Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Linux fungerar på Apple M1

Oj, det var snabbt. Linux fungerar på Apple M1 och det är testat av Phoronix.

Trots mängder med problem i det här alfastadiet så är Linux stundtals runt 25 % snabbare än Apples eget operativsystem, MacOS.

Det verkar inte orimligt att förvänta sig ytterligare förbättringar på alla fronter där.

Grymt!!!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Årets dyraste linuxbubbla Linux fungerar är en definitionsfråga

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Oj, det var snabbt. Linux fungerar på Apple M1 och det är testat av Phoronix.

Trots mängder med problem i det här alfastadiet så är Linux stundtals runt 25 % snabbare än Apples eget operativsystem, MacOS.

Det verkar inte orimligt att förvänta sig ytterligare förbättringar på alla fronter där.

Grymt!!!

Hoppas det är stabilt och välfungerande nog att man kan lägga in det på datorn som primärt system när maskinen väl är EOL: Idag är bra datorer användbara långt mer än de 8-10 år som vi kan räkna med att få säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hoppas det är stabilt och välfungerande nog att man kan lägga in det på datorn som primärt system när maskinen väl är EOL: Idag är bra datorer användbara långt mer än de 8-10 år som vi kan räkna med att få säkerhetsuppdateringar.

En 10 år gammal cpu fungerar nog för att köra vissa program. Men dagens internet blir mer krävande hela tiden. Men du menar kanske inte att "surfa på nätet"?

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

En 10 år gammal cpu fungerar nog för att köra vissa program. Men dagens internet blir mer krävande hela tiden. Men du menar kanske inte att "surfa på nätet"?

En tio år gammal dator är ju inte primär maskin med mindre än att man inte har något val, men den har ju mer än tillräcklig kraft för lättviktigt arbete eller för tjänstgöring som någon sorts server - särskilt de maskiner vi pratar om här kommer ju fortfarande vara duktigt flerkärniga även om det kommer att dyka upp snabbare kärnor med regelbundna mellanrum.
Och ärligt talat: jag har inte jättestora krav på nätet: en bra content blocker så man inte lägger hästkrafter på rörlig reklam, och jag kollar ändå inte på videomaterial om jag inte är ute efter att se på film. Då är dagens webbsidor visserligen onödigt stora men inte extremt krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag satt på en tio år gammal dator tills för ett år sedan. Jag hade inte köpt en ny om det inte vore för kompileringstider i hobbyprojekt. Inga problem varken internet eller spel(exempelvis CS:GO, Diablo 2 Resurrected, DOTA 2).

I övrigt så är jag inte förvånad att det gick snabbt att få till stöd för M1. Misstänker att man kunnat återanvända delar av annat ARM-stöd och att det finns många entusiaster som vill testa M1.

Ska bli spännande att se kommande anpassningar, nu när fler tillverkare hoppar på ARM-tåget som exempelvis Lenovo med deras Qualcomm Snapdragon baserade Thinkpad.

Permalänk

Ja och nej

Skrivet av Datanisse:

Årets dyraste linuxbubbla Linux fungerar är en definitionsfråga

Visst finns det massor av PC som inte kostar mycket mer än en M1 Miini typ 8400 SEK.
Men problemet är energibehovet dvs kraftig fläkt & stor volym
Liten låda utan fläkt = Celeron som inte direkt imponerar.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag använder en 10 år gammal CPU dagligen och den klarar av internetet utan problem. Det är en I5-3320M jag använder.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast
Skrivet av Greyguy1948:

En 4790K från 2014 är ~ 50% långsammare än en 12400.
Med en SSD så märker man knappt någon skillnad på dem i de flesta uppgifter.
Har inte hänt sådär jättemycket de senaste åren om man skall vara ärlig.

De absolut flesta laptops alla anställda använder dagligen i sitt arbete på företag är långsammare än en 4670K eller 4790K t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

En 4790K från 2014 är ~ 50% långsammare än en 12400.
Med en SSD så märker man knappt någon skillnad på dem i de flesta uppgifter.
Har inte hänt sådär jättemycket de senaste åren om man skall vara ärlig.

De absolut flesta laptops alla anställda använder dagligen i sitt arbete på företag är långsammare än en 4670K eller 4790K t.ex

Dedär är lite av en sanning med modifikation. Det har hänt väldigt mycket på bredden(cores/threads) men single core prestanda har inte utvecklas speciellt revolutionerande.

Permalänk
Sötast
Skrivet av bergla:

Dedär är lite av en sanning med modifikation. Det har hänt väldigt mycket på bredden(cores/threads) men single core prestanda har inte utvecklas speciellt revolutionerande.

Väldigt och väldigt.

Visst har teknologin med flerkärnigt kommit en bit med tiden.
Men kollar man t.ex steam hardware survey så har en majoritet av användarna fortfarande 4 CPU, och detta är gamers.
Min första 4Core hade jag 2007 med en Q6600.

Sedan så är fortfarande en 12kärnig laptop cpu ändå inte snabbare än en desktop 4-6core desktop cpu i alla scenarion. Men den kan eventuellt vinna i vissa oftast specifika laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Väldigt och väldigt.

Visst har teknologin med flerkärnigt kommit en bit med tiden.
Men kollar man t.ex steam hardware survey så har en majoritet av användarna fortfarande 4 CPU, och detta är gamers.
Min första 4Core hade jag 2007 med en Q6600.

Sedan så är fortfarande en 12kärnig laptop cpu ändå inte snabbare än en desktop 4-6core desktop cpu i alla scenarion. Men den kan eventuellt vinna i vissa oftast specifika laster.

Håller med dig i det här. Känner ingen stor uppgradering från min i7 920 till 6700k som jag sitter på idag.