Mm, inte alltid man definierar det 100% för sig själv innan man frågar ens
Jag utgår enbart från behov i det här fallet, och försöker tillgodose dom behoven, utan att ta för stor hänsyn till konventioner och traditioner. Så jag kolliderar dom råa behoven med dom etablerade tekniska konventioner som kan finnas (som jag finner på vägen), och ser hur långt jag kan uppfylla behoven på den vägen.
Råa behoven är att ... filer, eller material som jag släpper ifrån mig, ska gå att helt säkert (100%) verifiera så att dom verkligen kommer från just mig OCH ej är manipulerade (av mellanhand). Båda faktorerna på samma gång, och ska vara möjligt för all framtid.
Till detta, ska det (helst) gå att verifiera utan kontakt med mig (ja kan vara död t.ex.), och vara så en så enkel procedur att även 'dator-dummies' kan göra det. Det ska helst vara utformat så att förfalskningar/manipulation blir lätta att märka av, på det här sättet, även av dator-dummies, utan att behöva nån slags avancerad procedur. Behöver man göra en avancerad procedur, är det lätt att dummies skiter i verifiering (eller kanske inte ens känner till själva förfarandet öht) och då kan förfalskningar/manipulering lätt gå dom förbi - även förbi erfarna användare som inte fått sitt morgonkaffe än.
Ser man från perspektivet 'hur det brukar gå till', eller vad som 'är realistiskt', då framstår jag nog som .. ja .. nånting skumt Jag får väl kalla mig "Visionär", i brist på andra smickrande termer .