Geforce RTX 4090 får kylare och strömmatning för att klara 600 watt

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4090 får kylare och strömmatning för att klara 600 watt

Igor's Lab presenterar detaljer om vad som sannolikt blir Nvidias referenskretskort i toppklassen, som ska ackompanjeras av en tre kortplatser tjock luftkylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se värmen på dessa monster, personligen siktar jag in mig på xx70/80.
Någon som vet hur långt innan de brukar komma hyggligt bra previews som stämmer?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Intressant och jag väntar på mer information. Ser man historisk så har produkten som den stora skaran köpt ofta varit den som har utvecklas mest och gått bäst. Så behovet av extremt strömtörstiga desktop har alltid funnits, men om användargruppen har varit liten så har lösningar mest bara blivit väldigt dyra.
Men idag så kan man fixa ett mainstream nätdel, kyllösning etc som klarar av att mata Geforce RTX 4090 och då öppnas möjligheterna upp.

Jag hoppas som vanligt att det kommer grafikkort i fler klasser inklusive de mer strömsnåla.

Permalänk

Det går åt fel håll.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Det blir fina nya hårtorks-memes.

Permalänk
Hedersmedlem

600w är perfekt för att värma ett mindre rum på vintern.

Seriöst, sätt en gräns på 150W för grafikkort till vanliga konsumenter. Det är knappast en linjär skala mellan grafikprestanda och effektförbrukning så uppoffringen är inte så illa som det kan låta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XerxesYngve:

Det går åt fel håll.

Minst sagt. Så nu krävs 850 W för att driva enbart CPU och GPU vid maxlast? Så säg 1000 W för att orka med resten av systemet också, eller 1200 W om man vill ha lite marginal.
Min CPU+GPU klarar sig på runt 400 W tillsammans...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bra att jag köpte ett 1200w nätagg, det borde räcka.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Hur mycket vikt tål egentligen PCI-E slotten?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Vet att det kommer vara 2 år i höst sedan 3080 kom men känns som den fortfarande är helt ny eftersom den inte gått få tag på. Tänk om PS6 kommer innan PS5 blir allmänt tillgänglig också.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Hur mycket vikt tål egentligen PCI-E slotten?

Man behöver nog ett anti sagg hållare oavsett, mesta av vikten ligger inte på pcie fästet utan snarare på gpu närmast fästet.

Och alla som klagar på 600W, detta kort är xx90, 70 och 80 kommer förmodligen vara mer effekt effektivare.
Angående tak på 150W så lär du inte få någon super prestanda då det är vad 1070 ligger runt. Snarare runt 300-350W borde prestanda effektiviteten vara närmare det gemeneman tycker är en bra ratio.

Man får ha i åtanke att varje generation så blir det nästan dubbel så mycket komponenter på samma yta så att effekten ökar är inte konstigt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av XerxesYngve:

Det går åt fel håll.

Den slutsatsen kan man ej dra. Om alla grafikkort blir mer strömkrävande så är det inte bra på flera sätt och vis. Men om topp-prestande grafikkort blir mer strömkrävande men samtidigt presterar bättre så är detta bra. Det finns många som har behov av betydligt kraftfullare datorer datorer än vad som finns idag. Skulle datorer på en dag bli tusen gånger snabbare på precis allt, så skulle en riktig nörd ändå klaga på att datorn är slö för personen då kan ta med fler faktorer i beräkningarna.
För allt inom datorteknik kretsar inte kring ungdomar som har datorn som en leksak utan många använder den som arbetsredskap.

Man kan se det lite som att vanlig datorentusiast idag är en person som någon gång på 90 talet satt med sin 386a,2MB ram, 40MB hdd och 13" svartvit crt tv. Och hela tiden tjötade att det på desktop absolut inte finnas behov av något mer kraftfullt. Allt som någonsin kommer finnas behov att köra på skrivbordet klarar hans dator av. Personen nämner dens gigantiska databaser, cadfiler etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Hur mycket vikt tål egentligen PCI-E slotten?

Den är designad för 75W om jag minns rätt, resten matas via strömsladdarna.

Edit: Läste lite fort där, vikt, ja det beror på hur PCI kontakten är designad. En del bättre moderkort gör de i ett hårt material som skulle stödja 2-3 gånger mer vikt. Har du kortet monterat så att moderkortet ligger i underkant så spelar det nog ingen roll, men om det är monterat på sidan och grafikkortet vinkelrätt står ut så rekommenderas någon form av stöd, antingen i form av ett anti-sag som monteras med PCI kortens skruvar eller ett stöd invändigt i form av en tom PCI port som man har ett vertikalt stag som går ut ifrån eller en stötta från lådans botten eller nätagg upp till kortet.

Permalänk
Medlem

Undervolta grafikkortet kommer bli en stor grej i framtiden!

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

600w är perfekt för att värma ett mindre rum på vintern.

Seriöst, sätt en gräns på 150W för grafikkort till vanliga konsumenter. Det är knappast en linjär skala mellan grafikprestanda och effektförbrukning så uppoffringen är inte så illa som det kan låta.

Det är väl bara att du köper 4050? Den lär inte dra mer än 150W. Så låter du andra göra vad de vill.

150W är hälften av vad high-end drar idag. Vill du verkligen att ingen ska kunna lira moderna spel längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Bra att jag köpte ett 1200w nätagg, det borde räcka.

Don't get to cooky now

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Bra att jag köpte ett 1200w nätagg, det borde räcka.

Kommer antagligen behöva byta ändå, ATX 3.0 kommer säkert krävas.

Permalänk
Avstängd

xx90 korten ska ju vara lite extremare, så det gör ju inget om just de modellerna har extremare krav. Blir mer intressant att se vad xx80 och lägre ligger på

Permalänk
Medlem

It's real!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl vara att du köper 4050? Den lär inte dra mer än 150W. Så låter du andra göra vad de vill.

150W är hälften av vad high-end drar idag. Vill du verkligen att ingen ska kunna lira moderna spel längre?

Håller helt med, eller sitt kvar på äldre generationer som drar mindre om strömförbrukningen är ett problem.
Jag vattenkyler mitt kort och har en extern radiator i rummet bredvid med slang genom väggen. Knäpptyst dator och behaglig temperatur i datarummet trots 575-600W på grafikkortet som det drar överklockat nu.

Men om man siktar på att klämma in det i den minsta mini itx lådan som finns och ha den ljudlös så är nog 4090 inte rätt kort. Kanske ett 1030 passivt kylt kan vara något ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Bra att jag köpte ett 1200w nätagg, det borde räcka.

Bara synd att ditt nya nätagg inte stödjer de nya grafikkorten

Permalänk
Medlem

Alltså det ser ju inte bra ut om Nvidias Lovelace är så här strömtörstigt, upp mot 600 W är extremt. Även om det är en Halo produkt som är tänkt för att toppa benchmarks så känns det ändå inte troligt att ex 4080 ligger kvar på 320 W, verkar vara en strömtörstig arkitektur.

Det blir iaf en spelfri sommar för 4090 användarna

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undesired_hero:

Bara synd att ditt nya nätagg inte stödjer de nya grafikkorten

Menar du pga 16 pin-connectorn? Det finns adaptrar isåfall. De består ju bara av 12 V och jord som de nuvarande, plus sense-kopplingarna som väl inte heller är något annat än några olika kopplingar till 12 V/jord.

https://www.tweaktown.com/news/85256/geforce-rtx-3090-ti-come...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kommer antagligen behöva byta ändå, ATX 3.0 kommer säkert krävas.

Det lär komma något i stil med detta.
https://videocardz.com/newz/geforce-rtx-3090-ti-graphics-card...

Permalänk
Medlem

Man blir ju inte direkt mer köpsugen när man ser bilden, herregud priser på galet höga nivåer, ingen tillgång, strömförbrukningen genom taket...ska man bli entusiastisk över detta?
Tror nästa dator blir en med Igpu och spelandet får ske på Xboxen......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Man blir ju inte direkt mer köpsugen när man ser bilden, herregud priser på galet höga nivåer, ingen tillgång, strömförbrukningen genom taket...ska man bli entusiastisk över detta?
Tror nästa dator blir en med Igpu och spelandet får ske på Xboxen......

Det hela beror ju på vad man får för prestanda, 600W på dagens prestanda: nej, 600W med fördubblad prestanda: ja, varför inte. Långt ifrån majoriteten kommer köpa 4090 dock, de flesta kommer köra på 4070 som kommer dra som dagens high-end ungefär om jag får göra en kvalificerad gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Menar du pga 16 pin-connectorn? Det finns adaptrar isåfall. De består ju bara av 12 V och jord som de nuvarande, plus sense-kopplingarna som väl inte heller är något annat än några olika kopplingar till 12 V/jord.

https://www.tweaktown.com/news/85256/geforce-rtx-3090-ti-come...

Jaha men vad bra isåfall!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det finns ingen chans att 4090 kommer dra 600 Watt. Det har bara kommit ur att strömmatningen klarar att leverera 600 watt, sen har alla bara spunnit vidare på det.

Jag äter upp min hatt om kortet drar mer än 450 watt.

Om det inte nu är TGP, som man aldrig mätt tidigare.

Om det är 600 watt TGP, multiplicera med 0,6-0,8 för att få TDP, som man alltid mätt effektuttag på grafikkort på.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag blir mest fundersam angående minnesbussen, de kör alltså på 384-bit igen vilket ger 12 moduler. Jag tror inte alla kort kommer få 2GB-chip och alltså blir standard 12GB/24GB en gång till. Känns som att 16GB är en trevligare siffra. De kan nå det genom att klippa bussen såklart, men lite förvånande för mig. Det var ju denna nivå vi hamnade på redan med 1080ti, det är ganska länge sedan nu

Permalänk
Medlem

Är det ett tecken på att vi börjar närma oss vägs ände för prestandautvecklingen även för GPUs när både pris och effektuttag ökar exponentiellt?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...