Hjälp med dator som fastnat i viloläge, tack

Permalänk
Medlem

Hjälp med dator som fastnat i viloläge, tack

Tjenare, min dator har inte velat starta efter jag gjorde en full genomsökning på kaspersky jag satt så att den skulle gå i viloläge men jag använde datorn då när den gick i viloläge så jag höll på och trycka på knapparna så att den skulle starta igen men nej det gjorde den inte så jag vet inte om jag ska flippa switchen på power supplyen för det är väl en risk för data loss. Hjälp tackar.

Edit: Nu jävlar, var tvungen och flippa power supplyen på och vad då jävlar funka den igen

Förtydligat rubrik
Permalänk
Hedersmedlem

Jag passar på att fixa din rubrik så att det blir tydligt vad tråden handlar om.

Är den redan okontaktbar så blir det knappast värre av att stänga strömmen. Prova med det och se om det funkar.
Du har mest troligt förlorat det du gjorde precis när problemet inträffade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag passar på att fixa din rubrik så att det blir tydligt vad tråden handlar om.

Är den redan okontaktbar så blir det knappast värre av att stänga strömmen. Prova med det och se om det funkar.
Du har mest troligt förlorat det du gjorde precis när problemet inträffade.

Aaa men tackare, jag hade inget viktigt uppe bara min webbläsare, Steam och kaspersky så det gör inge och tappa. Ska testa det när jag kommer hem då. Tack för ditt svar

Permalänk
Medlem

Ska inte vara rädd att ta bort strömmen om det behövs såvida du inte har något öpept du inte vill förlora. Däremot borde du kunna hålla ner strömbrytarknappen på datorn som du normalt tänder med. Iaf, nej, ingen större risk med att flippa power switchen.

Och lite orelaterat, inte vad inlägget är om, men du kanske helt enkelt borde avinstallera Kaspersky. Inget vidare ändå. De flesta virusskydd är ändå inte bättre än windows egna, de är själva malware med popups och gör datorn lite långsammare i bästa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ska inte vara rädd att ta bort strömmen om det behövs såvida du inte har något öpept du inte vill förlora. Däremot borde du kunna hålla ner strömbrytarknappen på datorn som du normalt tänder med. Iaf, nej, ingen större risk med att flippa power switchen.

Och lite orelaterat, inte vad inlägget är om, men du kanske helt enkelt borde avinstallera Kaspersky. Inget vidare ändå. De flesta virusskydd är ändå inte bättre än windows egna, de är själva malware med popups och gör datorn lite långsammare i bästa fall.

Aaaa men jag gjorde en tiktok som gick lite viral så några sa att jag skulle köra hitmanpro och kaspersky, körde malwarebytes i första början, sååå aa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swapy:

Aaaa men jag gjorde en tiktok som gick lite viral så några sa att jag skulle köra hitmanpro och kaspersky, körde malwarebytes i första början, sååå aa

Underrättelsetjänster från flera olika länder har varnat för Kaspersky de senaste månaderna. Sen vet jag inte varför tiktok är relevant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Underrättelsetjänster från flera olika länder har varnat för Kaspersky de senaste månaderna. Sen vet jag inte varför tiktok är relevant...

Haha vet inte, har varit många som har gjort det till en ”trend” och skanna sin dator efter virus lol

Permalänk
Medlem

Kaspersky, MCafee och flera andra "populära" antivirus "skydd" är i princip vad kan klassifieras som malware i sig själva.

Något att tänka på, laddar du ner skummiga torrents från otillförlitliga källor som du sedan kör på din dator? Om inte- så är risken att du får något virus väldigt, väldigt, väldigt liten.

Om ja-, suit yourself, därför att då kommer inte dessa antivirusprogrammen att hjälpa heller.

Och som sagt, windows egna är lika bra. Om du ändå är så paranoid rekommenderar jag iallafall malwarebytes som du nämde. Vad jag vet är det aningen bättre, men framförallt är det inte lika påträngande som kaspersky m.m.

Dessutom kan du snabbt ladda ner det, scanna, och sedan avinstallera/de-aktivera. Jag hoppas verkligen innerligt att du inte betalar för kaspersky haha (gör det heller inte för malwarebytes). Men främsta rekommendation är att inte ha något av dessa alls.