försenad från maj till juli

Permalänk

OK bra då blev alla försenade och inte bara jag :-), jag beställde också 22 kl 12:00

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli försenad hos Inet... 😁

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Lite lång väntan bara: kommer 3000-01-01. 😂😂

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Nu när jag har spanderat en kväll med skärmen och ser vad den går för så har jag bestämt mig för att packa ner den och göra en retur. Alla anledningarna är inte skärmens fel men detta har jag kommit fram till:
*Kromatisk aberration på allt kändes till slut lite jobbigt för ögonen, jag jobbar dagligen med fakturor i 1440p i 32", så låg PPI har jag inga problem med, men detta gav en annan typ av ansträngande effekt för mina ögon.

Har du provat med Cleartype för att se ifall det gör någon skillnad? Var flera som sa att det löste deras problem med texten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Tack! Har en 48CX själv och har suttit och funderat om jag ska beställa Alienwaren för att ersätta LGn. Men nu vet jag bättre tack vare dig. Synd att Alienware skulle vara de första ut med en skärm med QD-OLED. Jag tror nog andra tillverkare hade kunnat göra ett bättre jobb på många sätt. Hoppas nån har en 4K version på gång snart så kan man göra en ny jämförelse.

4K kommer nog inte göra någon större skillnad, tror du måste öka PPI till minst 2-3 gånger mer innan synliga artefakter försvinner på normala avstånd

Annars måste renderingen av bilden ske med kännedom av pixelstrukturen och minska ljusstyrka på vissa subpixlar där kontrasten är som högst, det kommer nog inte ske

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Kanteffekten på LG:n är lite annurlunda och även fast 48CX har lägre PPI så känns det väldigt mildt vs Alienware där jag ser problemet överallt. Kan bara förklara LG:s som icke ansträngande och svårare att spotta problemet. Du har nog rätt om det där med att det uppstår även vertikalt som gör det mer påträngande.

Jag ser kanteffekten lite överallt, muspekaren, spel UI, crosshair, aliased kanter på karaktärer/geometri som är i stark kontrast mot backgrunden. Provade aldrig med cleartype-toolsen, vilket säkert hjälper för text, men texten var tyvärr inte det enda problemet.

Tråkigt att höra helt klart, men känns som att mjukvara borde klara av att fixa sånt på något sätt...

Nu vet jag inte om du skickat tillbaka den redan, men finns nog många här på forumet som skulle köpa den av dig med tanke på att leveranstiderna är efter sommaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu vet jag inte om du skickat tillbaka den redan, men finns nog många här på forumet som skulle köpa den av dig med tanke på att leveranstiderna är efter sommaren

Betalade fullt pris utan rabatter så tror inte folk är så intresserade efter 10k galenskapen.