Netonnet häver 3080 TUF-köp utan mitt godkännande.

Permalänk
Medlem

Netonnet häver 3080 TUF-köp utan mitt godkännande.

Jag beställde ett RTX 3080 TUF i oktober 2020 av Netonnet. Fick i mitten av februari min order borttagen utan att jag fått veta varför. Kontaktar Netonnet och de påstår att de skickat ett mail med ett erbjudande om att byta till ett annat kort. Jag förklarar situationen att jag inte fått något mail eller annan information om detta. De kan inte erbjuda mig ett nytt kort nu när ordern blivit makulerad.

Jag har alltså väntat i 1,5 år för att få köpa ett kort för 7990kr och de kan inte lösa problemet när det bevisligen är deras fel.

Att tillägga: Jag fick tag i ett 3080 från Amazon i januari 2021 för nästan samma pris så jag har redan ett kort. Men det är helt sanslöst vad förbannad jag hade varit om jag suttit och väntat på detta kort och nu blev det så här.

Sämre goodwill får man leta efter iallafall. Skulle detta gå att driva juridiskt?

Rubrik förtydligad, Kent, forumledere
Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Jag beställde ett RTX 3080 TUF i oktober 2020 av Netonnet. Fick i mitten av februari min order borttagen utan att jag fått veta varför. Kontaktar Netonnet och de påstår att de skickat ett mail med ett erbjudande om att byta till ett annat kort. Jag förklarar situationen att jag inte fått något mail eller annan information om detta. De kan inte erbjuda mig ett nytt kort nu när ordern blivit makulerad.

Jag har alltså väntat i 1,5 år för att få köpa ett kort för 7990kr och de kan inte lösa problemet när det bevisligen är deras fel.

Att tillägga: Jag fick tag i ett 3080 från Amazon i januari 2021 för nästan samma pris så jag har redan ett kort. Men det är helt sanslöst vad förbannad jag hade varit om jag suttit och väntat på detta kort och nu blev det så här.

Sämre goodwill får man leta efter iallafall. Skulle detta gå att driva juridiskt?

Kan ju vara att de försökt maila dig men det hamnat i skräpposten.. De har hänt en del gånger nämligen.
Och har dom det, så lär de ha underlag för det.
Och i så fall kan du fråga om vilket datum dom skulle ha försökt kontakta dig på.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Hoppades du få det för 8000 och sälja dyrare? Annars, varför orka gå vidare juridiskt om du redan har ett kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Kan ju vara att de försökt maila dig men det hamnat i skräpposten.. De har hänt en del gånger nämligen.
Och har dom det, så lär de ha underlag för det.
Och i så fall kan du fråga om vilket datum dom skulle ha försökt kontakta dig på.

Har fått alla andra mail av dem. Senaste var 4:e februari och det var ett autogenererat mail att de inte hade ytterligare information om leveransen.

De påstår att de mailat den 7e februari. Finns ej något mail i varken skräppost eller vanliga inkorgen.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Hoppades du få det för 3800 och sälja dyrare? Annars, varför orka gå vidare juridiskt om du redan har ett kort?

Nästan mest en princip-sak faktiskt. Hade tänkt sälja det till en kompis för inköpspris alternativt tjäna en slant på det.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Netonnet har lite att arbeta på...

Positivt:
De är extremt snabba att skicka varen som FINNS på lager, det kan man inte klaga över.
Priserna är ofta väldigt låga och jag har hittat massor av grejer där som säljs dyrare på andra ställen.

MEN....

Negativt:
Jag beställde en stor tv, som jag avbeställde 3 timmar senare på dagen.

Det gick inte så bra, jag fick svar av kundservice att tyvärr var varan skickat (de skickade den flera dagar senare, och hade uppenbart "ignorerat" min avbeställning, och bad mig om att returnera varen först efter jag har fått den levererat.

Beställde 3080 TUF non OC samma dag som releasedagen, klockan 15.02. Beställningen gick igenom.
I flera mån fick jag inte veta status och kundservice var inte "snälla" på det sätt de pratade, de hade alla en "olik" historia om varför varen inte ännu var på lager.

2 mån sen fick jag veta - NU ÄR DEN HÄR, du kan förvänta att få den nästa dag.
3 dagar gick, och jag frågade kundservice åter igen, vart är min vara? Jag fick veta att nu var den här. Kundservice svarade, det vet jag inget om (jag hade screenshottat samtalen, och laddade upp screenshottet till handläggaren), men handläggaren fann då på en annan ursäkt, åja, det var ett annat märke vi fick in. Du får vänta något tid till.

(jag avbeställde direkt, och köpte ett 3090 oc MSI från iNet som hade det på lager istället).

Köpte ett Logitech G915, 3 mån senare fick det problemen med tangenterna (färgen började slits av tangenterna).

Kundservice hänvisade till Logitechs kundsupport och sade att vi inte kan fixa detta, du måste själv RMA till Logitech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Har fått alla andra mail av dem. Senaste var 4:e februari och det var ett autogenererat mail att de inte hade ytterligare information om leveransen.

De påstår att de mailat den 7e februari. Finns ej något mail i varken skräppost eller vanliga inkorgen.

7e februari.. Då lär de vara raderat då de bara stannar ca 2 veckor i skräpposten.. Nu vet jag inte när de va ni började alla diskussioner om detta.
Men dom borde fortfarande ha en kopia av de mail de påstår ha skickat.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Netonnet har lite att arbeta på...

Positivt:
De är extremt snabba att skicka varen som FINNS på lager, det kan man inte klaga över.
Priserna är ofta väldigt låga och jag har hittat massor av grejer där som säljs dyrare på andra ställen.

MEN....

Negativt:
Jag beställde en stor tv, som jag avbeställde 3 timmar senare på dagen.

Det gick inte så bra, jag fick svar av kundservice att tyvärr var varan skickat (de skickade den flera dagar senare, och hade uppenbart "ignorerat" min avbeställning, och bad mig om att returnera varen först efter jag har fått den levererat.

Beställde 3080 TUF non OC samma dag som releasedagen, klockan 15.02. Beställningen gick igenom.
I flera mån fick jag inte veta status och kundservice var inte "snälla" på det sätt de pratade, de hade alla en "olik" historia om varför varen inte ännu var på lager.

2 mån sen fick jag veta - NU ÄR DEN HÄR, du kan förvänta att få den nästa dag.
3 dagar gick, och jag frågade kundservice åter igen, vart är min vara? Jag fick veta att nu var den här. Kundservice svarade, det vet jag inget om (jag hade screenshottat samtalen, och laddade upp screenshottet till handläggaren), men handläggaren fann då på en annan ursäkt, åja, det var ett annat märke vi fick in. Du får vänta något tid till.

(jag avbeställde direkt, och köpte ett 3090 oc MSI från iNet som hade det på lager istället).

Köpte ett Logitech G915, 3 mån senare fick det problemen med tangenterna (färgen började slits av tangenterna).

Kundservice hänvisade till Logitechs kundsupport och sade att vi inte kan fixa detta, du måste själv RMA till Logitech.

Jag har märkt att om man skall köpa något från Netonnet och inte vill ha problem så måste man besöka deras lagershop. Oerhört trevliga människor och att få hjälp går snabbt samt att deras lagershop ändå är trevligt uppbyggd.. i alla fall där jag bor.
Deras webhandel däremot har en hel del att lära. Det senaste halvåret har jag köpt tre saker av dem. Ett moderkort, ett chassi och minnen. Alla tre tog över 2 veckor för dem att packa och ibland får man inte ens varan som de skall ha 10+ exemplar av eftersom verkar ha problem med att uppdatera deras lager och därför hinner sälja slut på varan.. och är väldigt sega med att meddela detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jag har märkt att om man skall köpa något från Netonnet och inte vill ha problem så måste man besöka deras lagershop. Oerhört trevliga människor och att få hjälp går snabbt samt att deras lagershop ändå är trevligt uppbyggd.. i alla fall där jag bor.
Deras webhandel däremot har en hel del att lära. Det senaste halvåret har jag köpt tre saker av dem. Ett moderkort, ett chassi och minnen. Alla tre tog över 2 veckor för dem att packa och ibland får man inte ens varan som de skall ha 10+ exemplar av eftersom verkar ha problem med att uppdatera deras lager och därför hinner sälja slut på varan.. och är väldigt sega med att meddela detta.

Ja det är också mitt intryck av deras fysiska butiker, kompetent och trevlig personal.

Permalänk
Medlem

Då det är säljaren/näringsidkaren, inte konsumenten, som misslyckats med att uppfylla sin del av ett köpeavtal (utgår från att ett sådant har ingåtts), så föreligger normalt ingen rätt för denne att på eget bevåg bryta avtalet.

Om det inte föreligger någon rätt att bryta avtalet så lär detta faktum inte ändras för att man skickar ett mail där man kräver svar. Tycker det påminner lite om negativ avtalsbildning - svarar du inte så accepterar du (hävningen).

Självklart skall även en säljare kunna avsluta ett ärende för att slippa ha det hängande över sig för evigt (även om avslutet innebär att säljaren får erkänna fel och betala skadestånd/täckningsköp eller liknande). För att detta skall kunna ske så måste naturligtvis konsumenten kunna kontaktas. Ett enskilt mail är dock i mitt tycke inte i närheten av vad man kan kräva, särskilt av den felande parten tillika den starkare parten (näringsidkaren) i ett konsumentavtal. Tycker absolut de borde skickat flera mail, och om inte det hade hjälpt (finns ju faktiskt folk som byter mailadress ibland), kanske de borde provat med ett telefonsamtal eller ett rekommenderat brev.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

7e februari.. Då lär de vara raderat då de bara stannar ca 2 veckor i skräpposten.. Nu vet jag inte när de va ni började alla diskussioner om detta.
Men dom borde fortfarande ha en kopia av de mail de påstår ha skickat.

Beror på, Google tömmer skräpposten efter 30 dagar t.ex

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beror på, Google tömmer skräpposten efter 30 dagar t.ex

Då är det raderat sedan två veckor tillbaka ändå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jag har märkt att om man skall köpa något från Netonnet och inte vill ha problem så måste man besöka deras lagershop. Oerhört trevliga människor och att få hjälp går snabbt samt att deras lagershop ändå är trevligt uppbyggd.. i alla fall där jag bor.
Deras webhandel däremot har en hel del att lära. Det senaste halvåret har jag köpt tre saker av dem. Ett moderkort, ett chassi och minnen. Alla tre tog över 2 veckor för dem att packa och ibland får man inte ens varan som de skall ha 10+ exemplar av eftersom verkar ha problem med att uppdatera deras lager och därför hinner sälja slut på varan.. och är väldigt sega med att meddela detta.

Håller helt med rörande lagershop:
Köpte ett 5600 XT för ett tag sen i deras lagershop, men min dator började krascha random..testade allt...ingen tur.
Testade då samma kort i en annan dator: rullade stabilt flera veckor.

Så jag drog slutsatsen att nått i min speldator tillsammans med det kortet ville verkligen inte jobba tillsammans. Så istället för att hålla på att slita mitt hår i ytterligare felsökning så bestämde jag mig för att byta kortet.

Gick in direkt på lagershoppen där jag köpte kortet och bytte mot ett 2600 super (med lite mellanskillnad) utan att dom ifrågasatte nånting. Dom köpte bara tillbaka mitt 5600XT utan problem.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Be dem visa en kopia av mailet de skickat till dig, kräv dem annars på samma kort till lanseringspriset. Detta kräver att du har fått en orderbekräftelse.
Tycker en vecka känns som en jävligt snål och orättvis svarsfrist med tanke på att de flesta väntat ca: 75 veckor. Vet inte ens om ÅF får ställa ett ultimatum på det viset och sen ta sig rätten att makulera ordern, tror inte det. Någon mer insatt i konsumentköplagen kanske kan svara?

Detta gick ut den 7:e februari:

"Hej!

En av produkterna som du har beställt finns inte i vårt sortiment och vi räknar inte heller med att få in den igen. Produkten i fråga är GeForce RTX 3080 TUF Gaming V2 Art nr: 1019996

Får vi föreslå ett alternativ?

ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 (LHR) Art.nr: 1019995 – till samma pris såklart!

Återkom om du vill ändra din order – eller om du vill avboka produkten. Om du inte återkommer inom 7 dagar avbokas ordern.

Hör av dig till oss på mejl, chatt eller telefon:
https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360001160045-Konta....

Tänk på att ha ditt ordernummer tillhands när du kontaktar oss.

Ursäkta krånglet och ha en fin dag!

Med vänliga hälsningar
_______________________________________
[Namn på person på NetonNet]
Kundtjänst
"

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

låter värdelöst, dom borde ha ringt dig, mailet kanske aldrig kom fram ? idioter.