Tips till en okunnig i it branschen

Permalänk

Tips till en okunnig i it branschen

Hej Alla,
Avslutar min utbildning nästa månad, utbildningen heter server och virtualiseringsspecialist.
Jag har nu fått jobberbjudande att börja på ett stort företag som har 5000+ anställda och har även andra kontor/fabriker internationellt.
Lönen jag blivit erbjuden är 31 000kr och titeln blir supporttekniker.
Jag har även fått ett erbjudande av en myndighet som erbjuder min samma lön som ovan och där jag har närmre till den arbetsplatsen.
Anledningen till att jag skriver detta är för att jag inte kan bestämma mig ifall man ska köra på myndighet eller privat sektor, jag är sugen på att slita för att tjäna pengar i helhet, samtidigt får jag tolkningen om att privata sektor där har man flera utvecklingsmöjligheter men jag kanske har fel?
Är 31 000 okej/bra lön för en person som jobbat med it i 1 år samt blivit klar med 2år yrkesutbildning?

Permalänk
Medlem

Tycker det lät rätt bra som supporttekniker men blev väldigt förvånad när jag såg att snittlönen låg på hela 40 600.

https://www.framtid.se/yrke/supporttekniker

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på myndighet om tillfälle gavs. Eventuellt lite lägre lön men spontant så känns det tryggare.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Tycker det lät rätt bra som supporttekniker men blev väldigt förvånad när jag såg att snittlönen låg på hela 40 600.

https://www.framtid.se/yrke/supporttekniker

Jag blev själv väldigt förvånad över det också, det ser skumt ut när jag t.ex söker upp systemadministratör så är deras snittlön
37 900 kr

De kanske inkluderar secondline eller onsite tekniker inom supporttekniker? för 40600 är riktigt högt och det känns även att 31000 är också högt.

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Jag hade nog kört på myndighet om tillfälle gavs. Eventuellt lite lägre lön men spontant så känns det tryggare.

En del av mig tänker också så, men vet inte om man kanske vill satsa lite mer i början för att få högre lön.
Tacksam för meddelandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av merovintest:

Jag blev själv väldigt förvånad över det också, det ser skumt ut när jag t.ex söker upp systemadministratör så är deras snittlön
37 900 kr

De kanske inkluderar secondline eller onsite tekniker inom supporttekniker? för 40600 är riktigt högt och det känns även att 31000 är också högt.

Tror också att det är mer second line. Annars är väl runt 25 000 vanligare för supporttekniker på first line?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

"supportekniker" är ju så jäkla brett.. Det kan innebära third line tekniker med 15 års erfarenhet och 45-50k i månaden, det kan också vara servicedesk jobb.
Är det samma arbetsuppgifter på båda ställena?

Myndighet är trevligt med bra kollektivavtal och bra semesterdagar etc men jag hade främst gått på de olika typer av arbetsuppgifter som varje arbetsplats erbjuder och valt det som passade bäst.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade försökt bilda mig en uppfattning i vad exakt som ingår i rollen som supporttekniker. Du vill ju gärna ha ett jobb där du kan omsätta dina faktiska kunskaper inom virtualisering, och inte nödvändigtvis börja i en roll som är 100% helpdesk med användarsupport t.ex.

Är det 5000+ anställda inom IT (en IT-supportjätte) eller är det att du jobbar inhouse på en IT-avdelning på ett företag med med 5000+ anställda?

Har du träffat dina prospektiva kollegor? Du vill absolut ha kollegor du känner du kan interagera med och lära dig av på ett bra sätt.

Allt ovan är nog viktigare än myndighet/privat, finns bra och dåliga jobb i båda sektorerna

Permalänk
Medlem

Du lär ändå byta jobb inom närmaste tre åren(för att få upp lönen), så gör nog sak samma ;).

Nära till jobbet e alltid nice.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Tror också att det är mer second line. Annars är väl runt 25 000 vanligare för supporttekniker på first line?

Den siffran känns väldigt rimlig skulle säga runt 25-28 kanske där någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merovintest:

Jag blev själv väldigt förvånad över det också, det ser skumt ut när jag t.ex söker upp systemadministratör så är deras snittlön
37 900 kr

De kanske inkluderar secondline eller onsite tekniker inom supporttekniker? för 40600 är riktigt högt och det känns även att 31000 är också högt.

Undrar om övertid och beredskapsersättning, jour osv ingår i lönelöftet.

Min lön kan diffa på mellan 5-7k över min grundlön varje månad, beroende på om jag har prickat in en eller två veckors beredskap och ifall det har varit någon "utryckning" eller övertid. Sånt kanske ingår och då kan det vara värt om man känner av ifall man vill jobba helger, ha beredskap osv det är kanske inte så att det alltid ingår i tjänsten.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Skrivet av Jejk0b:

"supportekniker" är ju så jäkla brett.. Det kan innebära third line tekniker med 15 års erfarenhet och 45-50k i månaden, det kan också vara servicedesk jobb.
Är det samma arbetsuppgifter på båda ställena?

Myndighet är trevligt med bra kollektivavtal och bra semesterdagar etc men jag hade främst gått på de olika typer av arbetsuppgifter som varje arbetsplats erbjuder och valt det som passade bäst.

Båda lät väldigt lika, båda kör med ärendehanteringssystem där vi ska kunna grundlig kunskap om ad,citrix,office365 sccm.
De ställde även krav om att vi ska ta 60 ärenden per vecka.
I intervjun pushade de väldigt mycket om softskills och ingenting om hardskills samtidigt har de sett mitt cv och allting så jag vet inte, jag kanske fick riktigt bra erbjudande för att vara i firstline?

Skrivet av pv2b:

Jag hade försökt bilda mig en uppfattning i vad exakt som ingår i rollen som supporttekniker. Du vill ju gärna ha ett jobb där du kan omsätta dina faktiska kunskaper inom virtualisering, och inte nödvändigtvis börja i en roll som är 100% helpdesk med användarsupport t.ex.

Är det 5000+ anställda inom IT (en IT-supportjätte) eller är det att du jobbar inhouse på en IT-avdelning på ett företag med med 5000+ anställda?
Har du träffat dina prospektiva kollegor? Du vill absolut ha kollegor du känner du kan interagera med och lära dig av på ett bra sätt.
Allt ovan är nog viktigare än myndighet/privat, finns bra och dåliga jobb i båda sektorerna

Jag själv känner själv efter att jag gått den utbildningen, att virtualisering är riktigt nischat, men det kan generera väldigt mycket pengar vilket jag är intresserad utav. Dock är jag realistisk och känner att jag kommer landa där inom några år då mitt mål är nog att lära mig allt tills jag skulle kunna bli systemadministratör.

Det andra du skrev, supportteamet består av cirka 18-20 pers cirka, medans det är cirka 5000+ resterade personal ute som vi ska hantera inom vår avdelning.
Jag tänkte åka in om cirka 2 veckor och va på arbetsplatsen för att känna av lite.
Håller med det sista som du skrev, jag kanske bara överanalyserar, jag blir såhär oftast när jag har flera saker att välja mellan.
Tacksam för meddelandet grabbar, uppskattas.

Permalänk
Skrivet av haikopaiko:

Undrar om övertid och beredskapsersättning, jour osv ingår i lönelöftet.

Min lön kan diffa på mellan 5-7k över min grundlön varje månad, beroende på om jag har prickat in en eller två veckors beredskap och ifall det har varit någon "utryckning" eller övertid. Sånt kanske ingår och då kan det vara värt om man känner av ifall man vill jobba helger, ha beredskap osv det är kanske inte så att det alltid ingår i tjänsten.

Tänker också samma, det lär nog vara inkluderat i hela lönen som står.

Permalänk
Skrivet av Quim:

Du lär ändå byta jobb inom närmaste tre åren(för att få upp lönen), så gör nog sak samma ;).

Nära till jobbet e alltid nice.

yeah, jag kanske bara borde slappna av och acceptera att jag kommer behöva göra det.