Permalänk
Medlem

Baka grafikkort

Hej, jag tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av att baka grafikkort i ugnen?

Jag testade detta nyligen och mitt resultat blev att jag har kunnat lira på mitt grafikkort hela påskhelgen.

Mitt PNY GTX 780 slutade att fungera i samband med att mitt 12 år gamla nägg(nätaggregat/PSU) gav upp, eller nja, jag kunde fortfarande komma in i Windows med det, men så fort det gick över 40 grader så fick jag artefakter i några sekunder till ett par minuter, innan skärmen svartnade.

Jag gav mig då på att skruva isär det och bytte kylpasta samtidigt som jag rengjorde fläktar och kylflänsar, men ingen lycka där, för när jag skruvat ihop det så var det samma problem.

Efter att det legat några månader i sin låda så tog jag fram det och tänkte, " Äh, vad har jag att förlora?, så jag hittade 2 olika klipp på DuTuben, där en person sade 375F -> 190C och en annan 230C i 10 minuter + 30 minuter att svalna.
Så jag gav mig på det, skruvade loss allt från kretskortet jag kunde, lade det på en teflonklädd ugnsform i metall så att det hängde ut några centimeter på varje sida, lät ugnen värmas till 200 grader, satte en äggklocka på 10 minuter tog ut det och lät svalna i 35 minuter, pluttade på ny kylpasta och skruvade ihop, samt satte in i datorn.
Nu har det fungerat fint i nästan en vecka och jag har pressat det i både stresstest, benchmark-test så som passmark & kombustor och flera timmar spelande och det når inte över 70 grader med 100% fläktfart och inte över 80 grader med standard fläktfart.

stavfel
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Moderator
Moderator
Permalänk
Medlem

Ah, visste inte att det redan fanns en tråd, då det inte skrivits i den på över ett halvår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ah, visste inte att det redan fanns en tråd, då det inte skrivits i den på över ett halvår.

att "baka" sitt grafikkort är bara en nödlösning och ingen permanent fix.

det som händer är att chippet slår sig/börjar expandera så att ev skadade kontaktytor mellan chislet och pcb´n kanske får kontakt igen.

många "bakningsexperter" påstår att det flyter om lödpunkter men väldigt tveksamt på det då det idag till 90% används blyfritt lödtenn vid tillverkningen vilket har en smältpunkt på ~230°c.

så visst 230°c kanske smälter om det men tveksamt att tennet hinner börja flyta på 10 min då hela pcb´n i princip agerar heatsink men inte omöjligt.

löder man för hand med blyfritt brukar man få värma på väldigt hårt och brukar va bättre att elda på järnet lite extra annars tar de en jäkla tid att få tennet att flyta. finns en anledning till att alla videos på tuben där de fixar kretskort med varmluft/lödpenna brukar köra typ 300-400°c för att få punkterna att flyta ordentligt

190°c inte en chans att det kommer börja flyta om några lödpunkter...

sen är det ju inget som säger att bakningen inte kanske håller för evigt men det är mer tur då kislet kommer röra sig igen så småningom av värmeexpansionen varje gång det värms upp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det som händer är att chippet slår sig/börjar expandera så att ev skadade kontaktytor mellan chislet och pcb´n kanske får kontakt igen.

många "bakningsexperter" påstår att det flyter om lödpunkter men väldigt tveksamt på det då det idag till 90% används blyfritt lödtenn vid tillverkningen vilket har en smältpunkt på ~230°c.

så visst 230°c kanske smälter om det men tveksamt att tennet hinner börja flyta på 10 min då hela pcb´n i princip agerar heatsink men inte omöjligt.

löder man för hand med blyfritt brukar man få värma på väldigt hårt och brukar va bättre att elda på järnet lite extra annars tar de en jäkla tid att få tennet att flyta. finns en anledning till att alla videos på tuben där de fixar kretskort med varmluft/lödpenna brukar köra typ 300-400°c för att få punkterna att flyta ordentligt

sen är det ju inget som säger att bakningen inte kanske håller för evigt men det är mer tur då kislet kommer röra sig igen så småningom av värmeexpansionen varje gång det värms upp.

Kretskortet kan inte kyla om det är varmare i omgivningen, det leder in värmen så att tempen ökar.
Däremot finns det risk att man skadar komponenter som inte tål värmen. Bakning var ju populärt att leka med förr när framförallt Nvidia och Playstation hade rätt stora problem med sina lödningar så var det ju många som provade att baka kort som ett sista räddningsförsök.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk ska argumentera emot bakning när det ändå inte finns något att förlora? Är det för att det är svårt att förstå hur eller varför det ska fungera rent teoretiskt efter bakning?

Hur som helst, uppenbarligen så fungerar det emellanåt.

I värsta fall fungerar kortet lika lite som innan. I bästa fall fungerar det så länge det är i användning efter bakningen.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Det fungerar, så enkelt är det.
Det kan likaväl vara så att det ligger någon spänning på kortet och att ta bort kylaren och värma upp det lite får tillbaka kortets orginalform eller något sånt, ingen aning.

Ett 4870 som visade artefakter och var allmänt kasst - fungerade i ytterligare 6 månader utan problem efteråt.
Ett 5870 som var stendött - samma sak där, dock fungerade detta i över ett år innan jag sålde det och såvitt jag vet fungerade det bra där också.

Har inte behövt att göra det på något "nyare" kort men då det är kopparbanorna i själva kortet så har jag svårt att tro att det skulle göra någon skillnad idag.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Fungerade iaf fint när jag testade på några äldre AMD-kort.
Men det var typ 10 år sedan.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det var säkert därifrån jag fick 230°C, och du har säkerligen rätt att kortet hinner ju inte uppnå 230°C på 10 minuter.
Jag har gjutit tennsoldater och lödit kretskort någon gång i skolan så jag förstår konceptet.

Skrivet av SuperSverker:

Det fungerar, så enkelt är det.
Det kan likaväl vara så att det ligger någon spänning på kortet och att ta bort kylaren och värma upp det lite får tillbaka kortets orginalform eller något sånt, ingen aning.

Ett 4870 som visade artefakter och var allmänt kasst - fungerade i ytterligare 6 månader utan problem efteråt.
Ett 5870 som var stendött - samma sak där, dock fungerade detta i över ett år innan jag sålde det och såvitt jag vet fungerade det bra där också.

Har inte behövt att göra det på något "nyare" kort men då det är kopparbanorna i själva kortet så har jag svårt att tro att det skulle göra någon skillnad idag.

Du är nog inne på något här, för när jag skruvade ihop grafikkortet så kändes det som att kretskortet hade böjt sig lite och bågnade bort från kylaren, men bara ett par millimeter vilka klämdes ihop med de 15 skruvarna, men själva böjandet av kretskortet är ju vad som kan ha fått en spricka att återfå kontakt.

Visa signatur