Spacex förlorar Starlink-licens i Frankrike

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Tycker det är bra, Elon har visat sig vara något av en höger extrem så mindre makt och pengar till honom är alltid bra.

Fram för kampen för kommunismen, och ner med nazzzister som eeelgon muzk!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fram för kampen för kommunismen, och ner med nazzzister som eeelgon muzk!

Vet inte riktigt om jag håller helt med, men fascister klarar alla sig utan.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fram för kampen för kommunismen, och ner med nazzzister som eeelgon muzk!

Var mindre enögd, det är inte ett antingen eller val. Man välja bort båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det där är som att säga att jag har 2 ns mellan mobilmasten och tillbaka.

De flesta satelliter de har uppe kan inte prata med varandra och så vidare de inte säljer långdistanskommunikation som tjänst är det i princip ointressant om de kan korta ner svarstiderna på längre avstånd då alla tjänster ändå kommer placeras nära.

Det jag ville få sagt var främst att starlink troligen liknar 4G mest just nu, inte andra satellitlösningar, och i framtiden när det är mer utbyggt liknar det kanske 5G till och med (framförallt närmare ekvatorn)

Sen får man såklart ta allt med en nypa salt, men det är långt ifrån jämförbart med andra satellitlösningar i geostationär bana med några få satelliter i storlek som bussar och extremt sega svarstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det jag ville få sagt var främst att starlink troligen liknar 4G mest just nu, inte andra satellitlösningar, och i framtiden när det är mer utbyggt liknar det kanske 5G till och med (framförallt närmare ekvatorn)

Sen får man såklart ta allt med en nypa salt, men det är långt ifrån jämförbart med andra satellitlösningar i geostationär bana med några få satelliter i storlek som bussar och extremt sega svarstider

Eftersom det är radioteknik med långt sämre förutsättningar där de inte har möjlighet att utveckla radiosidan lika mycket som i mobilnätet så är det ju nej på den. Starlink har konstig marknadsföring som sagt, men de är ju långt ifrån först att köra kommunikationssatelliter i LEO och de har konkurrenter som kör både LEO och MEO. Visst runt 50 ms i svarstid liknar en sämre 4G-anslutning idag, men en bättre är 4G kommer slå den bästa Starlinkanslutningen du kan få idag och kör du FWA flyttar sig inte masterna, det tävlar inte mot 5G NR som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom det är radioteknik med långt sämre förutsättningar där de inte har möjlighet att utveckla radiosidan lika mycket som i mobilnätet så är det ju nej på den. Starlink har konstig marknadsföring som sagt, men de är ju långt ifrån först att köra kommunikationssatelliter i LEO och de har konkurrenter som kör både LEO och MEO. Visst runt 50 ms i svarstid liknar en sämre 4G-anslutning idag, men en bättre är 4G kommer slå den bästa Starlinkanslutningen du kan få idag och kör du FWA flyttar sig inte masterna, det tävlar inte mot 5G NR som det är nu.

Nu pratar jag om glesbygd, inte mmWave pch annat

De låga (UHF) banden som 5G kan använda i de sammanhangen är troligen ganska jämförbara. Inte samma kapacitet eller hastighet som det som många förknippar med 5G

Starlink kommer aldrig konkurrera effektivt i städer och andra sammanhang med högre densitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu pratar jag om glesbygd, inte mmWave pch annat

De låga (UHF) banden som 5G kan använda i de sammanhangen är troligen ganska jämförbara. Inte samma kapacitet eller hastighet som det som många förknippar med 5G

Starlink kommer aldrig konkurrera effektivt i städer och andra sammanhang med högre densitet

Det var FR1 jag tänkte på. När 5G är lika utbyggt som 4G sett till antal master/sektorer så har du 5G NR ute i glesbygd. Med riktantenner gör det inget om masten är 1-2 mil bort och att du har noll täckning på mobilen.

Poängen var att LEO är trevligt, men pratar du round trip så är inte det riktigt jämförbart med markbaserade lösningar – en lokal radiolänk kan du få ner till några ms idag och anslutningen kommer förmodligen vara mindre väderberoende än något som går i LEO. Radiolänkar kan du ha upp till flera mil med låg svarstid, men där kommer du in på utrustning som operatörerna och de som står för infrastrukturen kör därav att jag nämnde att de förmodligen får sälja långdistanskommunikation som tjänst om (eller där vi har dåliga fiberförbindelser) de kommer dit att det kan vara snabbare till andra sidan klotet än optofiber. Om satelliterna pratar med varandra eller inte är ointressant för slutanvändaren som främst använder lokala/regionala tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det var FR1 jag tänkte på. När 5G är lika utbyggt som 4G sett till antal master/sektorer så har du 5G NR ute i glesbygd. Med riktantenner gör det inget om masten är 1-2 mil bort och att du har noll täckning på mobilen.

Poängen var att LEO är trevligt, men pratar du round trip så är inte det riktigt jämförbart med markbaserade lösningar – en lokal radiolänk kan du få ner till några ms idag och anslutningen kommer förmodligen vara mindre väderberoende än något som går i LEO. Radiolänkar kan du ha upp till flera mil med låg svarstid, men där kommer du in på utrustning som operatörerna och de som står för infrastrukturen kör därav att jag nämnde att de förmodligen får sälja långdistanskommunikation som tjänst om (eller där vi har dåliga fiberförbindelser) de kommer dit att det kan vara snabbare till andra sidan klotet än optofiber. Om satelliterna pratar med varandra eller inte är ointressant för slutanvändaren som främst använder lokala/regionala tjänster.

Absolut är markbaserat ofta bättre, men typ i fjällen eller annan glesbygd kommer man alltid ha områden utan bra nät eller helt utan. Klar sikt till en mast inom några mil är inte en självklarhet, lättare att skaffa sig sikt uppåt i många fall.

Jag försöker inte förminska 5G, men kan definitivt se att det finns många scenario där starlink kan fungera jämförbart eller bättre jämfört med markbaserat, dock långt i från alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut är markbaserat ofta bättre, men typ i fjällen eller annan glesbygd kommer man alltid ha områden utan bra nät eller helt utan. Klar sikt till en mast inom några mil är inte en självklarhet, lättare att skaffa sig sikt uppåt i många fall.

Jag försöker inte förminska 5G, men kan definitivt se att det finns många scenario där starlink kan fungera jämförbart eller bättre jämfört med markbaserat, dock långt i från alla fall

Och jag försöker inte förminska satellitinternet, men det är inte heller uppenbart att Starlink kommer vara något fjällinternet

Idagsläget har Starlink noll täckning i fjällen och bara för att tekniken skulle vara möjlig där finns det inte nödvändigtvis någon vits i att ha satelliter i lämplig omloppsbana för detta. Andra har redan täckning i den miljön dock! Om satelliterna pratar med varandra är helt ointressant för det användningsområdet.

Fjällområden är utmärkta att bygga master i både för mobilmasterna och hos konsument. Fördelarna som kommer driva satellitinternet är inte att ha internet ute i fjällstugan, det kommer främst vara av andra intressen och därför kommer inte alla operatörer ens ha täckning i den miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Var mindre enögd, det är inte ett antingen eller val. Man välja bort båda.

Var ju inte direkt seriös om man säger så. Drev med alla extremister/galenpannor i tråden som alluderade till att Elon var någon slags nazist.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Var ju inte direkt seriös om man säger så. Drev med alla extremister/galenpannor i tråden som alluderade till att Elon var någon slags nazist.

Kanske lätt blir så, om man lever i en alternativ världsuppfattning...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror du har missförstått vad Elon Musk menar när han pratar om yttrandefrihet, och det är vad han pratar om som det pratas om. Inte om vad yttrandefrihet faktiskt är.

Förutom att ge Godzilla en stroke så bidrog inte detta svar med mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Förutom att ge Godzilla en stroke så bidrog inte detta svar med mycket.

?

Förstår inte vad ditt inlägg ovan bidrar med @Drenmi?

Vad är det du vill uppnå med sådana mer personliga angrepp, istället för att diskutera sakfrågan?

I en annan del av SweC så har vi dock en mer relevant nyhet (om någon missat denna):

Spacex försvarade sig mot rysk elektromagnetisk attack förra månaden
https://www.sweclockers.com/nyhet/34166-spacex-forsvarade-sig...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/