Permalänk
Medlem

Hitta rätt apputvecklare

Hallooo!

Jag har fått i uppgift att hitta någon/några för att utveckla en mobil-app där man kan importera CAD-filer på ritningar över eldragning i hus för att sedan lägga in olika komponenter (el-uttag etc) på ritningarna och ha funktioner och kopplingar mellan komponenterna + lite andra funktioner för att elektrikern ska hålla koll på vad som faktiskt är utfört och slippa släpa med sig A3-papper man kladdat sönder. Detta ska sedan kunna synas för nästa elektriker på plats för att slippa kontrollera vilket jobb som fysiskt faktiskt är gjort på platsen.

Detta för att sedan exportera ut detta till en justerad CAD-ritning som ska användas som underlag hur elen faktiskt är dragen.

Det är väl en kort beskrivning på det hela egentligen, men vet faktiskt inte om det är möjligt att göra ens, samt vilken/vilka typer av utvecklare som behövs.

Vart ska man leta sig? Vad är rimligt att betala för utvecklare med rätt kompetens?

Permalänk
Medlem

Mellan tummen och arslet så lär det väl gå på minimum en halv mille lite beroende på. 3 månader heltid gissar jag på helt vilt i luften. Det är skitsvårt att säga, men utvecklare kostar ~700-1200 timmen, sen är det ju timmar för UI/UX/PO etc. Tror inte man kan få ut någonting under 3 månader heltid, tar troligen mer tid.

Permalänk
Medlem

Med all respekt TS. Om du måste fråga på det här sättet så är du kanske inte rätt person att hitta och identifiera en utvecklare för den här ganska specifika uppgiften

Jag är utvecklare och tycker arbetsuppgiften du beskriver verkar mycket avancerad och nischad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Mellan tummen och arslet så lär det väl gå på minimum en halv mille lite beroende på. 3 månader heltid gissar jag på helt vilt i luften. Det är skitsvårt att säga, men utvecklare kostar ~700-1200 timmen, sen är det ju timmar för UI/UX/PO etc. Tror inte man kan få ut någonting under 3 månader heltid, tar troligen mer tid.

Skrivet av Zipparn:

Med all respekt TS. Om du måste fråga på det här sättet så är du kanske inte rätt person att hitta och identifiera en utvecklare för den här ganska specifika uppgiften

Jag är utvecklare och tycker arbetsuppgiften du beskriver verkar mycket avancerad och nischad

Vi hade räknat någonstans runt 6 mån på 3 utvecklare som högt i tak. Problemet är att jag personligen inte jobbat med utvecklare för dessa typer av uppgifter. Det jag eftersöker är vilken typ av kompetens programmerarna behöva ha och möjligtvis vart dom lättast går att finna.

Problemet hos många utvecklare är ju att förstå väldigt väldigt suddiga beskrivningar från denna bransch. Jag har dock jobbat med båda och kan lätt översätta och se vad som kommer fungera för kunden i praktiken.

Har hållit i projekt med två fulltidsutvecklare och 15-tal andra inblandade tidigare och har lärt mig från det att oavsett kompetens och utbildningar så blir det inte rätt om man dom får ”skit in skit ut” att jobba med från kunden.

Men ja, uppgiften är väldigt specifik och nischad helt klart.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av omxz24:

Detta ska sedan kunna synas för nästa elektriker på plats för att slippa kontrollera vilket jobb som fysiskt faktiskt är gjort på platsen.

Det största problemet jag kan se med den typen av app är att ändringar som respektive utförande person måste göra av anledning A, B eller C, whatever inte förs in i appen. A3 med blyerts är svårslaget på ett bygge.

Permalänk
Medlem

Konsultbolaget / Appbyggarna kommer veta vilken kompetens som behövs och vilken teknologi som lämpas bäst för appen, det kommer man komma fram till under förarbetet och de kommer lämna lämpliga förslag på team-sammansättning. Du som beställare behöver inte veta vilken kompetens som behövs, du behöver bara stå för en tydlig vision, och vara beredd att avsätta en person under projektets gång som är samordnare med utförare. Väldigt ofta är beställaren okunnig och ju proffisigare utförare du hyr in, ju bättre blir slutresultatet.

Precis som med vilket hantverk som helst, köper man in billigaste offerten, kommer resultatet bli därefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det största problemet jag kan se med den typen av app är att ändringar som respektive utförande person måste göra av anledning A, B eller C, whatever inte förs in i appen. A3 med blyerts är svårslaget på ett bygge.

A3 är mer eller mindre standard idag men företaget i fråga förlorar ungefär 1 timma arbetstid per anställd och dag i diverse kontroller och telefonsamtal för att säkerställa tidigare arbeten m.m samt att det ändå skall kladdas på A3 och lämnas in till ritaren som sedan får skriva om det i CAD.

Skrivet av Ernesto:

Konsultbolaget / Appbyggarna kommer veta vilken kompetens som behövs och vilken teknologi som lämpas bäst för appen, det kommer man komma fram till under förarbetet och de kommer lämna lämpliga förslag på team-sammansättning. Du som beställare behöver inte veta vilken kompetens som behövs, du behöver bara stå för en tydlig vision, och vara beredd att avsätta en person under projektets gång som är samordnare med utförare. Väldigt ofta är beställaren okunnig och ju proffisigare utförare du hyr in, ju bättre blir slutresultatet.

Precis som med vilket hantverk som helst, köper man in billigaste offerten, kommer resultatet bli därefter

Yes är mycket medveten om att ett företag kan hitta kompetensen som krävs osv, varför jag även slänger ut frågan till Swec som oberoende källa då jag gärna går på rekommendationer och får mer input kring vad den kompetensen bör kosta.

Företaget betalar gärna för en bra produkt och smidig process. Vilket även är varför jag kollar runt innan jag går till en byrå.

Permalänk
Avstängd

Det är mycket talspråk och problem med kommatering.

Fundera på om du vill sätta upp de saker du vill ha gjort i punktform.

Om du söker professionell hjälp, så kanske du ska söka hjälp på avsedd plats.

Permalänk
Medlem

Själva CAD-programmets utvecklare. Har de ingen sådan funktion? Kan de övertygas att skapa en?

Permalänk
Medlem

Varför uppfinna hjulet igen. Autodesk har en AutoCad app tillgänglig som säkert är tillräcklig för att sätta ut lite eluttag m.m på.
Känns bara korkat att utveckla något eget som kommer vara dyrare och sämre än Autodesks appar?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Själva CAD-programmets utvecklare. Har de ingen sådan funktion? Kan de övertygas att skapa en?

Tåls att undersökas, tack för input!

Skrivet av bardbard:

Varför uppfinna hjulet igen. Autodesk har en AutoCad app tillgänglig som säkert är tillräcklig för att sätta ut lite eluttag m.m på.
Känns bara korkat att utveckla något eget som kommer vara dyrare och sämre än Autodesks appar?

Vi har redan suttit ner och gjort våra förstudier på projektet och det finns inget för detta idag. Jag har givetvis utelämnat saker som ska finnas i appen då detta även ska säljas som en tjänst, alltså inte enbart för en specifik elfirma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Tåls att undersökas, tack för input!

Vi har redan suttit ner och gjort våra förstudier på projektet och det finns inget för detta idag. Jag har givetvis utelämnat saker som ska finnas i appen då detta även ska säljas som en tjänst, alltså inte enbart för en specifik elfirma.

Ok, då förstår jag om det handlar om mer än bara sätta ut lite objekt på en ritning.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Om ni ska ta in utvecklare "på timmar" för att lösa en uppgift så bör ni ha gjort så mycket förarbete ni bara möjligen kan. Se till att ha en ordentlig kravställning.

Vet ni hur er tilltänkta arbetsprocess ska se ut? Kartlägg den i detalj med use cases och flöden genom appen. Dessa bitar kan en utvecklare aldrig svara på hur ni vill jobba. Skapa inte en app och anpassa arbetsprocessen till den, utan skapa en process och anpassa appen därefter! Här gör de flesta fel, även projekt i miljardklassen.

Ta sen in någon som jobbar med UI/UX. Lämna INTE det åt utvecklarna! Ni kommer ångra er

Sen bör ni välja utvecklare som jobbar agilt och med demos väldigt ofta. Bra i situationer när kraven är lite "luddiga" och kravställaren egentligen inte vet vad de vill ha i slutändan.

En annan tanke. Har ni funderat på förvaltning av programmet? Man köper inte ett program och sen funkar det för alltid, utan allt måste förvaltas. Android uppgraderas och appar slutar fungera. Se till att ni har en överlämning där byggserver (eller bara scripten iaf) och liknande lämnas över till er med en fin beskrivning hur ni bygger appen när ni behöver uppgradera i framtiden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

En stor brasklapp här. CAD-program använder ju oftast sina egna proprietära format så ni lär inte kunna använda de filer ni normalt öppnar och sparar utan måste först exportera till något öppet format där ni kanske tappar en del specialinformation.

Att konsulter skulle bygga själva koden som läser CAD-filerna lär inte få plats i er budget så därför måste det vara ett format där det redan finns komponenter/ramverk att tillgå för att läsa in filerna och visa dessa. Det jag är ute efter är att det kommer att vara nog med jobb att få till så att CAD-filerna kan redigeras i appen och exportera vidare filerna med ändringarna.

Någon skrev att man kan lita på att konsulterna kan avgöra vilken som är bästa lösningen. Jag kanske skulle trott på detta förr också men inte längre när jag har varit med om så många projekt som visar motsatsen.

Och ja UI kommer bli avgörande för att detta inte ska bli ett jobbigt moment för elektrikerna ute i fält. Görs inte detta rätt så kommer papper/penna kännas mycket enklare för dem.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO