Får inte igång min skärm på min Mac mini m1

Permalänk
Medlem

Får inte igång min skärm på min Mac mini m1

Hej! Tack för insläpp. Nu vet jag inte om jag har postat i rätt forum. Om inte får ni delita mig. Har precis köpt en nyare Mac mini o trodde den också hade en display port, som 2012s Mac mini har. Men det har den inte så jag köpte en adapter så att min VGA kabeln kunde kopplas till Mac minin. Men det går inte, får inte upp någon bild på min skärm Philips som är bara 10 år gammal. Vad göra?

Permalänk
Medlem

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-mini/apd8e4fbbb97/m...

Verkar finnas olika sätt att koppla in skärm till den där. Verkar som det finns "USB-C-till-DisplayPort- eller Mini DisplayPort-adapter och kabeln som följde med skärmen" om du vill använda displayport. Om du vill ha VGA finns "USB-C-till-VGA-multiportadapter och kabeln som följde med skärmen eller projektorn". Den har också HDMI-port tolkar jag det som.

Kanske är någon inställning för upplösning, bildfrekvens och sådant man kan trixa med i MacOS?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska nog inte ens försöka med VGA, det kräver en signalomvandlare och inte bara en adapter dså skippa VGA och använd DP eller HDMI, har inte skärmen annat än VGA är det dags att återvinna den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den här kabeln löser ditt problem om det är DisplayPort du vill ha.

https://noerdic.se/collections/usb-c-till-hdmi-dp/products/us...

Är det bara VGA på skärmen så köp ny skärm.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hej o tack för svar. Den skärmen har även DVI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masse26:

Hej o tack för svar. Den skärmen har även DVI.

Du behöver vara lite mer tydlig för du har nämnt DisplayPort, VGA och DVI.

Om det är DisplayPort du ska ha så har jag redan länkat en kabel. VGA kan du glömma helt. För DVI har du denna USB-C till DVI-adapter: https://www.amazon.se/DVI-adapter-BENFEI-Thunderbolt-3-kompat...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Som alltid: @Masse26 du måste berätta vilken skärm du har. Så slipper vi gissa.

Ifall skärmen är 10+ år gammal och har VGA och DVI är det rimligen en rätt så enkel skärm med dagens mått. Kanske 1920x1200-panel i bästa fall? Då löser man det på samma sätt som man har löst problemet de senaste arton åren eller så: en HDMI-till-DVI-kabel du köper i närmaste elektronikkedja för runt hundralappen eller två

USB-C/Thunderbolt-till-DP och liknande blir mer intressant när man ska köra högre upplösning och högre frekvens. En 10 år gammal Philips kan ju faktiskt vara något som kör 2560x1440 eller 2560x1600 och hålla en högre kvalitet där DVI-HDMI-kabel inte räcker. Då kommer de mer avancerade kabellösningarna in.

Men vi vet inte vilket innan du berättar vad du har för skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

USB-C/Thunderbolt-till-DP och liknande blir mer intressant när man ska köra högre upplösning och högre frekvens. En 10 år gammal Philips kan ju faktiskt vara något som kör 2560x1440 eller 2560x1600 och hålla en högre kvalitet där DVI-HDMI-kabel inte räcker. Då kommer de mer avancerade kabellösningarna in.

Men vi vet inte vilket innan du berättar vad du har för skärm.

Jag har läst om problem med HDMI till DVI specifikt på Mac Mini M1 så jag tror att en USB-C till DVI-adapter är bäst väg att gå i detta fall. Jag kan förstås ha fel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nu1mlock:

Jag har läst om problem med HDMI till DVI specifikt på Mac Mini M1 så jag tror att en USB-C till DVI-adapter är bäst väg att gå i detta fall. Jag kan förstås ha fel.

Beror kanske en del på vilka problem de har? HDMI och DVI när vi talar om den här nivån är i grunden samma sorts signal. Dock kan vissa skärmar reagera olika och med säker tiotusentals modeller med DVI från 00-talet och framåt: det kan uppstå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som alltid: @Masse26 du måste berätta vilken skärm du har. Så slipper vi gissa.

Ifall skärmen är 10+ år gammal och har VGA och DVI är det rimligen en rätt så enkel skärm med dagens mått. Kanske 1920x1200-panel i bästa fall? Då löser man det på samma sätt som man har löst problemet de senaste arton åren eller så: en HDMI-till-DVI-kabel du köper i närmaste elektronikkedja för runt hundralappen eller två

USB-C/Thunderbolt-till-DP och liknande blir mer intressant när man ska köra högre upplösning och högre frekvens. En 10 år gammal Philips kan ju faktiskt vara något som kör 2560x1440 eller 2560x1600 och hålla en högre kvalitet där DVI-HDMI-kabel inte räcker. Då kommer de mer avancerade kabellösningarna in.

Men vi vet inte vilket innan du berättar vad du har för skärm.

22IEL2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masse26:

Använd USB-C till DVI-adaptern jag länkade.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Masse26:

En modell från 2011 med 1920x1080, 60 Hz och DVI samt VGA.

Då är standardlösningen en helt vanlig vanlig HDMI-DVI-kabel. Så sparar du en USB-C-port till annat och använder Minins HDMI som den är tänkt att användas. Fungerar inte detta av någon, icke-specificerad anledning, kör med exempelvis den omvandlare/adapter som länkas ovan.

Permalänk
Medlem

👍

Skrivet av Laxpudding:

En modell från 2011 med 1920x1080, 60 Hz och DVI samt VGA.

Då är standardlösningen en helt vanlig vanlig HDMI-DVI-kabel. Så sparar du en USB-C-port till annat och använder Minins HDMI som den är tänkt att användas. Fungerar inte detta av någon, icke-specificerad anledning, kör med exempelvis den omvandlare/adapter som länkas ovan.

Fan, du sitter på så mycket kunskap Tomas så jag baxnar av imponer(het🧐?)

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RVX:

Fan, du sitter på så mycket kunskap Tomas så jag baxnar av imponer(het🧐?)

Tack och bock – även om just detta med HDMI-DVI för den här varianten av skärmar hör till the very basics.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack och bock – även om just detta med HDMI-DVI för den här varianten av skärmar hör till the very basics.

Oabsett, glad påsk

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Oabsett, glad påsk

Nu har jag köpt en dvi-hdmi kabel. Nu reagerar den, men kommer bara hit till bilderna. Men det liknar varken datorn eller skärmen. Är övertygad det är något aha var det så lätt, o herr Åström 55 år känner sig dö dum😄😄😄😄

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=151180090749911&id=100075737612427

Får inte in bild, men den säger att jag skall göra något..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masse26:

Nu har jag köpt en dvi-hdmi kabel. Nu reagerar den, men kommer bara hit till bilderna. Men det liknar varken datorn eller skärmen. Är övertygad det är något aha var det så lätt, o herr Åström 55 år känner sig dö dum😄😄😄😄

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=151180090749911&id=100075737612427

Får inte in bild, men den säger att jag skall göra något..

Ladda upp bilden via imgur, vi ser inte bilden.
www.imgur.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ladda upp bilden via imgur, vi ser inte bilden.
www.imgur.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Det betyder att du ska koppla tangentbord och mus/platta för att gå vidare i uppstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det betyder att du ska koppla tangentbord och mus/platta för att gå vidare i uppstarten.

Aha, jag har Apples trådlösa och en mus från 1899. Jag fattar nada. Hur skall den få kontakt med mitt trådlösa tangentbord?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masse26:

Aha, jag har Apples trådlösa och en mus från 1899

Är tangentbordet påslaget och musen kopplad så är det bara att klicka på nån av dem och gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Är tangentbordet påslaget och musen kopplad så är det bara att klicka på nån av dem och gå vidare.

Har klickat o haft mig, men nej. Det klickar inte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masse26:

Har klickat o haft mig, men nej. Det klickar inte

Vänta lite nu, vad är det för trådlöst tangentbord du har? Om det är Apples använder den väl Bluetooth? För det lär ju inte din TV ha. Varför din mus inte svarar vet jag dock inte, om den nu är kopplad med sladd.

Permalänk
Medlem

Ja det är Apples, men den kanske vägrar för att den fortfarande dansar med min gamla Mac mini fast den är avstängd. Skall migrera allt till den nya sen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall tangentbord och mus är parkopplade med den gamla datorn kommer de snällt vänta på den gamla datorn. Så du behöver parkoppla ihop dem med nya. Apples prylar är väl spridda och används av miljoner personer som sällan sitter bakom med en stor problemlösande IT-support i ryggen. Så svaren är sällan mer än en två tre googlingar bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masse26:

Ja det är Apples, men den kanske vägrar för att den fortfarande dansar med min gamla Mac mini fast den är avstängd. Skall migrera allt till den nya sen.

Ja, tillbehören använder Bluetooth och är parkopplade med din förra Mac. Apples Magic Mouse och Magic Keyboard kan endast vara parkopplad med en enhet i taget.

Om du ansluter tillbehören med kabel till din nya Mac i en minut så parkopplas dom dit istället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, tillbehören använder Bluetooth och är parkopplade med din förra Mac. Apples Magic Mouse och Magic Keyboard kan endast vara parkopplad med en enhet i taget.

Om du ansluter tillbehören med kabel till din nya Mac i en minut så parkopplas dom dit istället.

Går inte koppla en kabel dit till tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masse26:

Går inte koppla en kabel dit till tangentbordet

Det är klart det går. Hur skulle du annars ladda tangentbordet?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är klart det går. Hur skulle du annars ladda tangentbordet?

Det fanns modeller som använde AA batterier. Kan mycket väl vara ett sådant.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!